پاسخ قالیباف به انتقاد نمایندگان از هیئت نظارت مجمع
به گزارش خانه ملت، کاظم دلخوش، نماینده صومعه سا در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با استناد به بند (2) اصل (110) سیاستهای ابلاغی قانون اساسی گفت: در این بند تأکید شده است که کار هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظارت بر حسن اجرای سیاستها است و این نظارت شخم زدن قانون نیست.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس بیان کرد: 290 نماینده زحمت می کشند قانون مینویسند، شورای نگهبان تصویب میکند اما با وجود این تصویب و پیگیری ها قانون در هیأت عالی نظارت مجمع شخم زده میشود که رئیس مجلس باید پاسخگو باشند.
دلخوش بیان کرد: در تهاتر نفت با کشورهای همسایه بحث زیرساختها را داریم، دو میلیارد دلار برای تهاتر نفت در راستای عملیات جادهای در نظر گرفته بودیم که هیأت عالی نظارت آن را رد کرده است. در بحث قیر اولاً گفتند 5هزار میلیارد کم شود و این یعنی راهبرد و با این روش مثلا مسئله را حل کردند بعد گفتند قیر قاچاق میشود انگار فقط در قیر قاچاق داریم. با این حال برای اطمینان خاطر همه دستگاههای نظارتی سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، کمیسیونهای بودجه، انرژی و عمران را برای نظارت در نظر گرفتهایم اما مگر در بنزین، نفت و حتی گوسفند قاچاق نمیشود که به قاچاق قیر چسبیدهاند.
دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار قانون اساسی نماینده صومعهسرا گفت: اولاً این نکته را بگویم نظارت بر سیاستهای کلان چه در قانون و چه در اجرا است. جنابعالی میگویید نظارت برای قانون نیست بلکه برای اجرا است اما این نیست، نظارت برای هر دو است.
وی ادامه داد: ولی چگونگی کار و اینکه آنجا با چه روشی برای مغایرت و تطبیق کار میکنند و دقت لازم در این امر نیست بنده هم نقد دارم. با دوستان سر همین سه قانونی که در هیأت نظارت رد شد صحبت کردهام و پیگیری کردهام و برای این حتماً جلسه میگذاریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر آییننامه هیأت عالی نظارت مجمع در دست بررسی است که با چه روشی کار را انجام دهند. این نکتهای است که حتماً باید حل شود تا مشکلات پیش آمده تکرار نشود اما در رابطه با قیر باید این نکته را بگویم که مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون را رد نکردند بلکه اصلاح کردند یعنی دولت الان مکلف است به جای 25 هزار تن قیر، 20 هزار تن قیر تخصیص دهد. در آن جلسه معاون پارلمانی ریاست جمهوری و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور داشتند. آییننامه مجمع تشخیص اجازه میدهد قانون را در آنجا اصلاح کند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر 20 هزار تن قیر به صورت صد درصد باید تخصیص یابد با همان قیمت هر تن 7.5 میلیون تومان. اکنون باید مجلس پیگیری کند که دولت تخصیص صد درصد قیر را انجام دهد و تأخیر 3 و 4 ماهه دولت در واگذاری صد درصد قیر را پیگیری کنیم. باید دنبال کنیم که قانون مصوب را اجرا کنند. اگر اشکالی به هیأت نظارت داریم بحث دیگری است.
مجمع، طرح شفافیت را به 9 ماه قبل بازگرداند
جلال رشیدیکوچی، نماینده مرودشت در گفتوگو با شرق درباره رد طرح شفافیت قوای سهگانه در مجمع تشخیص مصلحت گفت: «مجمع تشخیص مصلحت نظام در اقدامی عجیب و با استفاده از فضای رسانهای ایام اربعین حسینی، با نقض نظرات پیشین خود، طرح شفافیت را به 9 ماه عقبتر برگرداند و به این ترتیب گامی جدی برای فرسایشیشدن قانونشدن این طرح مهم که تا دو هفته پیش فقط دو بند آن محل اشکال این مواد بود، برداشت».
