خشونت‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۳ جان ۴۲ هزار نفر را در آمریکا گرفت

  4021006010

سازمان آرشیو خشونت‌های مسلحانه (GVA) اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۲ هزار نفر در آمریکا با سلاح ها گرم و سرد جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، این سازمان سه‌شنبه در تازه‌ترین آمار اعلام کرد که بیش از ۲۳ هزار و ۷۶۰ نفر به دلیل خودکشی با سلاح و ۱۸ هزار و ۵۰۷ نفر بر اثر تیراندازی‌های غیرعمدی، قتل مسلحانه و یا در حین دفاع از خود با سلاح کشته شده‌اند.

این آمار حاکی است که در آمریکا روزانه تقریبا ۱۱۸ نفر به دلیل خشونت‌های مسلحانه جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۳۵ هزار و ۷۳۷ تن نیز در این تیراندازی‌ها زخمی شده‌اند.

همچنین بیش از ۶۵۰ مورد تیراندازی گروهی در سال ۲۰۲۳ در آمریکا ثبت شده است. آرشیو خشونت‌های مسلحانه از سال ۲۰۱۴ آمار خود را منتشر کرده و این چهارمین سال متوالی است که بیش از ۶۰۰ مورد تیراندازی گروهی را ثبت می‌کند.

تیراندازی یا کشتار دسته جمعی به عنوان اتفاقی تعریف می‌شود که در آن چهار نفر یا بیشتر، بدون احتساب مهاجم کشته شوند.

گزارش آرشیو خشونت‌های مسلحانه حاکی است که بیش از یک هزار و ۶۰۰ کودک و نوجوان زیر ۱۷ سال بر اثر خشونت‌های مسلحانه در آمریکا جان خود را از دست داده و چهار هزار و ۴۴۴ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

علاوه بر این، یک هزار و ۴۱۲ مظنون بر اثر درگیری‌های مسلحانه با پلیس و دستکم ۴۶ نیروی امنیتی در درگیری با مظنونان کشته شده‌اند.

سازمان آرشیو خشونت‌های مسلحانه آمار خود را بر اساس گزارش‌ها و آمار پلیس، رسانه‌ها و منابع دولتی تهیه کرده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بیانیه‌ای در چهارم ژوئیه از موج تیراندازی‌های در کشورش ابراز تاسف کرد. وی درخواست خود برای اصلاحات «معنادار و عقلانی» در کنترل اسلحه از جمله ممنوعیت مجدد سلاح‌های تهاجمی و پایان دادن به مصونیت تولیدکنندگان اسلحه از پاسخگویی را تکرار کرد.

نتایج نظرسنجی موسسه افکارسنجی پیو هم نشان می‌دهد که افزایش خشونت مسلحانه در آمریکا، شهروندان این کشور را به خرید و مالکیت سلاح ترغیب کرده، به نحوی که ۷۲ درصد از مردم به دلیل نگرانی از امنیت و به منظور محافظت از خود اسلحه داشته یا قصد خرید آن را دارند.