اسارت حکمرانی در مدارک کاغذی!

گروه تعاملی الف،   4020705027 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

گروه تعاملی- سجاد رحیمی مدیسه

کشور امروز با آسیب‌ها و چالش‌های بسیاری مواجه است که هم نگرانی‌هایی را برمی‌انگیزاند و هم ما را می‌تواند به این فکر و تفکر وا دارد که: چه باید کرد؟ چه خواهد شد؟ شاید فرمودۀ کلیدی امام علی علیه‌السلام یکی از بهترین پاسخ‌ها و روشن‌کننده‌های مسیر ما باشد:

دانش، دارنده خود را نگهبان است.

نگهبان بودن به چه معناست؟ فرد یا ملتی که دانش داشته باشند، چطور حفاظت می‌شوند؟ حفاظت در برابر چه؟ آسیب‌های اقتصادی؟ تحریم‌های شدید بین‌المللی؟ در برابر شیطنت‌ها و تروریسم‌ها؟ سردار سلیمانی عزیز در کنار ایمان و توکل، با دانش و علم مورد نیاز توانست به دشمن غلبه پیدا کند و جهان را از لوث وجود داعش و تروریست‌هایش پاک کند. حالا معادله ساده است: به آسیب‌های کشورمان نگاه کنیم؛ چرا حل نشده است؟ چون از دانش استفاده نکرده‌ایم؛ چون دانش واقعی را اسیر مدارک کاغذی و عناوینی کرده‌ایم که از درون محتوا نداشته و در نتیجه بسیاری از مطالعه‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها ناشی از بی‌دانشی در بسیاری مسائل خرد و کلان کشور است.

بیشتر دقت کنیم:
بزرگترین پیشرفت‌های ما در عرصه‌هایی هست که علم و دانش وارد شده و ما را از آسیب‌های نداشتن آن، محافظت کرده و می‌کند. بنابراین اگر از لحاظ علمی پیشرفت نکنیم، تهدید دشمنانِ تمدّنی ما و دشمنان فرهنگی و سیاسی ما، تهدید دائمی خواهد بود؛ به خصوص در حوزۀ اقتصاد.

بر همین اساس است که مقام معظم رهبری، در تاریخ ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ هوشمندانه فرمودند:
کشور اگر به علم بپردازد و علم را پیش ببرد، آقا خواهد شد؛ به‌معنای واقعی کلمه: اَلعِلمُ سُلطان.

علم و دانش فقط مدرک داشتن نیست؛ دانش کاربردی ممکن است در تجربیات و مطالعات بسیاری از انسان‌ها و جوانان عزیزی در این آب و خاک باشد که نه عنوانی دارند و نه حتی مدرکی دهان پر‌کن؛ چرا این قهرمانان و نخبه‌ها دیده نمی‌شوند؟ چقدر در بازار و کسب‌وکارهای کشور، به افراد باتجربه مراجعه کرده‌ایم و نظراتشان را به صورت حرفه‌ای خواسته‌ایم؟ چقدر به نخبگان و صاحبان اندیشه در امور شهرها و استان‌ها اهمیت داده‌ایم؟ بهبود حکمرانی را از همین مسأله شروع کنیم: توجه به دانش در تمامی فرآیندها و تصمیم‌سازی‌ها. اطمینان داشته باشیم ضرر نخواهیم نمود.

دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد، با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد، بر او يورش برند. علم، اقتدار است و ما احتیاج داریم به اینکه از لحاظ علمی در تمام ساختارهای تصمیم گیری، مطالعاتی و اجرایی کشور پیشرفت کنیم.