ممنوع‌التصویری، پدر، دختر و باقی‌ ماجرا

گروه فرهنگی الف،   3960815218 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

دو روز پیش خبری به نقل از آقای جهانگیر کوثری، تهیه‌کننده سینما و پدر خانم باران کوثری مبنی‌بر ممنوع‌التصویری خود و فرزندش منتشر شد که حاشیه‌هایی به همراه داشت.

ممنوع‌التصویری، پدر، دختر و باقی‌ ماجرا

جهانگیرکوثری از کارشناسان ورزشی تلویزیون و تهیه‌کننده سینماست. وی اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: «‌این روزها، هم ممنوع‌التصویر هستم هم ممنوع‌الصدا؛ چرا باران به صرف اینکه به کسی رأی داده که رییس‌جمهور مملکت است باید ممنوع‌التصویر شود.» سوالاتی که در این زمینه ایجاد می‌شود باعث شد سراغ ایشان برویم.

  ممنوع‌الصدا هم هستید؟
من هم ممنوع‌التصویر و هم ممنوع‌الصدا هستم. یعنی حتی در رادیو هم برای مصاحبه با من معذوریت دارند. مسوول ورزش رادیو این ممنوعیت را ابلاغ کرده است. قطعاً در این مورد ابلاغیه‌ای صورت گرفته است وگرنه خودسرانه که چنین کاری نمی‌کنند.

  دلیلش چیست؟
دلیلش را اصلاً نمی‌دانم. تلویزیون هم همین وضعیت را دارد. یادم است برای حضور در یک برنامه سینمایی در تلویزیون دعوت شده بودم، حراست سازمان گفتند شما به اینجا ممنوع‌الورود هستید. دقیقاً به یاد ندارم کدام برنامه بود. حدود 6ماه پیش بود که این اتفاق افتاد. من به مدیران دسترسی ندارم که درباره علت این ماجرا سؤال کنم.ظاهراً به برنامه‌سازانی که قصد دعوت من را داشتند گفته شده ممنوع‌التصویرم.

  گفته‌اید باران کوثری صرفاً به‌دلیل رأی به رییس‌جمهور ممنوع‌التصویر شده؟
بله، همینطور است. اگر شما جرمی مرتکب شوید، نهادهای مشخصی مثل قوه قضاییه، وزارت اطلاعات یا پلیس وجود دارند که پیگیری می‌کنند و بالاخره به یک نتیجه‌ای منجر می‌شود.

  ده‌ها هنرمند و چهره به آقای روحانی رأی داده‌اند؛ چطور  آنها ممنوع‌التصویر  نشده‌اند؟
منظور این بود، اگر به شخصی رأی داده بود که مثلاً رد شده بود ماجرا فرق می‌کرد. باران به شخصی رأی داده که امروز رییس‌جمهور است و منظور من این بوده است.
من گفته‌ام به شخصی رأی داده که تأیید شده شورای نگهبان و رهبری است.

  در مصاحبه عبارت« صرفاً» آورده شده یعنی تنها به‌دلیل رأی به آقای روحانی.
منظور من همان است که در مصاحبه آورده شده است. باران به‌دلیل حمایت از آقای روحانی ممنوع‌التصویر شده است. زمان آقای احمدی‌نژاد به ایشان رأی نداد و دچار مشکل شد.

  پس چرا دیگر حامیان روحانی تنبیه نشده‌اند؟
من از آنها خبر ندارم. در مطلبی که از قول من در رسانه‌ها منتشر شده اسامی اشخاصی مثل خانم‌ها «پگاه آهنگرانی» و «فاطمه معتمدآریا» هم آمده است که اصلاً من درباره این عزیزان صحبتی نکرده‌ام. باران در فیلمی بازی کرده که نزدیک به دومیلیارد هزینه‌اش شده ولی تیزرش از سیما پخش نمی‌شود.البته پخش می‌شود ولی فقط در یک پلان تصویر ایشان است. نقش اول یک فیلم که نباید صرفاً دریک پلان از تیزر حضور داشته باشد. اینکه همین یک پلان پخش می‌شود بدتر است. لااقل کلاً بگویند ممنوع‌التصویر است و تکلیف مشخص باشد. چطور فیلم «روزسوم» با بازی باران صدبار از تلویزیون پخش شده است؟

  همین دلیل رد ممنوع‌التصویری او نیست؟
خیر. چون آن فیلم محصول خود تلویزیون است و آقایان جلالی و آخوندی آن را تولید کرده‌اند، پخش می‌شود. اتفاقاً همین برای من سؤال ایجاد می‌کند. قضیه روشن و مشخص است؛ دلشان نمی‌خواهد او را نشان دهند.

