افزایش ۹۰۵۱ واحدی شاخص بورس تهران

  4020626069

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۹۰۵۱ واحد همراه شد.

به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت، به‌گونه‌ای که در پایان معاملات با رشد 43 صدم درصد به رقم 2 میلیون و 135 هزار و 792 واحد رسید. همچنین شاخص هموزن با افزایش 5154 واحد به رقم 723 هزار و 176 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 498 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 9.3 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 387 هزار فقره معامله و به ارزش 7117 میلیارد تومان دادوستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند، اما میزان افزایش شاخص‌ها زیر یک درصد بوده است، به‌گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 43 صدم درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن 72 صدم درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور 57 صدم درصد و شاخص بازار اول بورس 58 صدم درصد افزایش یافت. شاخص بازار دوم بورس به میزان 25 صدم درصد رشد کرد.

امروز نمادهای پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایشگاه تهران، شستا، مخابرات ایران و گسترش نفت و گاز پارسیان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و نماد پتروشیمی خلیج فارس بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود به‌جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل با 127 واحد افزایش به رقم 26 هزار و 545 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 457 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 457 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 4.5 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 212 هزار فقره معامله و به ارزش 6394 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس 48 صدم درصد افزایش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 1.12 درصد رشد کردند. شاخص بازار اول فرابورس 77 صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم فرابورس 38 صدم درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای پتروشیمی تندگویان، پالایش نفت اصفهان، فرابورس ایران، بانک دی و شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان، بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای آریاساسول و فولاد هرمزگان بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند.

به گزارش فارس، در شرایط تورمی میل به پس‌انداز کاهش و میل به خرج کردن افزایش می‌یابد، اما برای انجام سرمایه‌گذاری ناچار به تقویت پس‌انداز ملی هستیم و برای این منظور اولا باید تورم مهار شود. ثانیا از ابزارهای پس‌انداز ملی مانند بازار سرمایه باید نسبت به جمع‌آوری پس‌اندازهای خرد مردمی و تزریق آن به تولید اقدام شود.