بیانیه تروئیکای اروپایی در نشست شورای حکام آژانس اتمی درباره ایران و برجام

  4020902124 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس اتمی به تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداختند.

به گزارش میزان، فرانسه، آلمان و انگلیس بیانیه مشترکی را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام ارائه کردند و می‌گویند: ما مدیرکل آژانس را تشویق می‌کنیم که هیئت مدیره را در جریان تمام فعالیت‌ها و تحولاتی که نیاز به توضیح از سوی ایران دارند، نگه دارد.

این بیانیه ادعایی، می‌افزاید: متأسفانه، این گزارش بار دیگر تأیید می‌کند که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را در نقض بیشتر تعهدات برجامی خود دنبال کرده است و اقدامات اخیر ایران مانند عدم تعیین بازرسان آژانس در ماه سپتامبر، ادامه و انکار قاطع این کشور را از همکاری با آژانس در صورت لزوم، نشان می‌دهد.

به ادعای تروییکای اروپایی، ایران بسیار فراتر از آنچه در برجام متعهد شده بود به غنی‌سازی خود ادامه داده است. همچنین ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور اکنون ۲۲ برابر حد مجاز برجام است.

فرانسه، آلمان و انگلیس با ادعای اینکه ایران سانتریفیوژ‌های پیشرفته دیگری را در نطنز نصب کرده است و به توسعه زیرساخت‌های سانتریفیوژ خود ادامه می‌دهد، مدعی شدند: فهرست فعالیت‌هایی که آژانس قادر به انجام آن‌ها در رابطه با نظارت بر برجام نیست، گسترده و شامل راستی‌آزمایی موارد زیر است: تولید آب سنگین؛ مقدار اورانیوم با غنای پایین در حال فرآیند؛ تولید ایزوتوپ پایدار؛ و همچنین تعدادی از تعهدات هسته‌ای گسترده پ‌تر؛ ما بدون قید و شرط از ایران خواسته‌ایم تا پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد.

این بیانیه ادعایی می‌افزاید: ما تمام تلاش‌های منطقی را برای مذاکره برای بازگشت به برجام انجام داده‌ایم، که برای آن توافق‌های قابل قبولی در ماه مارس و بار دیگر در آگوست ۲۰۲۲ مطرح شد و در عوض ایران به پیشبرد توانایی‌های هسته‌ای خود ادامه داده است.

فرانسه، آلمان و انگلیس در بخشی دیگر با ادعای اینکه تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهداتش، از جمله پروتکل الحاقی، به‌طور جدی بر قابلیت‌ها و فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس تأثیر گذاشته است، ادعا کردند که به‌عنوان پاسخ مستقیم به عدم پایبندی جدی ایران و به عنوان تروییکای اروپا به هماهنگ کننده برجام از تصمیم خود درباره لغو نکردن تحریم‌ها بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ اطلاع دادیم و متعاقباً اقدامات لازم را انجام دادیم.

این بیانیه در بخشی دیگر می‌گوید که برای اجرای این تصمیم در صورتی که ایران به طور کامل به تعهدات خود برجام پایبند باشد، این گام‌ها برگشت‌پذیر هستند.