چرا رسانه‌های غربی مراسم اربعین را سانسور می‌کنند؟

گروه جهان الف،   4020619047 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رسانه‌های وابسته به محور آمریکایی-صهیونیستی  با وجود سانسور گسترده مراسم اربعین امام حسین (ع) با حضور ده‌ها میلیون نفر از سراسر جهان، هرگز نتوانستند مانع مخابره پیام بزرگ این مراسم به کل دنیا شوند.

به گزارش الف،  در دنیای امروز رویدادها و همایش‌های بزرگ بین‌المللی به دلیل جذابیت اتفاقاتی که در آنها رخ می‌دهد همواره در کانون توجه رسانه‌های جهانی قرار می‌گیرند  و غول‌های رسانه‌ای دنیا که اغلب در آمریکا و اروپا مستقر هستند هنگام برگزاری این رویدادها بخش مهمی از اخبار و گزارش‌های خود را به آنها اختصاص می‌دهند. حتی رویدادهایی که تنها جنبه طنز و سرگرمی داشته و پیام خاصی را مخابره نمی‌کنند، بسیار مورد توجه این رسانه‌ها قرار می‌گیرند مانند جشنواره‌های بین‌المللی گاوبازی یا مسابقه پرتاب گوجه فرنگی، درست کردن بزرگترین کیک و پیتزاهای جهان و ...

از جمله شاخص‌های بسیار مهم برای جلب توجه رسانه‌های جهانی به این همایش‌ها، تعداد افراد شرکت‌کننده و نیز تعدد ملیت‌های آنهاست؛ به طوری که هرچه میزان افراد حاضر در این رویدادها بیشتر و ملیت آنها متعددتر باشد، جذابیت بیشتری برای رسانه‌های مذکور دارد و اهمیت انتشار اخبار و پوشش رسانه‌ای این جشنواره‌ها و همایش‌ها بیشتر می‌شود. 

این درحالی است که سالانه  برگزاری بزرگترین اجتماع و همایش مذهبی در جهان یعنی مراسم اربعین امام حسین (ع) که میلیون‌ها زائر از سراسر جهان از شرق و غرب آسیا گرفته تا آفریقا و اروپا و آمریکا و استرالیا و ... با مذاهب مختلف (مسیحی، زرتشتی، کلیمی، هندو، بودایی، شیعه و سنی) در آن شرکت می‌کنند، از کانون توجه رسانه‌های جهان یا بهتر است بگوییم رسانه‌های غربی و آمریکایی دور می‌ماند و به عبارت دیگر اخبار مربوط به این رویداد بزرگ و بی‌نظیر جهانی در رسانه‌های مذکور سانسور می‌گردد.

نکته مهمتر آن است که این همایش تنها مختص مسلمانان یا کشورهای اسلامی و عربی نیست و همانطور که گفتیم مردم از سراسر دنیا با هر مذهب و نژادی در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند. سوالی که در رابطه با تناقض رفتار رسانه‌های وابسته به غرب در تعامل با مراسم بزرگ اربعین حسینی مشاهده می‌شود، آن است که آیا واقعا از نظر آنها اهمیت این رویداد بزرگ جهانی که ده‌ها میلیون انسان از ملیت و مذاهب مختلف را دور هم جمع می‌کند، از جشنواره‌های چند صد یا هزارنفری در اروپا و آمریکا که عمدتا جنبه تفریحی دارند، کمتر است؟

کاملا مسلم است که این تحریم رسانه‌ای گسترده مراسم اربعین، در غرب نمی‌تواند تصادفی یا ناشی از عدم اهمیت این مراسم باشد. در وهله نخست باید جنبه سیاسی این موضوع را مورد بررسی قرار داد. آمریکا و غرب همواره از انواع ابزارها و امکانات تبلیغاتی برای ترویج اسلام هراسی در جهان استفاده کرده و همه تلاش خود را به کار بسته‌اند تا اسلام و مسلمانان را انسان‌ستیز معرفی کرده و ارزش‌های بزرگترین دین آسمانی را زیر سوال ببرند.

فیلم‌های ضد اسلامی و تخیلی هالیوودی از بارزترین ابزارهای تبلیغاتی غرب برای تحریف افکار عمومی و تصویر واقعی دین اسلام هستند. بنابراین پوشش رسانه‌ای مراسم اربعین که عشق جهانی به بزرگترین نماد اسلام را نشان می‌دهد، مغایر با همه این سیاست‌های غربی‌ها و آمریکایی‌هاست.

