زاکانی: منظور از نوسازی بافت فرسوده، برج سازی نیست

  4020921105 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

شهردار تهران با بیان اینکه حفظ بناهای تاریخی در بافت فرسوده باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: منظورمان از نوسازی بافت فرسوده، بُرج‌سازی نیست چون نمی‌خواهیم بافت تاریخی هیچ‌کدام از بخش‌های فرسوده شهر از بین برود.

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی عصر سه‌شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با بیان اینکه عمده افراد ساکن پایتخت اجاره‌نشین هستند، اظهار کرد: حل مشکلات معیشتی آنها رسالت سنگین و بزرگی بر عهده شهرداری و دولت گذاشته است.

وی افزود: مردم بین ارگان‌ها فرقی قایل نیستند و به همه آنها به یک چشم نگاه می‌کنند لذا همیاری و همکاری بین نهادها برای حل مشکلات مردم راهگشا خواهد بود.

زاکانی با تقدیر از مدیرانی که در اداره شهر کمک می‌کنند، یادآور شد: شهر تهران طبق الگوی منسجم، توسعه پیدا نکرده و این مساله محیط شهر را برای زندگی سخت‌تر کرده است.

به گفته وی، سختی زندگی در شهر با گرانی همراه شده و مشکلاتی مانند بی‌قوارگی در کنار کمبود خدمات زمینه عدم تأمین نیازهای شهروندان را در پایتخت فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه تهران ظرفیت بسیاری برای بازآفرینی دارد، اضافه کرد: اجرایی شدن هر اتفاق خوب به نفع شهر، حتما باید با مشارکت مردم باشد.

شهردار تهران گفت: تلاش‌های دولت و دیگر نهادها بدون کمک شهروندان بی‌نتیجه خواهد بود البته ما باید مسیر درست را برای حضور مردم میسر کرده و به تهران با نگاه جامع بنگریم تا آینده خوبی برای این شهر ترسیم شود.

وی به نمونه‌ای از تصمیمات برای فراهم کردن زیرساخت‌های مشارکت مردمی در نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: بطور مثال اگر در «نفرآباد» مجوز ساخت طبقه سوم داده نمی‌شد، هیچ اتفاق مؤثری برای نوسازی رخ نمی‌داد ضمن اینکه در محله کن نیز اتفاق مشابهی به‌وقوع پیوست.

زاکانی با تأکید بر اینکه نقاط آسیب‌زا و مناطق فرسوده تهران باید تعیین تکلیف شوند، ادامه داد: در همین راستا ده‌ها طرح موضعی و موضوعی ارائه شد که از اهمیت بالایی برخوردارند چون گاهی سه هزار خانواده منتظر تصمیم کارگروه می‌ماند بنابراین رسیدن به نتیجه برای ما اولویت است.

شهردار تهران اظهار کرد: باید در برنامه‌ریزی‌ها ریل‌گذاری مناسبی برای ۲۰ سال آینده شهر به جا گذاشت و تنها ‌به دوران مدیریت خود بسنده نکرد البته در تمام نقاطی که می‌توانیم باید کمک ‌کنیم چون وضع ارائه خدمت شایسته مردم نبوده و باید کمک کرد تا شرایط زندگی در شهر بهبود پیدا کند که این مهم، همت و جهاد همگانی را می‌طلبد.

وی یاداور شد: ظرفیت هم‌افزایی میان دستگاه‌های مؤثر در شهر همیشه موجود نیست چنانچه در دوره‌های گذشته نیز چنین شرایطی فراهم نبود پس باید از این ظرفیت برای خدمتگزاری به شهروندان نهایت استفاده را ببریم.

 

نوسازی بافت فرسوده تهران نیازمند اختصاص بودجه از سوی دولت است

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه منابع چندانی در اختیار پایتخت برای رفع مشکلات حوزه بافت فرسوده نیست، گفت: نوسازی بافت فرسوده نیازمند اختصاص بودجه لازم از سوی دولت است.

مهدی چمران اظهار کرد: پایتخت جمعیت زیادی را در خود متمرکز کرده و چندان ظرفیت پذیرش جمعیت بیشتری را ندارد.

وی با اشاره به اینکه استان تهران با بیشترین جمعیت، کمترین بودجه را دریافت می‌کند، افزود: برخی تصور می‌کنند به دلیل وجود مجتمع‌های لوکس، زیرساخت‌ها و بافت فرسوده پایتخت این اقدام بدون اشکال است.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه بطور کلی در محدوده ساماندهی حریم و بافت فرسوده به‌رغم پیشرفت، چندان توفیقی نداشته‌ایم، ادامه داد: هر روز بر مساحت بافت فرسوده اضافه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مساحت بافت فرسوده شهر بیش از چهار هزار هکتار شده و این موضوع خطری بزرگ برای تهران است، اضافه کرد: اگر با اتومبیل در محدوده بهارستان حرکت کنید بافت‌های فرسوده را به وضوح مشاهده خواهید کرد این موضوع باید در دولت مطرح شده و برای آن بودجه در نظر گرفته شود.

چمران یادآور شد: سال‌هاست که در حوزه اختصاص بودجه و وام برای بازسازی و نوسازی بافت فرسوده، شهروندان با بانک‌ها درگیر هستند در حالیکه بانک‌ها با تخفیف و ارائه وام مناسب می‌توانند به موضوع بازآفرینی شهری کمک کنند.