درسی که از تحرکات برخی همسایگان باید آموخت

گروه تعاملی الف،   4020530012 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
درسی که از تحرکات برخی همسایگان باید آموخت

گروه تعاملی الف - زریر عباسی:

برخی از تحرکاتی که اخیرا کشور افغانستان و نیز کشور آذربایجان علیه منفعت و امنیت ملت ایران کردند را همگی شنیده یا خوانده‌ایم. حقیقتا چه شده است که شماری از همسایگانی که هم زبان و هم دین و حتی برخی هم مذهب ِما هستند و در ایران عزیز خودمان گروه های پان قومیتی و قبیله پرستی از آنها حمایت می‌کردند و می‌کنند، علیه کشوری که در سخت ترین زمان‌ها از آنها حمایت و پشتیبانی کرده ؛ و در واقع حکم مادری برای آنها دارد، چنین خیانت می‌کنند و خنجر از پشت می‌زنند؟! (حالا خیانت و خنجر زنی استعمار علیه ما بماند که نشان از ناشی بودن و حیران بودن ارباب امور ِ تعاملات بین‌الملل مملکت ما، از گذشته تا حال، دارد و حقیقتا قصه‌ای پر غصه است و پرداختن به آن مجالی جدا و فرصتی فراخ می‌خواهد)

در پاسخ باید گفت: قرون اخیر، قرون کشورها و دولت – ملت‌ها است و ما در جهانی زندگی می‌کنیم که این دولت – ملت‌ها هستند که به عنوان کوچکترین و مهمترین بازیگر عرصه جهانی شناخته می‌شوند و همه آنها، تنها مصلحت کشور خود را می‌جویند و رَه در طلب منفعت ملت خود می‌پویند ؛ و اگر حکومتی بخواهد از منفعت ملت خود با دستاویز دوستی و حُسن همسایگی و هم دین و هم زبان بودن و از این دست مسایل، دست بکشد، محکوم به شکست و سَرخوردگی خواهد بود و ما نباید به هیچ عنوانی، حتی با عنوان بزرگتری کردن و آقایی موقتی یافتن، روی منفعت ملت خود پا بگذاریم. هنوز یادمان نرفته که پهلوی اول، در "پیمان سعد آباد" بخش‌های بسیار حساسی را برای جلب نظر و بزرگتری کردن به کشورهای همسایه بذل و بخشش کرد و امروز همان مناطق، نقاط بسیار آسیب زننده و خطرناکی علیه میهن جانمان شده‌اند و نیز فراموش نکردیم که پهلوی دوم به بهانه واهی عدم طرف حساب شدن و دعوا کردن با اعراب، "بحرین" را بی هیچ شرمی از تاریخ، از کیسه ملت بخشید. (البته شاهدیم که ما بحرین را دادیم ولی دعوای ما با اعراب تمام نشد و هنوز سر جزایر سه گانه دعوا داریم و اگر جزایر سه گانه را هم بدهیم احتمالا سر مساله‌ای دیگر، این دعوا ادامه یابد).

حداقل ایکاش این سردمداران همه یا هیچ عمل نمی‌کردند و در ضمن دادن امتیازی، امتیازی می‌طلبیدند؛ مثلا: وقتی بحرین را وا نهادند همه آن را نمی‌دادند بلکه در ازایش چند جزیره کوچک، از بحرینی که 33 جزیره دارد، نگه می‌داشتند تا در مجاورت کشورهای جنوب خلیج فارس پایگاه مهمی‌ داشته باشیم. بنابراین؛ نتیجه‌ای که می‌خواهیم از این یادداشت کوتاه بگیریم، این است که در میدان تعاملات بین‌المللی در وهله اول هر سیاست و تصمیمی، تنها منفعت و مصلحت ملک و ملت لحاظ می‌شود ؛ بنابراین ما نیز اگر می‌خواهیم، بازنده بازی نباشیم و مبتلا به سرخوردگی مستمر نگردیم باید هر سیاستی که در قبال همسایگان و دیگر کشورها اتخاذ می‌کنیم، پس از در نظر گرفتن منافع ملی _مردمی خودمان باشد و بس .

در پایان جا دارد به نکته‌ای اشاره کنیم که مساله روز ماست و آن "دالان زنگزور" است، این دالان اگر احداث شود در یک کلمه، علی ایران است و ما نباید به هیچ عنوان به دادن این دالان رضایت دهیم و یا اگر می‌خواهیم کوتاه آییم؛ باید در ازای آن، از ترکیه بخواهیم تا از خاک خود دالانی تا دریای مدیترانه یا دریای سیاه به ما بدهد و اگر نداد ما هم رضایت ندهیم و کوتاه نیاییم، چرا که در برابر تاریخ و فرزندانمان مسئولیم. (البته ما می‌توانیم خواهان برگشت قره سو یا آرارات کوچک از ترکیه شویم، چرا که این ناحیه در پیمان سعد آباد با شهر قطور معاوضه شد ولی پیمان سعد آباد پنج سال یکبار قابل تجدید نظر است).

به هر روی، امیدواریم که خدا ایران عزیز و کهنسال ما را که روز به روز نحیف تر شده، در آینده به جایگاه واقعی ِ تاریخی خود که آنطور که هگل می‌گفت: تاریخ جهان با امپراطوری آن شروع می‌شود ؛ برساند و ما را با ندانم کاری‌ها یا خیانت‌هایمان در برابر آیندگان و  فرزندانمان، سرشکسته و شرمنده  نگرداند. ان شاء‌الله.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۹۸۲۸۷۰۱:۳۶:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱
باید با برنامه زمان بندی شده کشور را از اتباع بیگانه خالص کنیم و به آن دسته از نیروی کار که نیاز باشد بصورت ویزای کار و طبق قوانین مهاجرت عمل کنیم الان خدای ناکرده با افغانستان بخاطر آب وارد جنگ شویم در داخل کشور هم جنگ داخلی با افغان ها خواهیم داشت لذا باید بتدریج و زمان بندی شده افغان ها به کشور خودشان هدایت شوند
ناشناس۳۱۹۸۵۹۰۱۰:۵۱:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱
خیلی از همین افغان های ساکن درایران جونشون رو درراه منافع اسلام وایران دادن.
ناشناس۳۱۹۸۶۷۲۱۲:۰۱:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۱
چجوری جونشونو دادن که الان ساکن ایرانن؟!
ناشناس۳۱۹۸۶۹۷۱۲:۲۷:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۱
چرا برای مملکت خودشان جانفشانی نمی کنند تا از سیطره طالبان آزاد کنند؟
ناشناس۳۱۹۸۷۹۹۱۳:۵۶:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۱
افاغنه فقط به سرمایه دارانی که بوسیله نیروی کار ارزان انباشت سرمایه کرده و خارج می کنند ؛ کمک بزرگی هستند
ناشناس۳۱۹۸۲۹۸۰۲:۰۲:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۱
افغان ها را طبق یک برنامه مدون و زمانمندی شده به کشورشان باز گردانید
ناشناس۳۱۹۸۹۴۳۱۷:۰۶:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱
تا یک چیزی می شود این را می‌گویید، راههای دیگری هم هست
ناشناس۳۱۹۸۳۵۰۰۶:۴۵:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱
اتفاقا این مورد یکی از مهم ترین دغدغه های مردم ایران است. ما نباید بیشتر از خود عربها در مورد فلسطین کشورمان را درگیر کنیم ما هم مثل خیلی از کشورها می توانیم اسرائیل را به رسمیت نشناسیم و از مصوبات سازمان ملل برای تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین که الان خواسته خود فلسطینیان هم هست حمایت کنیم.
ناشناس۳۱۹۸۸۴۱۱۴:۳۵:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱
اسرائیل اگه پا بگیره،به ما ایرانی ها رحم نمیکنه مگه اطلاع نداری که طبق گفته هاشون،مرز اسرائیل تا فرات عراق هم میاد؟پس باید یجوری قطعش کرد
ناشناس۳۱۹۸۳۸۱۰۷:۱۸:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۱
محمدرضا پهلوی خائن بحرین را از دست داد از استقلال اون هم حمایت کرد اما ایران کنونی هرگز در مسئله زنگزور کوتاه نخواهد امد.
ناشناس۳۱۹۸۵۶۲۱۰:۱۴:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱
در اذربایجان پان قومیتی اصلا عددی حساب نمیشود قبلا هم کامنت نوشته بودم من در مرز نخجوان زمبن کشاورزی دارم به خود انها هم میگم ما همه یک ملت و ایرانی هستیم
