بحران از آنچه فکر می‌کنیم نزدیک تر است!

گروه اجتماعی الف،   4020919059 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

عدم توجه به بحران آب و خشکسالی در ایران، ممکن است به‌بهای نابودی کشور و تمدنی چندهزار ساله باشد و این معضل عمیق، باید اولی‌ترین مسئله ممکن برای حاکمیت تلقی شود. بر خلاف برخی تعابیر، بحران از آنچه تصور می‌کنیم، به ما نزدیک تر است!

بحران از آنچه فکر می‌کنیم نزدیک تر است!

به گزارش الف، برخلاف پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در تابستان امسال مبنی بر وضعیت نرمال بارش‌ها در پاییز، امسال وضعیت نزولات جوی به هیچ وجه مناسب نبوده و در مقایسه با سال گذشته، افت محسوسی دارد و همین مسئله، نگرانی‌های زیادی را برای تامین منابع آبی سال بعد ایجاد کرده است. عدم بارش‌ها موجب شده تا وضعیت پرشدگی سدهای کشور وضعیت بحرانی به‌خود گیرد؛ به‌گونه‌ای که میزان پرشدگی برخی سدها به ۲ درصد رسیده و باید دید آیا در فصل زمستان این کمبودها جبران خواهد شد یا نه.

پاییزی کمتر از حد نرمال

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در رابطه با میزان بارش‌ها در پاییز می‌گوید:‌ «طبق ارزیابی‌ها تا پایان پاییز بارش چندانی در کشور شاهد نخواهیم بود و پاییز امسال با بارش کم و حتی کمتر از نرمال به پایان خواهد رسید. البته میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) برای برخی مناطق خوب و برای برخی مناطق نامناسب بوده است.»

وی با اشاره به وضعیت کشت پاییزه محصولات کشاورزی در استان خوزستان، افزود: «بارندگی‌های در استان خوزستان در پاییز خیلی کمک کرد تا رهاسازی آب از سدها را کاهش دهیم و اتفاق‌های خیلی خوبی رقم زد، البته بارش‌ها در بالادست رخ نداده است؛ به همین دلیل در ورودی مخازن تأثیر آن‌چنانی نداشته است.»

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: «در مجموع ۲۰۰ میلیون مترمکعب ورودی آب به مخازن سدهای حوضه آبریز کارون بزرگ، دز و کرخه با همین بارندگی اخیر داشتیم، ولی از آن جهت که در پایین‌دست یک آب به‌هنگامی در اختیار کشاورزی قرار گرفت، میزان ذخایر مخازن در این بخش بهبود یافت.»

قاسم‌زاده ادامه داد: «البته در سایر مناطق کشور میزان بارندگی‌ها مطلوب نبوده است، به‌خصوص در استان‌های تهران و البرز که چند سالی با خشکسالی مواجه بودیم و اکنون با کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها در این دو استان مواجهیم.»

وی خاطرنشان کرد: «چند سال متوالی کاهش بارش در هیدرولوژی منطقه و آورد رودخانه‌ها اثر داشته است و بر همین اساس وضعیت سدها در شرایط خوبی قرار ندارند.»

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور گفت: «پیش‌بینی‌ها از بارش‌ها برای کوتاه‌مدت و دو هفته آینده افق روشنی را پیش‌رو قرار نمی‌دهد و تا پایان پاییز بارش چندانی در کشور نخواهیم داشت. پاییز امسال کم‌بارش و کمتر از نرمال خواهد بود، مگر آنکه اتفاق خاصی در سامانه‌های بارشی رخ دهد.

بارش‌ها در ۲۹ استان منفی شد!

بر اساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، تا ۱۷ آذرماه امسال به جز دو استان خراسان شمالی و گلستان بارش‌ها در سایر استان‌های کشور منفی شده است. در این استان‌ها به ترتیب بارش‌ها نسبت به دوره بلند مدت ۳۱/۲ و ۱۰/۵ درصد افزایش یافته است.