این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: «چند روز پیش از اربعین حسینی و در حالی که فضای خبری کشور به پوشش این رویداد عظیم، معنوی و مردمی اختصاص یافته بود، مجمع تشخیص مصلحت نظام سرانجام پس از ماهها تأخیر در حالی که باید فقط درباره دو بند این طرح اظهارنظر میکرد، کل این طرح را مغایر سیاستهای کلان دانست و آن را رد کرد».
او اضافه کرد: «پیش از این بر اساس گزارشهای صریح مجمع و شورای نگهبان، مجمع تشخیص صرفا باید درباره دو بند اظهارنظر میکرد، اما در گزارش اخیر که هشتم شهریور به شورای نگهبان ارسال شده است، مجمع تشخیص درباره کل این طرح چهارمادهای اظهارنظر کرده و همه آن را مغایر سیاستهای کلان تشخیص داده است».
رشیدیکوچی تأکید کرد: «بنابراین مجمع حتی نظرات رسمی گذشته خود را نیز نقض و فرایند بررسی طرح را 9 ماه به عقب برگردانده است و اکنون روند این طرح در نقطهای است که در اول آذر 1401 قرار داشت».
***
کیومرث هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش معرفی شد
به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی، در نامهای به قالیباف، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد، با اشاره به بخشی از سوابق اجرایی و تخصصی هاشمی، گفت: کیومرث هاشمی دارای تخصص، تجربه و سابقه مدیریت اجرایی طولانی مدت در حوزه ورزش کشور است. «معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای سازمان تربیت بدنی»، «معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش»، «سرپرست فدراسیون فوتبال»، «رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران»، «عضو هیئت رئیسه شورای المپیک آسیا»، «نائب رئیس فدراسیون فوتبال مدارس آسیا»، «نماینده ورزشی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو»، «رئیس امور مجامع فدراسیون های ورزشی کشور» وهمچنین مدیر کل تربیت بدنی در دو استان همدان و یزد از جمله سوابق او در حوزه ورزش است.
***
کنایه معنادار ربیعی به خاندان پهلوی
علی ربیعی، وزیر سابق کار درباره وقایع شهریور سال 57 در اعتماد نوشت: «به یاد دارم پس از نماز عید فطر که به امامت آیتالله مفتح در قیطریه برگزار شد، از تپه ها که پایین میآمدیم صدای شعارها را کمکم میشنیدیم که «جمعه صبح، ۸ صبح میدان ژاله». روز جمعه هنوز به نزدیکی میدان نرسیده بودیم که صدای تیراندازی به افرادی که از هر سوی میدویدند، شنیده میشد، شاهد صحنههای ترسناک و خونینی بودیم....
هر چه از مبدا پیروزی انقلاب به جلو میآییم «۱۷ شهریور» آرام آرام، در تبلیغات رسمی و انقلابی هم کمرنگ و کمرنگتر میشود و این روز خونین همانند خیلی از روزهای دوران استبداد شاهنشاهی از حافظه جامعه در حال رخت بربستن است.
این روزها شرایط بد میان جامعه و حکومت و ذهنیتهای اعتراضی، موجب شده است تا بانیان کشتار ۱۷ شهریور، جسورانه خوانشی دلسوزانه! و دموکراتمآب از خود بروز دهند.
چندی پیش یکی از اعضای خاندان سلطنتی، در مصاحبهای با رسانههای فارسی زبان خارج از کشور، چنین القا میكرد که شاه نمیخواست آدمها کشته شوند و خون ایرانیان ریخته شود! این روایتسازی، چنان با ابزار رسانه در هم آمیخته شد که حتی همه جریانها، روشنفکران و هر فرد آزادیخواه در دوران خفقان کم نظیر پهلوی، به نوعی مقصر و منفی جلوه داده شدند.
