زیر پوست بلاینددیتها چه میگذرد؟
به گزارش روزنامه خراسان، آن چه این روزها در نسخههای مختلف بلاینددیتها میبینیم، بیشتر روایتکننده آن چیزی است که زیرپوست فرهنگ و جامعه دارد اتفاق میافتد و در رسانههای جمعی ملی از آن خبری نیست. جوانانی که دست و صورتشان را تتو و پیرسینگ پوشانده است، لباسهایشان شبیه بخشی از آن چیزی است که در کوچه و خیابان میبینیم ولی در صداوسیما نه. بعد از پرسشهایی مانند این که «گذشته طرف چقدر واست مهمه؟ دیت بد هم داشتی؟ مادیات برایت مهم است؟ کدوم پسر یا دختر کنسله؟ ماشین طرف مقابل برایتان اهمیت دارد؟» چالشهایی مثل تماس با یکی از اعضای خانواده طرف مقابل، چالشهای پاک کردن آرایش صورت یا مجازاتهای ۵ثانیهای هم به ترکیب برنامهها اضافه میشود تا آن را برای بیننده جذابتر کند. استفاده از کلمات غیرفارسی مانند دیت، پارتنر، اکس، کاپل و اصطلاحاتی که نسل جدید از آن استفاده و با آن ارتباط برقرار میکنند هم یکی از مواردی است که شاید این برنامهها را در نظر نسل جدید قابلقبولتر کند. البته بعضی وقتها جواب و توقعات عجیب مانند «ماشین طرف مقابل پراید نباشه. کمتر از شاسی سوار نمیشوم یا دختری که خرج خودش رو نده کنسله» و سوالهایی که در رسانهها مطرح نمیشود شاخکهای بیننده را تیز میکند تا سرنوشت دو شرکتکننده را تا آخر پیگیری کند. به نظر میرسد این برنامهها در نبود برنامههایی برای فرهنگسازی روابط در رسانههای ملی و جمعی دارند با ملغمهای از چالشها، دیدگاههای مختلف به درست یا غلط وارد فاز فرهنگسازی میشوند.
ظرفیت جدید بلاینددیت باز شد!
همانطور که گفتیم بلاینددیتها در شکلهای مختلف ساخته میشوند و حتی نسخه مذهبی آن هم منتشر شده که واکنش های زیادی را به دنبال داشته است. البته این بخشی از موضوع است و طرف دیگر آن به صفحه و کانالهای مختلفی برمیگردد که در فضای مجازی مشغول عضوگیری برای بلاینددیت هستند. تعدادشان هم کم نیست و هر کدام برای خود یک شیوهنامه دارند. به سراغ این کانالها میروم. این یکی مخصوص تهران است و عضوهایی را میپذیرد که فقط و فقط دختر باشند. برای واردشدن اسمتان در فهرست باید ۱۰۰هزارتومان بپردازید و بعد هم طبق قوانین کانال «اسم، سن، آیدی تلگرام، عکس از فیس و یک ویس معرفی» ارسال کنید تا ادمین یک پسر از اعضای کانال پسرها را به شما معرفی کند و با هم به دیت بروید. البته این که این قرارها واقعی است و آیا طرف مقابل صرفا میخواهد یک قرار آشنایی داشته باشد یا نه، هیچ تضمینی وجود ندارد. جالب این که بعضی از این کانالها ظرفیتمحور هستند و هربار با نوشتن «ظرفیت تکمیل شد یا ظرفیت جدید باز شد» حسابی بازار گرمی میکنند. بعضی کانالها هم به شکل دیگری اداره میشوند و افراد بعد از واریز حق معرفی یا عضویت، فرم طلایی یا ویآیپی را پرمیکنند تا آن فرم در کانال گذاشته شود و از طریق آن دوطرف با هم آشنا شوند. البته اگر فقط غرض آشنایی باشد و نه سناریوهای پیچیده و ترسناک. در یوتیوب و اینستاگرام هم که هدف از چنین تولید محتوایی مشخص است، کسب درآمد دلاری از ویدئوهای پربازدید یوتیوب، یا افزایش آمار فالوئر اینستاگرامی، دیده شدن در اکسپلور و درنهایت افزایش سطح تعامل پیج و بالا بردن تعرفه تبلیغات. عجیب اینکه چنین بستر سودجویانهای که مشخص است نمیتواند زمینه یک آشنایی درست برای ازدواج را فراهم کند بین قشر زیادی از جوانان جدی هم گرفته میشود.
آدمهای واقعی در جامعه به مطبوعات و رسانه ملی راهی ندارند
هماکنون بلاینددیتها شکل و شمایلی پیدا کرده است که یک جامعهشناس باید آن را تجزیه و تحلیل کند. به سراغ دکتر «نیره توکلی» جامعهشناس و پژوهشگر رفتیم و نظر او را درباره اقبال به این نوع برنامهها و پربازدید شدن آن پرسیدیم.
صداوسیما با آن چه در جامعه میگذرد، فاصله بسیاری دارد
دکتر توکلی سیاستهای صداوسیما را دلیل بزرگ پربازدید شدن برنامههای بلاینددیت در فضای مجازی میداند و میگوید: «تا جایی که میدانم کمبود برنامههای روشنگرانه و کمبود آزادی برای این که افراد، خواستههای مشروع خودشان را بیان کنند، باعث پربازدید شدن برنامههایی مثل بلاینددیت شده است. صداوسیما و رسانههای تاییدشده با آن چیزی که در جامعه میگذرد بسیار فاصله دارند. بخشی نادیده گرفته میشوند و به همین دلیل هر برنامه بیارزشی در فضای مجازی راحت دیده میشود و این یک اتفاق بسیار ناراحتکننده است. یعنی مردم جذب هر تبلیغ مشمئزکنندهای میشوند. علتش این است که آدمهای واقعی در جامعه به مطبوعات و رسانه ملی راهی ندارند تا درباره این موارد افشاگری کنند. اگر روشنفکران واقعی و اساتید دانشگاه بتوانند عقایدشان را در رسانه ملی مطرح کنند این همه تاریکفکری جامعه را دربرنمیگیرد. در حال حاضر، هر ارزشی به ضدارزش تبدیل شده است و مردم خیلی کارها را به اصطلاح از روی بغض معاویه انجام میدهند. در فضاهای عمومی محدودیت داریم و خوب روشنگری نمیشود. یک عده که خودشان عقاید پوسیده و سنتی دارند،حرفهایی میزنند که با آن نمیشود به جنگ تبلیغات پیشرفته رفت. یعنی باید کسانی باشند که ارزشهای واقعی را تبلیغ کنند، معلوم کنند ارزشها چه هستند و حرفهای تازهای زده شود.»
سودجویی اقتصادی و فالوئر گرفتن؛ اسم رمز بلاینددیتها
«از لحاظ تاریخی اولین بلاینددیتها به دهه ۱۹۲۰ در آمریکا و برگزاری آن در دانشگاه و یک برنامه کمدی برمیگردد. بعد از آن پای بلاینددیتها در فضای مجازی به خصوص یوتیوب کشورهای غربی باز شد و طرفداران قابل توجهی پیدا کرد. «وینی ویدز» یک یوتیوبر است که چند نمونه از بلاینددیتها را در یوتیوب بارگذاری کرد و بعد از آن هم یک یوتیوبر معروف دیگر که آموزشهای یوتیوبی برای درآمدزایی دارد، برنامه ای را در این فضا بارگذاری کرد. بلاینددیتها در ایران با استقبال زیادی بین نسل موسوم به z روبهرو شد، از اواخر زمستان سال گذشته برنامههای مختلفی با عنوان بلاینددیت ساخته شد و این مسئله چنان قوت گرفت که حتی نسخه اسلامی بلاینددیت را هم ساختند و با ایرانیزه کردن آن سعی کردند به این برنامهها تنوع دهند.» دکتر صالحه خدادادی با این مقدمه قرار است از شکلهای مختلف بلاینددیت و اثرات پربازدید شدن این قرار ملاقاتهای ناشناس بر افراد جامعه بگوید.
در بعضی برنامهها تم حرمسرا تشکیل میدهند!
بلاینددیتها به دنبال فالوئرگرفتن هستند
شوگرددی و شوگرمامیها هم بلاینددیت میسازند
آفت عاشقانههای کور/ زیر پوست بلاینددیتها چه میگذرد؟
4030730033 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشارقرارهای ناشناس یا به قولی بلاینددیتها که این روزها ویدئوهای زیادی از آن در فضایمجازی میبینیم، چیست و فرهنگ جامعه را به چه سمتی میبرد؟