گوگل کروم، امن ترین مرورگر اینترنت دنیا

گروه فناوری الف،   3960631202

در سال 2008 شرکت گوگل، صاحب قدرتمندترین موتور جستجوی جهان، مرورگر اینترنتی خود را با نام "گوگل کروم" برای سیستم عامل ویندوز منتشر کرد.

گوگل کروم، امن ترین مرورگر اینترنت دنیا

به گزارش زومیت، این مرورگر کمی بعد به سیستم عامل های لینوکس، MacOS، iOS و اندروید راه پیدا کرد و بعدها گوگل سیستم عاملی را نیز با عنوان Chrome OS که بر پایه ی مرورگر کروم طراحی شده است معرفی کرد. رابط کاربری ساده و به اصطلاح User Freindly گوگل کروم باعث شد خیلی زود این مرورگر در بین کاربران محبوبیت پیدا کند. گزارشی که موسسه ی StatCounter در سه ماهه ی دوم سال 2017 منتشر کرد نشان دهنده ی سهم 63 درصدی گوگل کروم در بین مرورگرهای دسکتاپ بود. این مرورگر علاوه بر برخورداری از رابط کاربری بسیار خوب و سرعت بالا در بارگذاری صفحات، از امنیت بسیار بالایی نیز برخوردار است. همراه شهر فافا باشید.

در چند سال اخیر، رقابت Pwn2Own که در زمینه ی هک و نفوذ در مرورگر های اینترنتی برگزار میشود به کاربران ثابت کرد که گوگل کروم کمترین آسیب پذیری را در مقابل نفوذ هکرها دارد و در بین مرورگرهای اصلی، امن ترین مرورگر حال حاضر در دنیا محسوب میشود. باری دیگر و بر اساس تحقیقاتی که موسسه ی امنیتی آلمانی X41 DSEC صورت داده و حملات متنوعی را برای نفوذ به مرورگر گوگل کروم صورت داده است و همین آزمایشات را بر روی مایکروسافت اج و اینترنت اکسپلورر انجام داده است، مرورگر گوگل بالاترین ضریب ایمنی را از خود نشان داده است. لازم به ذکر است گوگل به چنین موسساتی مبالغی را پرداخت میکند تا آنها بر روی امنیت مروگر کروم کار کنند و به دنبال آن گوگل مشکلات امنیتی کروم را برطرف کند. مرورگرها به لطف پشتیبانی HTML از قابلیت های جدید، در هر نسخه ویژگی های تازه ای را دریافت میکنند و با اضافه شدن هر ویژگی، زمینه ی نفوذ به این نرم افزارها نیز توسعه پیدا میکند. اما از آنجا که توسعه دهندگان در سال های اخیر امنیت مرورگرها را افزایش داده اند، آسیب پذیری آنها نه تنها بیشتر نشده، بلکه کاهش پیدا کرده است.

با این حال میزان امنیت در مرورگر ها یکسان نیست. طبق گزارش موسسه ی X41، مرورگر گوگل کروم نسبت به مایکروسافت اج بسیار بهتر محدودیت های امنیتی را اعمال میکند و همچنین از قدرت تحلیل و جداسازی بالاتری نیز نسبت به مرورگر بومی ویندوز 10 برخوردار است. همین فاکتور آنقدر اهمیت دارد که باعث شود جلوی بسیاری از حملات گرفته شود. با اینکه از نظر ظاهری مرورگر مایکروسافت اج بسیار مدرن به نظر میرسد، اما سطوح امنیتی این مرورگر مشابه مرورگر بسیار قدیمی اینترنت اکسپلورر است و فاقد ویژگی های حفاظتی ارتقاء یافته است. علاوه بر این موسسه ی X41 دریافته است که با اینکه مایکروسافت از فناوری AppContainer در مایکروسافت استفاده کرده است و قادر به تجزیه ی مناسب اطلاعات است، اما اطلاعاتی هر چند جزئی مانند اطلاعات شبکه، سیستم فایل و رجیستری ویندوز را در اختیار منابع قرار میدهد. در مقابل کروم از سیستم متفاوتی برای جداسازی کامل محتویات غیر مورد اعتماد برای دسترسی به منابع مشابه استفاده میکند. محققین معتقدند مایکروسافت از پیچیده ترین سیستم های امنیتی در مرورگر خود برای مقابله با خطرات استفاده کرده است اما همچنین احساس میکنند که در مقابل با توجه به فرآیندهای محتوا، از قابلیت های امنیتی بسیار بیشتری برخوردار است.

در بخش حافظت در مقابل حملات فیشینگ (جعل سایت های مختلف برای سرقت اطلاعات مهمی همچون نام های کاربری، رمز عبور، اطلاعات کاربران و غیره)، شرکت امنیتی X41 معتقد است این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل، هر سه مرورگر کروم، اج و اینترنت اکسپلورر در مقابل حملات فیشینگ مورد آزمایش قرار داده اند. نتیجه ی آزمایش برای کاربران مرورگرهای مایکروسافت دلچسب نیست چرا که مایکروسافت اج و اینترنت اکسپلورر در مقابل این حملات بسیار آسیب پذیر ظاهر شده اند که دلیل این موضوع نیز، سیستم امنیتی بسیار قدیمی این مرورگرها است. در عین حال کروم با سربلندی کامل از این آزمایشات بیرون آمده است و تقریبا میتواند در مقابل تمامی حملات فیشینگ از اطلاعات مهم شما محافظت کند. مرورگرها امروزه دارای حالت های ایمن هستند. این حالت در گوگل کروم با نام سرویس Safe Browsing شناخته میشود و محققین اعلام کرده اند این سرویس از دقت بالاتری نسبت به SmartScreen مایکروسافت اج برخوردار است. با این حال این سرویس ها نیز در مقابل حملات سنگین هکرها نمیتوانند مقاومت زیادی از خود نشان دهند.

جالب است بدانید مهندسین گوگل در زمینه ی رفع باگ های گزارش شده از کروم نیز عملکرد سریع تری دارند و پچ های امنیتی برنامه ریزی نشده ی را در مدت زمان کمتر برای رفع حفره های امنیتی گوگل کروم منتشر میکنند. در حالی که مایکروسافت معمولا تا زمان انتشار پچ های ماهانه برای مایکروسافت اج صبر میکند.به طور کلی گزارش موسسه ی X41 نشان دهنده ی این است که با وجود قابلیت ها و پیشرفت های اعمال شده بر روی مایکروسافت اج، این مرورگر از نظر امنیتی تفاوت زیادی با اینترنت اکسپلورر منسوخ شده ندارد و به همین دلیل در مقابل خطرات آسیب پذیر است. در مقایسه با مایکروسافت اج، گوگل کروم از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و توانایی دفع بسیاری از حملات اینترنتی مانند فیشینگ را داراست.