دست روی دست مسئولان برای آلودگی هوای مرگبار تهران/14 روز پیاپی کیفیت هوا ناسالم برای گروه های حساس جامعه

گزارش از معصومه پورصادقی،   3960817214 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مقایسه وضعیت آلودگی هوای تهران در دوره اول مهر تا ۱۵ آبان ۲ سال اخیر نشان می‌دهد کیفیت هوا سیر نزولی پیدا کرده است.

دست روی دست مسئولان برای آلودگی هوای مرگبار تهران/14 روز پیاپی کیفیت هوا ناسالم برای گروه های حساس جامعه

به گزارش الف، در ۴۵ روز نخست پاییز سال ۹۵، هوا ۸۴ درصد سالم و ۱۶ درصد ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و روزی به عنوان ناسالم برای همه نداشت اما در مدت مشابه سال ۹۶ هوا ۲ درصد پاک، ۶۷ درصد سالم، ۲۹ درصد ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ درصد ناسالم برای همه بوده است.


اما امسال خبری از پیگیری های نهادهای مرتبط و دلوت برای تشدید نشدن و از سوی دیگر کاهش آلودگی خفه کننده دو هفته اخیر تهران وجود ندارد. طبق سالیان گذشته در صورت رسیدن به چنین مرزی از آلودگی هوا و استمرار آن حداقل کار ممکن ( که آنها هم بی تاثیر بوده است) تعطیلی برخی مقاطع تحصیلی، زوج و فرد کردن خودروها از درب منازل،‌تعطیلی کارخانه های شن و ماسه و شدت گرفتن بازرسی معاینه فنی خودروها بوده است. اتفاقی که نشان می دهد متولیان یا موضوع آلودگی مستمر هوای تهران برای آنها عادی شده و یا این حداقل راهکارها را متناسب با مراقبت از سلامت شهروندان نمی دانند.


هفته پیش هم استاندار تهران با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران در اظهاراتی گفت: استان تهران با این وضعیت شاخصهای آلایندگی، قابل زندگی نیست و لازم است بر مبنای اقدامات مطالعاتی روشهایی علمی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شود. مطالعاتی که مشخص نیست تا کی قرار است طول بکشد و آيا اساسا شروع شده است؟

البته در سال ۱۳۷۹ طرحی تصویب شد تا طبق آن در مدت ۱۰ سال هوای ‌تهران به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد. اما نه تنها این چنین نشد بلکه ده سال بعد از آن یعنی در سال ۸۹، تهران اوج ‌آلودگی را تجربه کرد. برنامه مذکور شامل ۷ محور استاندارد سازی خودروهای نو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل ‌عمومی، بهبود کیفیت سوخت، معاینه فنی خودروها و مدیریت ترافیک و آموزش همگانی بود و قرار بود با همکاری ‌وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی به اجرا درآید‎.


اما آیا دیگر شهرهای صنعتی و پرجمعیت دنیا هم که مشکل کشنده آلودگی هوای تهران و بیشتر از آن را داشتند هم هنوز اینگونه اند یا وضعیت تغییر کرده است؟

 

 

راه های مقابله با آلودگی هوا در کشورهای مختلف

 هند

 مقامات هندی طرح آزمایشی زوج و فرد را از ژانویه برای بهبود اوضاع دهلی نو، آلوده ترین پایتخت جهان، اجرا می کنند.

 

حدود هشت میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در خیابان های پایتخت هند حضور دارند و هر روز 1400 دستگاه خودرو جدید به این تعداد افزوده می شود.

 

شمار زیادی از شهرهای چین پیش از این شمار خودروهای درحال تردد خود را محدود کرده اند اما پایتخت هند این طرح را برای نخستین بار اجرا می کنند.

 

فرانسه

 

شهرداری پاریس عزم جدی دارد برای مقابله با آلودگی هوا در پنج سال آینده مسیرهای ویژه دوچرخه در شهر را گسترش دهد و ۱۰ هزار پارکینگ دوچرخه بسازد. برای این منظور ۱۵۰ میلیون یورو هزینه خواهد شد.

 

شهردار سوسیالیست پاریس محق است که با افتخار اعلام ‌کند، برای پاریسی‌ها «دوران جدیدی آغاز می‌شود». او مصمم است کلان‌شهر محبوبش را تا سال ۲۰۲۰ به "پایتخت دوچرخه" تبدیل کند.

 

 

 مکزیک

 کلانشهر مکزیکوسیتی پایتخت مکزی به عنوان یکی از موفق ترین شهرهای دنیا در مقابله با آلودگی هوا شناخته می شود. سال ۱۹۹۲ سازمان ملل این شهر را به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرد. مشهور بود که در این شهر به خاطر آلودگی هوا پرنده‌ها در هنگام پرواز می‌مردند و روی زمین می‌افتادند.

 

در سال 1990، 330روز شاخص آلاینده ها در این شهر بالاتر از حد استاندارد بود. امروز اما با اجرای برنامه‌های منسجم مقابله با آلودگی دیگر نام این شهر حتی در میان ۱۰ شهر اول آلوده جهان به چشم نمی‌خورد. کیفیت نامطلوب سوخت و خودروهای فرسوده یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای مکزیکو سیتی بود. دولت مکزیک با سرمایه ۳/۹ میلیارد دلار پالایشگاه‌هایی برای تولید سوخت مناسب(با میزان گوگرد پایین) راه‌اندازی کرد.اصلاح کیفیت بنزین را می توان مهم ترین سیاست دولت مکزیک در مهار آلودگی هوای مکزیکوسیتی دانست.