انتخابات ۱۴۰۲ چه نتایجی در سیاست ایران خواهد داشت؟/ نظر دولت درباره افزایش دستمزد کارگران

  4021212085 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتخابات 1402 چه نتایجی در سیاست ایران خواهد داشت؟

فرهیختگان درباره انتخابات روز گذشته نوشت: «آمارهای غیر‌رسمی تا لحظه نگارش این مطلب نشان می‌دهد وضعیت مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم چیزی شبیه انتخابات دوره قبل مجلس است و این یعنی شکاف‌های اجتماعی طی 4 سال اخیر نه ترمیم شده است و نه تشدید. این اتفاق از یک جنبه تهدید است و از جنبه دیگر فرصت، فرصت از این جهت که کمپین‌های سلبی شکل‌گرفته علیه حکمرانی کشور نتوانست موثر باشد و تهدید از این جهت که سیستم حکمرانی هم نتوانسته است ایده رو به جلویی برای ترمیم شکاف‌های اجتماعی اتخاذ کند...

با وجود فضای اعتراضی حاکم بر طیف‌هایی از مردم که منجر به تحریم 10 تا 15 درصدی انتخابات از سال 98 تا 1402 ‌شده است (نسبت به مشارکت 50 تا 55 درصدی معمول در انتخابات‌های مجلس)، ایده تحریم‌خواهی تبدیل به یک نیروی سیاسی موثر نشده است. جریان اپوزیسیون خارج‌نشین علی‌رغم همه اقدامات و پشتیبانی‌های خارجی در یک سال اخیر نتوانستند فضای اعتراضی را به یک نیروی سیاسی متصل کنند. اگر جریان تحریم موثری در داخل شکل می‌گرفت و معنای سیاسی پیدا می‌کرد با توجه به وقایع سال 1401 مشارکت در انتخابات می‌‌توانست 10 تا 15 درصد کمتر از سال 98 باشد...

 اینکه حدود 10 درصد مردم ترجیح می‌دهند در انتخابات شرکت نکنند و استمرار این وضع در 4 سال، یک واقعیت است که سیستم حکمرانی کشور نباید نسبت به آن بی‌اعتنا باشد. این وضعیت اگر تبدیل به رخداد موثری برای ترمیم شکاف‌های اجتماعی و افق‌گشایی در سیاست و اقتصاد نشود، می‌تواند خسارت‌زا باشد، لذا فارغ از هر نتیجه‌ای که در مجلس شکل گرفت و هر ترکیبی که وارد بهارستان شد، واقعی دیدن این موضوع و تلاش برای حل آن باید از اولویت‌ها باشد، صحنه روشن است فقط نباید پشت به واقعیت کرد...

انتخابات مجلس دوازدهم از جنبه سیاست‌ورزی حرفه‌ای نمایشگاه استمداد ساخت حزبی در سیاست بود، به‌ نحوه لیست دادن اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تا آخرین لحظات نگاه کنید، تبدیل فرآیند سیاسی به آزمون استخدامی یا اقدامات شبه‌فرقه‌ای همان بلیه‌ای است که در جامعه بی‌حزب رخ می‌دهد.»

 

***

۳۰ کاندیدای پیشتاز تهران عضو کدام لیست انتخاباتی بودند؟

در جدول زیر جزئیات 30 نفر اول اعلام شده تا این لحظه و اشتراکات آن‌ها در لیست‌های انتخاباتی آمده است:

از سویی دیگر با اعلام تعداد آرای داوطلبان و تعداد آرای اخذشده، این گمانه تقویت شده است که تعداد زیادی از داوطلبان موفق به کسب نصاب 20درصد آرا نشده و تکلیف نمایندگان تهران در دور دوم مشخص خواهد شد.

معنای نتایج اولیه و ترکیب برنده انتخابات در تهران چیست؟

فارس نوشت: «نتایج اولیه انتخابات در تهران نشان می‌دهد که اقبال به ترکیبی از چهره‌های مشهور و افرادی که در فهرست‌های مختلف نام شان بیشتر تکرار شده و همچنین ترکیبی از لیست های مشهور و البته با اقبال کمی بیشتر به لیست‌های با گفتمان سیاسی که صراحت بیشتری در بیان موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی و فر هنگی داشته و همچنین تمرکز بیشتری بر نفی لیست‌های داخل گفتمانی داشتند، مجموع سی نفر اول پایتخت را شکل می‌دهند.

