نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 32125
دخالت بي‏سابقه دولت ايالات متحده براي پايان دادن به بحران بازار
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۰۲:۳۸
دردناک‏ترین بحران بازارهای مالی ایالات متحده در چندین دهه اخیر با دخالت مستقیم دولت آمریکا آرام گرفت. به گزارش "الف" از نیویورک تایمز، سی.ان.ان مانی، بلومبرگ، ای.پی، ای.اف.پی و سی.بی.اس ، سقوط کم‏سابقه بازارهای بورس آمریکا پس از ارایه "طرح نجات" دولت برای تزریق "صدها میلیارد دلار" به بازار برای حمایت از شرکت‏ها و بانک‏های بحران زده و بدهکار، متوقف شد و به نزدیکی وضعیت هفته پیش از سقوط بازگشت. طرح دولت آمریکا برای نجات بازارهای بورس پس از آن ارایه شد که تدابیر موقت همانند خرید چندین بانک ‏و موسسه مالی ورشکسته و وضع مقررات منع پیش فروش، برروی سقوط سهام چندان موثر واقع نشد. کمیسیون بازار ارز و اوراق بهادار ایالات متحده با صدور اعلامیه‏ای پیش فروش سهام را در بازارهای مالی این کشور متوقف کرده است. پیش فروش سهام یا شورتینگ به روشی گفته می‏شود که سهام به امید بازخرید در قیمت پایین‏تر، فروخته می‏شوند.

طرح  "نجات" دولت آمریکا بزرگترين طرح دولت اين کشور براي دخالت در بازارهاي مالي از دهه 1930 ميلادي به اين سو محسوب مي‏شود.

روز جمعه، جرج بوش (رییس جمهور ایالات متحده)، بن برنانکه (رییس بانک مرکزی ایالات متحده، فدرال رزرو)، هنری پالسون (رییس خزانه داری) و کریستوفر کوکس (رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار) در نشستی که در کاخ سفید برگزار شد بر دخالت دولت در بازار به منظور برگرداندن آن به حالت تعادل تاکید کردند.

بوش در کنفرانس مطبوعاتی که پس از این نشست برگزار شد اظهار داشت: دخالت در بازار ضروری است.

رییس جمهور ایالات متحده با 'خطیر' دانستن وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا گفت: اقدامات حمایتی و تزریق وجوه دولتی به منظور حمایت از بانک‏های دچار مشکل، برای برگرداندن اعتماد به اقتصاد ایالات متحده ضرورت دارد.

اظهارات بوش در حالی بیان می‏شد که خزانه داری و فدرال رزو طی بیانیه مشترکی اعلام کردند که در حال بررسی خرید میلیاردها دلار دارایی‏های نقد شونده (مالی) بانک‏های بدهکار هستند. تلاشی که رییس خزانه داری آمریکا آن را مستلزم صرف "صدها میلیارد" دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی دانست.
بوش در این کنفرانس مطبوعاتی چهارجانبه که در باغ رز کاخ سفید برگزار شد، ادامه داد "سیستم اقتصاد آزاد ما بر این مبنا شکل گرفته است که دولت فدرال در وضعیت ضروری در بازار دخالت کند".

بوش ادامه داد "باتوجه به وضعیت خطیر امروز بازارها و اهمیت حیاتی آنها برای زندگی روزمره مردم آمریکا، دخالت دولت نه تنها موجه، بلکه ضروری است".
  بوش در پایان صبحت‏های خود از مجلس آمریکا درخواست کرد که هرچه زودتر لایحه دولت برای خرید دارایی‏های مالی بانک‏ها و موسسات اعتباری را تصویب کند.

دولت ایالات متحده لايحه‏اي را به کنگره ارايه خواهد کرد که بنابر برآوردها تا يک هزار ميليارد دلار (1,000,000,000,000) به بازار تزريق خواهد کرد

پالسون رییس خزانه داری آمریکا نیز در تایید حرف‏های بوش اضافه کرد، با رهبران کنگره درباره توافق بر سر اين طرح که قرار است به گفته وی مشکل را به صورت اساسی حل کند گفتگو کرده است.

بر اساس این طرح، دولت فدرال صندوقی را تاسیس خواهد کرد که با استفاده از منابع مالی این صندوق، دارایی‏های موسوم به دارایی‏های بد موسسات مالی شامل مطالبات غیرقابل وصول و دارایی هایی که ارزش بازار آنها کاهش یافته است، خریداری خواهد شد.

در هفته های اخیر، دولت آمریکا اقدامات متعددی را برای کمک به ثبات سازی در بازار انجام داده بود که از آن‏جمله می توان به خرید موسسات اعتباری 'فنی می Fannie Mae' و 'فردی مک Freddie Mac' و وام 85 میلاردی دلاری به شرکت بیمه 'ای.آی.جی' اشاره کرد.

در همین زمینه، کريستوفر داد سناتور دمکرات و رييس کميته بانکداري سناي آمريکا در مصاحبه با شبکه خبري اي بي سي گفت که هنوز لايحه دولت را نديده اما انتظار دارد که تا يک هزار ميليارد دلار  درخواست شود.

به گفته کارشناسان، تزريق يک هزار ميليارد دلار به بازار آمريکا ممکن است نسل بعدي آمريکا را هم مقروض کند و مردم اين کشور تا مدتها بدهي دولت را پرداخت کنند.

بحران مالي آمريکا ابتدا در وامهاي مسکن بروز کرد و سپس به همه بخشهاي نظام مالي و پولي امريکا گسترش يافت و باعث از بين رفتن اعتماد به بازار شد که در پي آن بسياري از نقل و انتقالات مالي از جمله پرداخت وامها به مصرف کنندگان و شرکتها متوقف شد و در نتيجه آن بسياري شغل خود را از دست دادند.
  در همین حال، باراک اوباما نامزد حزب دموکرات امريکا در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر امريکا از اقدامات دولت بوش براي آرام کردن بازار مالي و کمک به بازار بورس و بازار مالي اين کشور براي خلاص شدن از سهام پر مخاطره حمايت کرد.  اوباما با انتشار بيانيه‏اي اعلام کرد با توجه به وخامت اوضاع اقتصادي کشور، از مشاوران اقتصادي خود خواسته است پيشنهادهاي خود درباره بحران اقتصادي کشور را نگهدارند تا دولت  پيشنهادهاي خود را ارائه کند. نامزد حزب دموکرات امريکا در انتخابات رياست جمهوري اين کشور در بيانيه خود از تلاش‏هاي هانري پالسون وزير خزانه داري امريکا و رئيس بانک مرکز ي امريکا براي حل مشکلات مالي کشور حمايت کرد. وي خواستار تلاش همه اقتصاددانان از هر دو حزب با هدف يافتن راه حلي براي مشکل و بحران اقتصادي امريکا شد.

نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان امريکا نیز روز جمعه اعلام کرد اعضاي اين مجلس متعهدند با اتخاذ سريع قوانين مورد حمايت هر دو حزب دمکرات و جمهوري خواه بازار بورس وال استريت را نجات دهند. رئيس مجلس نمايندگان امريکا تصريح کرد کنگره آمادگي دارد بسيار زودتر از موعد مقرر شده براي هفته آينده به بررسي و تصويب قوانيني بپردازد که بتوانند بحران مالي بي سابقه در وال استريت را برطرف کنند. کنگره قرار بود اواخر هفته اينده تعطيل شود تا نمايندگان بتوانند براي شرکت در مبارزات انتخاباتي چهارم نوامبر به حوزه هاي انتخابيه خود بروند. اما از ان جا که هنري پائولسون وزير خزانه داري امريکا در نظر دارد جزئيات طرح مربوط به مقابله با بحران مالي اخير را در روزهاي اينده ارائه دهد امکان به تعويق افتادن تعطيلي کنگره وجود دارد.

