قالیباف: روابط ایران و عراق تاثیر بسیار عمیقی در روابط کشورهای منطقه دارد

  4020913006

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نایب‌رئیس مجلس عراق گفت: روابط دوجانبه ایران و عراق تاثیر بسیار عمیقی در روابط کشورهای منطقه اعم از کشورهای اسلامی، عربی و غیرعرب خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، امروز محسن المندلاوی نایب رئیس (رئیس موقت) مجلس عراق با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

قالیباف در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به نایب رئیس مجلس عراق و هیأت همراه گفت: امیدوارم سفر جنابعالی و هیأت همراه بتواند در توسعه روابط پارلمانی مؤثر واقع شود، هرچند ارتباطات عمیق میان دو کشور بر کسی پوشیده نیست و در روابط دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار تأثیرگذار است لذا امیدوارم این سفر موجب توسعه بیشتر روابط پارلمانی میان دو کشور نیز شود.

وی ادامه داد: بی‌شک روابط دوجانبه ایران و عراق تأثیر بسیار عمیقی در روابط کشورهای منطقه اعم از کشورهای اسلامی، عربی و غیرعرب خواهد داشت؛ به یقین توسعه روابط برای تبادل انرژی، ترانزیت، گسترش ارتباطات زمینی و ریلی بسیار حیاتی و اساسی است.

رییس مجلس تاکید کرد: هر قدر ارتباطات عمیق سیاسی و اقتصادی و هماهنگی‌های امنیتی میان ایران، عراق، سوریه و لبنان افزایش پیدا کند در تحقق این اهداف بسیار مهم و اثرگذار است.

قالیباف با بیان اینکه لایروبی اروند برای توسعه حمل و نقل دریایی به ویژه میان خرمشهر و بصره بسیار حائز اهمیت است و شاهراه مهمی به شمار می‌آید، گفت: یکی از نکاتی که باید در توافقات به آن توجه شود مسئله حمل و نقل جاده‌ای تا زمان گسترش ارتباطات ریلی است چراکه اگر حمل و نقل باری به صورت یکسره انجام شود، ضمن کاهش هزینه‌ها، حجم انتقال بار نیز بیشتر خواهد شد.

** نایب‌رئیس مجلس عراق: به دنبال‌ حل و فصل مشکل جابه‌جایی پول در روابط تجاری با ایران هستیم

محسن المندلاوی نایب رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از رئیس مجلس به دلیل استقبال و مهمان‌نوازی از او و تیم همراه گفت: روابط برادرانه و دیرینه میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها به ویژه بین نمایندگان عراق و مجلس شورای اسلامی ایران برقرار است و لذا ضمن خرسندی از این روابط موجود، خواستار تحکیم و گسترش این روابط در تمامی حوزه‌ها هستیم.

نایب رئیس مجلس عراق با اعلام آمادگی برای تشکیل گروه مشترک پارلمانی میان دو کشور در تمامی حوزه‌ها ازجمله اقتصادی، سرمایه‌گذاری و فرهنگی، افزود: امیدواریم یادداشت تفاهم‌نامه‌ای را میان مجلس شورای اسلامی و مجلس نمایندگان عراق در این سفر به امضا برسانیم، ضمن آنکه مجلس نمایندگان و دولت عراق نقش بسیار فعالی در این دوره ایفا می‌کنند.

محسن المندلاوی اظهار کرد: به دنبال‌ حل و فصل مشکل جابه‌جایی پول در روابط تجاری با ایران برای توسعه روابط پایدار هستیم.