نظر منتشر شده
۲۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 22804
بر مظلومیت ثقلین باید گریست
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۵۶
اذا ظهر البدع فعلی العالم ان یظهر علمه
در اصطلاح اهل شرع، بدعت آن است که چیزی که از دین نیست به دین وارد شود. در این زمان وظیفهء پرهیختن دین از ناراستی‏ها و کجی ها وحفظ شریعت بر عهده عالمان دینی است.

اخیراً آقای سروش در مصاحبه‏ای (1) در اظهاراتی کیفیت نزول وحی بر پیامبر را مورد کنکاش قرار داده و صریحاً گفت: "تلقی بشری از قرآن، تفاوت نهادن میان جنبه های ذاتی و عرضی قرآن را میسر می کند. برخی از جنبه های دین به طور تاریخی و فرهنگی شکل گرفته اند و امروز دیگر موضوعیت ندارند و همین امر به طور مثال درباره مجازات های بدنی که در قرآن مقرر شده اند صادق است."

در قسمتی دیگر می گوید: "از دیدگاه سنتی در وحی خطا راه ندارد اما امروزه مفسران بیشتر و بیشتری فکر می کنند وحی در مسائل صرفاً دینی مانند صفات خداوند، حیات پس از مرگ و قواعد عبادت خطا پذیر نیست. آن ها می پذیرند که وحی می تواند در مسائلی که به این جهان و جامعه انسانی مربوط می شوند اشتباه کند."

نسبت به این سخنان، پاسخ های درخور کلامی از جانب اهل نظر داده شده است که فعلاً از ورود به این مجال خودداری می کنیم؛ آنچه اما پرداختن به این مسأله را ضروری می نماید وظیفه اندیشمندان و فعالان فرهنگی و غیر ایشان در این میدانگاه است.

هنگامی که آقای دکتر سروش در بحث قبض و بسط تئوریک شریعت یا صراطهای مستقیم سعی در فاصله انداختن بین حقیقت دین و آنچه ما دین می پنداریم نمود (2) و دست یافتن به دین واقعی را ناممکن دانست شاید اهل نظر آن را بحثی درون دینی و کلامی و نه معارض با شریعت می دانستند، حال آنکه وقتی آنچه که تنها اعجاز پیامبری شناخته و دستورالعمل خطاناپذیر و قطعی شریعتی دانسته شده را خطا پذیر بدانیم و نه کلامی از جانب خدا و به عبارت دیگر بخشی از آیات قرآن مجید را ادراکات زمینی پیامبر اسلام (ص) فرض کنیم، دیگر این گفتمان درونی دینی نیست.

راستی تفکیک بین آیاتی که به بیان عبادت یا خصوصیات آخرت پرداخته از آیاتی که به تنظیم روابط دنیوی می پردازد برای چیست؟ به غیر از این است که در تمدن مغرب زمین که به چیزی فراتر از لذت جویی نمی اندیشد و به کمتر از رهایی از هر قید و محدودیتی رضایت نمی دهد به دنبال راهی هستیم برای خلاصی از خدا و آنچه او خواسته. جز این است که از شنا کردن بر خلاف موج مادیگری غرب خسته شده ایم؟

انکار خطاناپذیری قرآن که امری مورد اتفاق تمامی یک میلیارد و اندی مسلمان است برای چیست؟ دکتر سروش باید بداند قرآنی که مشتمل بر خطا و صحیح وسقیم باشد قرآن مسلمانان نیست. انکار نزول قرآن انکار اسلام است و ادعای خطا در قرآن، استحاله دین و تحریف کلمات الهی و به گمراهی کشاندن مسلمین است.

اینجا دیگر تمامی کسانی که به حقانیت نزول قرآن معتقدند و تمامی کسانی که رنج و مصائب پیامبر(ص) و امامان ( علیهم السلام ) پس از ایشان را برای به ودیعه نهادن شریعت و قانون آسمانی پاس می دارند وظیفه دارند پا به میدان نهاده و از حریم و حرمت ودیعه رسول (ص) دفاع کنند. راستی اگر پیامبر در حیات بود و می دید که چگونه ثقل اکبرش را نوعی شعر تلقی می کنند(3) چه می کرد؟ شرم باد برما که بشنویم کلام خداوند را بشری و خطا پذیر می خوانند وسکوت کنیم. اینجا باید قاطعانه ایستاد و جلوی انحرافات را گرفت.

