نقدي بر مناظرات در رسانه ملي

محمدکاظم انبارلویی،   4021009092 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

با نزديك شدن به انتخابات، گفت‌وگوها در سطح ملي و مناظرات در سطح رسانه حتما صورت مي‌گيرد. براي اينكه انتخابات نماد وحدت ملي و پايداري براي صيانت از امنيت ملي باشد اصول و الزاماتي دارد كه بايد رعايت شود.
1- انتخابات نبايد يك وسيله براي اينكه ملت در دوگانه‌هاي كاذب در برابر هم قرار گيرند، باشد اگر دوقطبي‌هاي كاذب شكل بگيرد دشمن در اين شكاف لانه مي‌كند و انتخابات را وارد عرصه يك جنگ شناختي مي‌كند.
2- سير گفت‌وگوها در سطح ملي بايد به سمتي باشد كه مردم را در انتخاب اصلح و ارجح ياري كند. اصل اين است كساني كه صلاحيت آنها از سوي مراجع ذيصلاح تأييد مي شوند صالح هستند. انتخاب بين خوب و خوب‌تر و صالح و اصلح است. دوگانه ديو و پري، انقلاب و ضدانقلاب، هدايت رقابت‌ها به سمت تله‌هاي جنگ رواني و شناختي دشمن است.
3- مردم چهار دغدغه اصلي در انتخابات دارند:
الف- اقتصاد و معيشت
ب- بي‌عدالتي و تبعيض
ج- امنيت
د- ابهام و ديدگاه منفي نسبت به آینده
در گفت‌وگوهاي انتخاباتي بايد مردم و مخاطبين نامزدها ببينند انتخاب شوندگان، حرفي براي گفتن در اين چهار دغدغه دارند تا انتخاب صحيح را برگزينند.
طبيعي‌ترين و سالم ترين دوگانه براي انتخاب كارآمدي و عدم كارآمدي، كاربلدي و كارنابلدي است.
4- ادب گفت‌وگو بايد رعايت شود. از فخرفروشي، تكبر و خودبزرگ‌بيني و از همه مهمتر خودحق‌بيني پرهيز شود. نبايد طرفين گفت‌وگو وارد تحقير و تصغير و خداي ناكرده وارد فضاي تهمت، بددهني و اهانت شوند.
5- از جدال هاي بي‌حاصل و لجاجت، روي اثبات حرف خود پرهيز كنيم و براي طرف مقابل حظّي از درك حقيقت و واقعيت قائل شويم.
نتيجه گفت‌وگو بايد تفاهم و دوستي و رسيدن به مرزهاي وحدت ملي باشد نه تداوم خصومت و دشمني
6- فراموش نكنيم مردم شاهد گفت‌وگوي 2 يا چند نفر از اخيار هستند. بايد مرز خداخواهي و خودخواهي را در رفتار و گفتار رعايت كنيم. مردم بايد احساس كنند هر يك از اضلاع گفت‌وگو برنامه و تئوري براي برون رفت از مشكلات و دغدغه های یاد شده دارند.
7- سفير يا سفيران گفت‌وگو بايد از يك تبار سياسي شفاف برخوردار باشند و معلوم باشد تفكر و خاستگاه سياسي اجتماعي چه جماعتي را نمايندگي مي‌كنند؟
در گفت‌وگو بايد يا همديگر را «قانع» كنند يا «ساكت» اگر موفق به اين كار نشدند داوري را به عهده مردم بگذارند و از سوي مردم حكمي را صادر نكنند.
گفت‌وگوها بايد آبي بر آتش اختلافات و دشمني‌ها به‌ويژه مرزبندي با دشمنان ملت باشد. نبايد فراموش کرد انتخاب‌كنندگان و انتخاب‌شوندگان دست‌اندركار سازه‌اي تازه در نهادهاي انتخابي كشور براي كارآمدي بيشتر و روان سازي خدمات به مردم و از همه مهمتر تحكيم مباني مردم‌سالاري ديني در جمهوري اسلامي هستند.
8- دشمن به انتخابات به عنوان نقطه گسست و تهديد امنيت ملي نگاه مي كند.
نبايد هيچ مخرج مشتركي در گفت‌وگوها با دشمن ديده شود.
مردم مي‌خواهند براي تداوم انقلاب و كارآمدي نظام با شركت در انتخابات، يك انرژي معطوف به تحول توليد كنند. اضلاع گفت‌وگو بدانند ضلع سوم يعني مردم دنبال اين هدف هستند و عقد اخوت با هيچ يك از اضلاع گفت‌وگو نبسته‌اند.
9- مردم مي‌خواهند نمايندگان آنها در نهادهاي انتخابي با عقل جمعي، كشور را اداره كنند. مختصات اين عقل جمعي در جريان گفت‌وگوها و مناظرات بايد شفاف به مردم گفته شود.
اضلاع گفت‌وگو بايد نشان دهند در مسير گام دوم انقلاب يعني «خودسازي»، «جامعه پردازي» و ايجاد «تمدن اسلامي» هستند.
10- گفت‌وگوها در سطح ملي بايد در مسيري پيش رود كه طرفين اثبات كنند به قانون و اجراي آن معتقدند و نمي‌خواهند مسير را به سمت هرج و مرج و ديكتاتوري هدايت كنند. اين اعتقاد را در يك بستر اخلاق سياسي مبتني بر وحي نه آموزه‌هاي منحط جوامع غربي به نمايش بگذارند. مجريان گفت‌وگوها و مناظرات راديويي و تلويزيوني بايد مراقبت كنند از طرفين گفت‌وگو و كساني كه درگفت‌وگوها حضور ندارند حقي ضايع نشود.