العربی جدید گزارش می دهد: واقعیت‌هایی که اسرائیل درباره خودش پنهان می کند

گروه جهان الف،   4020908093 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "العربی جدید" در گزارشی می نویسد: «اوایل ماه جاری، رئیس بانک مرکزی اسرائیل در موضع‌گیری گفت که جنگ غزه یک شوک جدی به اقتصاد اسرائیل بوده و هزینه های آن نیز به مراتب بیشتر از آن چیزی که تصور می شد، بوده است.»

 واقعیت‌هایی که اسرائیل درباره خودش پنهان می کند

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "العربی جدید" در جدیدترین گزارش خود از واقعیت های اقتصادی رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه، تاکید می کند که رژیم اشغالگر قدس برخلاف ادعاهای ظاهری مقام های ارشد سیاسی و نظامی خود، توانایی چندانی جهت ادامه طولانی مدت جنگ غزه ندارد. اکنون اقتصاد این رژیم تقریبا در تمامی حوزه ها دچار بحران شده و مقام های صهیونیست نیز راهکارهای موقتی را در مواجهه با بحران های مذکور در پیش گرفته اند. با این حال، دیر یا زود، بحران ها در اقصاد اسرائیل فوران می کنند و هم در کوتاه مدت و هم بلند‌مدت، چالش های به مراتب جدی تری را علیه این رژیم به وجود می آورند. 

پایگاه خبری العربی جدید در گزارش خود می نویسد:

«پس از عملیات هفتم اکتبر(طوفان الاقصی) و متعاقبا حملات هوایی و توپخانه ای سنگین اسرائیل به نوار غزه، ارتش این رژیم، حمله زمینی گسترده ای را نیز به غزه آغاز کرد. اسرائیل از ابتدای جنگ غزه مدام مدعی شده که به دنبال نابودسازی حماس است و البته که تاکنون بیش از 15 هزار غیرنظامی فلسطینی نیز که اغلب آن ها را هم زنان و کودکان تشکیل می دهند، جان خود را در نتیجه حملات صهیونیست ها از دست داده اند. در عین حال، آمارهای رسمی حاکی از این هستند که 51.4 درصد از ساختمان های شمال نوار غزه نیز بر اثر حملات صهیونیست ها آسیب دیده اند. 

با این حال، خسارات جنگ غزه صرفا برای مردم فلسطین نبوده و به  طور خاص، اقتصاد اسرائیل متحمل آسیب‌های جدی شده و می شود. اکنون تهدیدات و آسیب ها علیه کسب و کارهای اسرائیلی به نحو قابل توجهی افزایش یافته اند و بازرگانی و تجارت در اسرائیل، به نحو عمیقی تضعیف شده است. در وضعیت کنونی، شمار قابل ملاحظه‌ای از پروازهای اسرائیلی لغو شده اند و بخش گردشگری این رژیم نیز به کل تعطیل شده است. 

در شرایطی که هنوز چشم اندازهای مشخصی برای پایان جنگ غزه ترسیم نشده است و خسارات روزانه این جنگ برای اسرائیل چیزی در حدود 260 میلیون دلار تخمین زده شده است، انتظار می رود که در ادامه راه، اسرائیل شاهدِ: چالش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گسترده تری نیز باشد. 

کمبود نیروی کار

در بخش تولیدِ اقتصاد اسرائیل، شوکی جدی به زنجیره های تدارکاتی این اقتصاد و به طور خاص بازار کار آن وارد شده است. موضوعی که تا حد زیادی تحت تاثیر محدودیت های قابل توجهی است که علیه دسترسی و تحرک و جابجایی کارمندان و کارگران، از سوی رژیم اسرائیل وضع شده است. ارتش اسرائیل اقدام به احضار 300 هزار نیروی ذخیره کرده است که این تعداد، 8 درصد از نیروی کار اسرائیل را تشکیل می دهند. این بی‌سابقه‌ترین و گسترده ترین بسیجِ نیرو در کل تاریخ رژیم اسرائیل است. 

با توجه به اینکه خدمت نظامی در اسرائیل برای شهروندان 18 ساله و بیشتر اجباری است، هزاران کارگر در اراضی اشغالی کار خود را رها می کنند تا به جبهه های جنگ غزه ملحق شوند. در این راستا، عملا شرکت های بیمه در اسرائیل، با هزینه های سنگینی به دلیل دور شدن افراد از محیط کار و ضرورت پرداخت خسارت این موضوع از سوی خود رو به رو شده اند. در نقطه مقابل، بخش تولید اسرائیل نیز با بحران های جدی مواجه شده و سطح تولید و بهره وری در آن به نحو قابل توجهی سقوط کرده است. 

جدای از همه این ها، جنگ غزه موجب غیبت و یا فعالیت های ضعیف تر و محدودتر چیزی در حدود 520 هزار والدین شاغل در اراضی اشغالی، به دلیل تعطیلی کلی و یا جزئی نظام آموزشی اسرائیل شده است. در عین حال، 144 هزار کارگر و کارمند نیز که عمدتا در مناطق شمالی و جنوبی اراضی اشغالی بوده اند، به دلیل درگیری های جاری و اجبار به ترک خانه های خود، محیط کارشان را ترک کرده اند. 

در نتیجه، "بانک اسرائیل" تخمین می زند که هزینه هفتگی غیبت کارمندان اسرائیلی در جریان پنج هفته ابتدایی جنگ غزه، چیزی در حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی هفتگی اسرائیل بوده است. در کنار این ها باید توجه داشت که 16.2 درصد از نیروی کار اراضی اشغالی که متشکل از مهاجران و کارگران خارجی است نیز از اسرائیل خارج شده اند. در این میان، اینطور به نظر می رسد که سطح و شدت بحران ها علیه اسرائیل در روزهای و ماه‌های آتی بیش از پیش تشدید شوند. 

سقوط اقتصاد اسرائیل در حوزه تقاضا و مصرف

در بخش تقاضایِ اقتصاد اسرائیل باید گفت که شوک های عدیده خارجی به اسرائیل تا حد زیادی روند تولید داخلی و جریان عادی واردات به اسرائیل را مختل کرده اند. در این راستا، هم مصرف کالاها و خدمات در اسرائیل کاهش قابل توجهی پیدا کرده و هم میزان درآمد ساکنان اراضی اشغالی نیز که در نهایت جهت خرید کالاها و خدمات هزینه می شود، کاهش یافته است. 

سقوط در بخش مصرفِ اقتصاد اسرائیل با توجه به فشارهای تورمی مداوم، وضعیت وخیم تری را به خود گرفته و خود را به طور خاص در قالب کاهش قابل توجه ارزش شِکِل(واحد پول رژیم صهیونیستی) از تاریخ 9 اکتبر تاکنون به نمایش گذاشته است. 

بر اساس گزارش های مختلف در اواخر ماه اکتبر گذشته، ارزش پول اسرائیل به کمترین میزان در 13 سال گذشته رسیده است. در همین دوره، بسیاری از نهادهای مالی و رتبه بندی اقتصادی نظیر "مودیز" و "اس ان پی" هشدار داده اند که تداوم جنگ غزه می تواند کاهش رتبه اعتباری رژیم اسرائیل و وخیم شدن بیش از پیش بحران های اقتصادی را برای آن به همراه داشته باشد. در عین حال، این نکته نیز گفته می شود که تنش های مرتبط با جنگ غزه تا حد زیادی در حوزه سرمایه گذاری اقتصاد اسرائیل نیز ایجاد رکود کرده است. موضوعی که تحت تاثیر افزایش هزینه های سرمایه، سقوط بهره وری و اختلالات جدی در زنجیره های تدارکاتی است. 

اضافه بر کاهش نیروی کار در اراضی اشغالی و همچنین رخدادِ سقوط های قابل توجه در بخش های خدمات و مصرفِ اقتصاد اسرائیل، بخش فناوری اسرائیل نیز به نحو عمیقی از تحولات جنگ غزه متاثر شده است. اقتصاددان‌ها تخمین می زنند که 10 درصد از اسرائیلی ها در بخش فناوری این رژیم فعالیت دارند. این در حالی است که آن‌ها در 50 درصد از صادرات اسرائیل، نقشی مستقیم دارند. اغلب افرادی که در قالب نیروهای ذخیره به ارتش اسرائیل پیوسته اند، نیروهایی جوان، تحصیلکرده و مولد هستند. 

در کنار این موضوع باید توجه داشت که بودجه اسرائیل نیز در وضعیت کنونی با یک بحران کاملا جدی رو به رو است. اسرائیل جدای از اینکه در بودجه خود بایستی نگاهی ویژه به تامین نیازهای تسلیحاتی و تقویت ماشین نظامی خود داشته باشد، در عین حال باید ارائه یارانه به خانوارها و شرکت های اسرائیلی و همچنین هزینه‌کرد در بخش های عمومی و کمک به آن هایی که خانه های خود را در شمال و جنوب اراضی اشغالی ترک کرده اند را هم در برنامه داشته باشد. در این فضا، بسیاری این گزاره را مطرح می کنند که هیچ بعید نیست که در نتیجه هر روز تداوم جنگ غزه، بحران بدهی رژیم اسرائیل متورم‌تر شود و فشارهای گسترده‌تری را به اقتصاد اسرائیل تحمیل کند. 

در این راستا، ناظران و تحلیلگران اقتصادی در اراضی اشغالی معتقدند که اگر جنگ غزه برای یک سال به طول انجامد، این موضوع می تواند به اندازه 10 درصد تولید ناخالص داخلی اسرائیل برای این رژیم ایجاد خسارت کند. توجه داشته باشیم که اوایل ماه جاری، رئیس بانک مرکزی اسرائیل در موضع گیری گفت که "جنگ غزه یک شوک جدی به اقتصاد اسرائیل بوده و هزینه های آن نیز به مراتب بیشتر از آن چیزی که تصور می شد، بوده است". 

از این رو، با توجه به مواضع مبهم و نامشخص رهبران اسرائیل در مورد اهدافشان با محوریت جنگ غزه و در عین حال، روشن نبودن زمان پایان جنگ مذکور، هیچ بعید نیست که اقتصادِ اسرائیل در کوتاه مدت و بلند مدت، با چالش های به شدت جدی و مخربی رو به رو شود.»

 

لینک: 