اگر کسی خود را مسلمان و معتقد به آسمانی بودن قرآن می داند وظیفه دارد از این بدعت تبری جوید. خصوصاً کسانی که احتمال دارد اگر سکوت کنند، این سکوت، به معنی رضایت ایشان به این کلمات تلقی شود. بر غربت خدا ورسولش باید گریست که مسلمانانی برای بهره مندی از حمایت چند معاند و بی اعتقاد سکوت کنند.

پی نوشت:
1- سایت الف، رادیو زمانه و سایت دکتر سروش. www.drsorosh.com
2- صراطهای مستقیم، عبدالکریم سروش، ص 14، انتشارات صراط، 1378.
3- سایت دکتر سروش:    http://www.drsoroush.com/English/Interviews/E-INT-The%20Word%20of%20Mohammad.html

مرتبط:"قرآن، انسانی و خطاپذیر است"متن اصلی مصاحبه متن انگلیسی ترجمه شده توسط نشریه ZemZemمتن در سایت رسمی دکتر سروش نقد دکتر عبدالله نصری؛ کدام استدلال؟ / مصاحبه دکتر سروش با روزنامه کارگزاران و پاسخ آن نقد استاد بهاء الدین خرمشاهینقد آیت‏الله سبحانی   
 
علي
۱۳۸۶-۱۲-۰۸ ۱۸:۳۵:۰۶
با سلام
متاسفانه هنوز هم بر اين عادت ناپسند تكيه مي كنيم كه مذهب و امورات مذهبي را در هاله اي از تقدس كشيده و فرصت ابراز عقيده و نظر و انتقاد را در اين امورات بر خودمان حرام كرده ايم و همين علت هم باعث شده اسلام و مذهب را اكثرا بدون تحقيق و مطالعه پذيرفته يا رد نمائيم و ريشه تزلزل ما در مذهب هم چيزي جز اين نيست. اظهار نظر درباره دين و مذهب حتي حول محور خدا بخصوص وقتي از سوي جامعه محقق و انديشمند ما صورت گيرد نه اينكه جاي انتقاد دارد بلكه باعث مباهات است. تا كي قرار است همه چيز را چشم و گوش بسته قبول كنيم و كوركورانه به پيش برويم. اتفاقا همين دين پذيري كوركورانه افراد بوده كه سبب گرديده روز به روز از مذهب و دين جز ظواهر آن چيزي باقي نماند.چون معتقديم همه چيز يا سياه است يا سفيد. در مورد مباحث اعتقادي هم ، صرفا به خاطر اينكه گفته اند وحي است (نه اينكه واقعا ممكن است وحي باشد) هيچگاه جرات ابراز نظر به ما و انديشمندانمان نداده اند. از همين خاطر است كه برعكس خواسته راهيان واقعي و غير واقعي دين ، دين گريز و مذهب گريز شده ايم. سخنان جناب دكتر سروش حتي با فرض اشتباه بودن جاي تفكر و انديشه و بهره برداري دارد. تا نخواهيم عقايد مختلف را در يك زمينه بخوانيم و بشنويم نمي توانيم پايه هاي اعتقادي محكم و مناسبي داشته باشيم. امروزه هر چه بخواهيم به چيزي بيش از حد تقدس دهيم ، از ارزش آن چيز در بين مردم كاسته مي شود. درست كه ممكن است عده اي كه نان و نمك خود را از دين مي خورندو جيب خود را بواسطه دين پر پول مي كنند از اين انتقادها هراسان شوند ( و البته آنهم نه بخاطر برباد رفتن دين بلكه سكه شدن بازار خويش) اما اين مساله نبايد به بهاي عدم رشد آگاهي و فكري افراد در زمينه هاي مختلف مذهبي تمام شود. (52195)
 
سید غفور
۱۳۸۶-۱۲-۰۸ ۲۳:۳۱:۴۶
تقدس \"هاله\" ندارد عزیزم!

تقدس آن چیزی است که چون من به آن اعتقاد دارم، \"جان\" خودم را تقدیم آن میکنم.

در طول تاریخ بشر، موضوعات و مفاهیم مقدس مورد \"پرستش\" قرار گرفته اند، منهای اینکه بر حق باشند یا خیر.

مفاهیم مقدس وجود دارند، و به رسمیت نشناختن آنها هیچ مشکلی را از متفکرین حل نخواهد کرد.

مفهوم مقدس آن مفهومی است که ابراهیم (ع) را به \"ذبح\" جگرگوشه اش \"راضی\" کرد...

