برندهای بیشتری در ایران حضور پیدا کردند و بازار خدمات جدیدتری هم در ایران باز شد که دیگر جزء ضروریات نگهداری ماشین نبودند و خدمات انتخابی بیشتری را در برمیگرفتند. این هجمه ورود محصولات جدید به بازار در برخی موارد باعث سرگیجه دارندگان خودروها شده بود. تفاوت قیمتها در انجام خدمات و محصولات برای برخی از صاحبان خودرو به حدی زیاد است که در انجام این کار دچار تردید میشوند. این مسئله فضا را برای تولیدکنندگان محصولات تقلبی باز کرد، اما واقعیت امر این است که خدمات پس از فروش برندهای مختلف خودرو با هم تفاوت دارد و برخی از این خدمات شامل پیشگیریهای بیشتری نسبت به دیگران هستند و برخی خودروها هم نیاز به محصولات باکیفیتتر و گرانتری دارند.
جواد میرآفتابی از واردکنندگان محصولات جانبی خودرو میگوید: «در زمینه نگهداری ماشین در کشورهای پیشرفته برای اینکه هزینه نگهداری را پایین بیاورند، سرویسهای دورهای را کوتاهتر کردند. سرویسهایی مثل بازدید از لنت، سیستم ترمز و سرویس فرمان، که بهمنظور جلوگیری از خرابشدن قطعات خودرو انجام میشود.» بهاینترتیب هزینه مراقبت از خودرو با سرویس دورهای بیشتر پایین میآید، اما این سرویسها خود هزینههای بیشتری به مشتریان تحمیل میکنند. برخی برندها ضرورتا قطعات دیگری را هم در این سرویسها تعویض میکنند که باعث میشود هزینه نگهداری بالاتر برود.
میرآفتابی، درباره اینکه هزینه نگهداری سالانه خودرو چقدر میشود، میگوید: «چیزی که وزارت صنایع و شرکت بازرسی برای خودروهای وارداتی تعیین میکند این است که شرکتهای واردکننده باید پنج سال یا 150 هزار کیلومتر خودرو را گارانتی کنند. بر این اساس هر خودرو به ازای هر سال، 30 هزار کیلومتر حرکت میکند. پس هر مصرفکننده با پنجهزار کیلومتر بالاتر یا پایینتر، سالانه از خودروی خود استفاده میکند. با توجه به اینکه استاندارد پیمایش در آبوهوای ایران برای همه روغنموتورها پنجهزار کیلومتر است، اگر 30 هزار کیلومتر را حد معیار بگیریم، سالانه 6 بار حداکثر باید روغنموتور خود را تعویض کنیم. این استاندارد براساس نوع بنزین، نحوه رانندگی و آبوهوای ما تعیینشده است. با توجه به حداکثر 6سرویس روغنی که سالانه داریم، هزینه سرویس آن برای هر خودرو متفاوت است. محدوده هزینه تعویض روغن هم برای هربار بین 40هزار تومان تا یکونیم میلیون تومان، برای خودروهایی مثل بیامو و بنز، متفاوت است. در برخی شرکتها الزامی است که در هر سرویس روغن، فیلتر هوا و فیلتر روغن تعویض شود. علاوه بر این باید هر 15هزار کیلومتر یا به ازای هر سه بار سرویس روغن که انجام میشود، نیاز به سرویسهای دورهای برای خودرو داریم.دلیل این سرویسهای دورهای هم این است که هر تنظیماتی که در خودرو وجود دارد به بازدید نیاز دارد تا از خرابشدن و به خطر انداختن ایمنی خودرو، جلوگیری شود. در این سرویسها قطعاتی مثل لنت، تایر، سیبک، موتور و تسمهها مورد بازدید قرار میگیرند». او ادامه میدهد: «اقلامی که هر شرکت با توجه به استانداردهایی که شرکت مادر دارد، باید مورد تعویض قرار گیرند و این پروسه انجام شود. هر سرویس دورهای، از پراید گرفته تا پورشه و بیامو عموما بین 70 هزار تا دو میلیون تومان هزینه در بر دارد.»
در حالت حداکثر که دو سرویس دورهای و 6 سرویس روغن انجام شود، مجموعا عددی است که نشاندهنده حداقل و حداکثر هزینه موردنیاز برای نگهداری از خودرو است. یعنی بهطور متوسط، درصورتیکه سالانه 30هزار کیلومتر از خودرو استفاده کنیم، هرسال 6بار روغنموتور باید عوض کنیم که هزینه آن بین 240 هزار تومان برای ارزانترین خودروها و 9 میلیون تومان برای پیشرفتهترین خودروها، باید هزینه کنیم. با این تفاسیر، علاوه بر دو سرویس دورهای که بین 140 هزار تومان برای خودروهای ارزان و چهار میلیون تومان در خودروهای پیشرفته هزینه دارد، درصورتیکه حداکثر استفاده را از خودروی خود ببرید باید براساس استانداردها بین 380 هزار تومان، برای خودروهای ارزان و 13میلیون تومان برای خودروهایی مانند پورشه و بنز هزینه کنید. باید اشاره کرد که در اکثر موارد خودروها در سال بیش از 15 هزار کیلومتر کارکرد ندارند که باعث کاهش 50 درصدی هزینه مربوطه میشود.
گریدها، قیمتها و اجرتها
روغنموتورها دارای گریدهای متفاوت هستند که با توجه به پیشرفت تکنولوژی پیشرانه خودروها هرچند سال یکبار گرید جدیدی معرفی میشود؛ درحالیکه برخی گریدهای قبلی، کماکان در بازار رایج هستند. از 12 گرید روغنموتور اکنون فقط چهار گرید در بازار رایج است و دیگر مدلها در سالهای گذشته از رده خارج شدهاند.
گریدهای SJ برای مصرف در موتور خودروهای طراحیشده سال 2001 و قدیمیتر، SL برای مصرف در موتور خودروهای طراحیشده سال 2004 و قدیمیتر، SM برای مصرف در موتور خودروهای طراحیشده سال 2010 و قدیمیتر و جدیدترین آنها SN که قابلاستفاده در تمام موتور خودروهایی که از سال 2010 و2011 طراحیشده، اکنون در بازار موجود و رایج هستند. قیمت این روغنموتورها و مورداستفاده آنها نیز متفاوت است. قیمت این روغنها نیز از لیتری 17هزار تومان تا 60 هزار تومان متغیر است.
نرخ اجرت برای دو نوع ماشینهای نو و کارکرده نیز متفاوت است. اجرت تعویض روغن سواریهای جدید بدون باز شدن سینی، ۲۷۰۰ تومـان، اجـرت تعـویض روغن ملزم به باز شدن سینی ۳۷۰۰تومان و همچنین اجرت تعویض روغن سواریهای کارکرده ۱۸۰۰ تومان است.