بیراهه وعده های بی سرانجام !

گروه اقتصادی الف،   4020801054 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از حضور عباس علی‌آبادی بر مسند وزارت صمت بود که وعده‌های قابل‌توجهی در خصوص بازار و صنعت خودرو و ساماندهی آن توسط شخص وزیر و معاونین آن مطرح شد اما شرایط موجود حاکی از آن است که این وعده‌ها هنوز به سرانجام نرسیده و عقیم مانده است. 

به گزارش الف، گویا ساماندهی بازار خودروی کشور چه در بخش تولیدات داخلی و چه در حوزه واردات قرار نیست به سرانجامی برسد و با وجود وعده‌های مطرح شده، افق روشنی برای آن وجود ندارد.

خودروهای داخلی که اخیراً با افزایش قیمت‌های چشمگیر مواجه شده‌اند و با مصوبه شورای رقابت، برخی محصولات پر طرفدار از جمله دنا پلاس،‌ سورن، پژو ۲۰۷، رانا پلاس و تارا افزایش قیمت‌های ۸۰ تا ۱۷۰ میلیون‌تومانی داشته‌اند. در خصوص خودروهای خارجی هم چه در بخش واردات خودروهای صفر کیلومتر و چه خودروهای کارکرده، هنوز نتیجه مورد نظر حاصل نشده. 

خودروهای صفر وارداتی اغلب از محصولات بی‌کیفیتی بوده که در بازارهای جهانی جایگاه قابل‌توجهی ندارند و عجیب آنکه با قیمت‌های گزاف به مشتریان فروخته می‌شوند و علاوه بر این، طرح واردات خودروهای کارکرده هم با وجود سپری‌شدن چندین ماه از تصویب کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس، تصویب آیین‌نامه آن با تاخیر مواجه شد و چندروزی است که توسط دولت تصویب شده و البته هنوز ابلاغ نشده است.

خودروی ۵۰۰ میلیونی را ۲ میلیارد می‌فروشند!

قیمت‌های عجیب و گزاف خودروهای وارداتی به‌حدی نامعقول است که صدای برخی از نمایندگان مجلس هم بلند شده و نسبت به این مسئله معترض شده‌اند. جلال رشیدی کوچی، یکی از کسانی است که نسبت به این مسئله گلایه داشته و اظهارات تندی را هم مطرح کرده است. او از مقاصد و سودجویی عده‌ای در این خصوص صحبت کرده و گفته:‌ «به‌زودی توضیحات صریحی خواهم داد و حتما اسم خواهم آورد. من از کسانی که به مردم خیانت می کنند و خودروی ۵۰۰ میلیونی را تا ۲ میلیارد بالا بردند و قیمت خودروی ۷۰۰ میلیونی را تا ۲ میلیارد و ۷۰۰ بالا بردند اسم می‌برم. خیلی ها از من سوال می پرسند درباره قیمت ها و اینکه آیا واردات تاثیری می گذارد یا نه؟ اصلا واردات به چه شکلی انجام می شود و اینکه چکار باید بکنند. من به صورت دقیق، مستند و موشکافانه توضیح خواهم داد و از حق مردم به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد.»

هر چند رشیدی کوچی از سال گذشته تا کنون نگاهی افراطی به مسئله واردات خودرو و بدون در نظر گرفتن همه ابعاد آن اتخاذ کرده اما به نظر می‌رسد در این مورد خاص مستندات قابل توجهی را در اختیار دارد که تصمیم به افشاگری گرفته و باید منتظر مطرح‌کردن مسئله و افشای اسامی عده‌ای سودجو از طرف این نماینده باشیم.

تصویب آیین‌نامه پس از ۴ ماه انتظار!

خردادماه امسال بود که مجلس کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده به کشور را تصویب و حدود یک ماه بعد مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. انتظار می‌رفت که با توجه به تصویب و تایید این لایحه و نیاز بازار خودرو به ساماندهی، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده توسط دولت زودتر تصویب شود که این مسئله به درازا کشیده شد و اخیراً و پس از گذشت چند ماه، وزیر صمت از تصویب آن در هیات دولت خبر داده است.

عباس علی آبادی روز یکشنبه (۳۰ مهر ماه) پس از حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی گفت: «خوشبختانه آیین‌نامه واردات خودرو‌های دست دوم خارجی در جلسه هفته قبل به تصویب هیات وزیران رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود. دفتر دولت باید به زودی این آیین‌نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.»

او در پاسخ به سوالی درباره طولانی شدن ابلاغ آیین‌نامه خودرو‌های خارجی دست دوم اظهار داشت: «خودرو‌های دست دوم پدیده معمولی نیستند، ممکن است قدیمی باشند و باید استاندارد‌ها را بگذرانند و مقرراتی بر آن‌ها حاکم شود؛ بنابراین بحث و صحبت درباره این خودرو‌ها در نشست‌های تخصصی طبیعی و بدیهی است.»

قیچی دولبه واردات خودرو

پوشیده نیست که در بازار انحصاری خودروی ایران، ورود خودروهای پرتعداد و متنوع، کمک شایانی به جلوگیری از ترکتازی خودروسازان کرده و این به نفع مصرف‌کننده تمام خواهد شد اما باید در نظر گرفت که برای واردات خودرو، نیاز به تامین منابع ارزی است و اگر قرار باشد که این منابع از بازار آزاد ارز صورت گیرد و به تبع آن، تقاضای زیاد موجب افزایش نرخ‌ها در این بازار گردد، اقدام برای واردات کارکردهای نامناسبی خواهد داشت.

واضح است که یکی از شاخص‌های کلیدی در اقتصاد ایران، نرخ ارز است و تغییرات قیمتی در آن، اثر خود را در زندگی روزمره و سفره مردم بر جای خواهد گذاشت. بنابراین باید در این خصوص دست‌به‌عصا، اقدام و حرکت کرد تا واردات که می‌تواند گره‌گشای بازار آشفته خودرو باشد، گره‌ کور دیگری را ایجاد نکند.

وعده‌ای که هنوز عقیم مانده

پس از حضور عباس علی‌آبادی بر مسند وزارت صمت بود که وعده‌های قابل‌توجهی در خصوص بازار و صنعت خودرو و ساماندهی آن توسط شخص وزیر و معاونین آن مطرح شد اما شرایط موجود حاکی از آن است که این وعده‌ها هنوز به سرانجام نرسیده و عقیم مانده است. خودروهای داخلی که با افزایش قیمت روبرو شده و همچنین زمان تحویل خودروها به مشتریانی که در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده‌اند، طولانی‌مدت و بیش از یک سال برآورد می‌شود. در بخش واردات خودرو، چه خودروهای صفر کیلومتر و چه کارکرده هنوز کاستی‌ها و موانع بسیاری وجود دارد و با وجود وعده‌های مطروحه، افق مشخصی برای آن وجود ندارد.