نویسندگان و تحلیلگران امور بین‌الملل معتقدند که این برخورد غیرحرفه‌ای و غیرمنطقی رسانه‌های غرب با مراسم اربعین می‌تواند چند علت داشته باشد:

-اول اینکه علی‌رغم مشکلات و چالش‌های سیاسی و اقتصادی که عراق از دهه‌های گذشته با آن دست و پنجه نرم می‌کند و همچنین بحران امنیتی که بعد از ورود داعش در این کشور به وجود آمد، اما هیچ یک از این‌ها نتوانسته ذره‌ای از اراده عاشقان امام حسین (ع) برای شرکت در مراسم اربعین را کم کند. بنابراین راهپیمایی اربعین که همه ساله در امنیت کامل برای زائران برگزار می‌شود یک دستاورد برای عراق و متحدان آن محسوب می‌گردد و بیانگر قدرت آنها در شکست تروریسم تکفیری است؛ اتفاقی که اصلا به مذاق محور آمریکایی-صهیونیستی خوش نمی‌آید.

-جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌های امنیتی، پزشکی و خدماتی نقش موثر و عمده‌ای برای برگزاری موفق مراسم اربعین ایفا می‌کند. بنابراین پوشش خبری مراسم اربعین به معنای برجسته کردن نقش بزرگ ایران در برگزاری این مراسم است و نشان می‌دهد که هیچ یک از تحریم‌ها و فشارهای آمریکا قادر به از بین بردن اراده ملت و دولت ایران در محافظت از مقدسات اسلامی نیست.

-همکاری و هماهنگی گسترده ایرانی‌ها و عراقی‌ها برای برگزاری موفق مراسم اربعین ثابت می‌کند که هیچ کدام از توطئه‌های آمریکا و غرب برای ایجاد اختلافات فرقه‌ای و جدا کردن این دوملت از یکدیگر به نتیجه نمی‌رسد. این هماهنگی میان مردم عراق و ایران در اربعین پیامی روشن برای صاحبان پروژه فتنه و تفرقه و تروریسم در منطقه دارد.

-نژادپرستی و ایدئولوژی مذهبی افراطی محور وابسته به غرب از دیگر عوامل عدم پوشش مراسم اربعین در رسانه‌های این محور است. سیطره صهیونیسم بر رسانه‌های دنیا و در راس آنها غرب، یک استراتژی مهم برای رژیم اسرائیل است که از دهه 90 میلادی تاکنون دنبال می‌شود و یکی از اصول آن در کنار تبلیغات برای ترغیب یهودیان جهت مهاجرت به فلسطین اشغالی، نمایش یک وجهه تحریف شده از اسلام و مسلمانان است. 

جنبش صهیونیسم  از فریب تصویری و شنیداری، برای بازی‌های سیاسی استفاده می‌کند و از میزان تاثیر آن بر افکار عمومی جهان آگاه است. درحال حاضر رسانه‌های معروف دنیا در غرب و آمریکا مستقیم و غیرمستقیم تحت نظارت صهیونیسم قرار دارند و برای منافع آن کار می‌کنند؛ به طوری که در هیچ یک از این رسانه‌ها مطلب ضد صهیونیستی منتشر نمی‌شود. بنابراین طبیعی است که صهیونیست‌ها از انتشار تصاویر مراسم بزرگ اربعین حسینی در سراسر جهان وحشت دارند.

زیارت اربعین امام حسین (ع) امروز دیگر تنها یک نماد سنتی برای یادآوری عاشورا نیست؛ بلکه تبدیل به الگو و نمادی برای برجسته کردن اهداف واقعی قیام امام حسین (ع) در ابعاد عملی خود در سطح مبارزه با بی‌عدالتی و حمایت از مظلومان شده و چهره واقعی اسلام و تشیع را به دنیا نشان می‌دهد. می‌بینیم که سانسور بزرگ رسانه‌ای غرب نیز نتوانسته مانع رسیدن پیام راهپیمایی اربعین به دنیا شود و مشارکت صدها هزار نفر از اروپا و آمریکا در این مراسم، گواه این امر است.