بالاخره یکی باید گردن بگیرد!

ابوذر عالی، گروه اجتماعی الف،   4021201042 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
بالاخره یکی باید گردن بگیرد!

روزگذشته وزارت صمت اعلام کرد کوروش کمپانی از وزارت صمت مجوز نداشته و صرفا دارای مجوز صنفی خرده فروشی بوده نه پیش فروش، و البته به هنگام صدور این مجوز نیز استعلامات لازم و مربوطه اخذ شده.

در واقع این شرکت نه یک مجوز صنفی که دو مجوز داشته است. یکی در سال ۱۴۰۰ از اتحادیه صنف فروشندگان تجهیزات صوتی تصویری و تلفن همراه شهرستان تهران، و دیگری یک مجوز خرده فروشی تلفن همراه، در سال ۱۴۰۱ از اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی شهرستان تهران . 

 بر اساس اطلاعیه وزارت صمت در زمان صدور اینماد نیز باز هم استعلام سوء پیشینه از نیروی انتظامی انجام شده است؛ لذا در هیچ‌یک از موارد، منع قانونی برای صدور مجوز وجود نداشته است. به علاوه تاکید شده است رویه دولت در مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است. 

با این توضیحات در وهله نخست به نظر می رسد اضلاع مربوط به مسئولیت پذیری این ماجرا روشن شده است: وزارت صمت و صنف مربوطه در ارتباط با استعلامات لازم کوتاهی نکرده اند به خصوص درارتباط با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار . سلبریتی ها نیز معمولا در چنین همکاری هایی به همان داشتن مجوز و نداشتن سو پیشینه طرف قرارداد خود کفایت می کنند و شاید بتوان گفت توقع بیش از این و پیشتر رفتن آنان در این زمینه چندان به جا نباشد. به این ترتیب نتیجه ای که می توان گرفت این است: مساله به پیش بینی ناپذیری و ضمانت گریزی ذاتی رفتار آدمیزاد برگردد. به خصوص آنکه شرکت یاد شده بنابر قول متهم اصلی تعداد قابل توجهی از تعهدات خود را در ابتدا به انجام رسانده. چه کسی می تواند ضمانت صد در صدی بدهد که حتی شرکت های شناخته شده و فعال نیز در آینده دچار چنین خطاهایی نشوند؟! 

اما این نتیجه گیری نادرست است. قانون  تسهیل صدور مجوز رافع مسولیت خطیر نظارتی وزارت صمت و اصناف نیست. چرا باید صنف مربوطه صادرکننده مجوز کوروش کمپانی نسبت به تخلف شرکت یاد شده از حدود مجوز فعالیت خود بیخبر و بی اعتنا باشد آن هم با توجه به تبلیغات گسترده این شرکت که احتمال بی خبری را هم منتفی می سازد؟!

متاسفانه نظارت های صنفی در این زمینه ها بسیار ضعیف است و مسئولیت اصلی تخلف یاد شده در این ماجرا نیز در ابتدا با صنف مربوطه و سپس وزارت صمت است. مسئولیت سلبریتی های یاد شده در این ماجرا هرچند برخی مایلند به دلایل نامعلوم و احتمالا سیاسی نقش آنان را پر رنگ جلوه بدهند بیشتر « اخلاقی» است تا « حقوقی» مگر آنکه احتمال تبانی و آگاهی آنان از انگیزه های سو شرکت یاد شده اثبات بشود . آیا صدا و سیما و سایر نهادهای مشابه در قبال تبلیغات مشابهی که منتهی به ضرر و زیان شهروندان شده اند مسئولیتی پذیرفته اند؟! 

