تراکم فروشی عامل گرانی مسکن شهری

گروه اقتصادی الف،   4020502098 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

«پدیده تراکم مازاد چه در صورت فروش این تراکم و چه مجانی بودن آن به منزله تزریق رانت به یک قطعه زمین بوده که مالک آن به وسیله این رانت در شبکه بازار از سود بالایی بهره مند می شود. اساسا این پدیده این اجازه را به مالک و سازنده می‌دهد قیمت مسکن را درصد بیشتری بالا ببرد. بنابراین اجازه افزایش تراکم اجازه افزایش قیمت است.»

به گزارش الف اخیرا معاون وزیر راه‌وشهرسازی در راستای به‌سازی بافت های فرسوده از طرح اعطا تراکم تشویقی برای بازسازی بافت فرسوده خبر داد. این در حالی است از یکسو طرح کلید به کلید برای بازسازی بافت فرسوده مطرح و مورد استقبال کارشناسان قرار گرفته و از سویی دیگر اصل و اساس نسخه تراکم سازی برای شهر اثرات منفی دارد.

فردین یزدانی کارشناس ارشد اقتصاد مسکن در گفت و گو با الف در این باره با تاکید بر عدم وجود زیر ساخت مناسب در این مناطق گفت: «بخش زیادی از بافت فرسوده جز مناطق پرتراکم بوده و از لحاظ تراکم جمعیت، فشرده حساب می‌شود. این در شرایطی است که این مناطق زیرساخت شهری به اندازه کافی و متناسب با جمعیت ندارد. بارگذاری تراکم در بافت فرسوده، انتخاب بین دو هدف متضاد است. انتخاب بین نوسازی واحدهای فرسوده موجود که به تبع آن هم ساخت و ساز توسعه می یابد و هم این بافت ها نوسازی شده و هم  از این فرسودگی بافت کم می‌شود. و بین، فراهم کردن شرایط زیسته مناسب برای شهروندان است که در این حالت با افزایش تراکم ساختمانی، هدف بهود زیست پذیری بافت فرسوده  زیر سوال رفته و کیفیت زیست شهری کاهش می یابد.»

یزدانی با اشاره به تاثیرات منفی اعطا تراکم به طور کلی، ادامه داد: «اساسا بارگذاری تراکم در کوتاه مدت می‌تواند ساخت‌وساز را بهبود ببخشد ولی در میان مدت و بلند مدت، قطعا افزایش تراکم در واحدهای مسکونی، قیمت آن را متاثر کرده و بازار مسکن با جهش قیمتی بیشتری مواجه شده و در نهایت شهرگرانتر می شود.»

وی با اشاره به عدم تفاوت فروش و یا تشویقی بودن اعطا تراکم مازاد گفت:« طبق مطالعات و بررسی‌هایی که انجام دادم، پدیده تراکم مازاد چه در صورت فروش این تراکم و چه مجانی بودن آن به منزله تزریق رانت به یک قطعه زمین بوده که مالک آن به وسیله این رانت در شبکه بازار از سود بالایی بهره مند می شود. اساسا این پدیده این اجازه را به مالک و سازنده می‌دهد قیمت مسکن را درصد بیشتری بالا ببرد. بنابراین اجازه افزایش تراکم اجازه افزایش قیمت است».

یزدانی افزود: «تزریق تراکم مازاد دو اثر تعیین کننده در حوزه مسکن و ساخت و ساز دارد، یکی آنکه شهر را گران می‌کند و دومی آنکه، امکان دسترسی به زیر ساخت در پهنه شهری را کم و به تبع آن زیست پذیری مناطق مذکور را زیر سوال می‌برد. تراکم بیشتر به معنا جمعیت بیشتر، زیر ساخت بیشتر است. در حالی که مناطق بافت فرسوده در حال حاضر با کمبود سرانه‌ها مواجه است و در صورت افزایش تراکم، در مقیاس مدیریت شهری این مناطق با بحران روبه رو خواهند شد».