خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

گروه اقتصادی الف،   4030830045 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

هفت صبح نوشت: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که به تازگی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان نیز به آن اذعان داشت، تب تند دولتی‌سازی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی و نگاه بدبینانه به بخش خصوصی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بود که رسوبات آن بعد از 4 دهه همچنان ادامه دارد.

اگرچه اسنادبالادستی و قوانینی چون اصل 44 واگذاری‌ها به بخش خصوصی را بایسته می‌داند، اما تمایل دولت‌ها به تصدی‌گری و انتفاع مادی و سیاسی از صنایعی چون خودروسازی سبب شده روندهای زیانبار همچنان با قدرت استمرار داشته باشد.

مثال اعلی آن، واگذاری «ایران خودرو» به بخش خصوصی و حفظ مدیریت آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در دست دولت است. ایران خودرو امروز مانند انسانی است که بدن آن متعلق به بخش خصوصی است، اما سر یعنی مرکز تصمیم‌گیری آن کماکان در اختیار دولت قرار دارد و پیوند این دو، موجود ناقص‌الخلقه‌ای ساخته که توان حرکت ندارد، پرهزینه است و هر یک ساعت 4 میلیارد تومان زیان تولید می‌کند!

  در چنین اتمسفری حتی اگر ایلان ماسک از سوی دولت چهاردهم در راس ایران خودرو قرار بگیرد، در باتلاق بروکراسی، تفکر و ساختار دولتی فرو خواهد رفت؛ مانند لوکوموتیورانی که توان و تجربه‌اش نمی‌تواند جلوی حرکت قطاری بایستد که در یک سرازیری تند بدون ترمز و خارج از ریل می‌تازد و هرچه بر سر راهش قرار دارد، نابود می‌کند.

 در چنین شرایطی هیچ راهی جز سوزنبانی و تغییر مسیر وجود ندارد که شاهد مثال آن تجربه خصوصی‌سازی گروه بهمن است. شرکتی که تا همین 9 سال پیش یک مجموعه زیان‌ده دولتی در حوزه خودروسازی بود و بعد از خصوصی‌سازی به مدار تولید و خلق سود بازگشت؛ تعداد نیروی انسانی‌اش دو برابر شد و از ۳۶۶۸ نفر به ۷۳۶۶ نفر افزایش یافت.

بخش سواری‌سازی بهمن در حال حاضر سومین خودروساز بزرگ بخش خصوصی و پنجمین شرکت بزرگ خودروسازی ایران(از جنبه تیراژ) به شمار می‌آید. گروه بهمن بعد از خصوصی‌سازی به محصولاتش تنوع بخشید، مساحت شرکت را دست‌کم 5 برابر کرد و حالا علاوه بر تهران در شهرهای دیگر کشور خط تولید دارد و از دوچرخ تا 18 چرخ تولید می‌کند.

واقعیت این است که بخش خصوصی کشور مدیران، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و تولیدگرانی دارد که چرخ تولید را با وجود جنگ تحمیلی اقتصادی فلج‌کننده، تحریم‌های خارجی نفسگیر، همچنین بی‌مهری‌های سیاسی و رسانه‌ای داخلی می‌چرخانند، اما تا زمانی که دولت به قیمت انتفاع مادی و سیاسی کوتاه‌مدت مدیران میانی خود جلوی قانون می‌ایستد، هیچکس نمی‌تواند قطاری که دیوانه‌وار به سمت دره زیان همه‌جانبه می‌شتابد را متوقف کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۶۷۶۷۸۱۲:۰۷:۱۹ ۱۴۰۳/۸/۳۰
بنیاد 15 خرداد ، بنیاد مستضعفان . ستاد اجرایی ، هم خیلی شرکت در اختیار دارند بهتر است آنها نیز خصوصی شوند
ناشناس۳۶۶۷۷۴۲۱۲:۴۶:۵۷ ۱۴۰۳/۸/۳۰
واردات خودرو آزاد و شرکت‌های زیان ده تعطیل شوند.
ناشناس۳۶۶۸۱۸۳۱۸:۲۹:۵۴ ۱۴۰۳/۸/۳۰
اگر راه حلی به این سادگی داشت مطمئن باش دولتهای قبل این کار رو میکردند ،من خودم شاغل خودرو هستم با شروع تحریم تولید نزدیک به یک سوم شد اگه بخش خصوصی بود مطمئنا همون سال اول اعلام ورشکستگی میکرد و چند میلیون شغل وابسته به خودرو نابود میشد ،درسته بعضی سیاست های دولت اشتباهه اما دولت چاره‌ای جز ادامه همین روند رو ندارم.
ناشناس۳۶۶۸۴۴۱۰۰:۳۱:۵۴ ۱۴۰۳/۹/۱
چشم
ناشناس۳۶۶۸۶۱۱۰۹:۵۵:۳۳ ۱۴۰۳/۹/۱
منفی
ناشناس۳۶۶۸۹۰۷۱۷:۲۶:۱۷ ۱۴۰۳/۹/۱
پاک کردن صورت مسئله، نحوه مدیریت عوض شود
ناشناس۳۶۶۷۷۶۷۱۲:۵۹:۲۲ ۱۴۰۳/۸/۳۰
اتفاقا الان الگوی ایلان ماسک شده خودروسازی ایران یه شبه دویست میلیون ببره رو‌قیمت محصولاتش و جهان رو شگفت زده کنه
ناشناس۳۶۶۷۷۷۶۱۳:۰۴:۰۰ ۱۴۰۳/۸/۳۰
... هر گاه پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شد بقیه اقتصاد هم خصوصی سازی می شود
ناشناس۳۶۶۷۹۱۰۱۴:۲۱:۱۲ ۱۴۰۳/۸/۳۰
اقتصاد و صنعت ما مشکلات عدیده دارد که وضعیت ناهمگون در خودرو سازی یکی از آنهاست .
ناشناس۳۶۶۷۹۴۴۱۴:۴۲:۰۲ ۱۴۰۳/۸/۳۰
اصل 44 دقیقا در نفی خصوصی سازی صحبت میکنه و اینکارو ممنوع میدونه. نمیدونم چرا با استناد به این اصل قانون اساسی داره خصوصی سازی انجام میشه
ناشناس۳۶۶۷۹۵۸۱۴:۵۱:۱۳ ۱۴۰۳/۸/۳۰
خودروسازهای دولتی خیلی هم سود میکنند اما زیان نمایش میدهند. دلیلش هم واضح است.
ارتمیس۳۶۶۸۱۲۵۱۷:۲۹:۵۷ ۱۴۰۳/۸/۳۰
با این همه مشکلاتی که داریم ،باز به یکی مثل ایلان ماسک نیاز داریم.
محمد۳۶۶۸۲۶۷۲۰:۱۶:۳۸ ۱۴۰۳/۸/۳۰
ایلان ماسک هم یه همچین سودی از تولید اتوموبیل نمیبره
ناشناس۳۶۶۸۴۰۳۲۳:۲۵:۰۳ ۱۴۰۳/۸/۳۰
این مردکِ صهیونیست رو هی بزرگ نکنید
ناشناس۳۶۶۸۴۱۴۲۳:۴۹:۳۷ ۱۴۰۳/۸/۳۰
تعجب این جاست در ارائه نظر یه عده نظرات بی معنی ارائه میدهند. حتی بعضی ها حکم صادر میکنند .یا اینکه مشکلات کشور را نمی‌شناسند هی فتوا میدهند.
جمشید۳۶۶۸۴۱۵۲۳:۵۱:۵۵ ۱۴۰۳/۸/۳۰
باید دید چه کسانی از وجود این دو خودرو ساز به اصطلاح زیان ده سود های میلیون دلاری می برند که حاضر به واگذاری ان نیستند
حمید . علی همدانی۳۶۶۸۴۱۹۰۰:۰۴:۳۶ ۱۴۰۳/۹/۱
خوب پس کی این مشکلات تمام میشود .
قدرت طهماسبی۳۶۶۸۵۰۱۰۶:۳۱:۱۵ ۱۴۰۳/۹/۱
جهت جلوگیری از زیان ده بودن ارگانهای مختلف مثل بانک ها ، بیمه ها و صنایع خودروسازی داخلی باید سیاست ادغام به کار برده شود و واردات خودرو انجام شود تا تولید داخل رقابتی شود و با کمک فراخوان صنعت خودرو سازی ایران نجات داده شود و هزینه‌های اضافی حذف و با کمک نخبگان علمی صنعت خودرو روی ریل پیشرفت قرار گیرد.
ناشناس۳۶۶۹۰۰۱۱۹:۴۶:۵۴ ۱۴۰۳/۹/۱
چرا اتفاقا از دست ایلان ماسک کار برمیاد
yektanetتریبون

آخرین عناوین