پایگاه خبری "گلوبال تایمز" گزارش می دهد؛ وقتی اوکراین قربانی سیاست های آمریکا می شود...

گروه جهان الف،   4020922023 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "گلوبال تایمز" در گزارشی می نویسد: «در چهارچوب جنگ روسیه و اوکراین، کشور اوکراین و بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، قربانی سیاست ها و رویکردهای منفعت طلبانه آمریکا و رقابت هایِ حوزه سیاست داخلی این کشور هستند. مساله ای که روز به روز ابعاد روشن‌تر و عینی‌تری را از خود به نمایش می‌گذارد.»

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "گلوبال تایمز" در گزارشی با اشاره به تشدید منازعات و اختلافات حزبی و سیاسی در عرصه سیاست داخلی آمریکا با محوریت تداوم یافتن کمک های آمریکا به اوکراین در بحبوحه جنگ این کشور با روسیه،  به این مساله اشاره می کند که هر چه به انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا نزدیک می شویم و شاهد اوج گیری حملات احزاب دموکرات و جمهوریخواه به یکدیگر هستیم، این نکته بیش از هر زمان دیگری برای اوکراینی ها و کشورهای اروپایی روشن‌تر می شود که آن ها چیزی جز بازیچه ای در دستان آمریکایی ها نیستند. 

معادله ای که عملا از آن ها یک قربانی در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین ساخته و حامل شوک ها و تبعات بسیار منفی و مخربی در ادامه راه برای آن ها خواهد بود.  

گلوبال تایمز در گزارش خود می نویسد:

«بنا بر آنچه اخیرا خبرگزاری رویترز اعلام کرده، "شالاندا یانگ"، مدیر بخش بودجه کاخ سفید هشدار داده که آمریکا هم از حیث زمانی و هم مالی، با محدودیت های قابل توجهی در چهارچوب تداوم بخشی به کمک های خود به اوکراین، در جریان جنگ این کشور با روسیه رو به رو است. در این راستا، تا پایان سال جاری میلادی، آمریکا از نظر تخصیص منابع مالی و تسلیحاتی به اوکراین، با چالش های کاملا جدی رو به رو خواهد شد. 

مساله اعطای کمک به اوکراین از سوی آمریکا، بدون تردید یک اهرم قدرتمند برای جمهوریخواهان جهت زیر سوال بردن سیاست خارجی دموکرات ها و به طور خاص دولت بایدن است. کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که اوکراین عملا به قربانی منازعات و منافع مرتبط با سیاست حزبی در آمریکا تبدیل شده است. 

شالاندا یانگ در نامه ای خطاب به رئیس جمهوریخواهِ مجلس نمایندگان آمریکا "مایک جانسون" و دیگر رهبران کنگره آمریکا می نویسد که: "تا اواسط ماه نوامبر سال جاری میلادی، وزارت دفاع آمریکا، چیزی در حدود 97 درصد از 62.3 میلیارد دلار منابع مالی مکملی را که دریافت کرده، هزینه کرده است و وزارت خارجه آمریکا هم 4.7 میلیارد دلار کمک های مالی نظامی که به آن اختصاص داده شده را خرج کرده است". 

دولت بایدن در ماه اکتبر گذشته، درخواست تخصیص بودجه به ارزش 106 میلیارد دلار را کرده بود با این حال، مجلس نمایندگان که در کنترل جمهوریخواهان آمریکایی است با این پیشنهاد مخالفت کرده است. در این راستا، دولت بایدن با نگرانی های جدی رو به رو شده که مبادا کمک های مالی که درخواستِ آن ها را از کنگره برای ارائه به اوکراین کرده، هیچگاه تصویب نشوند و به یک چالش بزرگ برای دولت آمریکا تبدیل شوند. 

"لیو ژیانگ"، پژوهشگر ارشد در آکادمی چینی علوم اجتماعی به گلوبال تایمز می گوید که "حالا که مجلس نمایندگان آمریکا در کنترل جمهوریخواهان است(افرادی که قویا با مداخله آمریکا در قالب معادله جنگ روسیه و اوکراین مخالف هستند)، بعید است که بودجه های درخواستی دولت بایدن در رابطه با جنگ اوکراین، تصویب شوند. اضافه بر این، اوج گیری جنگ فلسطینی ها و اسرائیل نیز به نحو اجتناب ناپذیری روند کمک های اعطایی آمریکا به اوکراین را تضعیف خواهد کرد". 

استثمار سیاسی اوکراین مولفه ای مهم است که نمی توان آن را در چهارچوب برخورد خاص آمریکا با مسائل امنیتی اروپا، موضوعات سیاسی مرتبط با روسیه و همچنین جنگ اوکراین و روسیه، هدفِ بی‌توجهی قرار داد. ایالات متحده آمریکا نمی تواند اوکراین را رها کند با این حال، واشینگتن توانایی تامین نیازهای این کشور را هم ندارد. "لی هایدونگ"، استاد دانشکاه امور بین المللی چین گفته است که "اوکراین تنها موردی نیست که آمریکایی‌ها آن را از منظر راهبردی و سیاسی هدفِ استثمار خود قرار داده اند. باید توجه داشته باشیم که آمریکا این روند را متوقف نخواهد کرد. موضوعی که در نوع خود یک تراژدی بزرگ را برای اوکراینی ها نوید می دهد". 

اوکراین عملا در حال تبدیل شن به قربانی سیاست های حزبی در آمریکا است. در سال پیش رو که سالِ گرم‌شدن تنور رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا است، بزرگترین و مهمترین مساله برای احزاب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا این است که چگونه از مسائل و موضوعات مختلف برای کسب مزیت و امتیاز در راستای منافع خود بهره برند. 

در این چهارچوب، جمهوریخواهان آمریکایی نمی توانند از مساله جنگ اوکراین و ظرفیت های این موضوع جهت تضعیف موقعیت بایدن و حزب دموکرات غافل شوند. برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، رای‌دهندگان آمریکایی تا حد زیادی عملکرد بایدن و دولتش را در حوزه سیاست خارجی آمریکا، بر پایه این مساله قضاوت می کنند که وی چگونه جنگ های اوکراین و غزه را مدیریت کرده است؟ در این رابطه، تردیدهای جدی دال بر این مساله وجود دارد که آیا بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او می توانند روند معادلات با محوریت جنگ اوکراین را به نفع خود تغییر دهند؟ 

با این حال، فارغ از اینکه بایدن چه عمکردی را در قالب جنگ روسیه و اوکراین از خود نشان می دهد، جمهوریخواهان آمریکایی این نکته را آشکار کرده اند که نوعِ مواجهه و مدیریت بایدن در رابطه با بحران هایی نظیر جنگ اوکراین، به معنای واقعی کلمه جلوه های عینی یک شکست و ناکامی بزرگ را برای آمریکا تداعی می‌کند و همین مساله عملا به یک پاشنه آشیل برای جمهوریخواهان جهت طرح انتقادات گسترده از دموکرات ها و دولت بایدن تبدیل شده است. 

اگر جمهوریخواهان، پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا شوند، آن ها به احتمال زیاد تغییرات قابل‌توجهی را در سیاست خارجی آمریکا مخصوصا در حوزه اتحادهای بین المللی این کشور ایجاد می کنند و در معادله جنگ اوکراین نیز به احتمال فراوان، در پیِ پررنگ کردن نقش اروپا در زمینه اعطای کمک های مالی و تسلیحاتی به اوکراین خواهند بود. 

کمک های اروپا به اوکراین، حجم و میزان چندانی ندارد و اگر قرار باشد آمریکا میزان کمک های خود به اوکراین را کاهش دهد، این مساله چالش های جدی را برای اروپا ایجاد می کند و فضای بی اعتمادی میان آمریکا و اروپا را تشویق می کند. اگرچه وجود حدی از سوظن میان آمریکا و اروپا طبیعی است، با این حال، روندهای جاری حاکی از بدتری شدن این وضعیت هستند. در این راستا، زمان زیادی طول می کشد تا آمریکا در قالب اتحادش با اروپا، بار دیگر زمینه های اعتماد متقابل را ایجاد کند. با این حال، امکان دارد این مساله آنقدر طول بکشد که به کل، این اتحاد را نابود سازد. 

در چهارچوب جنگ روسیه و اوکراین، کشور اوکراین و بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی، قربانی سیاست ها و رویکردهای منفعت طلبانه آمریکا و رقابت هایِ حوزه سیاست داخلی این کشور هستند. مساله ای که روز به روز ابعاد روشن‌تر و عینی‌تری را از خود به نمایش می گذارد.»

 

لینک

https://www.globaltimes.cn/page/202312/1303076.shtml