اقتصاددانان نیز به طرح دولت آمریکا برای برگرداندن تعادل به بازار واکنش نسبتا مثبتی نشان داده اند. در همین زمینه، هوارد ديويز، استاد اقتصاد دانشگاه لندن در گفتگو با شبکه تلويزيوني بي بي سي گفت آنچه که طرح بزرگ دولت امريکا براي تضمين تعهدات شرکتهاي بزرگ و تزريق نقدينگي به بازار خوانده مي شود هنوز اجرا نشده است اما مي توان گفت که اين جواب درستي براي حل مشکل بحران مالي امريکاست. ديويز افزود، دو بانک بزرگ امريکا اين هفته بين پنجاه تا هفتاد درصد ارزش خود را ظرف چهار روز از دست دادند و اين مسئله شرايطي را پيش آورد که هيچ دولتي نمي توانست درباره آن بي تفاوت باشد. البته به لحاظ نظري مداخله دولت در بازار مالي چندان امر پسنديده اي نيست اما شرايط به حدي بحراني شده بود که بدون مداخله دولت کل سيستم مالي امريکا از هم مي پاشيد که پيامدهاي پيش بيني نشده اي براي کل جهان داشت.

ژان-کلود تريشه، رئيس بانک مرکزي اروپا نیز روز جمعه از تصميم دولت امريکا مبني بر حمايت گسترده از بخش مالي اين کشور استقبال کرد.  به گزارش ای.اف.پی از فرانکفورت آلمان، رئيس فرانسوي بانک مرزکي اروپا در حاشيه مراسمي در شهر ويزبادن آلمان ، گفت: از طرح نهادهاي دولتي امريکا براي حمايت گسترده از بخش مالي اين کشور استقبال مي کنيم.

پس از انتشار خبر تصمیم دولت آمریکا برای حمایت و دخالت در بازار، بورس‏های آمریکا به سرعت واکنش نشان دادند و به سطوح قبل از سقوط هفته اخیر رسیدند. شاخص میانگین صنعتی داو با 368 واحد، استاندارد اند پورز 500، 48 واحد و شاخص ترکیبی نزدک 74 واحد رشد را تجربه کردند. شاخص بورس انگلستان FTSE 100 نیز با رشدی که در طول تاریخ خود بی‏سابقه گزارش شده است (387 واحد)، بهبود چشمگیری را تجربه کرد. 



 
نادر
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۰۴:۲۰:۳۹
دولت ما هم باید بیاموزد که با تصمیم بجا و عذم انکار مشکلات عمیق اقتصادی می توان راه حل هایی را در پیش گرفت و نتایج آن را هم دید. (81276)
 
مجتبي
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۱۷:۱۳:۱۷
پايان نظريات اقتصاد آزاد!
چه پايان تلخي براي مدعيان علم جهاني اقتصاد (81423)
 
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۱۹:۴۰:۵۵
بازار هم مثل زندگی بالا و پایین دارد. مهم این است که مشکل با تدبیر حل شود. شما حتما از بازار های جهانی خبر ندارید که چطور با تدبیر این مشکل در حال حل شدن است. متاسفانه ما هنوز فکر میکنیم مسایل یا \"خود بخود\" حل می شود یا اصلا حل نمی شود! در حالیکه تدبیر و مشورت و کار کردن خیلی از مسایل را حل می کند. (81446)
 
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۱۰:۲۴:۱۴
تزريق پول به بازار براي كشور ما هم اثراتي دارد؟ (81318)
 
