ترکیه: ماندن آمریکا در سوریه شرایط را دشوار می‌کند/ منتظر قطع روابط واشنگتن با کردها هستیم

گروه جهان الف،   3960830143

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درباره "تبانی میان داعش و یگان‌های مدافع خلق در رقه سوریه" گفت: ما از همان ابتدا اعلام کردیم استفاده از یک گروه تروریستی برای از بین بردن یک گروه تروریستی دیگر قابل قبول نیست.

به گزارش ایسنا، ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس 24 اعلام کرد: مواضع ما در سوریه این است که یگان‌های مدافع خلق شاخه سوری پ.ک.ک هستند و نباید به این گروه مشروعیت داده شود. نباید به بهانه اینکه یک گروه وابسته به پ.ک.ک علیه داعش مبارزه می‌کند برای آنها مشروعیت قائل شویم.

وی درباره مواضع آمریکا در منطقه گفت: از همان ابتدا آمریکا اعلام کرد که رابطه‌شان با یگان‌های مدافع خلق بعد از از بین رفتن داعش و پایان عملیات رقه به پایان می‌رسد. برهمین اساس ما منتظر پایان روابط آمریکا با یگان‌های مدافع خلق هستیم.

کالین درباره احتمال ماندگاری آمریکا در سوریه گفت: ماندگاری آمریکا در سوریه برای مقابله با ایران و روسیه شرایط را بسیار پیچیده و دشوار خواهد کرد. ما خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه هستیم.

او در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: مذاکرات آستانه جایگزین روند مذاکرات ژنو نیست بلکه تکمیل کننده این روند است. بشار اسد کسی نیست که سوریه را متحد کند. وی مشروعیت خود را از دست داده است و به طور آشکار این مساله به رای مردم سوریه وابسته است.

کالین درباره نقش روسیه و ایران در سوریه گفت: به طور طبیعی ایران و روسیه از اسد حمایت می‌کنند و ما درباره این مساله با این دو کشور اختلاف نظر داریم اما مذاکرات خود را ادامه خواهیم داد. ما به آنها اعلام خواهیم کرد که حفظ منافع خود تنها از طریق حمایت از اسد راه حل خوبی نبوده و راه حل‌های دیگری وجود دارد. ممکن است آنها این پیشنهاد را قبول نکنند اما ما به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

وی درباره احتمال قطع روابط ترکیه و ناتو به دلیل وقوع تنش اخیر میان دو طرف گفت: قطع روابط میان دو طرف رخ نخواهد داد. همچنان روابط ما با ناتو مستحکم است زیرا ناتو متحد مهم ما است.