توجه سینما به مفهوم "انتظار"

محمود گبرلو،   4021206061 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
توجه سینما به مفهوم "انتظار"

انتظار" یک مفهوم دینی است که افراد مومن و خداباور با تکیه بر این مفهوم ، امید به زندگی در آینده و تلاش برای پاکسازی نفس و مبارزه با پلیدی و تباهی و بوجود آوردن راه رستگاری انسانی را می جویند .

" مهدویت " که در اندیشه اسلامی ریشه دار و اصیل است بیش از چهارده قرن است که دانشمندان ، علما و روشنفکران درباره آن سخن گفته اند و می گویند، پس از انقلاب اسلامی و با ورود برنامه سازان تلویزیونی و فیلمسازان مستند و داستانی که به "انتظار " و "مهدویت" اعتقاد راسخ دارند آثار متفاوت و متنوعی خلق شد تا ادای دینی کرده باشند.

 لازم است یادی کنیم از فیلمهای داستانی سینمایی " اینجا چراغی روشن است"  جناب میرکریمی "مارمولک" جناب تبریزی، " قدمگاه"  و "میهمان داریم " جناب عسگرپور و "بوی پیراهن یوسف" اثر شاخص جناب ابراهیم حاتمی کیا  که نسبت به تبییم مفهوم انتظار و مهدویت در سینما قدم برداشتن و نسبت سینما و دین را عینیت بخشیدند.

مضمون و محتوای این فیلمها اشاراتی دارد به مهدویت و حتما سایر فیلم های ایرانی با موضوعات اجتماعی که خانواده محور هستند در لایه های پنهان خود مفاهیم "انتظار" و مهدویت را ارایه دادند.

«قدمگاه» یکی از مهمترین تجربه‌ها در زمینه ارجاع به فرهنگ انتظار و مهدویت به‌حساب می‌آید.

حاتمی‌کیا در جایی گفته بود: «از من پرسیدند چرا درباره امام زمان (عج) فیلم نمی‌سازی و گفتم که ساخته‌ام؛ همین «بوی پیراهن یوسف».

"مارمولک" زاویه نگاه فیلم به مفهوم انتظار و کارکرد روحانیت در دوران غیبت برای ایجاد محبت و علاقه مند کردن در میان مؤمنان، مضمونی است که در طول فیلم جاری است و در سکانس پایانی به اوج خود می‌رسد.

«اینجا چراغی روشن است» تجربه‌ای متفاوت‌تر محسوب می‌شود.این فیلم در قیاس با دیگر فیلم‌های میرکریمی، فضایی به‌شدت نمادین دارد».

نکته مهم توجه هنرمندان به تفکر متفاوت و یا همکاری سایر عوامل بخصوص بازی بازیگران با تفکر متفاوت  در سینمای ایران در ارایه یک اصل و اعتقاد دینی و شیعی است و مبادا  غفلت از این جایگاه والای هنرمندان که به بهانه های واهی به تخریب و تحریف و حذف آنان بپردازند.

و افسوس و دریغ از ایجاد فضای گفتگو بین هنرمندان بخصوص در برنامه های تلویزیونی برای ارایه آثاری درخشان و تأثیرگذار و ماندگار. آنچه که در آینده باقی می ماند و نسل حاضر و آینده با آن ارتباط میگیرد اثر هنری بخصوص در قالب داستانی است. 

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. پرخاش با چشمان بسته!

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  12. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  13. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  15. زنگِ زور!

  16. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  17. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  18. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  19. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  20. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  21. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  22. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  24. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  25. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

آخرین عناوین