مطالعات تاریخی نشان میدهد تنها در زمانی که شاه دیگر ابزاری برای کشتار نداشت و وقتی که سربازان ارتش به مردم گل میدادند، همافران در حال درگیری و سربازان در پادگانها علیه فرماندهان قیام کرده بودند و حامیان خارجی شاه نیز ناتوان از برنامهریزی حمایتی همچون کودتای ۲۸ مرداد بودند، در چنین شرایطی بود که شاه بهرغم اینکه باز هم میخواست سرکوب کند، اما دیگر نمی توانست.»
***
آذربایجان به ما پیام داده قصدی برای اقدام نظامی علیه ارمنستان ندارد
به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آغاز نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به سوالی در مورد افزایش تنشها بین جمهوری آذربایحان و ارمنستان گفت: با مقامات ارمنستان و آذربایجان در تماس هستیم. مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری جدید از سوی آذربایجان اظهار نگرانی کرده بودند اما مقامات آذربایجان به ما پیام دادند که قصدی برای حمله نظامی ندارند.
کنعانی ادامه داد: بر اساس اظهارات مقامات آذربایجان، رفتوآمدهای اخیر در منطقه مورد اشاره یک اقدام متعارف برای فصل زمستان است که رفت و آمد در آن مناطق در فصل زمستان سخت میشود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: ایران نسبت به امنیت مرزهای مشترک خود با همسایگان شمالیاش حساس است و تحولات در این منطقه را با جدیت دنبال میکند. اطمینان میدهیم که مرزهای ایران، مرزهای امنی است و ایران با اقتدار از امنیت مرزهای خود حمایت و پاسداری میکند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات رفع تحریمها و اینکه آیا انجام این مذاکرات منوط به اجرای مبادله زندانیان و آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران است و یا اینکه همچنان در حال انجام است، تصریح کرد: مسیر مذاکره و گفتوگو بسته نیست و کانالهای ارتباطی و تبادل پیامها با واسطه همچنان باقی است.
وی با تاکید بر این که «انجام مذاکرات جدید منتفی نیست و ایران همواره تاکید کرده که از مسیر مذاکره و دیپلماسی برای تامین حقوق ملت ایران و رفع تحریمهای ظالمانه استفاده میکند»، گفت : همواره از ابتکارات در این زمینه استقبال کردهایم. مسیر مذاکره بسته نیست و احتمالا انجام گفتوگوهای جدید دور از ذهن نیست. احتمال انجام گفتوگوهای جدید با واسطه وجود دارد.
***
تاکید اژهای بر برخورد با فساد و مفسد
غلامحسین محسنی اژهای، در نشست شورای عالی قوه قضاییه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای شهریورماه که در طول نهضت اسلامی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب، شربت شیرین و گوارای شهادت را نوشیدهاند (از جمله شهدای ۱۷ شهریور ۵۷ و شهیدان آیتالله مدنی، رجایی، باهنر، قدوسی، لاجوردی و دیگر شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی) وظیفه سنگین و خطیر مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی را نسبت به شهداء و مردم یادآوری کرد و گفت: ما امروز به معنای واقعی کلمه باید دادسِتان مردم، بخصوص مظلومین و محرومین باشیم؛ باید در راستای حمایت از مظلومین و محرومین از جایگاه و اختیارات قانونی خود بهره بگیریم؛ باید برای صیانت و دفاع از حقوق عامه مخصوصاً حقوق محرومین نهایت تلاش را مصروف کنیم؛ باید بدون تبعیض و ملاحظه با فساد و مفسد در هر مقام و جایگاهی که هست مقابله و مبارزه کنیم؛ البته ضروری است توجه داشت که باید با مفسد مقابله کنیم نه اینکه فردِ مفسد را اشتباه تشخیص دهیم.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: قوه قضاییه قوهی عمل است؛ ما نمیخواهیم کار شعاری و تبلیغاتی کنیم؛ میخواهیم کار امیدآفرین کنیم؛ میخواهیم در نتیجهی کار و عمل ما مردم احساس کنند که حامی آنها و بیتالمال هستیم و جلوی فساد و مفسد را سد میکنیم.