مفهوم مقدس آنست که یک سرباز ایرانی در استخبارات عراق، تمام بدنش اطوکشی شد اما حاضر نشد یک \"اهانت\" به سید روح الله خمینی بکند ...

مفهوم مقدس آنست که مادر سر بریده فرزندش را به نشانه اعتراض به سمت دشمن پرتاب میکند و میگوید : آنچه در راه خدا دادم، پس نمیگیرم ...

مفهوم مقدس را اگر نفهمیم، صغری و کبرای استدلال هایمان هر چه که باشد، اظهارات ما پیرامون آن مفهوم مقدس \"بی نتیجه\" خواهد بود ...

آن که هاله دارد، \"ابهام\" است نه \"تقدس\" ...

تقدس از روشنترین مفاهیم ملموس همه وجدان های بشری است ... (52209)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۹:۳۶:۴۱
برای شناخت افکار دکتر سروش باید وقت گذاشت و تمام کتابها و مقالات ایشان را به دقت مطالعه کرد وبعد قضاوت کرد برای این دوستان غیرتی که بدون علم و درک درست این استاد اندیشمند را نقد می کنند! متاسفم برادر کمی مطالعه کن بعد اظهار نظر کن! (52293)
 
حميد
۱۳۸۶-۱۲-۰۸ ۱۹:۱۴:۲۲
به نظر مي رسد دكتر سروش نظر جديدي را مطرح نكردند. پاسخ اين نظر هم بارها داده شده است ولي ايشان توجهي نميكنند. حاضر به مناظره هم نيستند و راه نقد نظريات خود و ادامه يافتن بحث را بسته اند. (52198)
 
علیرضا کاظمی
۱۳۸۶-۱۲-۰۸ ۲۰:۳۱:۲۹
میشه لطفا برخی جو فکری رو با داد و قال آشوبناک نکنند.
مگر ساکت نشستن و بحث علما را گوش کردن چه عیبی دارد که حتما باید فریاد وا اسلاما سر بدهید و همچون همیشه تاریخ ما مسلمین گرد و غباری به پا کنیم که نه چشم جایی ببیند و نه عقل راه به جایی ببرد.

بگزارید علمایی مانند سبحانی و سخنانشان را بگویند بگذارید دکتر سروش هم حرفشان را بزنند البته با امید آنکه منطقی با هم بحث کنند.

کاش دکتر سروش هم آن روش استوار جانی خویش در بحث در چارچوب منطق را باز می یافت. آخر \"دانش و ارزش\" و \"صراط های مستقیم\" کجا. من قضاوت ارزشی نمی کنم اما آنچه به نظرم می آید این است که روش استدلال در نزد دکتر سروش رو به افول نهاده است با این که این توانایی به وفر نزد ایشان یافت می شود.

به نظرم این امر یک دلیل دارد و آن این است که
ایشان اگزاره هایی ادعا کرده اند که قابل استدلال و اثبات نیست و فقط در حد فرضیه یا ایده است . در این صورت نباید آن را به عنوان راه درست و باور خدشه ناپذیر بیان کنند

البته من به این که دکتر سروش هدفی نیکو دارند باور دارم چون ایشان به دنبال راه حل ریشه ای برای برخی از مشکلات اسلام و دنیای مدرن هستند. بدون این که بخواهند مثل خیلی از ما روپوشانی کنند، و خوبی ها را فقط از ما بدانند و اشکالات را با چند نقل قول از ما ندانند.

به نظرم تا اینجای کار دکتر سروش نیکوست این که چشمان خودمان را نبندیم و برخی مشکلات اساسی را نبینیم. نفی ایشان نیکوست اما راه حلی که در پیش گرفته اند مستدل نیست و بنای استواری ندارد. کاش در این بخش دوم کار نیز به جای سخن های نا سفته گفتن بیشتر اندیشه می کردند و با قوای دقت بیشتر کار می کردند و نظری پخته و قابل دفاع و منطقی ارائه می کردند.

به هر حال امیدوارم این اشکالات را رفع کنند و در مسیر استوار اندیشه ورزی گذشته خود باقی بمانند و از آن فاصله نگیرند. (52202)
 
سروش
۱۳۸۶-۱۲-۰۸ ۲۰:۵۸:۳۰
بسم رب الحسین
جانا سخن از زبان ما می گویی! دکتر سروش گام به گام در بومی سازی مفاهیم و کلام غربی در دنیای اسلام و ایران پیش آمد و اظهار نظرهای اخیر ایشان در ادامه همان مباحث قدیم است. ایشان اول شناخت شناسی(اپیستمولوژی) غربی را بومی کرد، بعد شان ماورایی و غیبی پیامبر را در حد یک تجربه دینی پایین آورد و در نهایت قرآن کریم را شعر و سخن و تفسیر شخص پیامبر نامید.
کسانی که الف سخنان سروش را درک کرده بودند، از این یا هم تعجب نکردند. کسی که قبلا پیامبر را هم شان عرفا و صاحبان کشف و شهود دانسته باشد، کتاب آسمانی اش را هم در سطح مثنوی خواهد دانست.
البته مقابله با این انحرافات تنها با بحث علمی ممکن است. دکتر سروش متاسفانه پشت نقاب مثنوی و لقب دکتر مغالطات و ترجمه های خود را به عنوان سخن نو و منطقی به خورد جوانان می دهد و برای مقابله با این فرد، مثل خودش نیاز است. (52203)
 
۱۳۸۶-۱۲-۰۸ ۲۳:۱۲:۲۵
تعبیر صراط الذين أنعمت عليهم را خیلی شنیده بودیم ولی صراطها را جدیدا میشنویم. (52205)
 
مهدی
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۲۲:۰۵:۰۴
اقای ناشناس امام خمینی میفرماید راه رسیدن به خدا به تعداد خلایق است اگر صراط را به راه معنی کنیم جواب معلوم است (52335)
 
موسی
۱۳۸۶-۱۲-۰۸ ۲۳:۱۵:۴۲
با تشکر صمیمانه, از نقد جناب آیت الله سبحانی بسیار لذت بردم خداوند توفیقشان دهد. خدایا, ما و آقای دکتر سروش را آفریدی تا به یکدیگر امتحان و یاریمان نماییی! همه ما را به لطفت عاقبت به خیر بگردان ... و عجل لولیک الفرج. (52208)
 
محمد
۱۳۸۶-۱۲-۰۹ ۰۶:۱۱:۲۸
با سلام

چرا به جای اثبات خلاف نظریات آقای سروش در محافل علمی به یکباره برآشفته شده ومی خواهید قاطعلنه ایستادگی کنید ، قاطعانه و بصورت مستدل حرفتان را بزنید و جلوی انحرافات را با استدلال بگیرید! نه با فریاد!...
از نظر من بهتر است ما برغربت خود بگرببم نه بر خدا و پیامبرش! چون خدا وپیامبر واسلام نیازی به گریه من و شما ندارند! همچنان که در طول تاریخ نداشته اند. مباجث علمی باید در جایگاه خود عرضه گردد نه در میدان کار و زار..
اگر از علمی اطلاع نداشته و سکوت اختیار کرده و اظهار نظر نکنیم گناه نیست! بلکه گناه آن است که بدون علم و استدلال در مباحثه ها وارد شویم و همه را گناهکار قلمداد کنیم.
خدایا به همگان آگاهی، صبر و تحمل شنیدن عقاید دیگران عطا کن.... (52220)
 
احمد
۱۳۸۶-۱۲-۰۹ ۱۰:۵۲:۱۲
با سلام

1. به نظر من . حرف سروش بسیار واضح است . او می گوید که قرآن می تواند از محیط و بینش حضرت محمد تاثیر بگیرد . مثلا اگر در زمان حضرت محمد . کسی به نام ابی لهب نبود . این آیه هم نبود که \" تبت یدا ابی لهب \"
یا اگر حضرت محمد در جنگ احد شهید شده بودند قرآن حجمش کمتر بود .
این صحبت سروش بسیار واضح است و منطقی . مگر شهید مطهری عقیده نداشت که برده داری بر اسلام تحمیل شده است؟ پس می بینیم که قرآن می تواند از محیط آن زمان تاثیر پذیرفته باشد . به نظر بنده . از جمله این تاثیرها می تواند مبحث حقوق زنان باشد .

2 . مشکلی که دوستان دارند این است که فکر می کنند پذیرش جملات فوق باعث خدشه به قرآن می شود که چنین نیست . قرآن مفهومی دارد که آن مفهوم در تک تک آیات آن جاری است . آن مفهوم واحد می تواند بسته به محیطی که در آن نازل شده به اشکال مختلف درآید .
برای درک بهتر به مقاله \" ذاتی و عرضی در دین\" از سروش مراجعه کنید .