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۱۱:۱۸:۳۱
شاید اونها هم از طرح تحول اقتصادی ما یاد گرفتند و این کار را کردند. شاید قصد دارند ماهی 50 دلار به هر آمریکایی هم بدهند. اگر اینکار را کردند باید بخاطر عدم رعایت کپی رایت و دزدی طرح ما ازشون شکایت کنیم. بالاخره..ناسلامتی. (81321)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۱۱:۲۲:۳۶
من تعجب میکنم اقتصاد آمریکا چقدر میتواند قدرتمند باشد که با این همه هزینه برای جنگ و کمک مالی به کشورهای تحت حمایت آمریکا هنوز هم خزانه آمریکا توانایی کنترل بازار را داشته باشد لطفا در پاسخ کمکم کنید تا بتوان به یکی از نتایج زیر رسید :
1- آمریکا دارای پشتوانه مالی بسیار قوی است و ذخائر مالی آمریکا بسیار قدرتمند هستند و این نواسانات بازار جزئی است
2- قدرت بازار آمریکا مدیون اعتبار این بازار است و با توجه به اعتبار این بازار میتوان قدرت آن را پذیرفت و ممکن است همین اعتبار ضامن بقائ آن شود
3- آمریکاییها بازار خود را بسیار علمی جلو میبرند و با علوم جدید و شناخته شده اقتصاد آن را کنترل میکنند و این موارد قابل پیشبینی بوده و گذراست و بخوبی آن را تحت کنترل دارند
4- بخت با دولت یار بوده و اگر نه وضع بازار آمریکا در حال فروپاشی است
5- دولت آمریکا مردم را فریب میدهد و اوضاع بسیار خرابتر از آن است که بتوان آن را درست کرد و دولتمردان این را میدانند و در حال دست و پا زدن هستند
6- اتفاق جدیدی افتاده و آمرییکایها در حال تغییر بنیادی اقتصاد خود هستند و آینده درخشانی را برای آن پیش بینی میکنند
7- رقبای آمریکا قویتر شده اند و در حال وارد کردن شوک به بازار آمریکا هستند (81328)
 
کامران
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۱۲:۱۶:۳۵
طبیغیه که وضعیت الان با وضغیت 20 سال پیش فرق میکنه و الان کشورهایی مانند چین . هند . روسیه و ژاپن به رقبایی جدی برای اقتصاد آمریکا تبدیل شدن . البته کاملا مشخصه که اقتصاد آمریکا به عنوان اقتصاد برتر دنیا دارای پشتوانه ی فوق العاده قویه . ولی این ضربه قطعا اقتصاد آمریکا رو ضعیف کرده و این که دولت میخواد 1000میلیازد دلار به موسسات کمک کنه در حقیقت خود این کار باعث تورم میشه و ارزش دلار میاد پایین و صرف نظر از اینکه این پول از بودجه ی چه کارهای دیگه ای برداشته شده (81348)
 
ابوالفضل ذبیحی
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۱۲:۵۳:۱۲
ضمن تشکر از سایت الف درجواب این دوست باید عرض شود که روش کار به این صورت استکه این مبالغ را دولت آمریکا با چاپ اوراق قرضه وفروش آن تامین میکند.واین پول جای وامهایی راکه اقساطش برنگشته رارفته رفته پر میکند وبانکهای مذکور از ورشکستگی نجات میابند. ولی دولت آمریکا سود اوراق قرضه را همه ساله پرداخت میکند واین اقساط عقب افتاده هم پیکیری میشوندوقسمت زیادی دیرتر اما برمیگردند وتا برگشت پول وام گیرنده ها بدهکار خواهند ماند. اما مشکل اصلی اینجا نیست مشکل اصلی مربوط به شرکتهای ساختمانی است که مسکن درآمریکادرحال ارزان شدن بوده ومشتری درانتظار ارزانی بیشتر بوده وفروش مشکل شده ودر نتیجه ساخت مسکن کم شده درنتیجه بیکاری روبه افزایش است . در کشور ژاپن دولت ژاپن سالها پیش مبالغ هنگفتی صرف راهها وکارهای زیر بنایی کرده است و اوراق قرضه آن را فقط به ژاپنیها فروخته اند ودر حال حاضر دولت ژاپن یکی از بدهکارترین دولتهای دنیا محسوب میشودامابه مردم خودش ولی با تولید اتوبانها وامکانات عظیم دیگر وجلوگیری از اتلاف وقت مردم وسود بیشتر این پول رفته رفته برمیگردد.در مورد آمریکا کل دنیا ی سرمایه داری این حمایت را کرده اندمثلا در همین جریان اخیر دوغول بانکی ژاپنی میتسویی سومیتوموبانک وگروه میزوهو بانک مبالغ هنگفتی در لیمن برادرز سرمایه گذاری کرده بودند.من در حال گرفتن یه وام از میزوهو بانک هستم که پرسیدم گفتند ممکن است 20درصد کمتر از مبلغ در خواستی بشود امابا این تصمیم اخیر فکر میکنم 100%دریافت کنم در ضمن ضامن هم دولت ژاپن و سود آن دووسه دهم درصددرسال است آره %2.3واگر پس ندهم دولت پول بانک را برمیگرداندولی من بدهکار خواهم ماند .در کل اقتصاد آمریکا دهها برابر بیش از این مبلغ را میتواند فراهم کندوبه مشکلی برنخورد ولی خدای نخواسته اگر روزی آمریکا زمین بخوردتمام دنیا مثل دومینو زمین خواهد خوردو روز مرگ میلیاردها انسان در سرتاسر دنیا وایران خواهد بود. روزی است که اختراعات واکتشافات وپیشرفت بشریت تعطیل خواهد شد ودر آن صورت نفت هم خریدار ندارد و جمعیت عظیمی در کره زمین هلاک خواهند شد مثل این خواهد بود که برق وگاز ونفت تا اطلاع ثانوی 24ساعته قطع باشد.امید وارم این را کسانی درک کنند که درآرزوی آنروز سیاه هستندواگر من اشتباه میکنم بادلیل توضیح دهید .در مورد جنگ عراق وغیره هم این سربازها در استخدام ارتش امریکا هستند وهر جا که باشند حقوقشان را میگیرند ومهمات هم ساخت خودشان است ودرکل مالیات فروش هم به دولت برمیگردد این است که مشکل حادی نیست واعراب منطقه هم مهمات میخرند وباز دولت آمریکا حدود 50درصد از مهمات سازها مالیات میگیرد ودر همه چیز شریک است.در ضمن پیمان دفاعی با ژاپن وخیلی کشورهای دیگردارد وهزینه تامین امنیت را میگیرد واین خیلی بنفع ژاپن هم هست چون خیلی براش ارزانتر تمام میشود تا خودش بخواهد هزینه کندواین نظر من نیست ژاپنیها خودشان ازاین بابت خوشحالند. (81359)
 
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۱۳:۱۳:۰۱
tazrigh pool be bazar ya asasan sisate enbesati baese tavarom va kam shodane arezshe poole mardom mishavad chizi ke dar keshvare ma be yek amre addi tabdil shode ast
dar zemn dar keshvari mesle amrika in kar be in rahtiha anjam nemipazirad magar ba karshenasi daghighe masael dorost bar khalafe ma (81363)
 
مسعود
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۱۴:۴۸:۲۲
راهكار دولت در واقع خريد 1000 ميليارد دلار كالا از بازار راكد آمريكا است كه نه تنها موجب تورم نيست بلكه موجب احياء بازار و خروج از ركود نيز ميباشد ولو اينكه كالاي خريداري شده را به دريا بريزند .
آمريكا دچار تورم توليد بوده و لذا توليدش بيشتر از فروش است ، بنابراين در صورت ادامه ، موجبات افت قيمت و افت توليد و اخراج كارمند اضافي و بيكاري بيشتر فراهم خواهد شد .
البته اين اقدام نيز كه به معني خوردن از كيسه است در دراز مدت مفيد به فايده نيست . زيرا اولا\" خزانه دولت تهي خواهد شد ثانيا\" با توليد انبوه كشورهائي نظير چين و ژاپن كه بازار آمريكا را عملا\" در تسخير خود دارند ، دنيا ديگر رغبتي به خريد كالاهاي گران قيمت آمريكائي ندارد .
لذا در آينده بايد منتظر وضع قوانيني بر عليه واردات از اين دو كشور بود كه آن نيز مستلزم عدول از مقررات جهاني شدن است . (81387)
 
امير شجاع
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۱۵:۴۱:۵۱
به نام خدا
لازم به تذكر است كه جناب آقاي جهرمي اين گزارش را جدي نگيرند چون مطمئنا اين پول مثل وام هاي ميلياردي كشور ما صرف دلالي سيمان و آهن و نمي شود (81404)
 
amir
۱۳۸۷-۰۶-۳۰ ۱۷:۳۹:۵۲
اتفاقا اینو میگن اقتصاد آزاد (81426)
 
محمد کاظم فرقانی
۱۳۸۷-۰۷-۰۱ ۱۴:۰۸:۲۴
از آنجا که اقتصاد جهانی در تحریم و تضاد با اقتصاد ایران است بنابراین می توانیم تا حدودی با خیال راحت به مسائل اقتصاد جهانی بپردازیم(البته تا حدودی):
از طرفی الان بهترین موقعیت برای کشور ماست که از آب گل آلود ماهی بگیرد:
زیرا کشور ما تمام این بحرانها را تجربه کرده و با تصمیم های درست و غلط به نتایج مختلفی هم رسیده.
بنابرین ما می توانیم از این تجربیات استفاده کرده و تصمیم های سودمندی برای کشورمان بگیریم.
به عنوان مثال همین تزریق 1000 میلیاردی آمریکا دارای عوارضی هم هست که ما قبلا تجربه کرده ایم و هم اکنون دولتمردان ما می توانند با تصمیم های درست از این وضعیت به نفع کشور استفاده کنند.
اگر دقت کنیم: در کشور خودمان خیلی ها توانستند از فرصتها استفاده کنند و به ثروتهای باد آورده ای برسند حالا چرا نتوانیم این سیاست را در حد جهانی پیاده کنیم؟ (81810)
 
كامليان
۱۳۸۷-۰۷-۰۲ ۱۴:۳۱:۴۴
با سلام
1 ـ اين خوب است كه آدم مهم باشد اما مهمتر اين است كه آدم خوب باشد 2 ـ بارواج يورو جنگ پولي بزرگان كليد خورده است 3 ـ يورو در بين كل كشورهاي اروپا رايج نشده است زيرا بويژه در اروپاي غربي انگليس نروژ سويس سوئد ودانمارك هنوز به يورو نپيوسته اند 4 ـ دلار سلطان پولهاي جهان است يورو آلترناتيو آن 5 ـ آلمان و فرانسه با رواج يورو واقعا دلار را تحت فشار قرار داده اند وليكن انگليس باعدم پيوستن به يورو تلاش مي كند كه تير خلاص به دلار شليك نشود 6 ـ اقتصاد جهاني از تضعيف دلار ضربه خواهد خورد مگر اينكه با تقويت يورو دلار از تخت سلطنت به زير كشيده شود و يورو بجاي آن بنشيند .
7 ـ از همه مهمتر رواج دينار در بين عربهاي خليج فارس و آكيو در جنوبشرق اسياست كه در آن صورت عرصه جهانخواري دلار تنگ تر مي شود .به اميد مرگ دلار آمريكا و پوند انگليس (82033)
 
۱۳۸۷-۰۷-۰۳ ۱۴:۳۷:۳۲
احتمال اینکه ارزش دلار در جهان به شدت کاهش یابد بسیار است
با کاهش ارزش دلار و بحران در اقتصاد آمریکا ، کشورهای جهان برای آسیب کمتر به اقتصاد خودشان بدنبال راه حلهایی خواهند رفت که باعث میشود اقتصاد آمریکا با شوک دوم نیز روبرو شود
با رکود اقتصادی شدید در جهان و آمریکا خریداران و مصرف کنندگان نفت نیز کم خواهند شد و انتظار میرود اقتصاد نفتی ما نیز فلج شود
قیمت محصولات غذایی با افزایش تورم در جهان مشکل تهیه آن را ایجاد میکند و صادرات این محصولات از کشورهای تولید کننده افزایش می یابد و احتمال بحران غذا در کشورهای تولید کننده محصولات غذایی میرود
دولتمردان آمریکا برای فرار از مشکلات چاره ای جز فدا کردن منطق ندارند و احتمالا در جهان به فتنه گری و ایجاد بحران خواهند پرداخت (82252)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.