***
طرح افزایش نمایندگان مجلس شش ماه مسکوت میماند
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای مسکوت ماندن طرح اصلاح جدول حوزههای انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها، با این تقاضا به مدت ۶ ماه موافقت کردند.
دو فوریت طرح تمدید قانون برنامه ششم تصویب شد
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز طرح دوفوریتی اصلاح بند(ز) تبصره (۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور (تمدید قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران) را تصویب کردند.
در صورت تصویب کلیات و جزییات این طرح، قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال تمدید می شود.
***
انتقاد یک فعال سیاسی اصلاحطلب از رویکرد ضدانتخاباتی برخی اصلاح طلبان
اسماعیل گرامی مقدم قائم مقام حزب اعتماد ملی به مهر گفت: «در جبهه اصلاحات دو نگاه و رویکرد در سالهای اخیر شکل گرفته است که یک نگاه صرفاً معتقد به جامعه محوریست و میگوید جامعه به هر سویی که ایستاد ما باید در همان سو بایستیم و اساساً باید سخن جامعه را بیان کنیم و اگر اختلافی میان حکومت و جامعه پیش آمد ما طرفدار حاکمیت نیستیم و باید مطالبات جامعه را پیگیری کنیم. نقطه ضعف این رویکرد این است که هرگز تاکنون در مباحث نگفتند و بیان نکردند کدام جامعه و کدام طبقه را مد نظر خود قرار دادند؟
چون هر جامعهای دارای طبقات، تنوع اندیشهها و افکار مختلف است و اینکه کدام جامعه از جریان سیاسی توقع دارد که سطح مواضعاش را در این حد پایین بیاورد که از خردورزی و سیاستورزی فاصله بگیرد و فقط مطالبات را بیان کند؟ در حالی که مردم توقع دارند مطالبات عملیاتی و اجرایی شود و حتماً این مطالبات از مسیر صندوق میگذرد.
نگاه دوم در اصلاحات که خود بنده هم از این گروه هستم دیدگاه جامعه محوری است که به دنبال مطالبات حداکثری جامعه هستیم. برای اینکه کشور از امنیت کافی برخوردار باشد بایستی مطالبات مردم اولویت بندی، طبقهبندی و دستهبندی شود و با تفکر اصلاح طلبی به منصه اجرا گذاشته شود ولی این امر در خلأ امکانپذیر نیست و باید از مسیر صندوقها بگذرد به همین خاطر نگاه دوم امکانپذیرتر است.
در واقع هم جامعه محور و هم صندوق محور است لذا از نگاه ما اگر مانند مجلس دهم داشته باشیم خیلی بهتر از مجلس یازدهم است و اگر مجلسی مانند مجلس پنجم داشته باشیم حتماً خیلی بهتر از مجلس هشتم است.
با همه احترامی که برای اعضای ۴۵ نفره جبهه اصلاحات و شخص خانم آذر منصوری قائل هستم، انتقاداتی به اتفاقات تیرماه دارم و برای ریاست جبهه اصلاحات ویژگیهایی قائل بودم که در مجموع شایستگی ریاست جبهه اصلاحات را در شخص آقایان نبوی و مرعشی میدیدم.
به نظرم در شرایط کنونی ریاست جبهه اصلاحات شایسته یک سیاستمدار است که سردی و گرمی عالم سیاست در ۶۰ و ۷۰ سال گذشته را چشیده باشد تا بتواند برای جبهه اصلاحات هدایت کنندهای مناسب باشد که آقای نبوی چنین ویژگی داشت. به هر صورت در شش ماه گذشته اتفاقاتی افتاد که به نظرم از سر دلسوزی بود و موافقین برکناری آقای نبوی معتقد بودند ایشان سن و سالی از او گذشته است... در واقع میتوان گفت موضوع سن و سال مسئله نبود، بلکه بهانهجویی برای برکناری آقای نبوی بود. هرچند این از اختلافاتی که وجود دارد و در جبهههای دیگر نیز کم و بیش وجود دارد.»