 این صنف صادرکننده مجوز کوروش کمپانی است که مسئولیت حقوفی اصلی را در این تخلفات و ضرر و زیان مالباختگان بر عهده دارد و باید جوابگو باشد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۹۴۰۰۲۱۱:۳۱:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱
سلبریتی هایی که برای این کمپانی تبلیغ کردند و مردم را فریب دادند باعث و بانی ضرر و زیان مردم هستن.
ناشناس۳۳۹۴۰۴۴۱۲:۱۳:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱
نهادهای نظارتی هم که هیچ مسئولیتی در مقابل گردش عظیم مالی 4600 میلیارد تومانی ندارن!
ناشناس۳۳۹۴۱۶۲۱۳:۳۴:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱
همانطور که فساد رانت خودرویی را در مجلس انقلابی هیچ کس گردن نگرفت و اخیرا هم منکر فساد دریافت ۱۴۰ سکه توسط یک نماینده هستند چرا اگر ۱۴۰ سکه رشوه گرفته نشده افشاگر محکوم نشد
ناشناس۳۳۹۴۵۶۸۲۲:۳۴:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱
با این حساب 3 الی 4 میلیون مردم هم باید بازخواست شوند چون خودرو رانتی گرفتد!!
ناشناس۳۳۹۴۰۷۲۱۲:۲۶:۱۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
اون مسئولین که نطارت در اونهمه پول و اینکه چطور این محصول وارد میشه و به دست مردم میرسه و مجوز ورود داره و...بخش مالیات و... طبق معمول کی بود کی بود ؟
ناشناس۳۳۹۴۰۷۷۱۲:۲۸:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
سلبیریتی ها برای یک موسسه مجوزدار تبلیغ کردن. آیا تبلیغ با مجوز جرمه؟ شما که ظاهرا خودتو علامه دهر میدونی دقیقا مشخص کن جرم سلبیریتی ها چیه؟
ناشناس۳۳۹۴۱۰۷۱۲:۴۹:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱
مجوز با کاری که در عمل انجام شده همخوانی ندارد... هم نهادی که مجوز را صادر کرده مسولیت دارد و هم سلبریتی ها...
مجوز۳۳۹۴۲۲۰۱۵:۲۲:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱
مجوز کوروش کمپانی برای خرید فروش موبایل هست نود و نه درصد مردم هم میگن پس مجوز داره تنها مقصر این قضیه فقط نهادهای دولتی و اصناف هست. اینماد وزارت صنعت داشته سایت کوروش کمپانی طبق قانون اینماد و اصناف باید همه مواردی که یک سایت تبلیغ میکنه بررسی بکنه و در صورت تخلف از اون مجوزی که کرده فورا اینماد را تعلیق کنه و گزارش بده به وزارت صنعت ایا اینماد این کار رو کرده قطعا خیر چون تا قبل اعلام کلاهبرداری اینماد سایتشان معتبر بوده سکه ثامن هم اینماد داشت سلبریتی هم تبلیغش نکردن اما دیدیم به واسطه اینماد مردم رو بدبخت کرد ....
ناشناس۳۳۹۴۰۸۰۱۲:۳۰:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱
به سلبریتی ها چه؟ اونا هم با مجوزهای این‌کمپانی فریب خوردن مقصر اون سازمانها و اداراتی هستند که باید بر کار امثال این‌کمپانی نظارت داشته باشن !
ناشناس۳۳۹۴۱۲۰۱۳:۰۰:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱
حرص و طمع بعضی مردم مقصر اصلی است
ناشناس۳۳۹۴۱۳۱۱۳:۰۵:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
پس تو موضوع چای دبش هم صدا و سیما مقصر بود که شبانه روز چای دبش رو تبلیغ می کرد
TR۳۳۹۴۲۰۲۱۴:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
عالی عالی عالی
ناشناس۳۳۹۴۴۹۹۲۱:۰۷:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱
مقایسه ای بی ربط شرکت دبش یک شرکت واقعی است که تخلف کرده و مجازات می شود و از اموالش هم جریمه می پردازد و قرار هم نیست منحل شود مگر اینکه روسای آن تصمیم بگیرند ادامه ندهند اما این موبایل کوروش یک واحد صوری است که پول ها را از مردم جمع می کرد و از آن پول ها هم مقداری به افراد مشهور می‌داده تا بیشتر پول کسب کند و بعد پول ها را برداشته و فرار کرده
ناشناس۳۳۹۴۱۶۴۱۳:۳۵:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱
حالا من بازیگر دیدم مجوز فروش موبایل داری رفتم برات تبلیغ کردم حالا کمپانی توزرد از آب در آمدی من مقصر هستم من خلاف قانون و مقررات عمل کردم ....
ناشناس۳۳۹۴۰۱۹۱۱:۴۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
تو این کشور همه گردن نگیرن!
ناشناس۳۳۹۴۳۷۹۱۸:۲۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱
گردن گیرشون خرابه
ناشناس۳۳۹۴۵۴۲۲۲:۱۱:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
بالاخره ما نفهمیدیم مردم خودشون عقل دارن نیاز به آقا بالاسر ندارن یا مسئولین باید جلوی اینا رو بگیرن!؟
ناشناس۳۳۹۴۰۴۲۱۲:۱۲:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
برای انتقال 200 میلیون تومان در بانک باید چندین سند و مدرک رو کنی برای مبدا پول. بعد چطور ممکنه 4600 میلیارد تومن گردش مالی این شرکت باشه و کسی بهش کاری نداشته باشه؟
ناشناس۳۳۹۴۰۴۷۱۲:۱۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
وقتی یک نیاز ساده که در تمامی دنیا به راحتی تامین میشه در ایران میشه یک حسرت؛ جای تعجب نداره که چنین اتفاقاتی بیفته
ناشناس۳۳۹۴۰۶۵۱۲:۲۲:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱
وقتی یک واحد صنفی که فقط مجوز خرده فروشی داره در این حجم وسیع اقدام به پیش فروش می‌کنه دستگاه های نظارتی حتما باید اقدام می‌کردند و حداقل با یک اولتیماتوم خطرات احتمالی را به خریداران گوشزد می‌نمودند. متاسفانه دستگاه نظارتی سکوت کردند و الان هم در سکوت کامل به سر می‌برند.باید به خاطر ترک فعل باز خواست شوند.
ناشناس۳۳۹۴۰۶۸۱۲:۲۳:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
مسئولین در مملکت ما وظیفه ارشاد و التیماتوم و اعلام خطر کردن دارن .
ناشناس۳۳۹۴۰۷۴۱۲:۲۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱
این کار دولت در سرعت دادن به مجوز کسب و کار شاید به ظاهر خوبه اما این سرعت عمل می تونه باعث عدم دقت در اعتبار سنجی افراد هم بشه یعنی نه به اون مو را از ماست کشیدن قبل و دوندگی متقاضی کسب وکار نه این بی در و دروازگی!
ناشناس۳۳۹۴۰۸۷۱۲:۳۷:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
مشکل از مجلس است که قانونی منسجم و محکمی درخصوص پیش فروش های گسترده وجود ندارد. افراد باید در قبال پیش فروش کالا وثیقه نزد بانک بگذارند . مشکل بزرگ دیگر مشکلات سیاسی و امنیتی ایران با سایر کشورها به خصوص کانادا و اتحادیه اروپا هست که راه را برای فرار مجرمین به این شکل باز می کند درصورتیکه در سایر کشورهای دنیا که روابط سیاست خارجی سالمی دارند در این گونه مسائل به راحتی موضوع پیگیری و مجرم دستگیر و به کشور مسترد می شود.
ناشناس۳۳۹۴۰۹۴۱۲:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
اتحادیه موبایل فروشان باید جواب بدهد
ناشناس۳۳۹۴۵۶۷۲۲:۳۳:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱
و چرا قیمت کمتر آن هم این رقم که تقریبا نصف بوده نرفتند یقه اش را بگیرند داستان چی هست؟ وظیفه اتحادیه و اماکن دقیقا همین چیزها هست
ناشناس۳۳۹۴۱۰۸۱۲:۵۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱
تبلیغات توسط هنرمندان و ورزشکان قبلا هم بوده ،مگر رضا زاده (وزنه بردار)سلبریتی بود که با تبلیغات مسکن دبی کار می‌کرد یا طارمی فوتبالیست برای موتور سیکلت یا پژمان جمشیدی هنرپیشه
ناشناس۳۳۹۴۱۴۴۱۳:۱۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱
اتفاقاً وقتی مجوز داشته ترک فعل دستگاه صادر کننده مجوز محرز است و باید بر کار این واحد صنفی نظارت بیشتری میکرد اون هم کاری که همه از اون خبر داشتند و عیان بود...
ناشناس۳۳۹۴۱۶۱۱۳:۳۳:۱۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱
چرا می گویید سلبریتی ها باید پاسخگو. باشند.چرا نمی گویید صدا و سیما پولهایی که بایت پدیده شاندیز و کرم حلزون و صدها مورد دیگر کلاهبرداری را ماه ها و سالها تبلیغ می کرد را پس بدهد..
