جامعه شناسى سياسى بازار سنتى در ايران معاصر

علی دارابی،   4030201001

 

بهار ١٤٠٣ را با چاپ بيست ودومين تاليف و كتابم آغازكردم. دوست فاضل و استاد ارجمند دكتر مسعود مطلبى در تاليف اين اثر يار و مددكار مهمى بودند كه كمال امتنان را دارم.

سازمان انتشارات جهاد دانشگاهى ناشر كتاب است.
 كتاب در شش فصل تدوين شده است؛

فصل اول  به چيستى و مفهوم شناسى بازار سنتى و بازاريان می پردازد

فصل دوم پيشينه مطالعاتى و نظرى  است كه در برگيرنده مفاهيمى چون؛ بازار به مثابه طبقه، پايگاه سنتى ارتباط، مكان، ميدان رقابت، گروه فشار، فرهنگ، نهاد اجتماعى غير رسمى، فضاى شهرى سرمايه ساز اجتماعى می باشد.

فصل سوم
به روابط متقابل بازار سنتى، حكومت و روحانيت از صفويه تا انقلاب مشروطه اختصاص دارد.

فصل چهارم
درباره بازار سنتى، تجار و انقلاب مشروطه و مباحث مهمى در خصوص استقلال و نيز تضاد بازار با ساخت قدرت نوشته ام.

 فصل پنجم
كه مربوط به عصر پهلوى اول و دوم  و ساخت و كنش بازار و بازارى هاست.

و بالاخره در فصل ششم
بازار سنتى و فرايند سياست و حكومت در جمهورى اسلامى مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
اهميت موضوع كاملا روشن است كه چرا دست به نگارش اين كتاب زده ام؛
- جامعه ايران در يک سده گذشته در رويارويی با فرايندهاى مدرن قرار گرفته و در مواجهه خود با اين فرايند، به بازسازى خود در اشكال جديد پرداخته است و "بازار" يكى از ساحت هاى مهم اين رويارويي بوده است.

- "بازار" در ايران از نظر كاركردى، نهادى چندگانه است و نقش مهمى در سياست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ جامعه ايفا می كند. و يازده دليل و ضرورت چرايی كه مرا به سمت تاليف اين كتاب كشاند كه به تفصيل در كتاب آورده ام.

اميد دارم خوانندگان و پژوهشگران ارجمند با مطالعه كتاب و راهنمايی خود نويسنده را در ويراست و چاپ هاى بعدى كتاب مورد لطف خود قرار دهند.