https://www.newarab.com/analysis/how-war-gaza-damaging-israels-economy

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۲۴۲۷۰۷:۱۷:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۱۳
قدرت پوشالی یعنی اسراییل و امریکا که در برابر حماس به زانو درامده غرب بویژه ایالات متحده سالها با بزرگنمایی ده ها برابری قدرتشان ، منابع ملتها را به یغما بردند و جیره بگیرانشان در کشورها از آنها حمایت کردند .
ناشناس۳۳۱۲۴۵۸۰۸:۰۰:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۱۳
خب اگر اسرائیل و آمریکا جلوی حماس زانو زدن پس چرا ناراحتید؟
ناشناس۳۳۱۲۴۹۸۰۸:۴۰:۵۷ ۱۴۰۲/۹/۱۳
غزه نابود شده و مردم آواره شده اند و هزاران کشته بوجود آمده تانکهای اسرائیل در شمال غزه جولان می دهند و بمباران ادامه داره آنوقت اسرائیل به زانو درآمده اصلا تعریف شما از شکست و پیروزی چیه ؟
ناشناس۳۳۱۲۷۹۸۱۳:۵۶:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۳
شما دنبال حماس هستید که دیگر نباشد و مانند یک دهه قبل که جولان می‌دادید در غزه و با کشته های زیاد عقب نشینی کردید الان که کشته هایتان چندین برابر شده هیچ حمله اولیه هم دیدید که سابقه نداشت از محور مقاومت و نشان از محو شدنتان دارد
عشق منی رئیسی۳۳۱۲۵۳۱۰۹:۳۸:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۱۳
احسنت واقعیت گفتید ، حماس پیروز میدان جنک است واقعا شما خوش خبر هستید و باعث افتخار ما ، داشتن مردان غیور و غیرتمند و با شرف در جهان وحشی دلگرمی برای مردم مظلوم جهان است
ناشناس۳۳۱۲۴۵۷۰۸:۰۰:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱۳
با این حرفا چیزی عوض نمیشه
ناشناس۳۳۱۲۴۷۶۰۸:۲۷:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۳
انشالله بزودی شاهد نابودی رژیم اشغالگر قدس ، این غده سرطانی که منطقه رو بحرانی کرده خواهیم بود .
ناشناس۳۳۱۲۵۰۹۰۸:۵۳:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۱۳
درست در جایی که همه کشورهایی که وارد جنگ شده اند اقتصادشان شکوفا شده گردشگران برای دیدن نحوه افتادن بمب به آن کشور هجوم می آورند و ... اما در مورد اسرائیل اینگونه نبوده
کیا۳۳۱۲۵۸۶۱۰:۲۲:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱۳
امریکا جبران میکنه
ناشناس۳۳۱۲۵۸۹۱۰:۲۸:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۱۳
خوب دیگه حرف از آتش‌بس نزنید .. همش که پیروزی حماس و نابودیه اسراییل هست ..
ناشناس۳۳۱۲۶۱۴۱۰:۵۱:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۱۳
اقا یک سوال. چرا اسراییل که فلسطین را اشغال کرده میشه اشغالگر ولی روسیه که جزیره کریمه را اشغال کرده نمیشه اشغالگر ....
ناشناس۳۳۱۲۸۰۳۱۳:۵۸:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۳
چون غرب دنبال بازیگوشی علیه خاک روسیه بود و روسیه اینطوری واکنش نشان می‌دهد و اسراییل که کشور واقعی هم نیست
ناشناس۳۳۱۲۶۲۰۱۰:۵۵:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۱۳
اگر جنگ طلبی اقتصاد کشورها را نابود می کند، یک مقاله هم در مورد اقتصاد روسیه بنویسید. با این تفاوت که اسرائیل حامیان پولداری دارد اما کشورهای طرفدار روسیه از خودش بدبخت ترند.
ناشناس۳۳۱۲۶۴۹۱۱:۱۵:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱۳
بهترین راه این است حالا که امریکا و اروپا به اسراییل فشار می اورند که دو کشور ایجاد شود باید کشورهای خاورمیانه هم بدنبال ان روند .اگر این اتفاق بیافتد و صلح بر قرار شود فلسطین در عرض مدت کوتاهی یکی از کشورهای پپیشرفته خاور میانه خواهد شد. و اگر صلح بر قرار نشود اسراییل در این هرج و مرج جهان، غزه را بالا خواهد کشید و سرنوشت جولان برای غزه رقم خواهد خورد.
ناشناس۳۳۱۲۷۴۴۱۳:۰۱:۳۳ ۱۴۰۲/۹/۱۳
عجله نکن داداش جولان راهم پس می گیرند راه ۷۵ ساله را یک ساله نمی روند آرامشتون را حفظ کنید
ناشناس۳۳۱۲۷۸۰۱۳:۲۸:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۱۳
فلسطین فرضی در صورتی مانند امارات و کویت و عمان و قطر و عربستان و غیره خواهد بود که نیروی نظامی بیگانه در خود نداشته باشد، وگرنه می شود سوریه و یمن و عراق و لبنان!
ناشناس۳۳۱۲۸۰۶۱۴:۰۰:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۱۳
اسرائیل در آینده وجود نخواهد داشت و بالا بیایید یا پایین طبق وعده آن را خواهید دید و اسراییل هم باشد دنیا آرامش نخواهد دید چون خوی آن کشتار و ترور هست و بر مبنای آن ایجاد شده
ناشناس۳۳۱۲۸۱۵۱۴:۰۴:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۱۳
اکثر ثروتمندان دنیا صهیونیست ویهودی هستند وصدها برابر این مبالغ را برای اسراییل تامین میکنند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین