هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با الف: آقای زنگنه این کشور پُر از دکترا است/ اگر نیرو اضافی وجود دارد، استخدام سفارشی برای چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3960729156 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه نمایندگان باید از زنگنه در مورد استخدام‌ها سؤال کنند، گفت: مشکل از نظارت مجلس و برخی از نمایندگان از تخلفات چشم‌پوشی می‌کنند؛ درحالی‌که برای نظارت و اجرای قانون وارد مجلس شدند.

آقای زنگنه این کشور پُر از دکترا است/ اگر نیرو اضافی وجود دارد، استخدام سفارشی برای چیست؟

به گزارش الف؛ در روزهای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، فهرستی از نمایندگان دوره قبل و افرادی که نتوانستند به مجلس راه یابند و به استخدام وزارت نفت درآمده بودند، منتشر شد، اینکه به یک نماینده مجلس قول استخدام داده بودند و این نمایندگان از وزیر نفت (بیژن نامدار زنگنه) حمایت کرده و از نمایندگان خواسته بودند که وی رأی اعتماد دهند. البته زنگنه از مجلس رأی اعتماد گرفت و از استخدام نمایندگان مجلس دفاع کرد.

بعدازاین موضوع نامه‌ای منتشر شد که وزیر نفت دستور داده بود فرزند یکی از نمایندگان فعلی مجلس استخدام وزارت نفت شود که شد. وزیر نفت رد روی آنتن زنده تلویزیون از این مورد دفاع کرد و گفت این دختر دکترا دارد.

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد جذب نمایندگان و استخدام برخی سفارشی در وزارت نفت، به الف گفت: نمایندگان مجلس برای دو بخش قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون و اقدامات دولت و وزرا وارد مجلس می‌شوند و باید بر اقدامات وزارتخانه‌ها نظارت و آن را بررسی کنیم تا هر زمان انحرافی از این برنامه‌ها و تخلفاتی را شاهد بودیم، با تذکر و سؤال و ... برخورد کنیم.


وی مانند قانون برنامه ششم توسعه که باید اجرایی شود و اینکه نوشته‌شده وزارت نفت تا پایان آنچه اقداماتی را باید انجام دهد، افزود: در دو هفته گذشته در کمیسیون انرژی مجلس، مسوولان وزارت نفت را خواستیم و سؤال کردیم که باید در برنامه ششم بهره‌وری داشته باشید و توضیح دهند.


خادمی اظهار کرد: اکنون 6 الی 7 ماه از اجرای برنامه ششم گذشته است و اینکه چه بخشی آن اجرایی شده است؛ آیا می‌توانیم به اهداف برنامه ششم برسیم که نمایندگان برای این موضوع وارد مجلس شدند؛ اینکه یک نماینده قبل از ورد به مجلس یک کارمند معمولی در دستگاهی بوده و اگر به نماینده شد و از وزیر خواست که او را به وزارت نفت ببرد و با توجه به سابقه‌ای که دارد، این وزیر به چه دلیل این کار را انجام می‌دهد، آیا وزیر همه نمایندگان را جذب می‌کند و یا تعداد خاصی را به وزارت نفت می‌برد.


عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه از نمایندگان دوره قبل در مجلس افرادی هستند که رئیس هیئت‌مدیره و در شرکت‌های وابسته به نفت سمت و پست گرفتند، گفت: البته نمایندگانی هم بودند که به وظایف قانونی خود عمل کردند، ولی نماینده‌ای که جذب وزارت نفت شد، از خطا، اقدامات و تخلفات وزیر و وزارتخانه چشم‌پوشی کرده است و هرجایی وزیر نیاز به رأی مجلس داشت، به او رأی دادند.


وی بابیان اینکه همه نمایندگان مجلس نمی‌توانند کارمندان دولت شوند، گفت: نمایندگان باید پس از پایان در بهارستان به جایگاه قبلی خود برگردند؛ نباید نماینده‌ای که در وزارت آموزش و پروش بوده، در وزارت صنایع جذب شود و این مشکل، مشکلات اساسی برای مردم ایجاد می‌کند.


مقصر ناکارآمدی دولت‌ها، مجلس است
خادمی بیان کرد: اگر دولت‌ها به اهداف برنامه‌ریزی‌شده نمی‌رسند، مجلس مقصر است و زیرا در رأس همه امور مجلس قرار دارد؛ چرا نظارت مجلس ضعیف است و نمایندگان به این وظیفه عمل نمی‌کنند که مشاهده می‌کنیم در پایان هر دولت، اشتباهاتی رخ داد و دولت‌ها تخلف می‌کنند؛ چرا مجلس جلوی این تخلفات و انحرافات از اجرای قانون دولت‌ها را نگرفت؟


عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: مجلس باید نظارت کند و اجازه تخلفات و انحرافات از اجرای قانون را به دولتمردان ندهد، متأسفانه این نظارت به‌خوبی انجام نمی‌شود و خیلی از نمایندگان به دلیل معزوراتی که دارند، ازجمله برای وزارت نفت از برخورد امتناع می‌کنند.