ناشناس۳۱۹۸۶۵۵۱۱:۴۸:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۱
درود بر شما
ناشناس۳۱۹۸۷۵۷۱۳:۲۵:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۱
بحرین را محمدرضا داد. خزر را کی داد؟
ناشناس۳۱۹۸۹۴۸۱۷:۰۸:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۱
سهم خزر را که هنوز کسی نداده و سهم 50 درصدی هم یک چیز من در آوردی بود
ناشناس۳۱۹۹۰۸۸۲۱:۰۲:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۱
سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر در دولت اصلاحات کاهش یافت.
ایرانی ب۳۱۹۹۲۹۲۰۷:۱۳:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۲
دلیلی ندارد ما وآینده گان اشتباهات گذشتگان را قبول کنیم مثل رییس جمهور آمریکا همه را نقض کنیم خاک کشورمان را دوباره برگردانیم
ناشناس۳۱۹۸۳۹۲۰۷:۳۲:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۱
و چه بسیار منطقی و عادلانه و عاقلانه اظهارنظر کارشناسی فرمودید تا جائیکه پای منفعت عمومی و ملت و میهن است بطوریکه غرامت جنگی از کشور دوست و برادر عراق دریافت شود.
ناشناس۳۱۹۸۳۹۴۰۷:۳۳:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۱
در دولت قبل جاده زمینی ایران به ارمنستان از دست رفت اما روحانی و ظریف منفعل بودند و هیچ واکنشی نشان ندادند.
حمید۳۱۹۸۳۹۷۰۷:۳۴:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۱
متاسفانه هم دولتمردان و هم مردم ایران به منافع ملی خود توجه ندارند و بیشتر به منافع شخصی و حزبی و گروهی خود توجه دارند
ناشناس۳۱۹۸۳۹۸۰۷:۳۴:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۱
در دولت روحانی کارمون به جایی رسیده بود که حتی روسای پلیس امارات و بحرین هم برای ایران شاخ و شونه می کشیدند !!!
ناشناس۳۱۹۸۷۰۴۱۲:۳۰:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱
الان طالبان دارن همون کار میکنن
عمران۳۱۹۸۳۹۹۰۷:۳۵:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۱
ایجاد دالان زنگزور ضربه مهلکی به موقعیت استراتژیک کشور خواهد بود. در ارتباط با جمهوری آذربایجان و هم در مرزهای شرقی با افغانستان و پاکستان نقاط آسیب شدیدی داریم و نیاز به وفاق ملی و تمرکز قوای امنیتی و نظامی روی این مسائل داریم.
ناشناس۳۱۹۸۸۱۶۱۴:۰۷:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۱
حالا این همه با دیگران مرز داریم و قبلاً با همین ارمنستان مرز و جاده داشتیم چه گلی به سرمون زدید؟!
ناشناس۳۱۹۸۴۱۷۰۸:۰۲:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۱
نظام حاکم بر روابط بین الملل مبتنی بر رئالیسم ساختاری و زور و قدرت نظامی است. به هرحال در این ساختار و با مشکلات فراوان موجود جمهوری اسلامی به خوبی توانسته استقلال کشور را حفظ کند. به جد معتقدم سیاستمداران غربگرا در این زمانه یارای مقاومت در برابر این ساختار قدرتمند را ندارند.
ناشناس۳۱۹۸۷۶۷۱۳:۳۰:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱
پس چرا طالبان پیمان ۱۳۵۱ را اجرا نمیکند و حقابه مارا نمیدهد؟ چرا روسیه ۴پنجم سهم ما از دریای مازندران را به زاده های خودش داد.؟ چرا عراق خسارات جنگی ما را نمیدهد در حالیکه کویت تا قران آخرش را از عراق گرفت.؟
ناشناس۳۱۹۸۴۳۸۰۸:۲۴:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۱
شما وقتی به اسم حسن نیت!! فراتر از قوانین بین المللی مانند آژانس دیگران را در امور داخلی دخالت می دهید این دو مورد افغانستان و آذربایجان که بزرگتر از آن نیست!
ناشناس۳۱۹۸۴۷۰۰۸:۵۶:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۱
دو چیز باید دغدغه اصلی دولتمردان ما شود، اول آب و دوم کریدورها
ناشناس۳۱۹۸۴۹۶۰۹:۲۳:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۱
بله همه مصلحت خود را می جویند وره درطلب منفعت خود دارند و اگر منفعت ملت خود را دستاویز دوستی و حسن همسایگی کننند محکوم به شکست است.
علوی۳۱۹۸۵۱۸۰۹:۳۸:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۱
جناب زریر عباسی. نگفتی سهم ۵۰ درصدی ما در خزر کی و چگونه به ۱۱ درصد تقلیل یافت !؟
ناشناس۳۱۹۸۵۶۱۱۰:۱۲:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۱
گیریم پنجاه که می گی درست باشه . الان کدوم کشور جهان اجازه می دهد شما بروی در ساحلش مثلا نفت استخراج کنی . ساحل می دانی یعنی چه ؟
ناشناس۳۱۹۸۷۷۶۱۳:۳۴:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۱
ما از ساحل صحبت نمیکنیم . از پهنه آبی صحبت میکنیم. وانگهی اگر فرضا به ساحل طرف مقابل رسیدیم چه فرقی با مرز خشکی دارد.؟
ناشناس۳۱۹۸۶۱۰۱۱:۰۳:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۱
سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر در دولت خاتمی 9 درصد شد و منافع ملی ما تضییع شد.
ناشناس۳۱۹۸۷۰۸۱۲:۳۲:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۱
لطفا دوستان اصولگرا با هم یه جلسه بزارن تعیین کنن بالاخره زمان خاتمی سهم ایران از خزر چقدر شد یکی میگه یازده درصد شما میگید نه درصد .
ناشناس۳۱۹۸۷۷۸۱۳:۳۶:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱
این تصمیمات به اصولگرا و اصلاح طلب ارتباطی ندارد.
ناشناس۳۱۹۹۰۸۹۲۱:۰۵:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۱
در دولت اصلاحات سهم ایران از دریای خزر تقلیل یافت.
ناشناس۳۱۹۹۱۳۱۲۲:۰۲:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۱
اصلاح طلبان پاسخگو باشند چرا سهم 50 درصدی ایران در دولت اصلاحات کاهش یافت ؟!
ناشناس۳۱۹۸۶۷۴۱۲:۰۳:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۱
روسیه، طی دو معاهده گلستان و ترکمانچای، سرزمین های ایران در اطراف خزر را از ایران جدا کرد، لذا سهم ما از دریای خزر کاهش یافت.
ناشناس۳۱۹۸۷۸۸۱۳:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۱
درست ! اما در زمان لنین شوروی پذیرفت که سهم ایران از خزر بصورت مشاع و مساوی با خودشان باشد.
ناشناس۳۱۹۸۸۰۲۱۳:۵۷:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱
طی کدام معاهده؟ ترکمانچای و گلستان ثبت شده است، شما از کدام معاهده یا قرارداد صحبت می کنید.
ناشناس۳۱۹۸۶۳۸۱۱:۲۹:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۱
تهدید طالبان وعلی اف عامل ترکیه واسراییل مهمترین مواردیست که به هیچ عنوان سر سوزنی نباید کوتاه امد وحاکمیت در قضیه دالان موهوم زنگزور که در اصل بخشی از خاک ایران است .
ناشناس۳۱۹۸۶۹۸۱۲:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۱
وقتی بین دولتها ی مستقر با ملت همدلی و همراهی باشد . هیچ کشوری جرات کوچکترین تعرضی به ایران را نخواهد داشت .
ناشناس۳۱۹۸۷۲۵۱۲:۵۷:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۱
باید از نفوذ لابی ترکیه و اذربایجان در نظام جلوگیری کرد
صمصام۳۱۹۸۷۵۱۱۳:۲۱:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۱
روسیه به لحاظ منافع اقتصادی که براش داره از موافقان اصلی احداث این دالان هست
علوی۳۱۹۸۷۹۵۱۳:۴۲:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱
الف؛ ممنون از شما که این کامنت ها را منتشر میکنی تا آگاهی مردم به دانسته های خودشان محدود نشود.
امیر۳۱۹۸۹۵۹۱۷:۲۷:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۱
هیچکس‌قراردادساسپیکوروبه‌زبان‌نمیاره ننگین‌ترازسعدابادازدیاربکرتاقامشلوتااربیل‌وسلیمانیه‌سرزمین‌حاصلخیزوبهترین‌اب‌ونفت‌وگازش‌وباملتش‌فروختن‌وتکه‌تکه‌وتجزیه‌اش‌کردن‌.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین