وزارت خارجه آمریکا: ریاض و تل‌آویو از توافق دور هستند

  4020529028

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «اسرائیل هیوم»، به پیچیدگی‌های سیاسی و امنیتی توافق رژیم صهیونیستی و عربستان اشاره و تصریح کرد که ریاض و تل‌آویو از توافق دور هستند.

وزارت خارجه آمریکا: ریاض و تل‌آویو از توافق دور هستند

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که تل‌آویو و عربستان سعودی در حال حاضر به توافق عادی‌سازی روابط نزدیک نیستند.

پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا بعد از دیدار «آنتونی بلینکن»، وزیر امورخارجه آمریکا با «ران درمر»، وزیر امور راهبردی تل‌آویو به این روزنامه عبری گفت: اسرائیل و عربستان سعودی به دستیابی به توافق عادی‌سازی نزدیک نیستند.

سخنگوی آمریکایی در این گفت‌وگو که نخواست نامش فاش شود، تصریح کرد: «زود است که بگوییم به هر توافقی نزدیک هستیم؛ مسائلی وجود دارد که دو طرف باید خودشان به عهده بگیرند».

وی در جای دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که چنین توافقی «به نفع آمریکاست» و دولت جو بایدن به طور کلی از عادی‌سازی کامل با اسرائیل حمایت می‌کند؛ واشنگتن به گفت‌وگو با شرکای منطقه‌ای خود از جمله عربستان سعودی در مورد چگونگی و امکان پیشروی در این مسیر ادامه می‌دهد.

سخنگوی آمریکایی در ادامه این گفت‌وگوی رسانه‌ای، عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو را «یکپارچگی منطقه‌ای» توصیف و اذعان کرد: این امر به نفع منافع امنیت ملی ایالات متحده، به سود شرکای منطقه‌ای آن و «ساکنان ایالات متحده و شهروندان منطقه» است.

در همین حال، یک مقام سیاسی از تل‌آویو نیز در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی درباره سفر هیاتی به ریاست درمر، وزیر کابینه «بنیامین نتانیاهو»، گزارش داد که «بسیاری از مقامات اسرائیلی تلاش‌های فشرده‌ای برای دستیابی به توافق با عربستان انجام دادند».

این مقام صهیونیست در ادامه خاطرنشان کرد: «افراد بسیاری با تمام جزئیات روی این موضوع کار می‌کنند، از جمله در ساعات طولانی پرواز -با اشاره به سفرهای بین سرزمین های اشغالی فلسطین با ایالات متحده و عربستان سعودی- اما پیچیدگی‌های زیادی در موضوعات مورد بحث وجود دارد که شانس موفقیت عادی سازی روابط را به ۵۰درصد می‌رساند».

هفته گذشته بود که شبکه صهیونیستی «آی‌۲۴» به نقل از وبگاه خبری «واللا»، خبر داده بود: نخست‌وزیر اسرائیل، طی روزهای آینده ران درمر، وزیر امور راهبردی کابینه خود را برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی در مورد توافق احتمالی عادی سازی با عربستان سعودی به واشنگتن می‌فرستد.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شوند که رسانه‌های صهیونیستی در اوایل ماه آگوست در مطالبی نوشتند: عربستان سعودی شرایط غیرممکنی را برای عادی سازی روابط از جمله جلب رضایت اسرائیل در موضوع غنی سازی اورانیوم، ساخت رآکتور هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز، ایجاد اتحاد دفاعی بین ریاض و واشنگتن و سایر شرایط تعیین می‌کند.

وبگاه خبری «واللا» نیز پیشتر جزئیات تماس تلفنی بلینکن با «ایلی کوهن»، وزیر امور خارجه تل‌آویو را فاش کرده و نوشته بود: بلینکن به کوهن گفته است که [این روند مذاکرات] برای واشنگتن بسیار دشوار است و حتی ممکن است تقویت یا گسترش توافقات آبراهام از طریق عادی‌سازی با عربستان سعودی غیرممکن باشد؛ در حالی که حیاط خلوت ما، اسرائیل [در اشاره به  بحران سیاسی داخلی] در آتش است.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» روز پنج‌شنبه، ۱۰آگوست در گزارشی نوشته بود که مقامات سیاسی در تل‌آویو، تماس‌ها و رایزنی‌های بین آمریکا و عربستان را ناکافی و به دور از نتایج مثبت برای مذاکرات واقعی و پیشرفته ارزیابی می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز جمعه، ۲۸جولای در تحلیل ناکامی فعلی کاخ‌سفید در پیشبرد توافق با ریاض گزارش داده بود: «پیوستن عربستان سعودی به توافق عادی‌سازی، به عنوان قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور عربی، پتانسیل تغییر شکل منطقه و تقویت موقعیت اسرائیل را به روش‌های تاریخی دارد. اما میانجیگری در چنین توافقی بسیار سنگین است؛ زیرا عربستان گفته است تا زمانی که منازعه چند ده ساله اسرائیل و فلسطین حل نشود، اسرائیل را رسماً شناسایی نمی‌کند».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین