معاون سازمان محیط زیست: آموزش و پرورش در حوزه محیط‌ زیست جدی‌تری وارد شود

  4020920078

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نهادینه‌سازی فرهنگ حفاظت از محیط‌ زیست باید در دوران پیش‌دبستانی شکل گیرد.

نورالله مرادی امروز (دوشنبه، ۲۰ آذر ماه) در نشستی با اعضای هیأت‌ علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه محیط‌ زیست مهمترین محور مسؤولیت‌های اجتماعی است، اظهار کرد: تلاش دولت این است که سازمان محیط‌ زیست را به جایگاه واقعی خود برساند.

وی با بیان اینکه محیط‌ زیست از جمله حقوق عامه و متعلق به همه مردم است و آحاد جامعه باید نسبت به این موضوع دغدغه‌مند باشند و متعهدانه تلاش کنند، ادامه داد: امروزه ضرورت توجه و تلاش همه مردم و مسؤولان برای پاسداری از محیط‌ زیست بر کسی پوشیده نیست.

او با تاکید بر اینکه براساس اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت و پاسداری از محیط‌ زیست یک وظیفه همگانی است، بیان کرد: ارتباط سازمان محیط‌ زیست با صنعت و دانشگاه محدود بود. در استان زنجان محل تولید اندیشه، دانش و جریان‌سازی در سطح ملی و بین‌المللی، دانشگاه‌ها و مدارس سبز است که این ارتباط مطلوب است.

مرادی با بیان اینکه دین و فرهنگ ما مشحون از آموزه‌های زیست‌ محیطی است، گفت: در نظام آموزش و پرورش توجهی به مقوله محیط‌ زیست نشده و این موضوع مغفول مانده است. در گذشته نیز این حوزه مورد توجه نبود یا به‌عنوان اولویت ثانویه به آن نگریسته می‌شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور بر ضرورت گسترش آموزش‌های زیست‌ محیطی در جامعه از کودکی و خردسالی تأکید و اظهار کرد: نظام آموزشی در کشور باید از همان دوران پیش‌دبستانی و ابتدایی، آموزش محیط‌ زیست را در دستور کار قرار دهد و قطعاً وجود یک درس محیط‌ زیست در کلاس یازدهم کارآیی چندانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه ذهن و اندیشه مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان باید کاملا منطبق بر مؤلفه‌های زیست‌ محیطی و در راستای حفظ و حراست از این موهبت‌های الهی باشد، ادامه داد: در دولت سیزدهم در دو سال گذشته اقدامات گسترده‌ای برای بهبود وضعیت محیط‌ زیست کشور انجام شده که نیازمند اطلاع‌رسانی است، چون در حوزه محیط‌ زیست کار کمی انجام شده و ما باید خدمات و کارهای این بخش را با عدد و رقم مطرح ‌کنیم و به عبارتی بازاریابی اجتماعی آن را انجام دهیم.

مرادی افزود: دانشگاه و مدارس سبز به‌عنوان یک طرح ملی در دانشگاه زنجان اجرا می‌شود و بهره‌مندی از نتایج و تولیدات آن نصیب کشور خواهد شد.