بعضی از دانش‌آموزان استثنایی به دلیل هزینه سرویس ناچار به ترک تحصیل می‌شوند

  4020912114 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

موسس آموزشگاه استثنایی زمردیان گفت: کمبود امکانات مالی و دوری مسیر به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه‌های بسیار گزاف سرویس ایاب و ذهاب منجر به ترک تحصیل بعضی از دانش آموزان استثنایی می‌شود. چرا که بسیاری از این عزیزان از بضاعت مالی کمی برخوردار بوده و در فقر شدید به سر می‌برند.

به گزارش ایسنا، مسعود زمردیان روز یکشنبه، ۱۲ آذرماه در مراسم روز جهانی معلول که در آموزشگاه استثنایی زمردیان در فردیس برگزار شد، گفت: این آموزشگاه با وسعتی به مساحت ۲۱۰۰ متر مربع و حدود یک هزار متر مربع زیر بنا، دارای دو طبقه با ۲۲ کلاس آموزشی و یک کارگاه خیاطی، یک کارگاه کشاورزی، یک کارگاه کامپیوتر، یک باب گفتار درمانی و ارتوپدی و نیز یک آشپزخانه جهت استفاده دانش آموزان از مقطع ابتدایی، متوسطه و پیش حرفه‌ای و دبیرستان است که از سال ۱۳۸۰ توسط اینجانب به اداره آموزش و پرورش استان البرز ناحیه ۲ اهداء شد تا فقط مورد استفاده این دانش آموزان استثنائی قرار گیرد و لاغیر. البته مقطع دبیرستان  آن بعدا ساخته شد و تحویل شد.

زمردیان افزود: اکنون و در حال حاضر این آموزشگاه دارای ۱۸۰ نفر دانش آموز با نیازهای ویژه، کم توان ذهنی، نیمه بینا، نیمه شنوا، معلول جسمی و حرکتی، c.p ، اتیسم و نیز دارای ۴۵ پرسنل آموزشی، ۲۵ نفر راننده سرویس، چهار  نفر مادریار جهت رسیدگی به امور دانش آموزان معلول و دو نفر خدمتکار و سرایدار است.

وی ادامه داد: با وجود پراکندگی دانش آموزان که از مسیرهای مختلف، سرآسیاب، مارلیک، فردیس، اهری، پیک، فریبا، شهرک وحدت، شهرک رزکان، شهرک بنفشه، شهرک  زارعی، شهرک واریان، شهرک ناز، شهرک سیمین دشت، انبار نفت، پل فردیس، چهار راه مصباح، چهار راه کارخانه قند و شهرک ۱۷ شهریور می آیند؛ این آموزشگاه تنها مدرسه استثنائی موجود در ناحیه ۲ کرج است اما با توجه به کثرت جمعیت متاسفانه فضای آموزشی به اندازه کافی موجود نیست؛ به خصوص اینکه این آموزشگاه به صورت مجتمع بوده که شامل مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش حرفه ای است به این معنی که دانش اموزان از سن ۶ الی ۲۳ سال در این مجتمع حضور دارند و کمبود فضای آموزشی یکی از بزرگترین معضلات این مرکز است.

زمردیان تصریح کرد: از طرفی کمبود امکانات مالی و دوری مسیر به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه های بسیار گزاف سرویس ایاب و ذهاب منجر به ترک تحصیل بعضی از دانش آموزان نیز می‌شود. چراکه بسیاری از این عزیزان از بضاعت مالی کمی برخوردار بوده و در فقر شدید به سر می‌برند که طبق تحقیقات به عمل آمده از ۱۸۰ نفر دانش آموز این مرکز تقریبا بیش از ۱۰۰ نفر از آنها از خانواده‌های بسیار بی بضاعت و در سطح خیلی پایین زیر خط فقر هستند. عده ای از این دانش آموزان یتیم و بخشی از آنها بدسرپرست و یا تک سرپرست تحت پوشش بهزیستی هستند. تعدادی از آنها به دلیل از دست دادن والدین تحت تکفل مادربزرگ خود بوده که خدمات درمانی همه این عزیزان و هزینه های سرویس به صورت جمع آوری از خیرین تامین می‌گردد.

وی اظهار کرد: آنچه که به ما اطلاع می‌دهند از مشکلات عدیده این عزیزان و خانواده محترم آنها است چرا که از نظر حمایت و رسیدگی بی پناه هستند. از نظر مواد غذایی، درمانی و پوشاک سخت در مضیقه و تحت فشارند تا آنجایی که در ماه سفره آنها از گوشت و مرغ و میوه تهی بوده و مواد غذایی و ویتامین‌های لازمه را هرگز دریافت نمی‌کنند و اکثرا در مکان‌های محقر و غیر بهداشتی زندگی کرده که از این رو همدلی و یاری را طلب می‌کنند.

بسیاری از خانواده‌ها در تأمین هزینه‌های ایاب و ذهاب دچار مشکل هستند

در ادامه حمیده سلیمانی، رئیس اداره آموزش استثنایی البرز گفت: امروز به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در بچه‌ها و افراد معلول به خوبی دیده شود.

سلیمانی با بیان اینکه توانمندی و ظرفیت معلولان روز به روز نمود بیشتری پیدا می‌کند، افزود: واژه‌هایی مثل سمعک، ویلچر، پروتز، کاشت حلزون و تجهیزات توانبخشی، بهداشتی و دارویی کلیدواژه‌های خانواده‌های دارای فرزند معلول و دغدغه آنها است. در کنار اینها مسائلی مثل هزینه رفت و آمد هم وجود دارد چون بسیاری از خانواده‌ها در تامین هزینه‌های رفت و آمد دچار مشکل هستند.

 
وی ادامه داد: پیگیر هستیم تا در بحث سرویس رفت و آمد از قوانین موجود استفاده و بحث سرویس رایگان را جاری کنیم. امیدواریم با کمک‌های استانی و فرااستانی خانواده دارای معلول در بحث رفت و آمد فرزندان خود به مدرسه دغدغه‌ای نداشته باشند.

مدیریت شهری فردیس آماده کمک به آموزشگاه زمردیان است

در ادامه این مراسم، سیدحمید یعقوبی، رئیس شورای شهر فردیس هم گفت: بچه‌های معلول فرشته هستند و خانواده‌های پرتلاش آنان آخرت خود را می‌سازند.

یعقوبی با اشاره به پروژه سالن ورزشی آموزشگاه زمردیان، گفت: امیدواریم این سالن هر چه زودتر در اختیار دانش‌آموزان این مدرسه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از اعضای شورای شهر فردیس، از طرف مجموعه مدیریت شهری این قول را می‌دهم تا از هر کمکی از سمت ما قابل انجام است، فروگذار نکنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۲۴۷۰۰۸:۱۶:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۱۳
متاسفم برای مسوولی که چنین چیزی را قبول کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. تضادی عجیب و پر ابهام!

  18. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

آخرین عناوین