نگاهی به مناسبات کار تیمی و رقابت در فروش

بهروز ساریخانی، گروه تعاملی الف،   3960904013
نگاهی به مناسبات کار تیمی و رقابت در فروش

دوست عزیزی کارتنی را ارسال نموده که با استفاده از داستان مشهور مسابقه لاک پشت و خرگوش, با 3 سناریو مختلف نکات مدیریتی را یادآور شده که نهایتا متضمن برتری کار تیمی در یک شرکت است.

امروزه مزیت کار تیمی اگرچه در اداره شرکت ها کاملا روشن است, اما ظاهرا در کار فروش که اساس آن بر رقابت می باشد چندان مناسبتی ندارد. ولی این تنها ظاهر امر است و اگر کمی دوراندیشانه تر بنگریم, خواهیم دید که در پس این رقابت جانانه موارد بسیار زیادی برای همکاری و کار تیمی وجود دارد که بسود هر دو یا چند طرف رقابت است. یکی از وجوه تمایز اقتصادهای پیشرفته و کهنه, همین تشخیص موارد اشتراک است. آنان در عین دقت در حفظ اطلاعات هر معامله و مشتری, بسیاری از اطلاعات را نیز بشکل کاملا شفاف در معرض نگاه همگان قرار می دهند.

اینترنت و شبکه های متعدد اجتماعی باعث افزایش جدی سطح آگاهی عمومی شده و همین تغییر, کار " فروش" را نیز متحول نموده است. به این ترتیب در شیوه نوین فروش, بجای روش کهنه "حبس اطلاعات", هر فروشنده می کوشد با ارائه اطلاعات بیشتر و شفاف ( حتی از محصولات رقیب ) اعتماد بیشتر و نتیجتا سهم بیشتری از بازار را کسب نماید.

زنده یاد دکتر امیرحسین آریانپور استاد سابق جامعه شناسی دانشگاه تهران در سال های قبل از انقلاب در کتاب مرجع "زمینه جامعه شناسی" در مورد برتری مقوله "مسابقه" به "رقابت" اشاره جالبی دارد. او می نویسد در مسابقه هر کس می کوشد بواسطه برتری های خود پیش بیفتد. حال آنکه در رقابت تمرکز بر از میدان بدر کردن رقیب است. اگر در گذشته, رقابت بازی "برد – باخت" بود, امروز رقابتی پایدار و نتیجه بخش است که اساس آن بر " برد – برد" باشد.