دومین جلسه دادگاه علنی منافقین آغاز شد

  4020928013

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) امروز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به صورت علنی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، در اولین جلسه دادگاه در  ۲۱ آذرماه، نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست پرونده گفت: پرونده مشتمل بر کیفرخواست واصله از دادسرای تهران با اتهامات درباره گروهک تروریستی منافقین موسوم به مجاهدین خلق هم به عنوان شخصیت حقوقی و همچنین علیه ۱۰۴ نفر از کادر مرکزی و عوامل اصلی آن تحت نظر این دادگاه قرار دارد. 

در جلسه اول، نماینده دادستان اتهامات ۴ نفر از متهمان پرونده یعنی تشکیلات موسوم به مجاهدین خلق (معروف به گروهک منافقین) متهم ردیف دوم مسعود رجوی ، متهم ردیف سوم مریم قجر عضدانلو (رجوی) و مهدی ابریشمچی را قرائت کرد.

امروز در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) حجت الاسلام دهقانی قاضی دادگاه با قرائت آیه ۵۸ سوره نساء گفت:  قضاوت به عدالت و بازگرداندن امانات به صاحبانش نیکوترین چیزی است که خداوند بر آنها توصیه می‌کند.


وی ادامه داد: این دادگاه با رعایت کامل تشریفات قانونی بعد از وصول کیفرخواست و مطالعه دقیق آن از سوی اعضای دادگاه و به اسناد مواد ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۲ و ۱۳ قانون مجازات اسلامی که به صراحت اعلام کرده قوانین جزایی ایران درباره کلیه اشخاصی که در قلمروی حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند اعمال می شود، حتی اگر قسمتی از جرم و یا نتیجه آن در قلمروی حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران باشد، در حکم جرم واقع شده در ایران قلمداد می‌شود و هر شخصی در خارج از قلمروی حاکمیت مرتکب جرایم علیه امنیت نظام، چه امنیت داخلی و خارجی، تمامیت ارضی یا استقلال جمهوری اسلامی ایران گردد، طبق قوانین کشور مجازات می‌شود.

دهقانی گفت: به متهمان نامبرده  در کیفرخواست هم از طریق نشر اگهی و ارسال پیام نگار به آدرس الکترونیکی آنها ابلاغ شد، برای حضور در جلسه حاضر شوند یا وکیل معرفی کنند ولی متهمان در مهلت مقرر وکیلی معرفی نکردند؛ لذا وکیل تسخیری برای آنها انتخاب شد و متهمان از حق دفاع خود برخوردارند و می‌توانند  وکیل تعیین کنند و  علیرغم وجود وکیل تسخیری، متهمان حتی حقشان زایل نشده و وکیل تعیینی می‌توانند به دادگاه معرفی کنند. عدم حضور متهمان به معنای عدم رسیدگی نیست و این اقدام بدون آنها انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: دادگاه‌ها برای رعایت حق دفاع از متهمین، وکلا را از میان کانون‌ها که خبره هستند انتخاب می‌کنند.