پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، مهم‌ترین شاخص در بهبود زیست بوم کسب‌وکار

  4020601097

در نشست علمی-تخصصی مرکز مطرح شد: پیچیدگی‌های محیط کسب‌وکار یک واقعیت به شمار می‌رود. دولت‌ها می‌بایست به تعهدات قبلی در محیط کسب‌وکار توجه ویژه داشته باشند. پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد مهم‌ترین شاخص در بهبود زیست بوم کسب‌وکار است. غیررسمی شدن اقتصاد توسط واحدهای کوچک اقتصادی یک آسیب به‌حساب می‌آید. 
به گزارش روابط ‌عمومی مرکز پژوهشهای توسعه و آینده نگری، یکصد و سی و چهارمین نشست علمی-تخصصی با عنوان" مختصات محیط کسب‌وکار اثربخش در رشد اقتصادی و کنترل تورم؛ رویکردها و توصیههای سیاستی "با حضور دکتر محمّدصادق بیجندی؛ عضو هیئت‌علمی و معاون سابق آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کشور به‌عنوان مدیر علمی دکتر علی داوری، عضو هیأت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دکتر امیر سیّاح، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان سخنرانان علمی برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر محمّدصادق بیجندی؛ عضو هیئت‌علمی و معاون سابق آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کشور ضمن بیان این که در فضای کسب‌وکار کشور شاهد اتفاقات مثبتی هستیم گفت: اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. 
محمدصادق بیجندی افزود: باید بدانیم که زیست‌بوم کسب‌وکار از ابعاد مهم اقتصاد هر کشور به شمار می‌آید؛ فلذا اگر می‌گوییم فضای کسب‌وکار در یک کشور روبه ‌توسعه است؛ یعنی اقتصاد آن کشور توسعه‌گراست.
وی ادامه داد: برخی محیط کسب‌وکار را یک بستر مستقل می‌بینند و برخی دیگر به‌عنوان یک متغیر میانجی؛ لذا در این محیط ظاهراً هر کسی از ظن خود وارد محیط کسب‌وکار می‌شود. ازاین‌رو باید بدانیم در بسیاری از اوقات تک جمله‌های سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران تأثیرات شگرفی در موقعیت کسب‌وکار می‌گذارد.
معاون سابق آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی ادامه داد: برای ‌مثال، فناوری اطلاعات به‌عنوان یک پیشران در فضای کسب‌وکار عمل می‌کند و این نتیجه تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران است و نباید از یاد ببریم که در برنامه پنجم توسعه رشد فضای کسب‌وکار و گسترش استانداردهای زندگی مردم موردتوجه قرار گرفت. اکنون نیز در برنامه هفتم توسعه باید کسب‌وکار مورد توجه ویژه قرار گیرد، اما متاسفانه به نظر میرسد در این برنامه که در حال بررسی نیز هست، متاسفانه کسبوکار از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست و ضرورت دارد تا قبل از تصویب نهایی برنامه هفتم، به صورت ویژه به این موضوع مهم توجه شود.
 دکتربیجندی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به متغیرهای محیط کسب‌وکار توجه خاص کنیم؛ هر بخشی در کشور باید رابطه خود را با گسترش و بهبود فضای کسب‌وکار تعریف کند.