چرا بزرگنمایی؟!

حسین علی زاده، گروه سیاسی الف،   4020709011 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازتاب رسانه ای سفر رییس جمهور به آمریکا و اظهارات همسر ایشان خانم جمیله علم الهدی با انتقاد برخی رسانه و جریان های سیاسی مخالف دولت مستقر مواجه شده است. از نظر این جریان ها تیم رسانه ای دولت در بازتاب دستاوردها و نوع کنشگری رپیس جمهور به طور کلی و در سفر یاد شده بسیار غلو آمیز برخورد می کند و معمولا هم در این بزرگ نمایی به کوچک جلوه دادن دستاوردهای دولت قبل در موقعیت های مشابه می پردازد.

 شاید  این انتقاد جریان های سیاسی مقابل دولت سیزدهم  را هم به طور معمول باید حمل بر رقابت های سیاسی متعارف و مرسوم کرد  که  بر اساس تجربه دهه های گذشته متاسفانه در آن چندان خبری از یک فرهنگ سیاسی قابل دفاع وجود ندارد و محک و معیاری نیز جز مطلوبات و خواست های این جریان های سیاسی در آن دیده نمی شود. اما واقعیت این است که انتقاد ها به عملکرد رسانه ای دولت جدید صرفا محدود به جریان سیاسی مقابل نیست و می توان مواردی را بر شمرد که فارغ از این مختصات نیز قابل نقد هستند و بهتر است در ادامه این مسیر تجدید نظر شود. برخی اقدامات و اصلاحات ساختاری اساسی که دولت سیزدهم به ناچار یا به اراده در عرصه اقتصادی آغاز کرده است ( نظیر کاهش اتکا به درآمدهای نفتی یا سایر اصلاحات بانکی و ارزی) با تمام قوت و ضعف ها در اجرا به اندازه کافی از ظرفیت تبیین و تبلیغ برخوردارند و در صورت همت و ادامه تاثیرات قابل توجهی در حکمرانی مطلوب کشور خواهند گذاشت. بنابراین نیازی به برخی تلاش های مبدعانه و عجولانه در تبلیغ دولت نیست.   

به ذکر یک نمونه اکتفا می کنیم. پس از گفتگوی همسر محترم رییس جمهور با یک رسانه مشهور آمریکایی برخی رسانه های داخلی همسو با دولت سیزدهم  با تحلیل هایی که حاکی از حمله رسانه ای یک تنه ایشان به رسانه های غربی بود مدعی شدند در عرصه سیاست ایران و به خصوص در میان زنان سیاستمدار اتفاق تازه ای افتاده است. این گزارش با مقایسه موضع گیری های برخی دیگر از زنان فعال در سیاست ایران مدعی شد که بر خلاف این زنان که جملگی غرب گرا و منفعل بوده اند خانم جمیله علم الهدی گفتمان انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان کشیده!

جدا از خطای گفتاری خانم علم الهدی در یکی از گفتگوهای قبلی رسانه ای شان که در آن به «قتل » مهسا امینی اشاره شده بود یا خطای دیگری که در یکی از همین گفتگوهای اخیر رخ داد و طی آن ایشان همه کشته شدگان در حوادث سال گذشته را طرفدار جمهوری اسلامی معرفی کردند که با واقعیت آشکار مغایرت دارد باید گفت این قیاس اساس درستی ندارد چرا که زنان یاد شده در گزارش مذکور که همسر محترم رییس جمهور با آنان قیاس شده هیچگاه در جایگاه ایشان نبوده اند که مواضع و گفتارشان در موقعیتی برابر و مشابه مورد قیاس قرار گیرد. عمده انتقادات به این زنان در قامت زنان فعال سیاسی مربوط به موضع گیری های متفاوت آنان درباره مواردی است که هر انتقادی را به آن وارد بدانیم به هیچ وجه نمی توان آن را انفعال در حمایت از ارزش های انقلاب نامید. وانگهی خانم جمیله علم الهدی تا قبل از همسر رییس جمهور بودن به عنوان یک شهروند و چهره دانشگاهی به شمار می آمده اند نه یک فعال «سیاسی».

این مقایسه های نادرست و تحلیل های غلوآمیز نخستین چیزی که زایل می کند شخصیت و سایر فضایل دیگری است که همسر محترم رییس جمهور مستقلا در کسوت یک چهره فرهنگی و دانشگاهی می تواند از آن برخوردار باشد و پس از آن چهره ای ناتوان و نیازمند این بزرگ نمایی ها از رییس جمهور ترسیم می کند که نوع واکنش آقای رییسی با انتشار فیلم نماز شب خواندن شان  نارضایتی رییس جمهور از این قبیل تصویرسازی ها را نشان داد. 

در مجموع باید گفت در دنیای امروز تبلیغات ( به معنای مثبت آن که عبارت باشد از تلاش برای به حداکثر رساند صدای حقیقت) به فنی بسیار پیچیده تبدیل شده است که با در نظر گرفتن مخاطب فعال و مطلع انتظار این قبیل ساده نگری ها در آن نمی رود و با کوچکترین خطایی ممکن است تبلیغ را به ضد تبلیغ بدل کند !  

 .