نظر منتشر شده
۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 25441
متن کامل گزارش کميسيون اصل نود در مورد مفاسد اقتصادي
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۱۰
به گزارش "الف"، متن کامل گزارش كميسيون اصل نود قانون اساسي مجلس شوراي اسلامي در مورد پرونده‏های مفاسد اقتصادی که توسط حسین فدایی عضو کمیسیون اصل 90 قرائت شد، به شرح زیر است. برای دانلود فایل PDF و Word کلیک کنید.http://www.alef.ir/pdfs/alef_90_report.pdf http://www.alef.ir/pdfs/alef_90_doc.doc متن کامل گزارش كميسيون اصل نود قانون اساسی درباره پرونده‏های مفاسد اقتصادیدر اجرای اصل 49 قانون اساسی‏، دولت موظف شده است ثروتهای ناشی از ربا‏، غصب‏، رشوه‏، اختلاس‏، سرقت... سوء استفاده از مقاطعه کاری‏ها و معاملات دولتی‏، فروش زمین‏های موات و مباحات اصلی... و سایر موارد غیر مشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند. کانون های شکل گرفته ناشی از "قدرت" و ثروت" ویرانگر وضعیت اقتصادی‏، اجتماعی و سیاسی کشورها می باشند به همین دلیل تحقق آرمانهای  مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با تشکیل چنین کانونهایی دور از دسترس می گردد. بدیهی است عدالتخواهی و مبارزه با فساد جزء ذات نظام جمهوری اسلامی می باشد و مبارزه مستمر با آن از وظایف تفکیک ناپذیر این نظام مقدس است.

بروز نمونه هائی هر چند جزئی از فساد اقتصادی ( در مقایسه با سایر حکومتها ) نگرانی شدید مقام‏معظم رهبری را در پی داشته و هشدارهای مکرر ایشان بیانگر لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی است.

معظم له به منظور تبیین اثرات مفاسد اقتصادی‏، شرایط مبارزه کنندگان با این پدیده شوم و چگونگی مقابله با آن‏، در دهم اردیبهشت ماه سال 1380 فرمان هشت ماده ای صادر فرمودند که به فرازهائی از آن اشاره مي شود:

"حکومتی که مفتخر به الگو ساختن نظام علوی است باید درهمه حال تکلیف بزرگ خود را کم کردن فاصله ی طولانی خویش با نظام آرمانی علوی و اسلامی بداند‏، و این جهادی از سر اخلاص و همتی سستی ناپذیر می طلبد. جمهوری اسلامی که جز خدمت به مردم و افراشتن پرچم عدالت اسلامی‏، هدف و فلسفه ای ندارد نباید در این راه دچار غفلت شود‏، رفتار قاطع و منصفانه ی علوی را باید در مد نظر داشته باشد و به کمک الهی و حمایت مردمی که عدالت و انصاف را قدر می دانند تکیه کند."
"اگر دست مفسدان و سوء استفاده کنندگان از امکانات حکومتی قطع نشود و اگر
امتیاز طلبان و زیاده خواهان پر مدعا و انحصارجو طرد نشوند، سرمایه گذار و تولید کننده  
و اشتغال طلب‏، همه احساس ناامنی و نومیدی خواهند کرد و کسانی از آنان به استفاده ازراههاي نامشروع و غیرقانونی تشویق خواهند شد."
"با آغاز مبارزه ی جدی با فساد اقتصادی و مالی‏، یقینا زمزمه ها و بتدریج فریادها و
نعره های مخالفت با آنان بلند خواهد شد. این مخالفت ها عمدتا از سوی کسانی خواهد بود که از این اقدام بزرگ متضرر می شوند."
"به مسئولان خیرخواه در قوای سه گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است.. اعتماد عمومی به دستگاههاي دولتی و قضائی در گرو آن است که این دستگاهها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند..."
"دستی که می خواهد با ناپاکی در بیفتد باید خود پاک باشد و کسانی که می خواهند در راه اصلاح عمل کنند باید خود برخوردار از صلاح باشند."
"هیچ شخص یا نهادی نمی تواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسئولان کشور‏، خود را از حساب کشی معاف بشمارد."
"به دست اندرکاران این مهم تاکید کنید که بجای پرداختن به ریشه ها و ام الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهای کوچک نروند و نقاط اصلی را رها نکنند."‌
"هرگونه‏اطلاع‏رساني‏به‏افكارعمومي‏كه‏البته درجاي خود لازم است‏،‌ بايد بدور از اظهارات نسنجيده وتبليغات‏گونه بوده وحفظ آرامش و اطمينان افكارعمومي را در نظر داشته باشد."‌

همچنين معظم له درتاريخ هاي 82.6.5 و 82.6.19 فرمودند:

"براي مبارزه با فساد بايد همه دست به دست هم بدهند و فساد اقتصادي بخصوص دربين مسئولان و كساني كه دستي در امور بيت المال دارند بايد جدي گرفته شود‏، بخاطر همين است كه اين كار جزو مشكل ترين و درعين حال ‌اگربه نتيجه برسد‏، جزو
پربركت ترين هاست. تا وقتي درجامعه عدالت باشد‏، تبعيض نباشد‏، نگاه متفاوت به اشخاص و قشرها نباشد و امتياز طلبي هاي زيادي و نابحق و نابجا درجامعه وجود نداشته باشد‏، مردم برخيلي ازناكامي ها صبر مي كنند."‌
"مشروعيت من و شما وابسته به مبارزه با فساد‏، تبعيض‏، و نيز عدالت خواهي است. اين پايه مشروعيت ماست. تكليف ما اين است كه عدالت را درجامعه مستقر كنيم و اين هم جز با مبارزه با فساد و افزون طلبي انسانهاي مفت خوار و سوء استفاده كن امكان پذير نيست."‌
با عنايت به وظيفه ذاتي كميسيون اصل نودم قانون اساسي كه همانا رسيدگي به شكايات مربوط به طرز كارمجلس‏، قوه مجريه و قوه قضائيه مي باشد و اختيارات و الزاماتي كه قانون مشخص كرده از جمله: ‌

" به موجب قانون اساسي‏، كميسيون اصل 90 مي تواند با قواي سه گانه جمهوري اسلامي مستقيما مكاتبه يا به آنها مراجعه نمايد و براي رسيدگي به شكايات كتبي كه از طرف مسئولين مربوطه بدون جواب مانده ويا جواب قانع كننده  به آنها داده نشده و رفع مشكلات‏، توضيح بخواهد و آنها مكلفند دراسرع وقت جواب كافي بدهند ".
"مسئولين مكلفند پاسخ كافي و مستند خودرا حداكثر ظرف مدت يك ماه از تاريخ وصول كتبا به كميسيون اصل 90 اعلام دارند".
"تخلف از اين قانون جرم محسوب و متخلف به مجازات حبس از سه ماه تا يك سال و انفصال از خدمات دولتي از شش ماه تا يك سال محكوم خواهد شد".  
 " دادگاه مكلف است پس از صدور حكم نتيجه را به كميسيون اطلاع دهد ".
مستند به اختيارات و وظائف فوق و دراجراي فرمان هشت ماده اي مقام معظم رهبري مبني بر لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادي‏،‌ كميسيون اصل نودم قانون اساسي، با تشكيل كارگروه مبارزه با  مفاسد اقتصادي‏، اقدام به جمع آوري و طبقه بندي پرونده هاي مهم مشمول فرمان مقام معظم رهبري به منظور برخورد قاطع با مفاسد اقتصادي نمود.
پرونده های مهم موجود در کمیسیون اصل 90  به هفت حوزه عمده  به شرح ذيل:‌

1- زمین، 2- بانکها، بیمه ها و مسائل ارزي، 3- صنایع، مخابرات، كشتيراني و...‌
4-‌ نفت  و گاز و پتروشیم،  5 - فرهنگی و اجتماعی، 6-   قضائی و امنیتی،7- خودرو  

تقسیم گرديد كه جهت رسيدگي به آنها در هر حوزه کارشناساني با ‌وظائف  مشخص تعيین گردیدند .
براي رسيدگي به مطالب مندرج در پرونده ها:

اولا ً: از مراجع نظارتی نظیر دیوان محاسبات کشور‏، سازمان بازرسی کل کشور‏، وزارت اطلاعات و..  كسب نظركارشناسي شد كه در گزارشات نهائی به آن استنادشده است و. البته مساعدت مراجع فوق نيز قابل تقديراست.

ثانياً: ازمسئولين مربوطه دعوت واظهارات آنهاموردتوجه قرارگرفت. دراين رابطه دههاجلسه بامسئولين اجرائي و بيش از1100‌ مكاتبه وهزاران ساعت كاركارشناسي ازطرف كميسيون مصروف گشت.

در انتخاب پرونده‏های‏ مشمول رسیدگی‏کارگروه‏، شاخص‏هائی‏به شرح ذیل‏در نظرگرفته شد:‌

1-    پرونده‏ها از نظر محتوائی حاوی عملکردهائی باشد که منطبق با نظرات
مقام معظم رهبری مبنی بر"تبانی قدرت و ثروت حرام"جهت کسب مال نامشروع و  غیر قانونی باشد.
2-    حوزه شمول و دامنه عملکرد وسیع و قابل توجه باشد.
3-    حجم مالی پرونده قابل توجه بوده از اهمیت ویژه  برخوردار باشد.
4-    موضوع مطروحه در پرونده مشخص باشد.
5-    مردم نسبت به موضوع پرونده حساس و در خصوص آن مطالبه داشته باشند.

با عنایت پروردگار متعال و حمایت‏های بی‏دریغ اعضاء محترم کمیسیون اصل 90‏، حاصل تلاش کارگروه بصورت فهرست اقدامات و گزارش اجمالي آن آماده و درتاريخ 86.2.12‌ به روساي محترم قوه قضائيه و مجريه ارسال گرديد كه متاسفانه از نتيجه آن اطلاعي دردست نيست.
متعاقبا گزارش مشروح بخشي ديگر از پرونده ها درتاريخ 87.1.25 ارسال گرديد كه اينك گزارش مختصر آن به استحضار نمايندگان محترم و ملت شريف ايران مي رسد. ‌

الف؛ فهرست برخي از پرونده هاي مورد رسيدگي در كارگروه مبارزه با مفاسد اقتصادي كميسيون اصل 90 عبارتست از:
1- در حوزه زمين
رديف    كلاسه     موضوع
1    4828    واگذاري اراضي به دستور وزير وقت جهاد كشاورزي
2    5476    واگذاري اراضي ملي خارج از ضوابط ومقررات
3    5493    گزارش ديوان محاسبات از واگذاريهاي غير قانوني
4    5509    واگذاري مجتمع شهيد حقاني با 33 برابر زير قيمت واقعي
5    5312    گزارش يكي ازنمايندگان مجلس در واگذاريهاي غيرقانوني در اطراف كرج
6    5462    تخلفات شوراي شهر اسلام شهر در تغيير كاربري اراضي زراعي
7    5463    تخلفات شوراي شهر وشهرداري لواسان در تغيير كاربري اراضي
8    5440    واگذاري زمين به شركت "احداث وبهره برداري آزاد راه تهران – شمال"
  9    5464    تفكيك زمينهاي دولت توسط 2 تن از كاركنان ثبت
10    5612    گزارش زمين خواري در اهواز
 
2- در حوزه بانكها، بيمه و مسائل ارزي

رديف    كلاسه     موضوع:

1    4710    وجود نواقص عديده در سيستم ارزي بانك مركزي ج.ا.ا
2    5017    بررسي عملكرديكي از بانكها براي خريد ساختمان در ميدان آرژانتين به مبلغ 221.4 ميليارد ريال بدون اخذ تأييديه از شوراي اقتصاد و مطالبات معوق گروه عظام و سايرين به مبلغ 700 ميليارد ريال
3    5495    اضافه پرداختي سود به سپرده‌گذاران در دو بانك به مبلغ 2001 ميلياردريال
4    5261    تسهيلات پرداختي از محل حساب ذخيره ارزي ازطريق ارائه پروفرم هاي غيرواقعي جهت گشايش اعتبارو عدم رعايت سهم‏الشر‏كه مالك به نفع متقاضي وعدم انتقال بدهي معوق مشتريان به سرفصل مطالبات معوق بمنظور نشان دادن سود بانكها
5    3800    اختلاس و سوءاستفاده مالي در شعبه پاريس يكي از بانكها جمعاً به مبلغ 27.202.541 يورو
6    5489    تبديل كليه موجودي دلاري يك بانك بالغ بر 205 ميليون دلار به ساير ارزها و اعتراف آن بانك به بيش از 6 ميليون دلار خسارت
7    5494    ارائه اسناد و مدارك جعلي بابت دو فقره اعتبارات اسنادي مربوط به يك شركت در يكي از بانكها به مبلغ 116 ميليارد ريال
8    5499    اقدامات خلاف قانون بانك مركزي ج.ا.ا و 7 بانك در ارتباط با مطالبات دولت بابت        يكسان سازي نرخ ارز در سال 1381  .
9    5506    بررسي عملكرد شركت سرمايه گذاري يكي از بانكها موضوع خريدو فروش سهام توسط شركت‌هاي وابسته به بانك و ارائه سود صوري وساختگي بمبلغ 5هزارو244ميلياردريال
10    5515    همدستي وتباني بعضي ازكار‏‏كنان يكي از بانكها باكاركنان دو شركت براي ارائه اسناد جعلي
11     5472    بررسي تسهيلات اعطايي و عدم وصول وپيگيري مطالبات سررسيد گذشته معوق بانك‌ها
12    5532    بررسي‏عملكرديكي ازبانكها دررابطه با ضمانت نامه 15 ميليون ماركي صادره به درخواست يك شركت  معادل 71.6 ميليارد ريال كه سالها لاوصول باقي مانده است.  
13    5535    پرداخت بالغ بر 25.5 ميليون مارك توسط يكي از بانكها براي خريد ساختمان در فرانكفورت و در نهايت ايجاد شركت ساختماني در آن شهر و بدهي شركت به مبلغ 223 ميليارد ريال معادل 18.81 ميليون يورو نزدآن بانك در سال 1383
14    5561    عملكرد بعضي از شركت هاي سرمايه گذاري وابسته به دستگاههاي دولتي از جمله بانك ها   در جهت خريد و فروش و ايجاد درآمدهاي غيرواقعي از اين محل


15    5566     پرونده مطالبات معوق شعب خارج از كشور يكي از بانكها به مبلغ 3836 ميليارد ريال كه 53.5 درصد مطالبات را تشكيل مي‌دهد كه  84درصد آن مربوط به شعب امارات
 ميباشد
16       5573    خريد 79.93 درصد سهام يك شركت توسط شركت مديريت سرمايه گذاري وابسته به يك بانك به مبلغ 2321 ميليارد ريال كه برخلاف ضوابط و مقررات حاكم بر كشور مبني بر واگذاري سهام به مردم صورت گرفته است
17    5578    عدم دريافت مبلغ 1124 ميليارد ريال سود سهام شركت سرمايه‌گذاري يكي از بانكها برخلاف ماده 240 اصلاحيه‌قانون‌تجارت
 
 3- در حوزه  صنايع، مخابرات، كشتيراني و ...