بیشترین کاهش بارش در استان قزوین با ۶۹ درصد ثبت شده است. پس از این استان قم قرار دارد که بارش‌ها در آن نسبت به دوره بلندمدت ۶۵/۲ درصد منفی شده است.

بارش‌ها در استان خراسان جنوبی ۶۳/۸ درصد، لرستان ۶۱/۹ درصد و در مرکزی نیز ۶۰/۶ درصد رشد منفی داشته است. در استان‌های گیلان و مازندران کاهش بارش‌ها به ترتیب ۴۶/۸ و ۵ درصد کاهش یافته است.

در مجموع بارش‌ها در کشور نسبت به دوره بلندمدت ۳۹/۲ درصد کاهش یافته است.

۱۷ سد مهم تامین آب کشور با ذخیره زیر ۲۰ درصد!

بررسی آخرین آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که در میانه آذرماه مجموع ذخایر آبی سدهای کشور حدود ۱۹/۹ میلیارد مترمکعب است که این میزان ذخیره آب، نشان‌دهنده میزان پرشدگی ۴۰ درصدی است؛ درواقع حدود ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور هم‌اکنون خالی است.

از میان سدهای مهم تأمین آب شرب و کشاورزی کشور، ۱۷ سد، میزان پرشدگی زیر ۲۰ درصد دارند و بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن این سدها خالی است.

بحران از آنچه تصور می‌کنیم عمیق‌تر است!

تقاطع بحران‌های سایه‌افکنده بر کشور در حوزه‌های گوناگون، تمرکزها را از چالش آب دور کرده اما پیش از هر مسئله‌ای، خشکسالی و تامین آب، مهم‌ترین معضلی است که ایران ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند. خشکسالی و کم‌آبی از مرحله هشدار عبور کرده و چالشی مزمن تبدیل‌شده که کوچک‌ترین اثر آن،‌ عدم توانایی برای تامین منابع آبی مصرفی است.

اما بحران عمیق‌تر و فراگیرتری که کشور با آن روبروست، مسئله فرونشست زمین به‌دلیل برداشت‌های بیش از حد و غیراصولی از منابع‌آبی زیرزمینی است که شهرهای زیادی را را درنوردیده و امروز به یک واقعیت غیرقابل انکار تبدیل شده است؛ به‌گونه‌ای که برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که شهرهایی چون اصفهان به‌دلیل بروز این پدیده ممکن است در سال‌های آینده خالی از سکنه شوند و این وضعیت به دیگر شهرها هم تسری می‌یابد.

شرایط موجود حاکی از آن است که با توجه به تغییر اقلیم در منطقه غرب آسیا، خشکسالی ادامه‌دار خواهد بود و مشخص نیست که این منطقه چه‌زمانی وارد دوره ترسالی شود. بنابراین سیاست‌گذار باید با فرض بدترین شرایط، دست به سیاست‌ورزی زده و به‌دنبال راهکارهایی برای کنترل مصرف در حوزه‌های مختلف و همچنین جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی باشد.

