از جمعه سیاه تا "حراجمعه" و "جمعه به خرید

گروه اقتصادی الف،   3960904039 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشکلاتی که اولین کپی برداری ها از جمعه سیاه در ایران را با انتقاد همراه کرد

از جمعه سیاه تا "حراجمعه" و "جمعه به خرید

«جمعه سیاه »(black friday) اولین بار در آمریکا ابداع شد. رویدادی که طی آن، فروشگاه ها، تخفیفات ویژه ای برای خرید در روز جمعه نزدیک به پایان سال میلادی، به مشتریان عرضه می کنند. تخفیف ها در این روز بسیار زیاد و 50 درصد است و گاهی تا 70 درصد هم می رسد. هجوم مردم به فروشگاه ها در این روز، معمولا باعث ایجاد شلوغی و ترافیک کم سابقه ای در شهرهای آمریکا و دیگر نقاط جهان می شود و عموما صف های بسیار طولانی جلوی فروشگاه ها ایجاد می شود. حتی گاهی هجوم به فروشگاه ها باعث آسیب دیدن مردم زیر دست و پا می شود و جلوه های زشتی را نیز ایجاد می کند . با این حال برخی فروشگاه های مجازی ایرانی امسال به تقلید از این سنت فروشگاه های آمریکایی پرداختند که این مسئله با حاشیه هایی همراه شد .

تخفیف 50 درصد با چه منطقی؟

اگرچه در غرب برخی علت ارائه این تخفیف های ویژه در انتهای سال را ناشی از سنت هایی خوب برای کمک به مردم جهت خرید مایحتاج در آستانه سال جدید و بعد از مراسم شکر گزاری دانسته اند اما این نوع فروش، برای فروشندگان هم فواید و منافع بسیاری دارد. اولا آن ها با ارائه تخفیف ویژه اگرچه سود خود را به حداقل می رسانند اما با افزایش شدید فروش، مجموع سود خود را افزایش می دهند. علاوه بر آن، آن ها در پایان سال نیاز دارند که انبارهای خود را خالی کنند تا بتوانند اجناس جدید را جایگزین کنند.

از جمعه سیاه تا "حراجمعه" و "جمعه به خرید"

چند سالی است که برخی فروشگاه های اینترنتی در ایران نیز در یکی از جمعه های آذرماه، اقدام به عرضه محصولات خود با تخفیفات ویژه مشابه جمعه سیاه می کنند. امسال تعداد این فروشگاه ها بیشتر شد و آن ها، دیروز، تحت عناوینی چون «حراجمعه» و «جمعه به خرید»، دست به برگزاری حراجی شبیه جمعه سیاه زدند. اگرچه ارزیابی کم و کیف این رویداد در ایران فرصت بیشتری می طلبد اما نگاهی به نظرات مردم در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که مشکلات و انحرافاتی در آن رخ داده است. یکی از مهم ترین مشکلات این بود که سایت این شرکت ها، دیروز در ساعاتی، در اثر مراجعه مردم برای خرید از دسترس خارج شد. حتی برخی افراد می گویند که با سرعت بسیار بالای اینترنت نتوانستند خرید انجام دهند و بعد از رفع مشکل، اجناس موردتقاضایشان تمام شده بود! البته عده دیگری هم از خریدهای خوب خود می گفتند و این که میزان خرید قابل توجهی در این روز داشته اند. برخی کاربران نیز با انتشار تصاویری از اجناس مورد اشاره خود در این سایت ها معتقد بودند که این فروشگاه ها قیمت ها را قبل از این رویداد افزایش و اکنون دوباره در قالب تخفیف کاهش داده اند. برخی هم به نوع و کیفیت اجناس و زمان وعده داده شده برای تحویل آن ها انتقاد های جدی داشته اند .