بیژن مقدم در گفت‌وگو با صبح نو جریان‌های تندرو، انقلاب را تضعیف می‌کنند

  4021005048 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیژن مقدم با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره انتخابات مجلس دوازدهم، عنوان کرد: «رقابت واقعی انتخابات در شرایطی شکل می‌گیرد که افرادی را داشته باشیم که یا در تاکتیک‌ها یا در برنامه‌هایشان، روش‌ها و برنامه‌های متفاوتی داشته باشند؛ وگرنه رقابتی شکل نمی‌گیرد.

بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «صبح نو» با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره انتخابات مجلس دوازدهم، عنوان کرد: «رقابت واقعی انتخابات در شرایطی شکل می‌گیرد که افرادی را داشته باشیم که یا در تاکتیک‌ها یا در برنامه‌هایشان، روش‌ها و برنامه‌های متفاوتی داشته باشند؛ وگرنه رقابتی شکل نمی‌گیرد. مقام معظم رهبری اشاره کردند که چنین فضایی داشته باشیم، این که چه چیزی به این امر منجر می‌شود باید بستر و حضور برای آن افراد فراهم شود. برخی از آن بسترها در این مسیر رقابتی کردن انتخابات، تأیید یا رد صلاحیت‌ها است. ما نه در این فرایند از اصول و قانون عدول کنیم و نه نظرات تنگ‌نظرانه را به‌خاطر برخی سلایق مطرح یا دنبال کنیم.»
نگاه و ادبیات متفاوت، انتخابات را متحول می‌کن
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در انتخابات نباید همه یک‌جور فکر کنند، افزود: «در انتخابات رقابتی جهت‌گیری باید برای افزایش مشارکت و شکل‌گیری زمینه در رقابت باشد که این امر هم با تنوع سلایق، احزاب و افراد حاضر در این کارزار، اتفاق می‌افتد. اگر همه در انتخابات یک‌جور فکر کنند که خوب نیست، باید نگاه یا ادبیاتش متفاوت باشد تا تغییری در آن ایجاد شود. با نگاه و ادبیات متفاوت می‌توان شاهد تغییر و تحول در انتخابات بود.»
وی ادامه داد: «به نظر من در پاسخ به کسانی است که انتخابات را بیهوده و عبث می‌دانند، باید گفت اگر سال‌ها عقب افتادیم، نباید این موضوع را نادیده گرفت که این نتیجه عدم مشارکت یا همان افراط و تفریط در انتخابات بوده است.
 در برخی از شهرها یا مناطق که مثلا به شوراهای شهر رأی می‌دهیم، اگر این افراد ناکارآمد باشند، در آن منطقه توسعه‌ای روی نمی‌دهد. این عقب‌افتادگی و این امر، محصول رأی ما است. حتی با بی‌رأیی، کسانی که در انتخابات شرکت نکردند، به این امر دچار می‌شویم یا ناراحت می‌شوند که چرا فلان مدیر بر سرکار آمده است. باید گفت مشارکت و رأی دادن می‌تواند به انتخاب مدیران بهتر و کارآمدتر بینجامد.»
آسیب دیدن انقلاب از جریان‌های تندرو
این تحلیلگر ارشد مسائل رسانه‌ای با اشاره به افراط و تفریط جریانات سیاسی در انتخابات، یادآور شد: «رهبری چندی پیش گفتند به‌خاطر ایران رأی دهید. برای اقتدار، برای ایجاد تحول رأی دهید. تحول و پیشرفت در مسیر رأی دادن و مشارکت در انتخابات صورت می‌گیرد؛ اما برخی به اسم تحریم یا عدم مشارکت به زیر صندوق رأی می‌زنند. در این‌باره هم می‌توان به این موضوع پرداخت که انقلاب اسلامی ایران از مسیر آدم‌های تندرو در هر جریانی آسیب دیده است. یک عده تحریم می‌کنند یا یک عده می‌گویند فلان جریان به انتخابات نیاید. متأسفانه افراطی حرف می‌زنند و افراطی هم عمل می‌کنند.»

تأثیر تصمیم درست بر تحول و رقابت انتخاباتی
وی ادامه داد: «متأسفانه از ناحیه هر دو جریان و به‌مانند دو لبه قیچی، انقلاب اسلامی از این نگاه‌ها یا رفتارهای افراطی ضرر می‌کند؛ اگرچه حرفشان با هم فرق می‌کند؛ اما هر دو نظام را تضعیف می‌کنند. یکی به اسم دفاع، دیگری به اسم تجدید نظر طلبی. این دو جریان افراطی در کشور فعال هستند و رسانه و نفوذ دارند. افراد مشهوری هم در خدمت دارند یا بلندگو دارند و کار می‌کنند. سختی کار انتخابات در چنین فضایی است، باید درست تصمیم گرفت و بر تحول و رقابت تأثیر گذاشت. رسانه‌هایی که کار می‌کنند باید حواسشان به این دو مقوله باشد که خلاف منافع ملی جلو نروند.»  مقدم در پاسخ به اینکه وظیفه نهادهای انتخاباتی مثل شورای نگهبان و وزارت کشور در این‌باره چیست، گفت: «یک پایه انتخابات، مشارکت است و پایه‌های دیگر آن امنیت و سلامت که توسط شورای نگهبان تعیین و تضمین می‌شود. »

لزوم مراقبت شورای نگهبان
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه شورای نگهبان نقش جدی در مشارکت و سلامت انتخابات دارد. ادامه داد: «انتظار از شورای نگهبان که اکنون صلاحیت‌ها را در دست بررسی دارد، این است که نمی‌تواند نسبت به شرایط کشور منفعل یا بی‌تفاوت باشد. 
باید تحلیل درستی از روزها، ماه‌ها و حتی سال کشور داشته باشد و میدان را برای سیاست‌های انتخاباتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است هم دنبال کند. 
بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مردم کرمان یا در دیدار با اعضای محترم شورای نگهبان هم که عنوان کردند و این عزیزان آن سخنان را از نزدیک شنیدند، این است که بالاخره تکلیفی است در راستای تحقق افزایش مشارکت و ایجاد تحول گام بردارند. »