دیگاه بادامچیان درباره قوای مختلف/ لایحه حجاب به شورای نگهبان ارائه شده است؟/تاکید چندباره رئیسی بر عادلانه شدن حقوق‌ها

  4020604073 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 صندلی ۳ دانشگاه معروف دولتی در اختیار شهریه پردازان قرار گرفت

فرهیختگان نوشت: «امسال دانشگاه‌هایی مانند امیرکبیر و صنعتی‌شریف بین ١٠ تا ٣٠ درصد از کل ظرفیت خود را به دانشجویان شهریه‌پرداز اختصاص داده‌اند...

١۴ درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه شریف به پردیس خودگردان آن اختصاص یافته است. پردیس خودگردان این دانشگاه در دفترچه انتخاب رشته کنکور پارسال ١١٠ نفر پذیرش داشت که امسال با افزایش ٢۵ درصدی مواجه شده است...

دانشگاه امیرکبیر ٢٣ درصد از کل پذیرش خود را به پردیس اختصاص داده. ظرفیت کل پذیرش دانشگاه امیرکبیر هزار و ٢۴۵ نفر است که در سال ١۴٠٢، ٢٩٠ نفر از این میزان به پردیس دانشگاه می‌روند. ظرفیت پذیرش پردیس این دانشگاه با رشد 3 درصدی نسبت به سال پیش همراه بوده است...

دانشگاه تهران امسال برای پردیس کیش خود ٢٠٠ ظرفیت در نظر گرفته است که در چهار رشته مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری و مهندسی طراحی صنعتی پذیرش می‌شوند. این جمعیت ٢٧ درصد کل پذیرش فنی مهندسی دانشگاه تهران را شامل می‌شود.»

***

 لایحه حجاب به شورای نگهبان ارائه شده است؟

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری درباره دخالت نمایندگان در انتصابات گفت: مقام معظم رهبری نسبت به بحث عدم دخالت در انتصابات تاکیداتی داشتند و صلاحیت‌های نمایندگان محترم در قانون مشخص شده و مبنای ما قانون است. اگر دخالت نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی محرز باشد در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهیم داد. شورای نگهبان در این موضوع بر اساس قانون عمل خواهد کرد چرا که برخی از اقدامات مداخله نیست و مشاوره است. صلاحیت‌های نمایندگی در قانون آمده و نباید از برخی صلاحیت‌ها کاست و از برخی صلاحیت‌ها فراتر رفت.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: عوامل مختلفی در مشارکت مردم در انتخابات نقش دارند و ما همواره تلاش کرده‌ایم رویکردمان بر افزایش مشارکت باشد اما از قانون عدول نخواهیم کرد و قانون مبنای عمل ما خواهد بود. ناگفته نماند که شورای نگهبان به سامانه ملی دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شد.

سخنگوی شورای نگهبان  درباره لایحه  حجاب و عفاف گفت: کار لایحه حجاب و عفاف در کمیسیون تخصصی تمام نشده است و  در صورت اتمام بررسی در کمیسیون، لایحه باید به صحن مجلس برود.  شورای نگهبان این مصوبه را دریافت نکرده است.

وی افزود: درب شورای نگهبان برای گفت وگو با احزاب و جریانات سیاسی باز است و اگر مطلبی داشته باشند،  ما آمادگی شنیدن آنرا داریم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه طراحی سامانه در مورد اجرای قانون شفافیت منابع مالی نامزدها برعهده وزارت کشور است، گفت:  در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم تاکید کردیم که این قانون باید در انتخابات پیش رو اجرا شود. به نظر می رسد که تعداد نامزدهای انتخاباتی نیز نقشی در اجرای این قانون ندارد. این قانون، قانون جاری کشور است و باید در انتخابات پیش رو باید مبنای عمل قرار گیرد.

***

دیگاه  بادامچیان درباره قوای مختلف

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفتگویی با ایلنا داشته که بخش هایی از آن را می خوانید: 

«-قوه‌قضائیه ما دچار مشکلات است. ساختار قوه‌قضائیه غربی است... این ظرف یک ظرف آلوده است که هرچه شیر پاک در آن می‌ریزیم داخل آن می‌بُرد. علت، تشریفات دادرسی غربی است و باید نظام اداری و ساختار قضایی تحول پیدا کند.

-الان چارچوب دولت ما چطور است؟ دقیقا تقلید از فرانسه است؛ ...مجلس هم مثل مجلس فرانسه است.

-مشارکت مردم در انتخابات  به نظر من درصد بالایی خواهد بود. با همین قاطعیت می‌گویم که ان‌شاالله بالای ۵۰ درصد خواهد بود. 

-این حق قانونی شورای نگهبان است. بنابراین شورای نگهبان وقتی احراز صلاحیت نمی‌کند، رد می‌کند و این حق قانونی‌ او است. اما ممکن است اشتباه هم داشته باشد، آقا به آن‌ها فرمودند درباره این شخص جفا کردید. اگر آقای لاریجانی در این دوره انتخابات شرکت کند، آنها هم او را تأیید می‌کنند و جفا تمام می‌شود.

-هیچ‌کجای دنیا نمی‌بینید که رسانه ملی به مخالفان نظام میدان بدهد که حرف بزنند. همه کشورها سیاست ملی خود را در رسانه ملی اجرا می‌کنند.

 

***

تاکید چندباره رئیسی بر نظام عادلانه حقوق و دستمزد

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در هجدهمین جشنواره شهید رجایی با بیان اینکه نظام عادلانه حقوق و مزایا به کارکنان دولت یکی از رسالت‌های مهم ما است، اظهار کرد: اگر نظام عادلانه پرداخت جای خود را به نظام چانه‌زنی بدهد و هرکس بیشتر در مجلس و دولت چانه بزند بیشتر دریافت کند، باعث تأسف است. هرکس باید به میزان کار و زحمت خود دریافتی داشته باشد و ما هم موظف به پرداخت هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مجلس و دولت دست به دست هم دهند که کارکنان دولت احساس عدالت کنند، گفت: جز این باشد در نظام چانه‌زنی یک بخش می‌آید و چانه می‌زند تا بیشتر دریافت کند و یکی می‌گوید فلان وزارتخانه بیشتر گرفته است، فلان دانشگاه بیشتر پرداخت می‌کند، فلان واحد اداری بیشتر حقوق می‌دهد، مگر می‌شود اینطور عمل کرد؟ نظام عادلانه پرداخت باید محقق شود، مجلس و دولت باید در این زمینه باهم تلاش کنند، ممکن است عده‌ای هم ناراحت شوند اما مهم این است که عموم مردم از ما راضی باشند.

در این زمینه به نظر می رسد بد نیست به سخنان گذشته رئیسی هم توجه کنیم. 

سید ابراهیم رئیسی در 19 آبان 1400 در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه پرداخت حقوق به افراد از محل خزانه نباید محرمانه تلقی شود و برابر مقررات قانونی پرداخت‌ها در سامانه مربوطه ثبت شود، افزود: ما مکلف به اجرای عدالت در نظام پرداخت حقوق هستیم و تحقق عدالت در این زمینه منوط به ارایه اطلاعات از سوی دستگاه‌های مختلف به سازمان امور اداری و استخدامی است.

همچنین رئیس‌جمهور ۲۲ دی ۱۴۰۰ در جلسه هیات دولت  بر ضرورت تدوین و اجرای نظام عادلانه پرداخت حقوق تأکید و خاطرنشان کرد: به‌عنوان دولت سیزدهم با توجه به شعارها و رویکردهای این دولت باید نظام پرداخت حقوق را عادلانه کنیم. آنچه امروز اجرا می‌شود غلبه چانه‌زنی در نظام پرداخت حقوق است که باید در چارچوب یک نظام پرداخت هماهنگ و عادلانه اصلاح شود.

رئیسی ابراز کرد: لازم است کارگروهی تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه قانون جدید، واحد و عادلانه‌ای برای پرداخت حقوق تدوین کند و این قانون پس از تصویب در مجلس تمام قوانین و مقررات متعدد فعلی در پرداخت حقوق و مزایا در دستگاه‌های مختلف را ملغی اعلام کند.

***

مراجع شش‌گانه در حال بررسی مدارک داوطلبان انتخابات هستند

احمد وحیدی وزیر کشور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آغاز بررسی مدارک داوطلبان انتخابات، گفت: « ما مدارک داوطلبان را برای مراجع شش گانه فرستاده ایم و آن مراجع یک ماه فرصت دارند تا نظرات خود را به ما بدهند. »

وی خبر داد که « داوطلبانی که مدارک آنها مورد تایید باشد، می توانند در مرحله ثبت نام نهایی شرکت کنند.» ثبت نام نهایی انتخابات از ۲۷ مهر تا ۳ آبان خواهد بود.

پس از تایید مدارک داوطلبان توسط نهادهای شش گانه، شناسه رهگیری به داوطلبان از طریق پیامکی با سرشماری وزارت کشور ارسال می گردد. اگر مدرکی از متقاضی تایید نشد، چنانچه متقاصی معترض باشد، تا ۲۴ ساعت قبل شروع ثبت نام نهایی فرصت اعتراض دارد.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه«هنوز نتیجه بررسی ها به داوطلبی اعلام نشده است»، گفت: «ابتدا مراجع شش گانه باید اعلام نظر کنند و سپس نتیجه بررسی ها به داوطلبان اعلام می شود.»

***

عملکرد دولت رئیسی قابل قبول نبوده است

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سوال که به عملکرد دو ساله دولت چه نمره‌ای می‌دهد، به خبرآنلاین گفت: مجموع دولت نمره خوبی را نمی‌گیرد مگر آنکه با یک ارفاق‌هایی نمره قابل قبولی کسب کند.

وی در ادامه با اشاره به نقاط ضعف و قوت دولت گفت: دولت در حوزه اقتصادی، فرهنگ، اجتماعی و مسائل سیاست داخلی ضعیف عمل کرده است، مقداری در زمینه سیاست خارجی خوب عمل کرده است، اما این موضوع تا وقتی نتوان از آن استفاده کرد، بی‌فایده است. به طور مثال، شما عضو سازمان‌های شانگهای یا عضو گروه بریکس هستید، اگر در داخل ظرفیتی برای استفاده از امکانات سیاست‌ خارجی وجود نداشته باشد، عضویت در این سازمان‌ها بی‌فایده است.

این چهره اصولگرا ادامه داد: مثلا با یک کشور ارتباط سیاسی برقرار کنید اما نتوانید بهره‌برداری اقتصادی از روابط با آن کنید، بی‌فایده است. بنابراین، دولت در زمینه سیاست‌خارجی موفقیت‌هایی داشته اما بهره‌برداری خوبی از آن‌ها نشده است. به طور مثال، تفاهم نامه ۲۵ سال ایران و چین هیچ استفاده‌ای نشده است، آیا می‌توان گفت موفقیت‌آمیز بوده است؟

ایمانی افزود: اگر بخواهیم بی‌انصاف نباشیم باید گفت که کشور از نظر تحریم، تورم و رشد نقدینگی در شرایط خاصی است و دولت نتوانست این شرایط را مدیریت و مهار کند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره پاشنه آشیل دولت، گفت: پاشنه آشیل دولت اقتصاد بوده و هست. مسائل اقتصادی مبدا بسیاری از مسائل من جمله حوزه مشکلات فرهنگی، ناامیدی و تمایل به مهاجرت است.

***

خاطره جالب هاشمی‌طبا از مخالفت با توصیه رهبری

به گزارش جماران، سید مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در برنامه حضور با ذکر خاطره دیگری از رهبر انقلاب، به بزرگ‌منشی ایشان اشاره کرد و بیان داشت: یک بار با ورزشکارها خدمت ایشان رسیده بودم و من توضیحاتی دادم که در المپیک اینطور شده است. ایشان در فرمایشاتشان فرمودند که شما به ورزش‌های ملی مثل چوگان بیشتر رسیدگی کنید.

وی افزود: من جسارت کردم و گفتم من این کار را نمی‌کنم. برای اینکه چوگان در گذشته مخصوص شاهزادگان بوده که اسب و امکانات داشته‌اند. مردم ما چوگان زمینی که همان هاکی است، بازی می‌کردند و من به جای اینکه یک زمین اینطوری درست کنم و ۱۰ تا اسب بیاورم، ۱۰ تا استخر درست می‌کنم که روزی ۲۰۰۰ نفر از آن استفاده کنند. ایشان هم با بزرگواری گفتند بسیار خب کار خودتان را انجام دهید.

هاشمی‌طبا خاطرنشان کرد: به دوستان هم گفتم شما مقام معظم رهبری را فکر می‌کنید مثل یک پادشاه هستند در حالیکه ما باید رابطه‌مان را براساس حق و حقیقت قرار دهیم. حالا اگر اصرار کردند و گفتند نه مصحلت می‌دانم کاری که من می‌گویم را انجام دهید، می‌گویم سمعاً و طاعتا. ولی اینکه ما خودمان را سانسور کنیم قبول ندارم. من واقعاً یکی دوبار و شاید بیشتر خدمت ایشان بودم و صریح راجع به مسائل نظرم را گفته‌ام و ایشان با کمال بزرگواری برخورد کردند.

***

آزادسازی قیمت خودرو تکذیب شد

به گزارش تسنیم، در طول هفته‌های اخیر اخبار مختلفی مبنی بر آزاد سازی قیمت خودرو مطرح شده است که همین امر باعث نگرانی خریداران خودرو از سامانه یکپارچه شده است؛ به همین منظور توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تصریح این نکته که براساس قانون و مطابق دستورالعمل 543 شورای رقابت این شورا متولی تعیین دستورالعمل قیمت خودرو است، افزود: این موضوع هنوز تغییری نکرده و با توجه به قانون شورای رقابت این وظیفه را انجام می دهد.

وی با اعلام اینکه ادعای آزادسازی قیمت خودرو این روزها توسط افرادی بیان می‌شود که در دوره های قبل نتایج منفی ادعای خود را دیده اند، افزود: ما در طول دو سال گذشته شاهد بودیم که شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو حذف شد اگر این راهکار معقول و منطقی بود چرا در بهمن ماه سال گذشته باز به اجبار شورای رقابت به این حوزه ورود پیدا کرد.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت تصریح کرد: در آن مقطع حتی خودروسازان با برگزاری جلساتی در شورای رقابت خواستار ورود این شورا به قیمت گذاری بودند که این موضوع نشان می‌دهد سازوکار قیمت گذاری خودرو درست بوده است.

توکلی با اشاره به اینکه از بهمن ماه سال گذشته بازار خودرو به ثبات قیمتی دست پیدا کرده است، گفت: در شرایط فعلی برخی می خواهند با اظهارنظرهایی نادرست در بازار التهاب بوجود بیاورند. باید این نکته را درنظر گرفت که بازار خودرو بازار خاصی است که به دلیل شرایط تحریمی و فشارهای اقتصادی قابل قیاس با سایر کشورها نیست و نمی‌توان برای‌آن نسخه واحد در نظر گرفت. امروز تولید به اندازه کافی انجام  و سازمان حمایت نیز سود عادلانه‌ای را برای خودروسازان در نظر گرفته است. آنها نیز برهمین اساس نسبت به فروش محصولات خود اقدام می کنند.