رديف    كلاسه     موضوع

1    4101    بررسي عملكرد مسئولين سازمان بنادر و كشتيراني براي سال هاي 1370 تا 1375
2    5002    بررسي گزارش تحقيق و تفحص از يكي ازشركتهاي وابسته به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و احصاء موارد تخلف
3    5008    بررسي موارد مندرج درگزارش مربوط به خريد سوئيچ هاي مخابراتي
4    5027    رسيدگي به پرونده سرمايه گذاري وبهره برداري از اپراتور دوم تلفن همراه
5    5052    رسيدگي به عملكرد مديريتي و سوءاستفاده معاون وقت وزير صنايع ومعادن ومديرعامل وقت سازمان ذيربط    
6    5079    بررسي مسائل مالي  بعضي از مسئولين شركتي وابسته به وزارت راه وترابري
7    5141    بررسي مناقصه با موضوع توسعه بخش BSS ‌
8    5294    رسيدگي به عملكرد مديرعامل وقت‏ يكي از كارخانجات ‏وابسته ‏به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات  
9    5376    بررسي سوء جريانات مالي، مديريتي و اقتصادي در يكي از شركتهاي هواپيمائي كشور
10    5470    پيگيري گزارش سازمان بازرسي كل كشور درخصوص واگذاري 33% سهام هفت شركت وابسته به وزارت جهاد كشاورزي به بخش خصوصي
11    5507    پيگيري گزارش ديوان محاسبات كشوردرخصوص سانحه آتش سوزي يك كشتي‌
 
4- در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي

رديف    كلاسه     موضوع:
1    4317    بررسي رانت 700 ميليارد توماني ايجاد شده براي سال 1384 وچهار ماهه اول سال 1385 بابت فروش مواد اوليه محصولات يكي از شركتهاي وابسته به وزارت نفت
2    5263    رسيدگي به گزارش ديوان محاسبات كشور درخصوص قراردادهاي بيش از يك ميليارد ريال شركتهاي تابعه وزارت نفت براي سال 1382 و 1384
3    5395    بررسي عملكرد اداره كل تداركات وامور كالاي يكي ازشركتهاي وابسته به وزارت نفت در ارتباط با نحوه برگزاري مناقصه موضوع گزارش سازمان بازرسي كل كشور
4    5508    رسيدگي به گزارش ديوان محاسبات كشور درخصوص قرارداد خريد لوله از شركتهای انگليسي و هندی

5- حوزه مسائل فرهنگي و اجتماعي

رديف     كلاسه     موضوع
1    4125     بررسي موضوع سوء استفاده از ميليونها دلار اموال بازنشستگان كشور در يكي از شركتهاي تحت پوشش سازمان بازنشستگي
2    5076     بررسي عملكرد يكي از سازمانهاي فرهنگي و بعضي از نمايندگي هاي آن درخارج از كشور

6- در حوزه قضائي و امنيتي

رديف    كلاسه     موضوع:
1    5164    گزارش فساد و قاچاق عتيقه ازيكي از  سفارت خانه‏ها
2    4853    عدم اجراي مواد (1)و (2) قانون تاسيس واساسنامه سازمان جمع آوري وفروش اموال تمليكي موضوع عدم تحويل كالاهاي مصادره اي ، ضبطي و قاچاق به سازمان مذكور

7- در حوزه خودرو

رديف    كلاسه      موضوع:
1    4930    بررسي قرارداد يكي از شركتهاي خودروسازي  با شركت خارجي براي ساخت خودرو  و تخلفات صورت گرفته
2    5001    بررسي قراردادهاي تنظيمي في‌مابين شركت‌هاي تحت پوشش شركت هاي خودروساز. يكي ازشركتها در سال 1373 تأسيس و تا سال 1382 ارزش كل قراردادهايش بالغ بر 1450ميليارد ريال ميگردد درصورتيكه ارزش دارائيهاي ثابتش در پايان سال 1381 بالغ بر 21 ميليارد ريال بوده است.
3    5555    بررسي تخفيف‌هاي يكي ازشركتهاي خودروسازي به اشخاص حقيقي و حقوقي (شامل تعداد 46285 دستگاه از ابتداي سال 77 تا پايان سه ماهه اول 79 تحت عناوين مختلف)

ب:  گزارش پاره‏اي از تخلفات مربوط به واگذاری زمین
 
1-    ‌واگذاري هزاران هكتار از اراضي ملي دربهترين مكانها  :
 
در این پرونده مواردي از واگذاری اراضی مطرح است كه بدون رعایت قوانين و مقررات مربوط و بدون آن که مطابق ضوابط مربوط طرحی در آنها اجرا گردد‏، قبل از بهره برداری از طرح‏، با تخفیف نیمی از ارزش زمین به دستور مسئولین وقت به برخی از افراد از جمله مسئولین وقت واگذار شده است. بخشي از اين زمین ها در بهترین مکانهای استان تهران نظیر حاجی آباد شمیران‏، سوهانک‏، تلو‏، امامزاده قاسم‏، دارآباد و.. به شرکت های تعاونی وزارت خانه ها و دستگاههای دولتی واگذار شده است. در مواردی خريداران‏، زمين هاي واگذار شده به آنها را‏، به هشتاد برابر قيمت خريد درهرمتر مربع به فروش رسانده اند. مسئول ذیربط به مراجع قضائی معرفی شده که در نهایت به 5 ميليون ریال جزای نقدی محکوم گرديده است !
دیوان محاسبات کشور نيز در تحليل و آسيب شناسي اين شيوه واگذاري اعلام می‏دارد که واگذاری هاي مذكور به لحاظ سوء استفاده از قوانین و مقررات‏، اعمال نفوذ و قدرت صاحبان موقعیت و شأن سازمانی از یک سو‏، عدم نظارت جدی و به موقع متولیان امر و بعضا همسوئی و همراهی آنان تخلفات و مفاسد اقتصادی گسترده ای واقع و پدیده ای بنام زمین خواری بروز نموده است به طوریکه اهداف مقنن یعني ایجاد اشتغال‏، حفظ و احیای اراضی به جد مغفول و از دایره توجه به طور کلی خارج گشته است. به عنوان نمونه می توان به واگذاری هائي به شرح ذيل اشاره نمود:
1 / 1 -  واگذاری قطعی 260 هکتار از اراضی ملی و مرغوب شهرستان دماوند به مقامات ارشد دولت وقت و فرزندان آنان با اعمال 50 درصد تخفیف ویژه  قیمت کارشناسی !
2/1 -  واگذرای 367 هکتار از اراضی منابع ملی در تهران‏، کرج و دماوند به تعاونی یکی از وزارتخانه ها بدون ضابطه، که متجاوز از 40 میلیارد ریال سود بادآورده داشته است.
3/1 - واگذاری قطعی 125 هکتار از اراضی منابع ملی و دولتی مسگر آباد به یکی از شرکتها ( درحالي كه  ارزش کارشناسی اين اراضي 131 میلیارد ریال بوده ) و در قبال آن فقط 26 میلیارد ریال نقدی و 13 دستگاه خودرو سواری به ارزش یک میلیارد ریال به صورت غیر نقدی دريافت شده است.
4/1 –  واگذاری 3162 هکتار از اراضی منابع ملی و حدود 15 ميليون مترمربع از اراضی شهری در سراسر کشور به یکی از دانشگاه‏هاي غيردولتي بدون رعایت ضوابط قانونی با اقل بهای ممکن و عمدتا رایگان و این درحالی است که مسولین دانشگاه امکان هرگونه نظارت برنحوه بهره‏برداری،استفاده صحیح و طبق ضوابط قانونی و موافقت نامه‏های مورد تفاهم را از دستگاههای نظارتی بطور کلی سلب نموده اند.
5/1 –  واگذاری 87 هکتار زمین در استان قزوین به یک شرکت خصوصی که اعضاي هیأت مدیره آن از کارکنان یکی از سازمان های دولتی بوده اند.
6/1 – واگذاری 23 هزار مترمربع از اراضی مرغوب تهران واقع در دارآباد به 160 نفر از نمایندگان دوره ششم  با قیمت نازل و شرایط ویژه.
لازم بذكر است مقرر بوده تا در این زمین ها دامداری‏، طرح درختکاری و علوفه کاری صورت گیرد که عمدتا تبدیل به احداث مسکن شده و قبل از اجرای طرح و
بهره برداری نيز به فروش رسیده و سند با تخفیف 50 درصد به نام متقاضی صادر شده است.

