السودانی: اجازه نمی‌دهیم که از عراق برای تجاوز به خاک کشوری بویژه همسایگان استفاده شود

  4020712012

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق بار دیگر تأکید کرد که این کشور حاکمیت هیچ کشور دیگری را نقض نخواهد کرد و بغداد اجازه نخواهد داد از خاک آن برای تجاوز به خاک هیچ کشوری به ویژه همسایگان استفاده شود.

به گزارش ایرنا به نقل از المعلومه، السودانی این اظهارات را در مراسم یادبود «جلال طالبانی» رئیس جمهوری پیشین عراق بیان کرده است.

السودانی اظهار کرد: قطعاً قادر به تحمیل اراده قانون اساسی، حفاظت از خاک عراق در برابر هرگونه سو استفاده و حفظ حاکمیت آن هستیم و این یک تعهد ملی مسؤولانه است که از آن پا پس نخواهیم کشید.

وی گفته: دستمان را به سوی همه برادران و دوستان برای ایجاد بهترین روابط با کشورهای همسایه دراز می‌کنیم.

نخست وزیر عراق در پایان افزود: ما در این دولت که به پایان سال اول خود نزدیک می‌شود، به روابط خارجی مبتنی بر ارتباط با ملت‌ها بر اساس منافع عالی ملی خود باور داریم.

در همین راستا، فؤاد حسین وزیر امورخارجه عراق نیز ۲۸ شهریورماه که به تهران سفر کرده بود، در این رابطه گفت:ما متعهد به قانون اساسی عراق هستیم. قانون اساسی ما به هیچ سازمان یا گروهی اجازه حمله به کشورهای همجوار از خاک عراق را نمی دهد. ما همچنین با این گروهها در چارچوب قانون اساسی مبارزه می کنیم. خوشبختانه، توانستیم حملات را از طریق گفت وگوی مثبتی که با طرف ایرانی داشتیم متوقف کنیم.

یک روز پیش از آن نیز «احمد الهرکی» از مسؤولان ارشد اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت که عراق نمی تواند جایی برای تعدی و حمله به کشورهای همجوار باشد و سفر اخیر «بافل طالبانی» رئیس این اتحادیه به تهران را در ارتباط با برچیده شدن گروههای مسلحِ تروریست ضد ایرانی در اقلیم کردستان عراق موفقیت آمیز توصیف کرد.