به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی عمان در اطلاعیهای نوشت: سلطنت عمان با توجه به مسئولیت خود در قبال تنگه هرمز و اهمیت این گذرگاه برای اقتصاد جهانی و در چارچوب پایبندی ثابت خود به حقوق بینالملل و حقوق دریاها برای تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه بدون دریافت عوارض عبور و همسو با نتایج تلاشها و رایزنیهایی که میان آمریکا و ایران به دست آمده است، با هماهنگی سازمان بینالمللی دریانوردی اقدام به فراهم کردن امکان استفاده از یک مسیر دریایی موقت برای تمامیکشتیها کرده است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: این مسیر بر اساس مختصات اعلامشده از سوی سازمان بینالمللی دریانوردی و مراجع ذیصلاح عمانی تعیین شده و کشتیهای متقاضی عبور باید هماهنگیهای لازم را با سازمان بینالمللی دریانوردی انجام دهند.
به گزارش ایرنا، سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران پیش تر در بیانیهای با اشاره به سفر و گفت وگوهای «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس و «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسقط و دیدار با سلطان «هیثم بن طارق» سلطان عمان و «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه سلطنت عمان، تاکید کردند: سلطنت عمان بار دیگر حمایت خود را از «یادداشت تفاهم اسلامآباد» که میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به امضا رسیده است، اعلام کرد و بر اهمیت تداوم گفتوگوها و هماهنگیها برای اجرای موفق این تفاهم نامه تأکید ورزید.
جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، بهعنوان دو کشور ساحلی تنگه هرمز، مجدداً بر تعهد خود نسبت به تضمین عبور ایمن از این آبراه، مطابق با مقررات مرتبط حقوق بینالملل تأکید کردند و در عین حال بر حاکمیت و حقوق حاکمه خود بر آبهای سرزمینی واقع در تنگه هرمز پای فشردند. دو طرف همچنین در چارچوب مفاد «یادداشت تفاهم اسلامآباد» درباره موضوعات مرتبط با تنگه هرمز به تبادل نظر پرداختند.
دو کشور توافق کردند؛ گفتوگوهای خود درباره این موضوع را از طریق تشکیل یک کمیته مشترک میان دو وزارت امور خارجه ادامه دهند تا درباره نحوه اداره آینده کشتیرانی در تنگه هرمز، خدمات مرتبطی که در این زمینه ارائه خواهد شد و همچنین هزینههای مربوط به این خدمات، مطابق با استانداردهای بینالمللی، به تفاهم برسند.
طرفین همچنین توافق کردند با کشورهای ساحلی منطقه و نیز سایر طرفهای ذیربط، رایزنی و گفتوگوهایی انجام دهند. بر اساس این بیانیه تمامی ترتیبات مربوط به تنگه هرمز باید بهطور کامل حاکمیت و حقوق حاکمه دو کشور ساحلی را محترم بشمارد.
سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حفظ تنگه هرمز بهعنوان یک آبراه امن و باز برای کشتیرانی بینالمللی تأکید کردند. دو طرف همچنین اهمیت تداوم همکاریها برای ارتقای ایمنی دریانوردی، آزادی کشتیرانی و ثبات منطقهای را مورد تأکید قرار دادند.
هیات عالیرتبه ایرانی که شامگاه دوشنبه و پس از سفری فشرده به سوئیس، وارد عمان شده بودند در دیدار با سلطان عمان ارتقای سطح همکاریهای دوجانبه تهران-مسقط را بررسی کردند. ترتیبات اداره تنگه هرمز در آینده محور مهم دیگر این نشست ۲ ساعته بود.