وقتی فردی مثل منوچهر متکی که سرلیست ترکیبی بوده که هیچکدام تاکنون رای قابل توجهی نداشته‌اند ولی خودش در بین افرادی است که رای بالای در تهران کسب کرده یعنی علاوه بر ایکه از مزایای قرار گرفتن در یک فهرست مورد اقبال، بهره برده ولی به این معنا هم است که گرایش بخشی از مردم به چهره‌های مشهور قابل توجه بوده و به هر دلیلی در نزد رای دهندگان مورد اعتماد بیشتر و به نوعی به علت داشتن سابقه و تجربه، کارآمدتر متصور شدند.

در اقبال به چهره‌ها، نباید از این نکته غفلت کرد که مردم به افراد انقلابی‌تر رای دادند و فردی مثل علی مطهری که چهره معروفی محسوب می‌شود در لیست سی نفر اول تهران نیست. ضمن اینکه ترکیب آرا نشان می‌دهد که اکثریت مردم ترجیح دادند که به ترکیبی از لیست‌ها رای بدهند و معنی مثبت این اقدام این است که مردم دغدغه انتخاب اصلح را داشتند.

البته در ترکیبی رای دادن، برخی لیست‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از مردم نیز به صورت جریانی و گفتمانی رای دادند و در این رای دادن، نه گفتن به کلیت برخی لیست‌های سنتی درون گفتمانی و همچنین اقبال به برخی گفتمان های سیاسی که صراحت بیشتری در موضوعات چالشی سیاسی و اجتماعی داشتند، بیشتر بوده است.

با همه اینها هیچ لیستی هم نتوانسته اکثریت مطلق رای دهندگان را بدست بیاورد. بنابراین می‌توان گفت ترکیبی از چهره‌های مشهور با گلچینی از کاندیداهای تکرار شده در لیست‌ها و افراد و لیستی که که در نظر مردم اصلح‌تر (صراحت بیشتر در موضوعات چالشی و داغ سیاسی همانند فساد، قبیله‌گرایی، تحولخواهی و...) متصور شدند، برای رای دادن ترجیج داده شده است. مولفه‌های گفته شده به نوعی چارچوب مکانیزم رای اکثریت اینبار در تهران بوده است.»

***

نظر دولت درباره افزایش دستمزد کارگران

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در گفتگو با ایلنا و در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت حقوق کارمندان و کارگران در سال آینده گفت: دولت درباره افزایش حقوق کارگران و کارمندان ملاحظاتی دارد که این ملاحظات با توجه به موضوع تورم انتظاری تعیین می‌شود.

منظور با بیان اینکه تمام تلاش سازمان برنامه و بودجه و دولت این است که در سال آتی بتواند شرایط بهتری را برای مردم قدرشناس ایران که همه‌ساله حضور خوبی را پای صندوق‌ها دارند، فراهم کند. این شامل تمامی کارگران، کارمندان و بازنشستگان کشور نیز می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ما وقتی درباره مردم صحبت می‌کنیم، از یک جامعه ۲۵ میلیون شاغل سخن می‌گوییم و این درحالی است که کارمندان و کارکنان لشگری و کشوری ما حدود سه میلیون نفر هستند. لذا باید عدالت را میان اقشار مختلف در تخصیص و توزیع رعایت کنیم. ما وظیفه داریم که شرایطی را ایجاد کنیم که همه اقشار سال بهتری را از نظر معیشتی بگذرانند.

وی تصریح کرد: در قانون بودجه نیز سمت و سوی ما همین است. اگر بخواهیم رشد حقوق و دستمزد را نسبت به سایر اقشار متفاوت افزایش دهیم، این مطابق عدالت برای همه اقشار نخواهد بود. بر این باور هستیم که رشد حقوق و دستمزد باید مطابق با مقتضیات اقتصادی کشور و تورم انتظاری افزایش یابد.

منظور تاکید کرد: آن‌چه مبنای پیشنهاد و تصمیم ما در دولت برای افزایش حقوق و دستمزد است، تورم انتظاری سال آینده است. ما امیدواریم در مذاکرات میان تشکل‌های کارگری و دولت بر همین مبنا به یک نرخ معقول افزایش دستمزد برسیم تا موضوع تورم انتظاری از کنترل خارج نشود.

گفتنی است منظور در حالی مدعی شده است که تورم انتظاری باید مبنای افزایش دستمزد باشد که ماده 41 قانون کار به صراحت، تورم اعلامی بانک مرکزی را مبنای تعیین دستمزد می‌داند؛ نه تورم انتظاری.

***

جا ماندگان بزرگ انتخابات

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری روز گذشته پایان یافت و با آغاز شمارش آرا به طور رسمی و غیر رسمی حکایت دارد که برخی از چهره‌های شناخته شده ادوار قبل از راهیابی به مجلس آینده بازماندند و از دور رقابت خارج شدند.

به گزارش ایرنا، «محمدباقر نوبخت» دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه رشت و خمام، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت یازدهم و دوازدهم ، در این دوره، از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرده و تأیید صلاحیت شده بود .اما در فاصله ۲۱ روز مانده به برگزاری انتخابات تصمیم به تغییر حوزه انتخابیه اش به شهر رشت و خمام گرفت، چراکه شانس خود را برای رأی آوردن از این حوزه بیشتر می‌دید. با وجود حمایت علی لاریجانی از نوبخت با انتشار نماهنگی در فضای مجازی، نوبخت نتوانست رای مردم رشت را به دست بیاورد.

«محمد رضا باهنر» نماینده دوره های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم و نهم  با ۲۸ سال نمایندگی در مجلس، ابتدا از حوزه انتخابیه تهران نامزد شده بود و بعد به کرمان تغییر حوزه داد، نتوانست آرای مردم کرمان را جلب کند.

«محمدرضا پور ابراهیمی» نماینده مردم کرمان در مجالس نهم، دهم، یازدهم نیز از راهیابی به مجلس دوازدهم بازماند.

«علی اصغر عنابستانی» نماینده دوره یازدهم مجلس و نامزد حوزه سبزوار بود که نامش با سیلی زدن به یک سرباز راهنمایی و رانندگی بر سر زبان‌ها افتاده بود نیز به مجلس دوازدهم راه نیافت

علاوه بر این «حسن نوروزی» که سابقه حضور در دوره‌های هشتم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد، از راهیابی به مجلس دوازدهم بازماند و حسن قشقاوی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، از حوزه رباط‎‌کریم و بهارستان راهی مجلس شد.

«محمدحسین رنجبران» مجری اسبق صداوسیما هم که کاندیدای مجلس از ساوجبلاغ شده بود، نتوانست آرای لازم را برای رسیدن به بهارستان کسب کند.

«فریدون حسنوند» نماینده مردم اندیمشک در مجالس ششم، هفتم، هشتم و دهم و یازدهم که تقریبا در همه این دوره ها ریاست کمیسیون انرژی مجلس را برعهده داشت نیز از ورود به مجلس بازماند.

آملی لاریجانی در انتخابات خبرگان رای نیاورد

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مازندرانی ها از بین پنج نامزد به ترتیب آیت‌الله محمدباقر محمدی لایینی، آیت‌الله علی معلمی، آیت‌الله سید رحیم توکل و آیت‌الله سید صادق پیشنمازی را به عنوان نمایندگان خود در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب کردند.
 
آیت‌الله صادق لاریجانی آملی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از حضور مجدد در مجلس خبرگان باز ماند.

***

 اعلان قرمز جهانی مالک "کوروش کمپانی" هنوز صادر نشده است

چهار روز پیش بود که مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرد: در 29 بهمن ماه از طریق پلیس اینترپل اعلان قرمز و جلب مالک شرکت (کوروش کمپانی) صادر شده است.

بر اساس پیگیری خبرنگار تسنیم تا روز 6 اسفند ماه با وجود درخواست ایران هنوز "اینترپل جهانی" اعلان قرمز مالک فراری کوروش کمپانی را صادر نکرده است.

بر اساس این خبر، روند درخواست صدور اعلان قرمز برای یک متهم فراری بدین صورت است که ابتدا دستگاه قضائی باید اعلام جرم کند و به اینترپل ایران دستور بدهد، اینترپل ایران بعد از تشکیل پرونده، مستندات را برای اینترپل جهانی ارسال می‌کند و بعد، اینترپل جهانی پس از بررسی محتویات پرونده، اعلان قرمز جهانی را برای فرد متهم صادر می‌کند و تا این روند کامل طی نشود نمی‌توان گفت که اعلان قرمز برای فردی صادر شده است.

هم‌اکنون اقدامات قضائی و پلیسی برای صدور اعلان قرمز مالک فراری کوروش کمپانی در کشور انجام شده است اما اینترپل جهانی هنوز اعلان قرمز این فرد را تأیید و صادر نکرده است و در واقع هنوز اعلان قرمز امیرحسین شریفیان؛ مالک کوروش کمپانی صادر نشده است.