2-‌‌ جعل و تباني‏، تفكيك و تغيير كاربري باغات و اراضي كشاورزي: ‌

‌1/2‌- ‌ شرکت عمران شهر جدید هشتگرد شکایتی علیه مسئولین یکی از سازمانهای دولتی  و شرکت تعاونی مسکن کارکنان سازمان دیگری طرح نموده و متعاقب آن با پيگيري دادسرای ویژه محترم مجتمع اقتصادی‏،‌ مشخص گرديد سند یک قطعه زمین ‌بنام دولت ثبت و صادرگرديده و با مساحتی معادل 1197 هکتار به شرکت عمران جدید هشتگرد منتقل شده است و قطعه ای دیگر که بدوا 910 هکتار آن ملی وبا اعتراض مالک‏، کل پلاک بعلاوه اراضی مزروعی و مستثنیات از اختیار دولت خارج و به 3 هزار قطعه تفکیک و مجوز نقل و انتقال از سوی اداره منابع طبیعی صادر شده است‏، با جعل و خیانت و تبانی 2 تن از کارمندان اداره فوق الذکر در تحدید حدود نقشه برداری و تنظیم صورتجلسه‏، بخشی از پلاکی را که دولتی تشخیص و در اختیار شرکت عمران جدید هشتگرد قرارداشته جزء پلاک مذکور نموده و به تصرف متصرفین در می‏آید. برابر ارزیابی اداره بازرسی استان تهران بهای این اراضی 200 میلیارد تومان و برابرنظریه وزیر محترم سابق وزارت اموراقتصادی و دارائی بالغ بر 600 میلیارد تومان املاک دولت به ناحق دراختیار افراد غیر صالح قرار گرفته است. ‌پرونده در شعبه سوم بازپرسی مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح رسیدگی است.
2/2 -  اعضای یکی از شوراهای اسلامي يكي از شهرهاي استان تهران بر‏خلاف ضوابط باغات ‌‌را به قطعات جداگانه تفكيك نموده و برای هر یک پروانه احداث بنا صادر می کند و برخلاف مقررات از 18 تا 5/32 درصد تراکم اعطاء کرده است و در قطعه دیگر به وسعت 13 هکتار اراضی درطرح کاربری باغ و جنگل کاری که ‌کلا‌ خارج از محدوده قانونی پیش بینی شده  مجوز تفکیک آن را صادر و پروانه های ساختمانی را ظرف مدت کوتاه و غیر متعارفی صادر نموده است ‌. ‌نتیجتا با عدم پرداخت حقوق دولتی که بالغ بر 480‌ میلیارد ریال است ‌ سبب تضیيع و اتلاف بیت المال و مال اندوزی فرد یا افرادی شده‏اند كه  پرونده در شعبه 2 بازپرسی کارکنان دولت مطرح رسیدگی است.
3/2 - شورای اسلامی و شهرداری یکی دیگر از شهرهای استان تهران با کمک فرمانداری اقدام به تغییر کاربری و تفکیک بیش از 2 هزار قطعه از اراضی کشاروزی منطقه نموده و آن ها را به افراد غیر فروخته است. 400 قطعه از اراضی به فرمانداری تعلق گرفته که به صورت فیش های 500 هزار تومانی در بنگاههای املاک به قیمت 5 تا 6 میلیون تومان قبل از اینکه مراحل ثبتی تفکیک و صدور سند طی شود به فروش رسانده است.
اين پرونده ازسال 82 تاکنون در مجتمع قضائي اموراقتصادي درحال بررسی است. ‌

 3- ارائه گزارش خلاف واقع و جعل عنوان براي تغييركاربري اراضي و زمين خواری
 1/3 -   برخي از کارمندان يكي از شهرداری‏ها و يك سازمان دولتی‏، با جعل عنوان و ارائه گزارش خلاف واقع برای تغییر کاربری و تخریب 50 هزار مترمربع باغ اقدام نموده که ارزش افزوده این اراضی و رانت ایجاد شده بالغ بر 200 میلیارد ریال است‏، این پرونده ازسال 1382  در شعبه دوم دادیاری مجتمع قضائی ویژه امور اقتصادی  مطرح رسيدگي است.
2/3- در قسمتهائی از اراضی واقع در قسمت شمالی یکی از شهرهای استان تهران
ساخت و سازهائی توسط نهادها و ارگانهای دولتی و اشخاص صورت گرفته ‌و با توجه به  ارزش بالای این اراضی عده ای سود جو با استفاده از قولنامه های عادی و در بعضی موارد جعلی و با تشبث به مراجع قضائی برا ی این اراضی سند مالکیت گرفته اند ویا این اراضی را به صورت قولنامه ای به شرکت های تعاونی مسکن و نهادها و سازمانهای مختلف دولتی واگذار نموده اند که مسئولین این ارگانها نیز با نفوذ خود در ادارات مختلف سعی دارند برای این اراضی سند مالکیت بگیرند.  200 هزار متر مربع از این اراضی در اختیار سازمان دولتی قراردارد که سعی در تغییر کاربری اراضی دارد. در این رابطه نیز پرونده در شعبه سوم بازپرسی مطرح است ‌.

نتيجه گيري و پيشنهاد:
 
1- قوانین و مقررات مربوط به واگذاری زمین در نظام جمهوری اسلامی ایران دستخوش تغییراتی شده و مسئولین ذیربط برداشت های متفاوتی از آنها داشته اند و در نهایت‏،‌ ضعف مدیریتی موجبات ابهام وتخلف در شیوه های واگذاری را فراهم کرده و سبب بروز سوء استفاده توسط اشخاص حقيقي و حقوقي شده است.در مصوبات شورای انقلاب، اجازه فروش اراضی منابع طبیعی‏، موات و مراتع به غیر داده نشده است بلکه هیأتهائی مانند هیأت هفت نفره زمین مسئولیت واگذاری اراضی را طبق ضوابط مصوب به عهده داشته اند.
 شرايط قانوني واگذاري و فروش اراضي عبارتند از:
1- اراضی با رعایت ضوابط واگذار شده يا بشود.
2-  زمین پس از بهره برداری از طرح به فروش برسد.  
3-  قیمت زمین با اعمال حداکثرتا پنجاه درصدتخفیف‏نسبت به قیمت ارزیابی روز وصول گردد.
4- زمین به کسی که طرح را ارائه داده و آن را اجرا کرده است به فروش برسد كه درواگذاري هاي مذكور شرايط فوق رعايت نگرديده است.
بنابراین عدم تحقق یکی از شروط فوق موجب عدم اجراي قانون مي گردد.
2- مراحل رسيدگي به پرونده‏ها درمحاكم قضائي بسيارطولاني است و اين امر دركنارهزينه پائين تخلف سبب شده جرائم و تخلفات انجام شده به بوته فراموشي سپرده شده ومجرمين ومتخلفين رادر ارتكاب جرائم جري نمايد.بدين منظور دستگاه قضائي براي كاهش اطاله دادرسي به پرونده‏ها و بالابردن هزينه جرم مفسدان نسبت به ارائه لايحه اقدام نمايد كه بااستقبال نمايندگان محترم مجلس روبروخواهدشد.
3-  دراكثر پرونده هاي موردبررسي‏، مسئولين ذي ربط به جاي ضابطه طبق رابطه عمل كرده وپيگيري هاي انجام شده حاكي است اين قبيل افراد به هشدارهاي مراجع نظارتي توجه كافي ننموده وكاركنان سودجوي بعضي از دستگاههاي اجرائي ازموقعيت خود سوءاستفاده نمودندكه انتظارميرود باشديدترين تنبيهات مجازات گردند.حداقل مجازات براي مفسدان وسوءاستفاده كنندگان ازبيت المال ( طبق اصل 49 قانون اساسي) بازپس گيري اموال بيت المال ازآنان ميباشد.
4- دولت محترم باعنايت به مواردفوق‏، با ايجادسازوكارهاي مناسب نسبت به متوقف نمودن فرايندخطرناك پديده زمين خواري اقدام فوري معمول دارد.
5- جهت بازدارندگي ازوقوع مفاسد در حوزه زمين خواري‏، پيشنهاد مي شود قوه قضائيه باهمكاري دولت طرح كاداستر ياشناسنامه ملك را از طريق ارائه لايحه وتصويب مجلس به مرحله اجرا درآورد.در اين ارتباط مركزپژوهشهاي مجلس وكميسيون اصل نود گزارشي راتهيه نمودندكه به پيوست تقديم مي گردد.
6- عليرغم تصريح قانون نحوه اجراي اصل نودم قانون اساسي برلزوم جوابگوئي بعضي ازمسئولين ذي‏ربط درمهلت معين‏، متاسفانه با وجود مكاتبات بسيار ازسوي كميسيون‏، مسئولين ذيربط بدون توجه به قوانين مربوط از ارائه پاسخ امتناع
مي ورزند.
 ‌     
ملاحظاتي كه دراين گزارش بايد ملحوظ نظر قرار گيرد:

1-    كميسيون درنظر داشت نتايج حاصل از رسيدگي به پرونده ها درمراجع قضايي مشخص گردد تا درگزارش خود درج نمايد لكن به دليل عدم اعلام نتايج اقدامات مرجع قضايي‏، ارائه گزارش عملكردكميسيون با تاخير روبرو گرديد. البته اين موضوع به منزله ناديده گرفتن زحمات وتلاش قضات شريف‏، پاكدامن و انقلابي دستگاه قضايي نمي باشد.
2-    عدم احراز قطعي جرايم و ميزان مجازات براي محكومين درهرپرونده بدليل عدم دسترسي به احكام صادره از سوي مراجع قضايي است و به همين دليل از ذكر اسامي افراد در گزارش خودداري شده است.
3-    قرائت گزارش كميسيون به منظور جلوگيري و پيشگيري از انحرافات و تخلفات اشخاص حقيقي و حقوقي در قواي سه گانه بوده و نبايستي مستمسكي براي رسانه هاي بيگانه و مغرضان داخلي كه به دنبال سياه نمايي هستند قرارگيرد. انشاء الله مراجع قضايي به موضوعات اعلامي توسط كميسيون دراسرع وقت رسيدگي و نتايج آن را اعلام  خواهند نمود.
4-    بسياري از پرونده هاي متشكله (كه دركميسيون مورد رسيدگي و پيگيري قرار گرفت ) به لحاظ كسب نتايج حاصله مختومه گرديده و از رديف پرونده هاي در جريان رسيدگي خارج شدند.
5-    رسيدگي به پرونده ها بااستفاده از خدمات كارشناسي صورت گرفته و مي تواند در پيشبرد اهداف دستگاههاي  اجرايي موثر واقع گردد. ارائه اطلاعات و مدارك به موقع مورد درخواست كميسيون و تقويت ارتباطات مي تواند در سالم سازي محيط كار‏، مسئولين امررا ياري نمايد.
6-    ارقام ذكر شده در گزارش مربوط به ارزش كارشناسي زمان وقوع تخلف و تشكيل پرونده مي باشد.
درپايان ضمن اعلام اينكه بخش‏هاي ديگر اين گزارش آماده و به مسئولين ذي‏ربط منعكس شده‏، كميسيون وظيفه خود مي‏داند مراتب تشكر و قدرداني خود را از كليه افرادي‏كه در امر مبارزه با فساد تلاش و مجاهدت مي‏كنند‏، ابراز نمايد.   


 
رضا
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۳:۵۹:۵۴
اين همه جار و جنجال براي هيچ ؟ چند صفحه گزارش كلي و مبهم؟ آيا اين شد مبارزه با فساد اقتصادي
اگر دولتي با يك تصميم آرزوهاي يك نسل را به رؤيا تبديل نمود چه كسي پيگير است. من اگر تمام درامد 30 ساله را يكجا داشته باشم نمي توانم خانه بخرم؟ چراااااااااااااااااااااااااااا؟
چه كسي 3 تا 5 برابر شدن قيمت مسكن را پيگيري مي كند؟
تا كي اين گزارشها براي رفع تكليف نوشته خواهند شد ؟ تا كي؟
چه فسادي از اين بالاتر قصد توجيه ندارم اما اگر من براي تبديل رؤيا هام به ارزو از رابطه استفاده كنم و قانون را دور بزنم ايا كسي كه با تصميمات اينچنين نسلي را به مستاصل ساخته هيچ تقصيري ندارد؟
فساد جاي ديگر است ؟ مافيا نيز جاي ديگر است. اگر كسي 1000 هكتار زمين بگيرد و اصلا پولش را ندهد چون براي من ضرري ندارد ( بد و محكوم بودن عمل محل بحث نيست چون اين عمل نيز نكوهيده است) به نظر من به اندازه اي كه يك تصميم گير با يك تصميم غول تورم را بيدار مي سازد به من ضرر نمي زند و فساد اينجاست.
كاش به سخنراني حكيمانه ريئس محترم قوه قضائيه در مورد فساد اكبر و فساد اصغر بهتر و بيشتر گوش مي داديد چه بسا فساد اكبر را در جاي ديگر جستجو مي كرديد. (60501)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۱ ۰۸:۴۵:۰۷
همه چيز نسبي است. جنابعالي چرا در زمان دول قبلي صاحبخانه نشديد؟
بنده شخصا ازين بحث بي پايه, بعنوان شكست دولت نهم خسته شدم. تمام اشخاصي كه ازين طريق با ذهن مردم بازي ميكنند بايد حداقل جواب يك سوال را بدانند : \"چرا مردم در زمان دولتهاي گذشته قادر به صاحبخانه شدن نبودند؟\"
لطفا ارزش پول را در نظر داشته باشيد قبل از اينكه بحث كهنه بالا رفتن قيمت نفت را به ميان بكشيد.
در ضمن , بالا كشيدن بيت المال و فسادهاي اقتصادي, بزرگترين دليل گراني هاست. (60599)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۲-۱۱ ۱۰:۴۷:۵۳
جناب آقاي ناشناس
شما حق داريد از اين دولت حمايت كنيد. دور از وطن در بلاد ديگر كجا از تورخبر داريد و كجا غم خانه داريد و..................
اما جواب من به سئوال شما در شهر ما يكي از بهترين نقاط سال 84 متري 300-350 هزار توامن بود و خانه اي كه من اجاره كردم 32 ميليون اما آلان متري 1200-1500 و خانهاي اجاره اي من 150-180 ميليون اگر اين ملك با نرخ تورم 12 در صدي رشد داشت حداكثر 45 ميليون بود با نر تورم 20 درصدي حدود 60 ميليون حلا شما به من بگوييد امكان خانه دار شدن در كدام حالت بيشتر است.
راستي مي دانيد تنگناها قوه تفكر را بيشتر مي كند. (60630)
 
احد اسدی
۱۳۸۷-۰۲-۱۵ ۰۸:۵۰:۰۴
شما خودتان را زیاد ناراحت نکنید
مردم ایران منتظر اقدام قوه قضائیه برای بازد اشت عناصر متخلف شناخته و اعلام شده توسط کمسیون اصل نود مجلس هشتم هستند.
باید صبر کرد تا دید قوه قضائیه ایا مفسدین اقتصادی که از مجلس ششم و دولت قبلی بیرون امده اند انهارا به دادگاه خواهد کشانید یا مانند گذشته سکوت خواهد کرد.
بارها گفته و نوشته ام اگر گزارش و دلایل دروغ است چرا انتشار می یابد اگر درست است ایا وظیفه قانونی قوه قضائیه نیست متخلفین را باز داشت و انها را در دادگاه به سزای عملشان برسلاند؟
اگر این کار نشود به حیثیت نظام و مخصوصا به قوه قضائیه صدمه جبران نا پذیری وارد خواهد شد. (60980)
 
عادل
۱۳۸۷-۰۲-۱۱ ۱۰:۵۵:۴۸
گفته ايد:\"اگر كسي 1000 هكتار زمين بگيرد و اصلا پولش را ندهد چون براي من ضرري ندارد ( بد و محكوم بودن عمل محل بحث نيست چون اين عمل نيز نكوهيده است) به نظر من به اندازه اي كه يك تصميم گير با يك تصميم غول تورم را بيدار مي سازد به من ضرر نمي زند\"
1-همين هزار هكتارهابي كه يكيش را گفتيد خودش تورم زاست. واتفاقا\" عامل اصلي تورم است.
2-دنبال نفع شخصي نباش وفقط دنبال ضرر نخوردن به خودت نباش.
3- سخنان حكيمانه براي حكما بسيار خوبست ولي در موضع عمل بايد عملكرد دستگاهها را ديد نه سخنان .
4- غول تورم در همه دنيا بيدار شده سري به قيمتها در امريكا بزنيد تا ببينيد . اين مطلب نياز به موافقت يا مخالفت من و شما با كامنت ندارد.
5- نهايتا\" اگر يك آن خودمان با خودمان خلوت كنيم خيلي چيزها دستمان مي آيد . (60631)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۲-۱۱ ۱۱:۳۳:۲۶
دوست عزيز منظور من اين است كه فساد تنها مصادره كردن 1000 هكتار زمين نيست چه اينكه قرداد هاي واگذاري زمين سه ساله است و همچنين اول تعهد محضري مي دهي كه دولتي نباشي
در بحث تورم زايي و دلايل تورم تحقيقات زيادي شده است اما شما مثال من را مصداق دانسته ايد بايد بگويم كه در مثل مناقشه نيست.
من دنبال نفع شخصي نيستم اما مي گويم اگر كسي 1000 تومان از من بگيرد بهتر از كسي است كه از 70 ميليون 1 توامن بگيرد اين نفع شخصي است يا جمعي؟
امنيت رواني يكي از مهمترين شاخصه هاي امنيت است سوالي از شما دارم بعد گراني فولاد در ارديبهشت 85 تعدادي به عنوان تروريست اقتصادي دستگير شدند ( از طرف وزارت اطلاعات) آنها چه شدند؟ جز اينكه سرمايه خود را بردند در كشورهاي ديگر. حرمت خلق ارزش و سرمايه كم از حرمت شخص نيست.
كدام غول تورم ؟ تورم در اروپا سالانه 4/3 دصد است و در امريكا كمي بيش از اين تازه در منطقه يورو با كاهش همراه بوده است.
آري من هم با شما موافقم با خودمان خلوت كنيم \" حاسبو قبل ان تحاسبو\" اما فقط شعاري نباشد
من هم مي گويم كه از معصوم روايت است كه ارزش يك ساعت تفكر بيش از هفتاد سال عبادت است. نفرموده كار و عمل فرموده تفكر (60647)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۱ ۱۲:۲۶:۱۷
برادر اولا\" مثالتان را مصداق ندانستم . توجه كنيد گفتم:\"هزار هكتارهابي \" نه يك مورد شما ونه فقط زمين بلكه همه مصاديق مثل وامهاي خود اشتغالي و بنگاههاي زود بازده كه به توصيه برخي ها حتي بدون ضمانت پرداخت شده و در بورس مسكن افتاده، قاچاقچياني كه با عناوين قانون پسند عمل ميكنند، مافياهايي كه منكرانشان بدلايلي به تغافل روي آورده اند و... هزاران مصداق ديگر هم هست كه شايد خودتان بهتر بدانيد همگي در بروز تورم دخيلند كه عمدتا\" هم بايد توسط مراجع قانونگذاري با تصويب قانون شفاف و يا توسط نهادهاي نظارتي مرتفع شوند.
ثانيا\" توجه شما را به نرخ رشد تورم جلب ميكنم كه عبارت از ميزان رشد تورم است نه خود تورم . ببينيد تورم موجود در امريكا چند درصد طي امسال رشد داشته .
ثالثا\" بنده همه تورم را ناشي از تورم جهاني ندانستم بلكه در كامنت اوليه و بند اول همين كامنت به برخي دلايل داخلي هم اشاره كردم.
رابعا\" با كمال تأسف براي شما بايد بگويم اينجانب خلق ثروت را كه از توليد ناشي شده باشد با مال اندوزي و چپاول مردم جدا ميدانم چه اين سرمايه اي كه گفتيد در بازار دلالي وجود داشت از جمله عوامل تورم به عنوان افزايش نقدينگي است. اشتباه نشود افزايش نقدينگي اگر در مسير توليد باشد خود اثر ضد تورمي دارد .
خامسا\" در خصوص اصلاح كامنت اوليه تان كه عبارت \" چون براي من ضرري ندارد \" را آورده بوديد براي شهامت پذيرش و اصلاح تشكر ميكنم.
سادسا\" تفكر خوبست منتهي در اينجا مصداق كلمة حق يراد بهاالباطل شد . اينجا فضاي كار اجرايي است و حتما\" كار اجرايي پشتوانه فكري ميخواهد كه همانا كارشناسي مجموعه كارشناسان است ولي نياز به سخن حكيمانه ندارد. اگر برداشت شما را صحيح بدانيم بايد همه مردم در حال فكر كردن باشند نه هيچ كار ديگر. نه عمل نه خوردن نه...
سابعا\" راجع به خلوت كردن با خودمان بيشتر بينديشيم. ان شاءالله. والسلام. (60667)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۲-۱۳ ۰۰:۱۷:۵۸
ناشناس عزیز سئوالی از شما دارم صادقانه پاسخ دهید چه کسی وام خود اشتغالی داده من یا دولت؟ کل نقدینگی و وام اعطایی از زمان تاسیس بانک مرکزی با 2 سال اخیر برابری می کند.
اگر دولت شرایطی را فراهم کرده که سود بخش خدمات بیش از تولید باشد گناه کارگزاران اقتصادی چیست؟ ببینید در مورد اقتصاد صحبت می کنیم اقتصاد در حیطه علم ابزاری است. این پیش فرض را فراموش ننمایید. اری دولت وام خود اشتغالی داده به توصیه همین دولتیان حتی وثیقه گرفته نشده. نظارت هم نشده که کجا خرج می شود حالا دنبال مافیا بگرد و مشغول باش.
تورم افزایش پپوسته و مداوم قیمت را گویند بنابراین خود کلاه خود را قاضی نمایید.
چپاول مردم را دوباره تعریف نمایید شاید به نتیجه واحدی برسیم چپاول یعنی فردی هکتارها زمین انفال را از آن خود نماید. چپاول یعنی با تصمیمات غلط ارزش پول مردم هر روز کم شود( راستی نام دیگر تورم دزد پنهان جیب هاست)
خوب می دانید در ایران حدود 80 درصد اقتصاد دولتی است پس چگونه است که این دولت با 80 درصد سهم نمی تواند 20 درصد را کنترل نماید.
ببینید میان نیت خیر و کار خیر تفاوت زیاد است این را در همین سایت هم آورده شد.
خدایا پرده تعصب را اندیشه ما بردار (60847)
 
عادل
۱۳۸۷-۰۲-۱۴ ۰۸:۳۰:۱۸
حقيقتا\" قصد پاسخ نداشتم ولي:
1-افزايش نقدينگي اگر در بخش توليد باشد ضد تورم است بدليل اشتغالزايي.
2-توصيه هاي نمايندگان محترم را در دادن وام اشتغال به بخش خدمات ناديده نگيريد.
3-اولا\" 80% اقتصاد دولتي نيست ثانيا\" بقيه اقتصاد ما اختصاصي است نه خصوصي. اين است مافيا
4- چپاول همان دزدي است كه مصاديقش بارها تكرار شد.
5- نميدانم منظور از اين دعاي زيبا در پايان كامنت چيست چون معمولا\" انسان بين خود و خداي خود چيزي را از خدا ميخواهد نه در علن.
اينبار ديگر واقعا\" خداحافظ.
در خانه اگر كس هست يك حرف بس است.
ضمنا\" در كامنت قبلي نام خود را ننوشته بودم. (60898)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۲-۱۴ ۱۱:۲۵:۳۶
عادل عزيز ببينيد سئوال مرا جواب نداديد؟ من هم با شما موافقم كه تزريق نقدينگي به توليد تورم زا نيست اما تزريق نقدينگي به توليد فرمول خواسته خود را دارد براي مطالعه بيشتر به نظريات فريدمن در مورد نرخ بهينه تزريق نقدينگي توجه شود.
ببينيد مسئوليت پذيري يعني چه يعني من تمام عواقب كارم را به عهده بگيرم؟ اگر دولت به فرض براي توليد وام مي دهد اما ابزار نظارتي به كا رنمي گيرد مقصر كيست؟
شما بهتر است به سئوال من جواب دهيد حتي پيش خود
من گناه كسي را نمي شورم؟
خوب است در مورد چپاول حداقل شما كمي نظرتان عوض شد
در دولتي بودن 80 درصد اقتصاد شك نكنيد امار بانك مركزي مي گويد نكند به نظر شما آنجا هم مافيست؟
اما در مورد دعاي آخر كامنت تعصب تفكر را از انسان دور مي كند و انديشيدن را تنها به يك نتيجه منتهي مي سازد. اصلاح را دور مي نمايد و همه را دشمن مي پندارد توهمي كه از تعصب ريشه مي گيرد همه نظريات را مذموم مي پندارد و اين يعني بسته انديشيدن . تفاوت در ديدگاه را به معناي تفاوت در عقيده معني مي كند و براي هر كاري توجيه مي آورد.
من هم خداحافظ (60908)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۴:۲۴:۴۹
آنچه در اين گزارش آمد بيشتر حول تهران بود پس كميسيون اصل90در ساير شهرهاي ايران چه عملكردي داشته است ؟
لابد آنجا اصلا فسادي نيست مخصوصا در انديمشك (60508)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۴:۴۵:۵۵
واقعا\" كه گزارش كامل مبسوط و مبهمي بود از درون اين گزارش بيابيد پرتغال و پرتغال فروش را. اميدواريم (60514)
 
حسین
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۴:۵۰:۳۴
همه اش کشک است چون این جرایم را کسانی مرتکب شدند که دارای مصونیت هستند و از اطرافیان مسئولین هستند هیچ کس هم کاری با آنها نداشته ، ندارند و نخواهند داشت . (60515)
 
خودتان را سياه كنيد
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۵:۰۷:۵۳
بزرگترين فساد ، تصميم دولت براي خرج كردن بيحساب پول نفت بود كه قيمت خانه را چند برابر كرد، عروسي زوج هاي عقد كرده را عقب انداخت ، دختراني را براي سير كردن شكم خانواده روانه خيابانها و{...} كرد و فاصله غني و فقير در جامعه سوپر كاپيتاليستي ايران را عميق تر كرد.

به اين فساد بزرگ چه كسي رسيدگي خواهد كرد؟
درست است كه دولت و مجلس اين دنيا بازخواست نمي شوند ولي آن دنيا جواب اين فجايع را چطور ميخواهند بدهند؟ (60521)
 
علي
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۵:۲۳:۴۳
به به ...به به (60527)
 
مختاري
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۶:۱۶:۰۲
وقتي رهبري معظم نظام در سال 76 از ثروتهاي باد آورده صحبت کردند فرض معظم له اين بود که بسياري با استفاده از رانتها صاحب ثروتهاي نامشروع شده اند . در حالي که مسئولان ديگر از ثروتهاي مشروع و حمايت از امنيت اقتصادي سخن گفتند . يادمان باشد اگر مي خواهيم آسيبي به اين مملکت نرسد بايد پيرو ولايت فقيه باشيم . (60536)
 
lمهدی
۱۳۸۷-۰۲-۱۲ ۱۷:۰۷:۴۲
اگر میخواهیم به مملکت اسیبی نرسد باید تعقل کرد نه تنقل (60825)
 
مختاري
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۶:۱۷:۱۲
راستي در اين زمينه مطلبي نوشته ام مراجعه کنيد
http//:naghimokhtari.blogfa.com (60537)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۶:۱۸:۵۱
فرض بفرمایید جنابعالی قاضی در یک پرونده یکصد میلیارد تومانی بالا غیرتا با تقدیم ده میایارد خدمتتون حکم مبارک چیست؟ (60539)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۱۷:۲۶:۳۱
بسیار گزارش سطحی بود! از کمیسیون اصل نود بیش از این انتظار می رفت. (60548)
 
هدایت اشتری لرکی
۱۳۸۷-۰۲-۱۰ ۲۳:۵۱:۴۴
بنام خدا

روزنامه کیهان مبلغ اختلاس از شعبه پاریس یکی از بانکها را اینگونه اعلام کرده است

اختلاس و سوء استفاده مالي در شعبه پاريس يكي از بانكها جمعا به مبلغ
 
۵۴۱۲۰۲۲۷ یورو

شما اعلام میکنید
اختلاس و سوءاستفاده مالي در شعبه پاريس يكي از بانكها جمعاً به مبلغ

۲۷۲۰۲۵۴۱یورو
ل

لطفا اعلام فرمایید کدام مبلغ درست است (60580)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۲-۱۱ ۰۸:۲۱:۲۳
واقعا\" به به به به.بابا دستون درد نکنه چقدر خوب نوشته شده این گزارش.
خوب به امید خدا کی دست این مفسیدن اقتصادی که به آنها اشاره شده اند از بیت المال و از این فسادهای انجام شده کوتاه می شود و حقوق پایمال شده مردم و بیت المال چگونه باز پس گرفته میشود؟
ما منتظر هستیم.البته عادت کرده ایم به انتظار! (60595)
 
۱۳۸۷-۰۲-۱۱ ۰۹:۴۴:۳۲
براي هر بازرسي ، بازرسي ديگر لازم آمد !
واقعا اين چه گزارشي است ! يكي از اعضاي شوراي اسلامي يكي از شهرهاي توابع ... ! بارك الله به اين دقت ! چقدر دزدان محترمند ! عوض اينكه اسمشان را در بوق وكرنا كنيد و جلوي تلويزيون دستشان را قطع كنيد يا اعدامشان كنيد ، چقدر با احترام .... ! حتي جرات نكرديد اسمشان را حداقل ذكر كنيد ! باور كنيد براي آن قاضي دزد كه يك جريمه پانصد هزارتوماني بريده اند ، فقط بركناري كافي نيست تازه اگر بركنار هم شده باشد ! موقعي اينكار به سرانجام مي رسد كه بار ديگر انقلابي وار دزدان را در جا محاكمه و اعدام كنيد . مطمئن باشيد اگر ظلمي هم بشود ، به تعداد معدودي ظلم خواهد شد ، نه به شيوه فعلي كه به عموم ملت ظلم مي شود ! (60615)
 
عبادي
۱۳۸۷-۰۲-۱۱ ۱۱:۴۹:۲۱
در حوزه پتروشيمي تخلفات بسياري صورت گرفت و چون افراد معدودي با موضوع سر و كار داشتند رقم رانت بسيار درشت مي شد (مي شد از طريق فهرست فروش شركت بازرگاني پتروشيمي خريداران بزرگ را پيدا كرد و براحتي از طريق فيش برق مصرفي يا تناسب تعداد بيمه شدگان با مقدار مواد اوليه و همچنين دستگاههاي موجود در گارگاههاي صنايع پايين دست به تخلفات رسيدگي كرد )ولي متاسفانه هيچ كاري نشد (60653)
 
احد اسدی
۱۳۸۷-۰۲-۱۱ ۲۰:۵۰:۰۴
نظر مرا در مورد گزارش که حقایق ر ا نوشتم انتشار ندادید
عدم انتشار حقایق مشکل را همچنان باقی خواهد گذاشت.
مدیر انتصابی که نتوانسته در مدت نزدیک به ده سال مشکلات راحل کند و به افزایش مشکلات افزده است ایا باید همچنان سر کار باشد؟ (60733)
 
يك شهروند
۱۳۸۷-۰۲-۱۲ ۱۰:۴۰:۵۶
همه اين مصيبت ها به خاطر عدم برخورد قاطع وملاحظه كاري بيش از حد است . مثلي است معروف كه ميگويد تخم مرغ دزد شتردزد ميشود.حالا حكايت وضعيت اقتصاد ماست . وقتي در يك جايي سو ءاستفاده هاي مالي به ظاهر كوچك راميبينيم و به خاطر منافع خودواقوام چشم روي هم ميگذاريم .بايد انتظار اين چنين روزهايي را داشته ياشيم.اين شعارها مشكلي را حل نمي كند بلكه وضعيت را بدتر ميكند .زيرا وقتي برخورد قاطع صورت نميگيرد ومجازاتي هم براي آقازاده ها در نظر نميگيريم .افراد ديگر هم جري ميشوند ودست به چنين اعمالي ميزنند واوضاع از اين هم بدتر مي شود..راستي چه كسي ميخواهد با اين مفاسد مبارزه كند؟!
كو آن دست ذوالفقار به دست وعدالتجو كه به عقيل برادرخود هم به يك چشم نگاه كند؟
\"ان ا.. لا يغير قوم الا يغير انفسهم\"
جامعه اي اصلاح نميشود تا مردم آن جامعه اصلاح شوند. (60784)
 
ریز بین
۱۳۸۷-۰۲-۱۵ ۰۲:۴۱:۴۵
نبود ارگانها و نهاد های مومن و معتقد به (انسانیت )با مسولیت نظارتی و نظام قضایی سهل و قاطع برای تشویق و تنبیه و تمیز درست از نادرست سرمنشا رشد روز افزون فساد در جامعه بوده و سنگ های بزرگ بر سر راه تولید در این کشور مسیر ثروت اندوزی را به راههای سهل تر هدایت میکند.
در تعجبم چرا دولتمردانی که همگی اقتصاد دان هستند از این مسایل خواسته یا نا خواسته غافلند. (60967)
 
شرکت فناوران اطلاعات وستا
۱۳۸۷-۰۲-۲۱ ۱۱:۲۶:۵۸
به نظر من گزارش ها خیلی کلی هستند.رسیدگی به اینها هم تا بعد از تموم شدن دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد طول می کشه.


شرکت فناوران اطلاعات وستا
سيستم مديريت آموزش
ارائه کننده نرم افزار آموزش مجازي ؛ نرم افزار استاديار ؛ نرم افزار کتابخانه ؛ نرم افزار کتابخانه ديجيتال ؛ نرم
افزار آموزش الکترونيک
نرم افزار آموزش از راه دور
با قابليت استخراج اطلاعات از سيستم مديريت آموزش ناد ؛ سيستم مديريت آموزش گلستان ؛ سيستم مديريت آموزش ايده پردازان ؛ سيستم مديريت آموزش سما
آدرس دمو : http://www.cyberoffice.ir
آدرس وب :
http://www.vestasoft.ir (61998)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.