ناشناس۳۳۹۴۱۷۳۱۳:۵۰:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۱
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار شدند ----- تا سلبریتی ها پیش مردم خراب شوند
ناشناس۳۳۹۴۱۸۴۱۴:۰۲:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۱
نه فقط وزارت صمت و اصناف بلکه سایر دستگاهها به بهانه تسهیل کسب و کار، نه فقط تطبیق حدود مجوز صادره با عملکرد فعال تجاری، بلکه نظارت بعد از صدور مجوز را رها کرده اند یا ضعیف انجام میدهند. بهانه آنهم نداشتن بودجه و منابع انسانی کافی است. و این یکی از مهمترین عوامل نابسامانی فضای کسب و کار به زبان مصرف کننده و خریدار است. بار ها توسط دلسوزان، قانون گذاری لازم و اجرای آن برای ایجاد مسئولیت تامین کننده در برابر کالا و نظارت مجوز برای مجوز دهنده درخواست شده اما ظاهرا منافع این بی سامانی بر ساماندهی آن چربیده. یکی از راهکارها درگیر کردن بیمه ها با ضمانت اصالت و کیفیت کالا و فعالیت تجاری است. به عبارتی نظارت را بیمه باید انجام دهد یا خسارت مردم را پرداخت کند. برای یک کالا یا فعالیت تجاری بیمه شده هرگونه تسهیلات دولتی مجاز و برای غیر آن مجری قانون و قاضی باید خیلی سخت و پرهزینه با تامین کننده یا فعال تجاری برخورد کند. این سازگار کشورهای توسعه یافته است. علاوه بر انواع نهادهای مردم نهاد و دانشگاهها که بر بازار نظارت میکنند.
ناشناس۳۳۹۴۱۹۰۱۴:۳۲:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۱
هر زمان یک نهاد ورشکستگی موسسات اعتباری که بجای دستگیری صاحبان آن موسسات گردن گرفت بقیه هم انجام می شود. دزدی در کشور نهادینه شده است.
ناشناس۳۳۹۴۲۰۹۱۵:۰۴:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۱
مسئولین بیکار نیستند که برقرارداد بین دو نفر نظارت کنند یک نفر گفته آیفون را به 20 میلیون تومان می فروشد و نفر و نفراتی با طمع پول بی زبان را داده اند رفته حالا هم اگر شکایتی دارند در قوه قضاییه بازه یا نکنه فکر کردید دولت باید از بیت المال پول هر کلاهبرداری را باید بدهد ؟
ناشناس۳۳۹۴۳۵۷۱۷:۵۴:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
یعنی دولت هیچ کارمند نظارتی بر کسب و کارها نداره ؟!!
کاوه۳۳۹۴۲۲۱۱۵:۲۳:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱
سلبریتی دنبال درآوردن پول بخاطر چهره و شهرتش است . اقایانی که اجازه می دهند افرادی مانند کورش کمپانی در جامعه دست به کلاهبرپاری برنند باید پاسخگو باشند،
زیان دیده۳۳۹۴۲۷۴۱۶:۱۸:۴۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱
چرا به فوریت جلو یک دستفروش که دوجفت جوراب می فروشه را می گیرند. ولی افرادی مثل عظیم خودرو که 5سال هست پول بالای 4 هزار نفر را بالا کشیده و هر رو نصف روزنامه های کثیرالانتشار مربوط به اگهی ایشون بود. هنوز بعد از چند سال هیچ اقدام موثری صورت نگرفته است و انجا که سلبریتی نبود؟ همین کورش کمپانی مگر در خفا تبلیغ می کرد؟ چرا مقامات مسئول و نظارتی مانع کلاه برداری ایشان نشدند..... نظارت واقعی وجود ندارد وبس....
ناشناس۳۳۹۴۳۳۸۱۷:۳۴:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱
اون كساني كه واردات اين مدل گوشي رو ممنوع كردند هم در بروز اين فاجعه دخيل هستند
ناشناس۳۳۹۴۶۴۲۰۲:۰۴:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲
من حتی اسم این شرکت هم نشنیده بودم اما حق را به مالباخته ها می دهم که حاکمیت باید پول آن ها را پس بدهد اگر مجوز پیش فروش نداشته چطور مجوز تبلیغات داشته که آی مردم بیاید پیش خرید کنید؟ کسی در این حاکمیت نباید می رفت و بهش می گفت من که مجوز پیش فروش بهت ندادم چه حقی داری چیزی را تبلیغ کنی که مجوزش را نداری؟وقتی مجوز می دهی نباید نظارت بکنی که پاش را فراتر نگذارد؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین