بروکسل به دنبال بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری برای ارسال مهمات به اوکراین

  4021204039 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

فایننشال تایمز گزارش داد اتحادیه اروپا سعی دارد با تامین ۱.۵ میلیارد دلار بودجه اضطراری، از کشوری خارج از این اتحادیه برای اوکراین گلوله توپ خریداری کند.

به گزارش ایسنا اتحادیه اروپا به پیشنهاد جمهوری چک سعی دارد با تامین ۱.۵ میلیارد دلار بودجه اضطراری، برای اوکراین گلوله توپ تهیه کند.

پیش‌تر رئیس‌جمهور چک در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت پراگ کشوری را پیدا کرده که ۵۰۰ هزار گلوله ۱۵۵ میلیمتری و ۳۰۰ هزار گلوله ۱۲۲ میلیمتری در اختیار دارد. این رهبر اروپایی گفت اگر بودجه لازم برای خرید گلوله‌های توپخانه از این کشور به‌موقع فراهم شود، اتحادیه اروپا می‌تواند ظرف چند هفته آنها را به اوکراین ارسال کند.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: جمهوری چک کارها را انجام داده؛ اما برای تامین پول به دیگران نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، در پی عدم پیشرفت لایحه بودجه حمایتی آمریکا در کنگره و همچنین تاخیرهای پیش‌آمده در صنایع دفاعی اروپا، غرب تصمیم گرفته با تهیه مهمات از کشوری خارج از اتحادیه اروپا به اوکراین کمک کند.

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین پیش‌تر گفت که این کشور در سال میلادی جاری به ۲.۵ میلیون گلوله توپخانه نیاز دارد؛ اما غرب تا امروز تنها ۴۰۰ هزار گلوله را تامین کرده است.

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا با تصویب بودجه حمایتی ۶۰ میلیارد دلاری برای این کشور مخالفت کرده‌اند. آن‌ها دو شرط اصلی برای تصویب این بودجه دارند؛ نخست اختصاص بودجه کافی به مسائل داخلی آمریکا از جمله امنیت مرزهای جنوبی که نسبت به امنیت اوکراین در اولویت است و دیگر ارائه یک طرح شفاف و ملموس که نشان دهد ارسال کمک‌های مضاعف به کی‌یف می‌تواند به پیروزی اوکراین در جنگ منجر شود.

از سوی دیگر، کشورهای اروپایی که تا پیش از آغاز جنگ اوکراین نیازی به‌ داشتن توانایی تولید تسلیحاتی عمده احساس نمی‌کردند، حال در تولید مهمات لازم برای جنگ اوکراین با مشکل مواجه هستند.