با صنعت هوایی چه کنیم؟

رضا نصر وكيلي، گروه تعاملی الف،   3960702012 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
با صنعت هوایی چه کنیم؟

هر چند زمزمه هاي خريد ناوگان نو به دليل عطش ماحصل سال ها تحريم ناجوانمردانه از مدت ها قبل از توافق برجام از سوي صاحب نظران اين عرصه شنيده مي شد، اما كار عمليات خريد به تدريج و به موازات مذاكرات برجام پيشرفت و با توافق برجام هم تا حدودي به بار نشست، اين اتفاق ميمون و مبارك با خريد نقدي شش فروند هواپيماي اي تي آر ( كه دو فروند آن طي روز هاي آينده وارد كشور خواهد شد ) و سه فروند ایرباس در مدل هاي 330 و 321 فصل جديدي در تاريخ حمل و نقل هوايي كشور را رقم زد.


با تغييرات كادر مديريتي در كاخ سفيد و سكانداري مرد مو زرد امريكايي اما و اگرها در روند تعهدات في ما بين در قرار دادهاي ايران با بوئينگ و حتي ارباس موجي از ترديد و نگراني را در جامعه اميدوار صنعت هوايي كشور به دنبال آورد.


موافقان و مخالفان سياسي برجام در جنگي به نفع امپرياليسم مجددا به جان هم افتادند و با متهم كردن يكديكر به بي عقلي و دلواپسي بر اين تنور ترديد دميدند. صاحب نظران و عقلاي دو طرف بدون در نظر گرفتن نگاه تيز بين دشمن با مصاحبه ها و اظهار نظر هاي پي در پي كه نمونه هاي آن را مي توانيد با يك تحليل محتواي ساده در كلام امثال آقاي دكتر كاشان و ديگران ببينيد موضوع خريد ناوگان را كه شايد جزو اولويت هاي دست چندم كشور باشد به نان شب مردم تبديل كردند و اين رخداد معمول را براي دولتمردان به داستاني حيثيتي بدل نمودند. به طوري كه طرف مقابل اين روز ها بابت فروش محصول عشوه گري مي كند و دست روي زخمي مي گذارد كه ما با ندانم كاري در خود ايجاد كرده و جاي دقيق آن را به او نشان داد ه ايم.


حال كه فصل انتخابات و تبليغ به سر آمده و دوره عكس هاي يادگاري گذشته است به خود بيائيم و به اين خيمه شب بازي سياسي خاتمه دهيم. واقعيت داستان اما چيز ديگري است، آمريكا قابل اعتماد نيست، تكيه بر اين ديوار بي اعتبار كار عاقلانه و خردمندانه اي نيست، اكنون جاي بحث و جدل بايد به دنبال راهكار بود.


چه تعهدات انجام شود و چه نشود ما نيازمند به برنامه ريزي دقيق و مدون در اين صنعت داريم ما نيازمند به تقويت زير ساخت هاي اين صنعت درمانده هستيم كه اتفاقا بخش اعظمي از آن ربطي به تحريم ندارد اگر هواپيما بدهند كه امكان بهره برداري بهينه مهيا است و اگر هم ندادند كه همچنان در فازي حركت مي كنيم كه طي چهل سال گذشته پيموده ايم البته اين بار با بهره گيري از زير ساختي مستحكم تر.

پس بسم ا...