وی با بیان اینکه جوانان امروز بیکارند، گفت: آقای زنگنه عنوان می‌کند در وزارت نفت نیرو اضافی داریم، اما نمایندگان و برخی افراد را سفارشی جذب می‌کند که این موضوع تناقض دارد. اگر نیرو اضافی وجود دارد، استخدام برای چیست؟ این‌گونه نبوده و وزارت نفت همیشه برای جذب و استخدام برنامه داشت.


این نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: اکنون دانشجویان دانشگاه نفت که قرار بود استخدام وزارت نفت شوند، اجرایی نمی‌شود، اصلاً برای چه چیزی این دانشگاه ایجاد شد؛ اگر هم قرار است استخدام نکنند؛ نمی‌توان به دانشجویی که سال سوم است بگویند استخدام نمی‌شود و از هم‌اکنون اعلام کنند از 4 سال آینده افرادی که به دانشگاه نفت می‌روند، استخدام نخواهند شد.


خادمی گفت: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ما امروز باید در خیابان پرسه بزنند و یا به خارج از کشور بروند و در مقابل برخی با سفارش استخدام می‌شوند و آقای زنگنه هم در سخنان و نطق خود به آن افتخار می‌کند و می‌گوید اگر نمایندگان را استخدام نکنم، معضلاتی ایجاد خواهد شد و مفسده به وجود می‌آید.


وی خطاب به آقای زنگنه بابیان اینکه چه مفسده‌ای ایجاد خواهد شد، گفت: مگر نماینده بیکار بوده است، اما امروز جوانان در خیابان علاف هستند، افسرده شدن و این مفسده ایجاد می‌کند، نه بیکاری یک نماینده مجلس.


عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بیان کردن مشکلات فایده‌ای ندارد و همه این موضوعات را می‌دانند، در مورد استخدام سفارشی دختر نماینده مجلس در وزارت نفت، گفت: زنگنه بیان کرده این دختر دکترا دارد؛ درحالی‌که امروز در کشور افراد دارای مدرک دکترا و بیکار زیاد هستند؛ و ایراد اینجا است که خود نمایندگان نباید از این اقدامات و کارها انجام دهند.


خادمی با اشاره به اینکه استخدام جوانان ایرادی ندارد، افزود: آیا فرصت مشابه برای دیگر جوانان کشور هم وجود دارد؛ که این‌گونه نیست و امروز افرادی 25 و 30 ساله داریم که مدیر شرکت‌های دولتی می‌شوند و این موارد در کشور زیاد است. فساد اقتصادی، رانت و بی‌عدالتی وجود دارد و باید با آن مبارزه کرد.


وی با بیان اینکه اکنون در شهری که نماینده آن در مجلس هستم، همه جوانان بیکارند؛ آیا همه امکان استخدام دارند، پاسخ نه است؛ دکترا در بین آن‌ها نیست که فراوان است، تصریح کرد: امروز جوانان برای اینکه بیکار نباشند دکترا می‌گیرند، جوان بیکار است و می‌گویم لیسانس بگیرد و بعد از فارغ‌التحصیلی دوباره بیکار است، گفته می‌شود فوق‌لیسانس بگیرد و بعد دوباره بیکارند، می‌گویم دکترا بگیرند.


وی امروز جوانان برای تحصیل، یادگیری علم و اختراع و... به دانشگاه نمی‌روند، بیان داشت: به جوانان می‌گویم درس بخوان و مدرک بگیر تا شاید شغلی برایش پیدا شود؛ مشکل با استخدام دختر یک نماینده حل نمی‌شود، البته مشکل این است که بی‌عدالتی وجود دارد که باید حل و کشور تولید و اشتغال ایجاد شود که نیست.


این نماینده مردم افزود: امروز فرزندان افرادی که وزیر هستند یا در ایران نیستند و اگر در کشور باشند، حتماً سمت دارند، امروز وضعیتی ساختند که فرزندان خودشان حاضر نیستند در این کشور زندگی کنند و به آمریکا و کانادا و دیگر کشورها می‌روند. باید وضعیت مالی وزرا بررسی شود.


خادمی تأکید کرد: امروز اختلاف طبقاتی در جامعه ایجادشده است. برخی از وزرا که چیزی نداشتند، اکنون سرمایه و ثروت دارند، این‌ها از کجا آوردند. امروز افرادی ثروتمند هستند که مسوولان دولتی‌اند و این مشکل اساسی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد این سؤال که آیا مجلس با این استخدام‌های سفارشی برخورد نمی‌کند، گفت: نمایندگان باید از زنگنه سؤال کنند، اما نمایندگانی که به مجلس راه نیافتند، در وزارت نفت مدیر شدند و همین افراد برای زنگنه لابی می‌کنند که نمایندگان رأی دهند یا نه.


وی تأکید کرد: از رئیس مجلس، شورای نگهبان، سازمان بازرسی انتظار وجود دارد که با این مفسده برخورد کنند و از نمایندگانی که در نفت مدیر و معاون وزیر شدند، بخواهند که بگویند چگونه به استخدام وزارت نفت درآمدند؛ نماینده‌ای قبل از ورود به مجلس کارمند معمولی در دستگاهی بود، امروز معاون وزیر و ... شده و حقوقی برابر با وزیر و مهندس عالی‌رتبه‌ای در وزارت نفت می‌گیرد.