دخترتان در زمان انتخابات اعلام کردند، در 8سال دولت احمدی‌نژاد ممنوع‌الفعالیت بوده، درصورتی‌که در چندین فیلم حضور داشته و حتی سیمرغ برده است.
نه چنین چیزی نگفته است. در سینما ممنوع‌الفعالیت نبوده است. او منظورش ممنوع‌التصویری در تلویزیون بوده است. من خودم شخصاً در آن دوره همچین چیزی ندیدم. اتفاقاً با ما برخورد خوبی هم داشتند و مشکل خاصی نداشته‌ایم. قطعاً سخنان باران اشتباه بازتاب داده شده است.

  برخی فعالیت‌های مجازی باران کوثری نشان می‌دهد انگار از حاشیه بدش نمی‌آید!
 باران اصلاً اهل این حرف‌ها نیست و صفحه اینستاگرام ندارد. در مورد اخیر جشن منتقدان سینمای ایران هم در مصاحبه آن حرف‌ها را زده بود. باران اینستاگرام ندارد و هیچ موقع نداشته است. دخترم دنبال حاشیه نیست.

  یعنی این صفحه‌ای که هست، جعلی است؟
این مطالب را دوستان و طرفدارانش می‌گذارند. شما بگردید اگر باران صفحه داشت به من خبر بدهید. بالاخره سمپات‌ها حمایت می‌کنند و مطلب می‌گذارند. البته من حرفی را که در اینستاگرام باران منتشر شده رد نمی‌کنم ولی آن را خودش نگفته است.

  حرف‌هایش درباره دهه 60 را تأیید می‌کنید؟
به هرحال عقیده‌اش این است و آن را بیان کرده است. فیلم «ماجرای نیمروز» را دوست نداشته و این ایرادی ندارد. من خودم برای «دیده‌بان» حاتمی‌کیا می‌میرم ولی ممکن است فیلم دیگرش را دوست نداشته باشم. ضمناً حرف‌هایش درباره فیلم ماجرای نیمروز است. این‌ها همه‌ش سلیقه است و ایرادی ندارد.

  نقدشان درباره محتوا بود نه فرم.
حالا اگر به محتوا هم ایراد داشته شکل دیگری بوده. منظور این بوده می‌توانستند پرداخت بهتری به آن مقطع تاریخی داشته باشند. من هم فکر می‌کنم پرداخت در این فیلم نسبت به آن برهه تاریخی ناقص است.

  خب مصداقی بفرمایید.
مصداقی چرا، می‌گویم پرداخت ضعیف بوده است.

  مگر می‌شود دریک اثرسینمایی 90دقیقه‌ای به تمام جزئیات یک دوره پرداخت؟
روایت کم و ضعیف بوده است. اتفاقات زیادی در آن مقطع رخ داده که باید در این فیلم بیان می‌شد.

  در این فیلم صرفاً به یک دوره ترورها پرداخته می‌شود و به سمت سازمان منافقین ورود نمی‌شود.
آقای مهدویان فیلمساز با استعدادی است اما ایرادی ندارد ما از فیلمشان اشکال بگیریم. آقای «قویدل» میرزا کوچک‌خان را ساخت، آقای «افخمی» هم ساخت؛ اما در زمان آن حادثه، آن قدر حوادث مختلف اتفاق افتاده که در اثر مشاهده نمی‌کنیم.

  خب مگر می‌شود تمام آنها را به تصویرکشید؟
همه آنها را نه ولی مسائل برجسته را چرا؛ این‌ها فکت‌های تاریخی هستند.

  یک مثال از این فکت‌ها را که در ماجرای نیمروز نیامده بگویید.
اتمسفر و فضا نسبت به آن دوره ضعیف است. باید این فضا ایجاد می‌شد، سپس قصه را تعریف می‌کرد. البته مهدویان شهامت و جسارت زیادی داشته است.

  سهم پرداخت به سمت سازمان منافقین کم بوده است؟
نه اصلاً من با آنها کاری ندارم و حرفم این نیست. فضای سال‌های 60 در ایران جوری بود که در آن فیلم کمتر حس می‌شود. مثلاً در شیلی یک زندانی خودکشی می‌کند که باید دلایل و فضای این اتفاق هم بررسی شود.

  قیاس مشکلات 88 با اقدامات منافقین در دهه 60 توسط باران کوثری، اشتباه نبود؟
من فکر نمی‌کنم مقایسه‌ای صورت گرفته باشد. دهه50، زمان انقلاب، زمان جنگ و تا همین امروز، اگر فضا و اتمسفر واقعی جامعه در فیلم‌ها منتقل نشود، نتیجه مناسب نخواهد بود. البته باران نظر خودش را داشته و حتماً دیگرانی هم نظر دیگری خواهند داشت.

منبع: صبح نو