معاون صدا و سیما: مبالغ تبلیغات تلویزیونی براساس هزینه تمام‌شده نیست

  4021030062 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما گفت: مبالغ دریافتی از نامزدهای انتخابات مجلس برای استفاده از کانال‌های تلویزیونی براساس هزینه تمام‌ شده نیست و هدف ما فراهم کردن مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین عابدینی روز شنبه در حاشیه دیدار با استاندار خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: طبق اصلاحیه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار بر این بوده که صدا و سیما هزینه تمام شده را از نامزدها بگیرد اما این هزینه رقم بالایی است بنابراین این موضوع نمی‌توانست محل اجرا باشد ولی رقم‌هایی بر اساس تعداد نامزدهای هر حوزه انتخابیه تعیین شد.

وی تاکید کرد: صدا و سیما از ابتدا در صدد گرفتن نفع مالی در این قضیه نبوده است چون در تلاش است زمینه لازم برای میزان مشارکت مردمی فراهم شود، هزینه‌های دریافتی نیز در حوزه‌های انتخابیه متفاوت است.

وی بیان کرد: در برخی حوزه‌ها میزان و تعداد نامزدها کمتر است لذا برای هر نامزد برای استفاده ۲۰ دقیقه‌ای از آنتن کانال‌های انتخاباتی نفری از ۵۰ میلیون ریال آغاز می‌شود اما در برخی حوزه‌ها مانند تهران که به حدود ۲ هزار نفر می‌رسد مجبوریم برای یک حوزه انتخابیه چهار کانال راه‌اندازی کنیم تا همه نامزدها بتوانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما اضافه کرد: بین شهرستان‌هایی که شمار نامزدهای آن کمتر است با مناطقی که تعداد نامزد انتخاباتی بیشتری دارد در زمینه مبالغ دریافتی، تفاوت‌هایی وجود دارد.

وی عنوان کرد: در جلسات ابتدایی قرار بر این بود اگر نامزدی وارد مجلس شورای اسلامی شد یا نامزدهایی که یک‌هزارم آرا ماخوذه را به دست آوردند از این افراد هزینه دریافت نشود اما به دلیل اینکه این منوط به قانونگذاری جدید تلقی می‌شد بنابراین مقداری با مشکل مواجه شد.

عابدینی افزود: تلاش می‌کنیم زمینه برای یک رقابت بسیار پرشکوه در انتخابات فراهم شود در غیر اینصورت صدا و سیما برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری بدون دریافت هیچگونه هزینه‌ای این مهم را انجام می‌دهد.

وی گفت: برای برگزاری پرشکوه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ۲۰۰ کانال انتخاباتی در سطح کشور راه‌اندازی می‌شود که چهار کانال مربوط به خراسان جنوبی است.

عابدینی با بیان اینکه در هر حوزه انتخابیه یک کانال ویژه انتخابات راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: تا زمانی که مجوز تبلیغات نامزدها داده می‌شود بیشتر بحث‌های عمومی و انتخاباتی اعم از ظرفیت‌های گردشگری و مذهبی و فعالان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی حوزه انتخابیه استان‌ها را پخش می‌کنیم.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما اظهار کرد: در هفت روز منتهی به یک روز قبل از انتخابات، این کانال‌ها در اختیار داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد تا دیدگاه‌های خود را با مخاطبان در میان بگذارند تا مخاطبان بر اساس دیدگاه‌ها و سلایق نامزدها به آنها رای بدهند.

وی تصریح کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد خراسان جنوبی همواره در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی حتی ریاست جمهور در زمره مناطق صدرنشین قرار دارد و این بار هم تلاش خواهیم کرد تا مردم بیشتر با دیدگاه نامزدها آشنا شده و زمینه برای بالا رفتن میزان مشارکت در این استان فراهم شود.

عابدینی عنوان کرد: امروز در جلسه‌ای که با استاندار خراسان جنوبی داشتیم این بحث مدنظر قرار گرفت که چگونه می‌شود میزان مشارکت مردم را در انتخابات افزایش داد.

وی با بیان اینکه مجموعه استانداری خراسان جنوبی تدابیر لازم را اندیشیده شده است، یادآور شد: وزارت کشور مدیریت اجرای انتخابات و استانداری‌ها در استان‌ها مسئولیت اجرایی سلامت و امنیت انتخابات را بر عهده دارند که تدابیر لازم در این خصوص اتخاذ شده است.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما گفت: در حوزه رقابت و مشارکت در انتخابات رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند که رسانه ملی هم در این زمینه کوشش می‌کند تا از طریق راه‌اندازی کانال‌های انتخاباتی و هم برنامه‌هایی متنوع که از ابتدای بهمن ماه از طریق شبکه‌ها تلویزیونی، رادیویی و البته تلوبیون و فضای مجازی تدارک می‌بیند زمینه برای افزایش مشارکت را فراهم کند.