یک طرح جدید درباره سهمیه‌بندی بنزین/ سهمیه بنزین چه تغییری می‌کند؟

  4030709092 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس انرژی گفت: با ارائه مقدار ثابت بنزین به هر فرد، صرف نظر از درآمد یا وضعیت مالکیت خودرو، تضمین خواهد شد که یارانه‌های بخش بنزین به طور عادلانه تخصیص داده می‌شود.

یک طرح جدید درباره سهمیه‌بندی بنزین/ سهمیه بنزین چه تغییری می‌کند؟

به گزارش  خبرآنلاین، سهیل محمودیان در رابطه با ناترازی بنزین در کشور گفت: در طی سالیان اخیر مصرف بالای بنزین موجب شده است که تراز مثبت بنزینی کشور شروع به کاهش کند و در سال ۱۴۰۱ به صفر رسیده و در نهایت از اواسط سال ۱۴۰۲ به ناترازی منفی بنزین تبدیل شد و در نهایت شاهد واردات و ناترازی بنزین به میزان ۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۳ هستیم. وضعیت بغرنج مصرف غیربهینه بنزین و افزایش قاچاق بنزین حاصل از مدل اشتباه سهمیه‌بندی بنزین سبب خواهد شد که در سال بعد میزان واردات بنزین نیز افزایش پیدا خواهد کرد و برای حل این معضل باید به سمت اصلاح وضعیت مصرفی و تغییر در شیوه توزیع یارانه بنزین حرکت کنیم.

مهر نوشت: وی در مورد اهمیت اجرای بنزین به نفر اظهار کرد: اجرای سهمیه بنزین برای هر نفر رویکردی تحولی برای حل مشکل کمبود بنزین در کشور است. با تخصیص مقدار ثابتی بنزین به هر فرد مبتنی بر الگو بهینه مصرف علاوه بر اینکه قیمت یارانه‌ای بنزین برای مصارف بهینه شخصی کماکان پابرجا خواهد بود؛ بلکه مصرف غیرمعقول از خودرو در عبورومرورهای فردی و شخصی نیز کاهش خواهد یافت و آنی قاچاق بنزین کاهش خواهد یافت.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به کاهش و بهبود ضریب جینی با تکیه بر اجرای بنزین به نفر گفت: یکی از مزیت‌های اصلی سیاست توزیع سرانه‌ای بنزین و اعطای سهمیه بنزین مبتنی بر بنزین به نفر، افزایش عدالت در توزیع یارانه‌ها است. با ارائه مقدار ثابت بنزین به هر فرد، صرف نظر از درآمد یا وضعیت مالکیت خودرو، تضمین خواهد شد که یارانه‌های بخش بنزین به طور عادلانه تخصیص داده می‌شود و افرادی که فاقد مصرف بنزین یا دارای مصرف بنزین بهینه هستند و سهمیه اعطا شده به خود را به طور کامل مصرف نمی‌کنند؛ از عوائد نقدی مستقیم فروش سهمیه بنزین به نفر خود بهره‌مند خواهند شد که در نهایت اجرای بنزین به نفر منجر به کاهش ضریب جینی خواهد شد و نابرابری درآمدی را نیز کاهش خواهد داد و در نهایت نیز موجب ارتقای عدالت اجتماعی در داخل کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، انتظار می‌رود سیاست سرانه بنزین بر موضوع مصرف غیربهینه خودروها و همچنین سفرهای شخصی با خودروهای تک سرنشین تأثیر بسزایی دارد. به عنوان مثال در پایتخت کشور و شهر تهران بیش از ۸۰ درصد خودروهای عبوری خودروهای تک سرنشین هستند که منجر به ترافیک، افزایش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست نیز می‌شود. با اجرای سهمیه بنزین به ازای هر نفر به طور آنی مسئله مصرف غیربهینه خودروها حل خواهد کرد و ترافیک را نیز کاهش خواهد داد.

محمودیان با اشاره به انتقال مستقیم عوائد نقدی حاصل از فروش سهمیه بنزین هر نفر به جیب شخص و افزایش صرفه اقتصادی بهینه‌سازی مصرف بنزین گفت: علاوه بر این، اجرای بنزین به نفر منجر به صرفه جویی در مصرف بنزینی افراد جهت اخذ عوائد حاصل از فروش سهمیه بنزین هر شخص خواهد شد و در کل افزایش بهره وری را حاصل می‌کند. با تشویق افراد به مصرف عاقلانه تر بنزین و جلوگیری فعالانه از مصرف بی رویه، علاوه بر اینکه عوائد نقدی مردم حاصل از بهینه‌سازی مصرف بنزین حاصل خواهد شد؛ از محل کاهش مصرف بنزین به ناترازی بنزین نیز کمک خواهد شد و واردات بنزین و هدررفت منابع ارزی کشور را نیز کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: برای اطمینان از موفقیت سیاست بنزین به نفر، مهم است که دولت حمایت و منابع کافی را برای اجرای آن فراهم کند. این رویکرد مبتنی بر ایجاد سهمیه مبتنی بر پیمایش برای کلیه خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل است به نحوی که هیچ هزینه اضافی برای مصرف در صنعت حمل و نقل ایجاد نشود و از طرف دیگر باید از تمامی عوائد حاصل از اخذ عوارض بر صادرات بنزین از صادرکنندگان قانونی بنزین در پی اجرای این مدل جدید اعطای سهمیه بنزین را نیز در زمینه گسترش زیرساخت‌های حمل‌ونقل در کل کشور به کار گیرد.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: تعیین سهمیه ماهیانه ۳۰ لیتری بنزین برای هر نفر در ایران بیانگر رویکردی جسورانه و نوآورانه برای رفع مشکل کمبود بنزین کشور است. این سیاست با ایجاد صرفه اقتصادی در زمینه بهینه‌سازی مصرف و کاهش مصرف شخصی غیرمتعارف بنزین با تکیه بر جلوگیری از تک‌سرنشینی و حذف قاچاق سوخت موجب ایجاد تغییرات مثبت قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۱۹۵۸۵۱۴:۵۱:۵۸ ۱۴۰۳/۷/۹
برای تقویت فررندآوری، بنزین فقط به نوزادان زیر دوسال داده شود
ناشناس۳۶۱۹۵۹۰۱۴:۵۷:۲۹ ۱۴۰۳/۷/۹
باز ناترازی را حل نمی کند!
ناشناس۳۶۱۹۶۰۵۱۵:۱۷:۳۹ ۱۴۰۳/۷/۹
بهترین طرح اینست که مثل همه دنیا ماشین های کم مصرف را به قیمت واقعی اش به مردم بدهند و آنوقت بنزین را هم آزاد بفروشند. با پول مابه التفاوت قیمت ماشین میشه پول حد اقل مصرف ده سال بنزین یک ماشین با تکنولوژی روز را داد.
ناشناس۳۶۱۹۶۱۷۱۵:۲۶:۰۴ ۱۴۰۳/۷/۹
تکلیف من که تو عمرم خودرو نداشتم و امثال من چی میشه . هم پول اسنپ تپسی گرون بدم هم سهم بنزین نداشته باشم؟ الان دولت میگه خب با مترو اتوبوس برو.
ناشناس۳۶۱۹۶۲۱۱۵:۳۲:۱۸ ۱۴۰۳/۷/۹
بحث فروش قراره چطور اتفاق بیفته؟ قیمت گذاری فروش قراره چطور اتفاق بیفته؟ به جای طرح هایی که زیر ساخت اجرا ندارد بروید سراغ ساختاری که قابلیت اجرا داشته باشد! مثلا همین الان شما امکان مدیریت لیتر رو کارت بنزین را دارید. 60 لیتر 1000 توامنی را بکنید 60 لیتر 3 هزار تومانی، 60 لیتر بعدی را 6 هزار تومان حساب کنید و به همین ترتیب قیمت را پلکانی کنید تا قیمت فوب، ضمن اینکه کارت جایگاه قیمت فوب باشد تا مردم کارتشان یادشان نرود و جایگاه نیز کج روی برایش معنا نداشته باشد. برای تاکسی و سرویس پلکان را سبک تر کنید ولی حذف نکنید تا به جای ارائه خدمات به دلالی بنزین رو آورند!
ناشناس۳۶۱۹۶۲۴۱۵:۳۴:۵۵ ۱۴۰۳/۷/۹
چه خوب میشه اجازه داده بشه ماشین های روز دنیا با قیمت واقعی و مصرف کم کنار این طرح اجرا بشه بعضی از ماشین ها یک سوم ماشین بنده بنزین مصرف میکنند
ناشناس۳۶۱۹۶۲۸۱۵:۳۶:۳۶ ۱۴۰۳/۷/۹
من حاضرم ماشین وارداتی را بقیمت واقعی بخرم سهمیه هم نمیخواهم
ناشناس۳۶۱۹۶۳۹۱۶:۰۱:۰۰ ۱۴۰۳/۷/۹
دو نكته اگر آن افرادي كه تك سرنشين هستند بعد از اين طرح بخواهند از حمل و نقل عمومي استفاده كنند آيا حمل و نقل عمومي توانايي اين حجم مسافر را دارد افرادي كه براي امرار معاش كه جزو ضعيفترين قشر جامعه مي باشند آيا شغلشان به خطر نمي افتد با توجه به اينكه چند ميليون نفر مي شوند
م فلاح۳۶۱۹۶۵۹۱۶:۲۱:۳۹ ۱۴۰۳/۷/۹
اگر این سیاست تخصيص بنزین به همه درست باشه که نیست ...اونوقت باید یارانه اتوبوس شهری و مترو و تاکسی و هواپیما و قطار و... و..به تمام کسانی که از این موارد استفاده نمی‌کنند هم تعمیم داده بشه.. ولی تخصيص سهمیه بنزین به هر کد ملی یک کارت بنزین درست تر به نظر می رسه تا کسی که چند تا ماشین داره چند تا هم کارت سوخت نداشته باشه
ناشناس۳۶۱۹۷۱۶۱۷:۳۴:۲۴ ۱۴۰۳/۷/۹
راه حل فقط آزاد سازی همزمان قیمت بنزین و واردات خودرو بدون تعرفه و همچنین افزایش حقوق و دستمزدها به میزان ریالی حداقل ۱۵۰۰ دلار در ماهه. الان متوسط درآمد کشورهای همسایه جنوبی بیشتر از ۳۰۰۰ دلاره.
ناشناس۳۶۱۹۷۱۹۱۷:۳۷:۴۲ ۱۴۰۳/۷/۹
کمک کننده هست و بهتر از وضعیت کنونی، اما خب تخصیص گازوئیل هم بدید.... طرف در خارج شهر گازوئیل مصرف میکنه و بنزین نه، اسمش هم هست فاقد خودرو، یا سهمیه بنزین نگیره یا به بقیه هم سهمیه بدید
ناشناس۳۶۱۹۷۵۵۱۸:۴۵:۲۲ ۱۴۰۳/۷/۹
جالبه به فرزندآوری هم کمک میکنه یعنی خانواده دو نفره ماهی ۶۰ لیتر خانواده ده نفره ماهی ۳۰۰ لیتر احتمالا پدر فوت کنه بنزینش بین ورثه تقسیم میشه !!!
ناشناس۳۶۱۹۷۸۲۱۹:۲۱:۲۶ ۱۴۰۳/۷/۹
به هر ایرانی هم سهمیه واردات یک دستگاه خودرو خارجی کم مصرف بدون گمرگ هم بدین تا عدالت بیشتر رعایت بشه.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. مقایسه قدرت نظامی ایران با رژیم صهیونیستی

  2. بازنگری در دکترین نظامی ایران؟

  3. FATF به سرنوشت برجام دچار نشود!

  4. اصلاح قانون برای نجات ظریف؟!

  5. نتانیاهو، معمار شکست های پی در پی 

  6. این بزک کرده‌ها! ...

  7. زبان فارسی،ذهن عبری!

  8. قدرتمندین سلاح ما در برابر اسرائیل

  9. چرا بایدن از ماجراجویی صهیونیست‌ها علیه ایران نگران است؟!

  10. سهم هر ایرانی در موشک‌باران اسرائیل ۴۴ هزار تومان!

  11. سالگرد طوفانی که اسراییل را در نوردید

  12. مستندات قانونی پاسخ موشکی ایران به تجاوز اسرائیل

  13. چشم دیدن ایرانی قوی را ندارند !

  14. پرده‌برداری مشاور فرمانده سپاه از یک اتفاق ویژه در حمله موشکی ایران

  15. پاسخ عراقچی به سوال خبرنگار که در شرایط جنگی نترسیدید به لبنان بیایید؟

  16. نتانیاهو: هدف بزرگترین حمله قرار گرفتیم، پاسخ خواهیم داد

  17. روایت عراقچی از حضور در قطر و خداقوت به تیزپروازان ارتش

  18. انتقاد رسایی از تابعیت فرزندان ظریف و انتصاب او در دولت

  19. ستیز با فرهنگ شهادت؟!

  20. هشدار جدی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس

  21. «نشان فتح» بر سینه سردار

  22. اعترافات پسر افغانستانی به قتل یک مرد

  23. حمله احتمالی اسرائیل به ایران؛ محدود و در امتداد دکترین تحریم

  24. تمجید روزنامه اصولگرا از پزشکیان و عراقچی/ توضیح وزیر ارتباطات درباره مقابله با فیلترشکن به جای فیلترینگ

  25. دست‌آورد ویژه سفر رییس جمهور به قطر برای بوشهری ها

آخرین عناوین