عدم توجه به بحران آب و خشکسالی در ایران، ممکن است به‌بهای نابودی کشور و تمدنی چندهزار ساله باشد و این معضل عمیق، باید اولی‌ترین مسئله ممکن برای حاکمیت تلقی شود. بر خلاف برخی تعابیر، بحران از آنچه که تصور می‌کنیم، عمیق‌تر است! 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۰۲۱۱۰۹:۳۲:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۲۰
با گرون کردن اب هم به نتیجه نرسیدن!!!
ناشناس۳۳۲۰۴۷۴۱۳:۴۰:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۲۰
مگه گران کردن؟!!! یا قرار هست آب بیشتر شود؟!! یا حتی نمیدانی 80 درصد آب ها در کشاورزی هست که 50 درصد آن هدر می رود
ایرانی۳۳۲۰۷۰۷۱۸:۳۶:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۲۰
بهتر بود نویسنده این مقاله راهکارهایی را از زبان کارشناسان و اساتید فن، حداقل فهرست می کرد تا من خواننده با توجه به جایگاهم در جامعه، اعم از مردم عادی و مسئولین بدانم در کوتاه مدت و میان مدت و دراز مدت چه کارهایی می توانم و چه کارهایی باید بکنم تا از شدت بحران کاسته شده و خطر از کشور دور گردد. بطور مثال بحث فرونشست در استان تهران با جمعیت حدودا 15 میلیونی و در شهر تهران نیز بسیار جدی است و در مناطق جنوبی تهران وضعیت نزدیک به فاجعه است. اتوبان آزادگان، مسیر کن، شهر ری، دشت جنوب تهران، دشت شهریار و ... به شدت با فرونشست دست به گریبانند و با ادامه برداشت از چاههای آب تهران، برای مصارف شرب و آبیاری شهری و ... بزودی تهران نیز دچار فرونشستهای کشتار کننده در سطح وسیع خواهد شد. حالا شهرداری، هی بیاید و مجوز ساخت و ساز جدید و بلند مرتبه در شمال و مرکز و جنوب و شرق و غرب تهران صادر کند و پول حاصل را خرج کرده و افتخار کند.
مهدی۳۳۲۰۲۱۳۰۹:۳۶:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲۰
متاسفانه دستی دستی خودمان را نابود کردیم شاید چیزی حس نکنید چون هنوز گرم هستید. کشور دارد به کجا حرکت می‌کند!
ناشناس۳۳۲۰۲۴۸۱۰:۰۴:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۲۰
در دنیا علم و دانش بارورسازی ابرها وجود دارد و یا دستگاهی به نام آب شیرین کن وجود دارد
ناشناس۳۳۲۰۲۶۴۱۰:۱۲:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۲۰
جنگ آینده جنگ آب هست پس آب دریا را با سرعت بیشتر شیرین کنید و بیاورید
مهدی۳۳۲۰۲۹۰۱۰:۴۹:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۲۰
کشور در بخش فرهنگ سازی مصرف منابع هیچکاری انجام نداده و اینطور سرنوشت ملت دستخوش حوادث شده کار از کار گذشته .
ناشناس۳۳۲۰۳۰۶۱۰:۵۸:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
یک ماه پیش در امارات کشور بیابانی در بیشتر نقاطش چندین روز بارندگی داشتند و حتی در بعضی نقاطش بیش از 26 روز بارندگی های متناوب داشتند و آن هم به کمک بارورسازی ابرها و در کشور ما دیگر نیاز به توضیح نمی باشد.
ناشناس۳۳۲۰۳۱۲۱۱:۰۳:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
خداوند این سرزمین را از 3 چیز دور نگاه دارد: دورغ، دشمن و خشکسالی
ناشناس۳۳۲۰۷۷۲۱۹:۲۰:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۲۰
امین یا رب العالمین
ناشناس۳۳۲۰۳۱۵۱۱:۰۳:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۲۰
اندر حكايت كمبود آب ----------------- از قديم و نديم گفته اند كه علاج واقعه را قبل از وقوع بايد كرد ! اما متاسفانه ما هميشه اين طور نبوده ايم ، سياست برخي از مسئولين ما گاهي اوقات اين طور بوده است : --- تا ببينيم خدا چه مي خواهد ! -- خدا خودش همه كارها را به لطف و كرم خودش درست كنه ! -- خدا انشا الله تفضلي بكنه و كارها همه روبه راه بشه ! -- نداند به جز ذات پروردگار كه فردا چه بازي كند روزگار !! ... همه چيز دست خداست برادر ! شايد امسال آن قدر بارون اومد كه توانستيم حتي به خارج هم صادر كنيم ! -- كمبود آب ؟ .... اين كه برادر دست ما نيست ! ... بايد بارون بياد ! اگر خدا نخواهد ،تمام جن و انس هم كه جمع بشوند نه مي تونند بارون ببارونند و نه مي تونن جلو بارون را بگيرند ! بايد نظر خدا باشه ! ... دعا كنيم كه خدا باران و برفش هر سال بيشتر از پارسال بر ما نازل كنه انشا الله !! برخي از مسئولين چه قبلي ها و چه بعضي فعلي ها بدشان نيايد !!
ناشناس۳۳۲۰۳۲۵۱۱:۱۲:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۰
توسعه سیاسی مقدم است بر هرگونه توسعه اقتصادی . ابتدا باید مسئولان بپذیرند که کشور در بحران سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی به سر می برد. مسئولان باید بپذیرند که سرمایه اجتماعی دولت و نظام از دست رفته است . مسئولان باید اقرار کنند که ضعیف ترین پول ملی و بیشترین آمار مهاجرت را داریم. مسئولان باید بپذیرند که بحرانی بی سابقه کشور را در بر گرفته و تنها راه خروج از این بحران بازگشت به آرمان های 57 و بازگشت دوباره به ارای مردمی است .
دعا گوي شما اصغر !۳۳۲۰۳۲۶۱۱:۱۲:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۲۰
برادر جان واقعيت اين است كه تعدادي از مسئولين ما به جاي اجراي « سياست كوتاه مدت » ، و سياست ميان مدت و نيز سياست بلند مدت ، در امور ، سياست انشا الله » در بيش مي گيرند : --- انشالله اين طور ... -- انشا الله آن طور .... -- انشا الله بايد .... -- انشا الله حتما .... -- انشالله چنين .... نگاه كنيد به سخنان برخي مسئولين تا بببنيد كه خط مشي و سياست كاري شان شده انشا الله زياده جسارت است !
ناشناس۳۳۲۰۳۳۲۱۱:۱۶:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۲۰
باید به فکر پتروشیمی باشیم و از درآمد سرشار حاصله واردات دام و و محصولات کشاورزی .. داشته باشیم . البته به شرط رفع تحریم و شایسته سالاری
ناشناس۳۳۲۰۳۴۶۱۱:۲۸:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۲۰
در زمینه آب، کشور نیازمند کار کارشناسی عمیق و اختصاص منابع مالی کافی برای مقابله با بحران کم آبی دارد. متاسفانه مدتهاست چنین رویه‌ای در نظام حکمرانی دیده نمیشود.
ناشناس۳۳۲۰۳۵۸۱۱:۴۰:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۲۰
صدها هزار مجوز چاه عمیق و نیمه عمیق دادند تا ۸۰ درصد حجم منابع زیر زمینی را هم نابود کنند.
ناشناس۳۳۲۰۴۱۳۱۲:۵۴:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۲۰
چه عجب اعتراف به یک بحران عمیق کردین در اصل همین الان حاکمیت باید تمام امور را در درجه دوم قرار داده و بسیج عمومی برای بهره وری حتی یک قطره آب بکند.
علی۳۳۲۰۴۹۲۱۳:۵۱:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۲۰
متاسفانه هنوز در استان همدان ابیاری بصورت غرق ابی زمین وزارعت کشت میشود فقط به بهانه پروانه چاه این روند اداره میشود بجای مسدود وپر کردن چاه های عمیق که نارضایتی بدنبال داره باید مدیریت کشت و برداشت اب برای همه به عدالت باشد نه اینکه بعداز سی سال بیان بگن چاه شما مجوز نداره باید پر بشه اما همسایه ایشان غرق ابی حق برداشت اب داشته باشه هر چه قدر میتونه با بهره وری کم برداشت کنه
ناشناس۳۳۲۰۴۹۷۱۳:۵۲:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۲۰
بپذیرید که شعار توسعه کشاورزی با هر قیمتی به نابودی منابع آبی منجر شد. طرحهای سدسازی هم که بماند چه ضربه ای به پیکر نحیف ابخیزداری زده
باهر۳۳۲۰۸۲۳۲۰:۴۶:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۲۰
تا قانونگرایی و شفافیت و شایسته سالاری و آزادی های مدنی و احزاب حاکم نشود هیچ چیز هرگز درست نمی‌شود. ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین