حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  4030127011 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

گروه تعاملی الف - رئوف پیشدار:

نخستین نظرسنجی قابل اعتماد می‌گوید که ایرانی‌ها از پاسخ موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در پی حمله به کنسولگری اش در دمشق حمایت می‌کنند. بر پایه این نظرسنجی؛ ۶۳ درصد از پاسخگویان حمله مستقیم و همه جانبه به اسرائیل را ترجیح دادند. در این نظرسنجی ۱۵۳,۵۳۴ نفر شرکت کردند که سهم مخاطبان روبیکا ۵۵ درصد و سهم مخاطبان تلگرام ۴۵ درصد بوده است.

طبق نظرسنجی که  « آمارفکت» یک موسسه  مشترک دانشگاهی نظرسنجی و گردآورنده آمار از دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر انجام داده، ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، حمله مستقیم و همه‌ جانبه به اسرائیل را در پاسخ به حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، مناسب دانسته‌اند. ۲۹ درصد از شرکت کنندگان حمله نیابتی و غیرمستقیم به اسرائیل را ترجیح داده‌اند و تنها ۸ درصد از شرکت‌کنندگان حمله مستقیم اما خفیف به اسرائیل را ترجیح می‌دادند.

نیمه شب  شنبه ٢۵ فروردین ١۴٠٣ به وقت تهران، حملات سنگین و پیچیده ایران که شامل صدها پهپاد و موشک بود به گزارش منابع خبری و اطلاعاتی به قلب اسرائیل اصابت کرد. اسرائیل آسیب دیدن حداقل یک پایگاه هوایی اش را تأیید کرده است. اسرائیل مدعی رهگیری ٩٩ درصد! موشک‌ها و پهپادهای ایرانی است. حتی فرض قبول ولی غیرباور این ادعا، برخورد ١ درصد موشک و پهپادهای ایران به اهداف خود در اراضی اشغالی، نشان از قدرت موشکی ایران و افسانه بودن دفاع هوایی اسرائیل است.

اطلاعات نظامی نشان می‌دهد که ایران در حمله تلافی جویانه توسط موشک و پهپاد به اسرائیل، پهپادهای ارزان قیمت و کُندرو را عمداً در صف اول حمله قرار داد و زمانی که دفاع هوایی اسرائیل مشغول رهگیری آن‌ها بود، موشک های بالستیک به اهداف خود خوردند. کارشناسان نظامی سال‌ها بود که می‌گفتند؛ کفایت منطقی درنبردی بین ایران و اسرائیل، به نفع ایران که قدرت موشکی و پهپادی بالایی یافته، بهم خورده است و اسرائیل در این عرصه نمی‌تواند جلوی ایران مقاومت کند به علاوه این‌که اسرائیل از همه سو در محاصره گروه‌های نیابتی ایران است.

بضاعت بالای ایران در حمله به اسرائیل نشانه احیای بازدارندگی ایران مقابل اسرائیل است و در عین حال مانع یک جنگ همه جانبه با آن می‌شود. اظهارات مقامات ایرانی از جمله رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دایر بر تحصیل انتظار مورد نظر از هدف گیری اسرائیل و تهدید آمریکا به عمل مشابه در صورت حمایت از اسرائیل را می‌توان این گونه تحلیل کرد که ایران به درستی خواهان جنگ با اسرائیل نیست. اما در عین حال باتوجه به اینکه حمله شنبه شب به طور مسقیم از خاک ایران انجام گرفت، با همیشه فرق داشت و بی تردید با رفتارهای گذشته تهران تفاوت دارد و  به نفع اسرائیل نیست که وارد رویارویی مستقیم با ایران شود.

از منظر استراتژیک؛ ماهیت و هدف حمله ایران به اندازه تاثیر آن مهم است. علی‌رغم همه صحبت‌هایی که درباره ارسال پهپادهایی با سرعت اندک و قابل رصد در ساعات عصر شنبه شده بود، باید گفت که تهران همچنین بیش از ۱۰۰ موشک بالستیک شلیک کرد، و از این رو، این تصور که این حمله برای شکست خوردن طراحی شده و یا هماهنگ شده بود، اشتباه است. ایران بسیار تلاش کرد تا بر پدافند هوایی اسرائیل غلبه کند که موفق هم شد.