امضای تفاهم نامه تجارت آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک

  4020913035

وزیر صمت گفت: پیش‌بینی می‌شود با امضای تفاهم نامه تجارت آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک و دسترسی به بازار ۱۸۰ میلیون نفری این منطقه، شاهد افزایش سطح همکاری‌های تجاری باشیم.

به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اوراسیا اظهار کرد: از سال ۲۰۱۹ که تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی با اوراسیا امضا شد، همکاری ایران با این کشورها بیش از پیش گسترش یافت و شاهد افزایش دو برابری  در مبادلات تجاری با این منطقه بودیم.

وی همچنین پیش‌بینی کرد با امضای تفاهم نامه تجارت آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک و دسترسی به بازار ۱۸۰ میلیون نفری این منطقه، شاهد افزایش سطح همکاری‌های تجاری باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: ایران با جمعیت بالغ بر ۸۵ میلیون نفر و در اختیار داشتن منابع کم‌نظیر انرژی، معادن و ظرفیت‌های فراوان، خدمات فنی‌مهندسی و محصولات با تکنولوژی بالا و دانش بنیان و موقعیت ژئوپولتیک در منطقه و دسترسی به شبکه‌های مواصلاتی ریلی، جاده‌ای و خطوط حمل و نقل دریایی، دسترسی به شاهراه‌های فعال حمل‌ونقل بین‌المللی، نقش کلیدی در منطقه دارد و در این نمایشگاه نیز شاهد بخشی از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی هستیم.

وی با بیان اینکه قوانین سرمایه‌گذاری در ایران، مشوق‌ها و معافیت‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاران به‌ویژه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظر گرفته، تصریح کرد: شرکت‌های خارجی می‌توانند در پروژه‌های مختلف صنعتی، معدنی، عمرانی، نفت و گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری یا به صورت مشترک همکاری کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه جایگاه بخش خصوصی در توسعه همکاری‌های دو کشور بسیار مهم است، اظهار کرد: در این راستا فعالیت هر چه بیشتر اتاق‌های مشترک بازرگانی، مشارکت در نمایشگاه‌ها و تبادل هیئت‌های تجاری به ارتقای بخش خصوصی دو کشور کمک خواهد کرد.