توتال و آغاز بدعهدی...

گروه اقتصادی الف،   3960802063 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

قرار بود توتال از شرکت‌های داخلی برای پروژه فاز 11 پارس جنوبی استفاده کند، اما پس این اینکه قرارداد با وزارت نفت امضاءشده، به سراغ شرکتهای ایرانی نرفت و شنیده‌شده با توجه به وجود کارخانه‌های لوله‌سازی می خواهد، لوله وارد کند.

توتال و آغاز بدعهدی...

 به گزارش الف؛ قرارداد بخش فراساحل توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در تیرماه امسال پس از چند ماه مذاکره بین شرکت ملی نفت ایران، کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال و شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس به امضاء رسید و قرار بر این شده بود توتال از توانمندی شرکت‌های ایرانی در جهت رفع نیازهای خود برای انجام این پروژه استفاده کند.

ارزش خالص قرارداد فاز 11 پارس جنوبی حدود پنج میلیارد دلار است که سهم شرکت توتال از آن قرارداد ۵۰, ۱ درصد، شرکت ملی نفت چین ۳۰ درصد و شرکت پتروپارس ۱۹.۹ درصد است. قرار است که در راستای اجرای این قرارداد ۳۰ حلقه چاه حفر و ‌۲ سکو احداث شود و ۲ رشته خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۲۵۴ کیلومتر انجام شود.

بر اساس گفته وزیر نفت، توتال کار خود را شروع کرد، اما باید مراقب بود تا گذشته دوباره تکرار نشود. بااین‌حال همان‌طور که بیژن نامدار زنگنه گفته بود و اینکه توتال قول استفاده از شرکت‌های ایرانی و تولیدات داخل را داده بود؛ از برای فاز‌۱۱ پاس جنوبی، تمام شرکت‌های ایرانی را ارزیابی کرد.

وزیر نفت گفته بود: شرکت‌های داخلی اگر به توانمندی‌های لازم و دانش فنی موردنیاز توتال دست پیدا کنند می‌توانیم سهم 70 درصدی را از پروژه‌های نفتی برای این شرکت‌ها پیش‌بینی کنیم و یکی از مسائلی که در حال حاضر دغدغه شرکت‌های داخلی است حضور آن‌ها در پروژه‌های نفتی و به‌خصوص قرار گرفتن در لیست توتال است که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گرفته است.

وی افزود: توتال نه حفاری دارد و نه لوله‌گذاری می‌کند و تنها مهندسی مخزن را مدیریت می‌کند و درصورتی‌که شرکت‌های ایرانی توانمندی و ظرفیت‌های لازم مدنظر این شرکت را داشته باشند می‌توانند کارها را به دست‌گیرند.

زنگنه بیان کرده بود: این قرارداد برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی ندارد. درواقع در این نوع قرارداد هیچ محدودیتی برای ارجاع کار به داخل نداریم. می‌توانیم صد در صد کار را به داخلی‌ها دهیم البته اگر در مناقصه برنده شوند. ما مراحل حفاری، ‌ سکوهای دریایی، ‌ پایه سکوها، ‌ عرشه‌ها، ‌ خرید و لوله و... را به مناقصه می‌گذاریم.

بندی در قرارداد توتال با ایران است که این شرکت به‌نوعی ملزم به استفاده از توانمندی‌های داخلی ایران در بخش‌های مختلف و اکنون با بی‌توجه به این نکته مشغول رایزنی برای تأمین لوله‌های موردنیاز خود از طریق یک شرکت آلمانی است.

بااین‌حال شنیده‌شده است که این شرکت فرانسوی قصد دارد برای نیاز پروژه در فاز 11 پارس جنوبی از لوله وارد کند و درحالی‌که بسیاری از تولیدکنندگان لوله‌های مخصوص پروژه‌های نفت و گاز داخل این توانایی را دارند.

توتال بعد از امضاء قرارداد سراغ شرکت‌های ایرانی نرفت

مهدی نصیری، مدیر کارخانه و عضو هیئت‌مدیره شرکت لوله‌سازی ماهشهر در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد اینکه آیا واردات لوله توسط شرکت توتال برای پروژه فاز 11 پارس جنوبی صحت دارد، گفت: توتال قبل از امضای قرارداد با وزارت نفت، شرکت‌های تولیدکننده ایرانی را ارزیابی کرد و بعد از امضاء شدن قرارداد به سراغ آن‌ها نرفته است.

وی افزود: توتال به وزارت نفت قول داده است که از تولیدات داخلی و شرکت‌های ایرانی کالای موردنیاز خود را برای پروژه تأمین کند، اما برای خرید لوله ظاهراً قصد دارد آن را از خارج از کشور وارد کند.

مدیر کارخانه شرکت لوله‌سازی ماهشهر تصریح کرد: شواهد در عمل کاملاً مشخص است، زیرا در سال گذشته مدیران توتال از کارخانه ما بازید و اعلام کردند تولیداتمان صلاحیت و استاندارد لازم را دارد و گفتند فقط یکسری الزامات است که باید آن را هماهنگ کنیم.

نصیری اضافه کرد: سه ماه بعد از ارزیابی اولیه، دوباره آمدند و در این مرحله با بررسی وضعیت و خواستند اقداماتی انجام شود و اعلام کردند به‌محض اینکه قرارداد با وزارت نفت امضا شد، برمی‌گردیم و با شما قرارداد ساخت لوله را می‌بندیم و از آن زمان تاکنون 8 ماه می‌گذرد و دیگر به سراغ ما نیامدند.

وی بابیان اینکه شواهد نشان می‌دهد توتال برای تأمین نیاز لوله خود به سمت دیگری رفته است، گفت: وزارت نفت باید در مورد واردات لوله پاسخ دهد و اعلام کند، اما قبل از امضای قرارداد بارها به کارخانه ما آمدند و بعد از امضا دیگر خبری از آن‌ها نشد.

مدیر کارخانه شرکت لوله‌سازی ماهشهر بابیان اینکه توتال فعالیت خود را شروع کرده است، بیان داشت: نمی‌توان آماده‌سازی خط لوله را کارخانه یک‌شبه انجام داد و باید بررسی شود که یک پروسه 5 ماهه زمان نیاز دارد.

نصیری گفت: خیلی از مواقع شرکت خارجی کار را تا مرحله آخر نگه می‌دارند و در دقیقه 90 سفارش می‌دهند و زمانی که کار 6 ماه زمان می‌برد، بعد می‌گویند کارخانه نتوانست نیاز را تأمین و خط خود را آماده کند و به زمان‌بندی پروژه نمی‌رسد و شرکت ایرانی را حذف می‌کنند و کار را به سمتی که خودشان بخواهند می‌برند.

مجلس ورود می‌کند

کوروش کرم پور حقیقی، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم در این مورد به خبرنگار الف، گفت: موضوع را به‌صورت جدی بر اساس شرایط هم در کمیسیون انرژی و هم مجلس پیگیری می‌کنیم و در دستور کار است.

وی افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال، اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نام‌گذاری کردند و معتقد هستیم باید به تولید داخلی و ایرانی توجه کنیم که اگر چنین شد؛ اشتغال هم ایجاد می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برای حمایت از تولید ملی و داخلی تلاش خواهیم کرد، تصریح کرد: آقای زنگنه وزیر نفت هم در این مورد، هم‌نظر است و آنچه نیاز به کالایی در کشور تولید می‌شود؛ باید بر اساس قوانین بین‌الملل و داخل و همچنین متن قرارداد، از تولیدات داخلی استفاده شود.

کرم پور حقیقی با تأکید بر اینکه همه اعتقادمان بر این است که باید از نیازمندهای وزارتخانه‌ها و... را تولید داخلی باشد، گفت: مگر اینکه آن کالا در کشور تولید نشود که باید واردات انجام داد.

وی در مورد اینکه باوجود محرمانه بودن آیا حمایت و خرید از تولید داخلی در قرارداد توتال قیدشده است، پاسخ داد: کلیه قراردادهایی که در سطح جهان امضا می‌شود، محرمانه است و نباید کشوری بداند که قرارداد را چگونه بسته‌شده و این بر اساس قانون تجارت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: از متن قرارداد توتال اطلاع داریم و تمام تلاش بر این است که کل نیازمندی‌های توتال و حتی شرکت‌های که در ایران سرمایه‌گذاری کنند و ساخت پروژه‌ای را به عهده‌دارند، از تولیدات داخلی تأمین شود.

کرم پور حقیقی با بیان اینکه در مورد واردات لوله توسط توتال چیزهایی شنیدیم، تصریح کرد: اینکه توتال می‌خواهد لوله وارد کند تا اینکه وارد کرده است، متفاوت است و این موضوع را پیگیر خواهیم کرد که اگر از تولید داخلی استفاده نکرده باشد، کمیسیون انرژی مجلس با توجه به ضوابط و مقررات با آن برخورد خواهد کرد.