3. در این مدت مقالات خوبی برای پربار کردن بحث ارایه شد که از آن جمله جواب آقای مصباحی است .

4. با آقای حایری صحبتی نیست . ایشان از روی عصبانیت صحبت کرده اند . اما از سایت الف تعجب می کنم که چرا آنرا منتشر کرده ؟
هر چند که بنده از ابتدا نسبت به توجه بیش از اندازه این سایت به این مصاحبه سروش مشکوک بوده و فکر می کنم که هدف آن . ایجاد جو برای ارتداد سروش است . امیدوارم که اشتباه کرده باشم .
لصفا بدون تغییر در روی سایت قرار دهید (52230)
 
سروش
۱۳۸۶-۱۲-۰۹ ۱۷:۲۴:۵۱
به نام حق
دوست عزیز یا شما مقاله دکتر سروش را دقیق نخواندید که این حرف ها را می زنید یا حب او باعث شده شما نبپذیرید ایشان صریحا قرآن را \"شعر\" و پیامبر را \"شاعر\" خطاب کرده است.
من وارد بحث با شما نمی شوم چون بحمدالله خودتان می توانید بروید و بار دیگر مقاله سروش را بخوانید و با نقدی که آیت الله سبحانی بر ایشان نوشته و در همین سایت هم چاپ شده مقایسه کنی
زیاده حرفی نیست.
والسلام (52256)
 
۱۳۸۶-۱۲-۰۹ ۱۱:۳۳:۱۸
سلام.
یک سوال و تمام. چرا آقای سروش تن به مناظره نمی دهند؟ یعنی طی این چندسال یک نفر را هم قابل ندانسته اند که رو در رو و در یک محیط دانشگاهی یا حوزوی با هم بنشینند و مناظره کنند؟ این مساله ذهن را اذیت می کند. امیدوارم به خطا رفته باشم. (52235)
 
reza
۱۳۸۶-۱۲-۰۹ ۱۲:۴۷:۳۷
jenab shoma aval amniyat janiye ishan ra tazmin konin baad sohbat az monazere befarmayid ba vojode in hame adamkhar ke .......... (52238)
 
مهدی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۷:۴۷:۰۸
صدا و سیما دست مخالفان سروش و دوستان شماست به دوستانتان بگوئید مناظره ای از راه دور ترتیب دهند اگر قبول نکرد حرف شما دربست قبول اخر اگر دین ندارید ازاده باشید (52419)
 
سروش
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۸:۲۴:۰۲
دوستان عزیزی که از آقای سروش در مسئله مناظره دفاع می کنند و بهانه های عجیب از جمله حفظ چان می آورند بروند و کمی در تاریخ همین چند سال اخیر مطالعه بکنند. زمانی که آقای سروش ایران بودند و جانشان هم تهدید نمی شد(!) ایشان حاضر به مناظره نبودند و بهانه شان هم این بود که مناظره راهی به حقیقت ندارد. (52420)
 
مسعود
۱۳۸۶-۱۲-۰۹ ۱۱:۳۶:۲۱
به نظرم گره همه این مسائل در این است که دکتر سروش تلاش دارند با استفاده از نظریات معرفتی و فلسفی زیر آب سیستم سیاسی را بزنند. همین باعث می شود که هم خودشان در مسیر ناصوابی بیافتند، هم یک عده به عنوان حامی که عمدتا قصد استفاده سیاسی دارند ایشان را مطرح و تریبون در اختیار ایشان قرار دهند و هم این که طرف مقابل با عصبانیت قضیه را دنبال کند. (52236)
 
