تهدیدی علیه صهیونیست‌ها که کمتر آن را می‌شناسیم

گروه جهان الف،   4021006103 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«اردن میزبان بزرگترین جامعه فلسطینی در خارج از اراضی اشغالی است. بر اساس آمارهای رسمی، چیزی در حدود ۶ میلیون پناهجوی فلسطینی در کشور اردن سکونت دارند. بر پایه آنچه کارشناسان و تحلیلگران مسائل امنیتی می گویند، رژیم اشغالگر قدس برای نظارت دقیق بر مرزهای مشترکش با اردن، به ۵ برابر بیشتر از نیروهایی که اکنون از مرزهای صهیونیست ها با جنوب لبنان حراست می کنند، نیرو نیاز دارد.»

به گزارش الف؛ یکی از نکاتی که ناظران و تحلیلگران و همچنین اندیشکده های مطالعاتی مختلف در سطح منطقه غرب آسیا و ورای آن، پس از عملیات طوفان الاقصی و متعاقبا اوج گیری جنگ غزه، به نحو قابل توجهی به آن اشاره داشته اند، افزایش محسوس محبوبیت جنبش حماس و به طور کلی جریان مقاومت فلسطین، چه در میان مردم فلسطین و چه مخصوصا میان افکار عمومی کشورهای عربی بوده است. 

در این راستا، بر اساس جدیدترین نظرسنجی های انجام شده در عربستان سعودی، چیزی در حدود 91 درصد از شهروندان این کشور که مورد مصاحبه قرار گرفته اند، جنگ غزه را یک پیروزی بزرگ برای مردم فلسطین، جهان عرب و به طور کلی امت اسلام در نظر گرفته اند و 40 درصد نیز از حماس به نحوی جدی حمایت کرده‌اند. این در حالی است که پیشتر در ماه آگوست سال 2023 میلادی، میزان محبوبیت حماس در میان افکار عمومی عربستان، 30 درصد کمتر بود. 

نکته قابل تامل اینکه حتی "انیسیتو یهودی برای مطالعات امنیت ملی آمریکا" که پیوندهای بسیار نزدیکی را با رژیم اشغالگر قدس و منافع آن دارد هم در یک گزارش راهبردی خود که در روزهای گذشته منتشر شده، به صراحت به مقام های غربی و صهیونیست ها هشدار داده است که جنگ غزه، اوج گیری محبوبیت جنبش حماس و مقاومت فلسطینی را به همراه دارد. موضوعی که می تواند در ادامه راه صورت حساب های سنگینی را روی دست صهیونیست ها قرار دهد. در این راستا، بیراه نیست اگر جنگ غزه را جنگی معنادار و مملو از شگفتانه در نظر گیریم.

جدای از اوج گیری قابل‌توجه محبوبیت جریان مقاومت فلسطین نزد افکار عمومی منطقه و حتی ورای آن، شاهد کنشگری بازیگران منطقه ای در راستای منافع ملت فلسطین نیز بوده ایم که بسیاری پیش از آغاز جنگ غزه، حتی تصورش را هم نمی کردند که این دسته از کنشگران با این قدرت در دفاع از ملت فلسطین و در تقابل با صهیونیست ها وارد میدان شوند.

 به عنوان مثال، می توان به حوثی های یمنی و اقدامات شجاعانه آن ها در هدف قرار دادن مستقیم اراضی اشغالی و یا جریان تجارت دریایی صهیونیست ها اشاره کرد. البته که حزب الله لبنان و گروه های مقاومت سوری و عراقی نیز عملکرد قابل ملاحظه ای را در بحبوجه جنگ غزه از خود نشان داده اند. 

با این همه، جنگ غزه، از یک تهدیدِ بزرگ و قابل تامل علیه رژیم اشغالگر قدس نیز پرده برداری کرده است. تهدیدی که افکار عمومی منطقه و جهان کمتر از آن شنیده اند و یا در مورد آن می دانند. منشا این تهدید را باید در کشور اردن جستجو کرد. اردن میزبان بزرگترین جامعه فلسطینی در خارج از اراضی اشغالی است. بر اساس آمارهای رسمی، چیزی در حدود 6 میلیون پناهجوی فلسطینی در کشور اردن سکونت دارند. اردن میزان 13 اردوگاه پناهجویان فلسطینی است و از مرز قابل توجهی نیز با رژیم اشغالگر قدس برخوردار است. 

بر اساس آنچه کارشناسان و تحلیگران مسائل امنیتی می گویند، رژیم اشغالگر قدس برای نظارت دقیق بر مرزهای مشترکش با اردن، به 5 برابر بیشتر از نیروهایی که اکنون از مرزهای صهیونیست ها با جنوب لبنان حراست می‌کنند، نیرو نیاز دارد. در عین حال، از زمان آغاز جنگ غزه، بر اساس گزارش های مختلف، روند ارسال مخفیانه سلاح به عمق اراضی اشغالی شدت قابل توجهی گرفته است. معادله ای که وقتی در کنار افزایش قابل توجه همبستگی مردم اردن با فلسطینی های ساکن در این کشور و البته فلسطینی های ساکن در کرانه باختری و نوار غزه تحلیل شود، حامل پیام های معناداری است و بیراه نیست اگر بگوییم اوج گیری احساسات ضدصهیونیستی در کشور اردن، در ادامه راه می تواند خود حامل چالش ها و تهدیدات جدی علیه رژیم صهیونیستی باشد.