محمد
۱۳۸۶-۱۲-۰۹ ۲۲:۴۶:۱۱
با سلام
نزدیک انتخابات با اینهمه خبرهای داغ هسته ای در کنار مشکل تورم و بیکاری شماها سوژه مهمتری ندارید که به آن بپردازید؟ مساله فرهنگ مهم است و کسی هم منکر آن نیست اما به نظرم نمی رسد که الان با این گرانی شب عید و گرفتاری قشر های مختلف مردم وخصوصا کارگران کسی به پلورالیزم و تکثر و نظریات دکتر سروش فکر کند . اگر بدنبال تبیین های دردمندانه هستید ، الان - و الان - بهترین وقت پرداختن به مشکلات معیشتی مردم است . واردات میوه از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی بیداد میکند . تورم جان مردم را گرفته. جوانان توان اجارهخ کردن یک آلونک را برای ازدواج کردن ندارند. آنوقت مشکل شما شده سروش؟ به نظرم رویه الف کمی عجیب شده . (52273)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۱۲:۰۴:۵۶
وقتی دکتر سرویش از یک تریبون تبلیغاتی برای بیان نظریاتشان استفاده می کنند دیگر جنبه علمی ندارد جنبه تبلیغاتی داره برای کوبیدن طرف مقابل.
دکتر سروش از وقتی توسط جبهه مشارکت فریب خورد دیگه اون دکتر سروش سابق نیست. خطوط کلی بحث هم توسط CIA برای تضعیف اسلام تنظیم میشه.
این عزیز نمی تونه مناظره کنه چون چیزی برای دفاع نداره و تئوری هاش عقبه علمی نداره و به قول آیت‏الله سبحانی همه بصورت I think that. (52304)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۱۴:۰۰:۲۰
چرا سایت دکتر سروش فیلتر شده است. آیا این آزادی است که امثالی مثل مصباح و ازغدی هر روز در tv باشند آنوقت کسی مثل سروش دائما تهدیدو تحدیدشود؟ (52310)
 
مهدی
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۱۵:۰۴:۱۶
من فقط تیتر مقاله را خواندم و به این نتیجه رسیدم که باید بر افکار جنابعالی گریست مگر شما نقل نکردهای که اذا ضهرت البدع الی اخر یعنی اگر بدعت ظاهر شدعلما منطقی علمشان را ظاهر یا بقولی پاسخ مستدل دهند پاسخ مستدل با این تیتر که بر ثقاین باید گریست منافات دارد بر شما باید گریست (52316)
 
سهراب
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۳:۲۸:۱۳
آن چيز و كس كه بايد بر او گريست ، من و تو هستيم بنده خدا. (52390)
 
بدون اسم
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۳:۳۴:۲۵
بدون اسم به خاطر اينكه به نظر ميرسد از اسامي افرادي كه در اين سايت به بحث مي نشينند سوءاستفاده ميگردد اگر حدس من درست باشد براي دست اندر كاران اين مجموعه بسيار متاسفم مهم نيست موضوع فوق را نمايش بدهيد يا ندهيد همين كه بدانيد مردم مي فهمند بس است وچقدر خوب بود دليل اين كار را مي دانستم ويا نظر ديگران را هم مطلع مي شدم (52395)
 
ستاري
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۰۸:۲۹:۲۳
متاسفانه در مملكت ما همه چيز از ديد سياست ديده مي شود حتي مباحث فلسفي . دوستان چنان مناظره مناظره مي كنند كه انگار دعواي حيدري نعمتي است !
مباحث دكتر سروش اغلب در حوزه فلسفه و كلام است و بايد در فضايي آرام توسط بزرگان فلسفه و كلام در حوزه و دانشگاه نقد گردد تا مخاطبان آراء ايشان و نقد آن را در كنار هم داشته باشند تا خود بتوانند قضاوت كنند . اين مساله در مورد هر انديشمند و هر تفكري صادق است و رشد فكري تنها در فضاي آرام فكري و به دور از هياهوهاي رايج بازار سياست اتفاق مي افتد . (52440)
 
بهروز
۱۳۸۶-۱۲-۱۵ ۰۲:۰۲:۳۱
واقع امر ان است که تصلب بی اندازه ساختار حکومت دیگر مجالی به اندیشه ورزی اکادمیک در این سرزمین نمیدهد . در راستای سناریویی که سایت الف به پیش گرفته است شب پیش صدا و سیما نیز وارد کارزار شد و از زبان مجید مجیدی به کفر و ارتداد سروش پرداخت .جای بسی تاسف است که دیگر بار تاریخ به نحوی متاثرکننده در برابر چشمان ما رخ میدهد. اری یکبار در بلخ به حال شیخ اشراق و دیگر بار در این سرزمین به حال عارف مسلکی جون سروش... در پی ان نیستم که از او بت بسازم بی شک در عالم نقد و نظر و تاملات کلامی فلسفی بر او نقد وارد است( البته گویی از متکلمان حوزه نشین این رسم بر نمیاید که ادب عرصه فکر و نقد را به جا اورند و از مسند هدایت خلق پایین امده و اندکی در مقام کلام گفتگو بر ایند تا روزه و لعن و نفرین..) (52783)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.